Konec jedné éry. Boeing vyrobil poslední 747

Poslední vyrobený Boeing 747. Foto: BoeingPoslední vyrobený Boeing 747. Foto: Boeing

Majitelem posledního letadla bude Atlas Air.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub

Končí výroba 747, kvůli které se vybudoval závod v Everettu.

Jakub

Sbohem kamaráde. Byl jsi úžasný stroj. Budu na tebe vzpomínat.

Y.K.

No počkat, nekončí 747, končí výroba 747. 🙂

Aleš K.

Asi jedine letadlo kde muzete jako cestujici sedet vic vepredu nez piloti 🙂

Honza

A taky jsem seděl 😉

Aleš K.

Taky. 1A 😊

Jiří Kocurek

Našlo by se i jiné, ale mezi exoty ve výčtu nejošklivějších letadel. Např. Amiot 143 v Rexově hangáru.

Michal82

a co nové Air Force One. to má byt také B747 , ne?

Karel

Ale to už je dávno vyrobeno

Danny

Jak píše Karel, letadla AF 1 jsou již dávno vyrobena (původně pro jiného dopravce) a musí se jen předělat, což ještě nějákou dobu potrvá. Odhaduje se, že do služby vstoupí někdy v období 2024 – 2026.

Roman Soudný

Nazývejme věci pravými jmény. Vyrábí se dvě VC-25B, momentálně se vybavují speciální elektroinstalací a později interiérem. Oproti VC-25A nebudou mít tankování za letu, právě z důvodu konverze z již vyrobených draků. Air Force One je volačka pro libovolné letadlo amerického letectva ve kterém cestuje americký prezident.

Danny

Jste detailista :-), ale mate samozrejme pravdu…

Savik

Smutný milník v letecké dopravě. Alespoň pro mě.

Ivo

„posledními zákazníky byly už jen nákladní dopravci“ opravit

Tom

Ti dopravci byli zákazníky

Zdeněk

Škoda tohoto krásného stroje. Dobře se s ním letalo, teď tady snad jen ta LH ho provozuje třeba na JFK, ale ekonomické důvody čtyřmotoráků jsou holt takové, jaké jsou:-(

Jirka

To jo, bohužel ekonomika naplno vyhrála nad bezpečností. Letět přes oceán s něčím, co má 4 motory, bude vždycky bezpečnější, než s něčím co má motory 2.

J.D.

Chápu, že to není úplně intuitivní a chce to trochu rozumět matematice, ale ve skutečnosti jsou dva motory bezpečnější. Zkuste google.

Lukáš F.

V jakém smyslu jsou 2 motory bezpečnější? Jako že 2motorová letadla mají statisticky méně nehod než 4motorová?

Petr

Jsou i jednomotorová letadla a fungují stejně jako čtyřmotorová bezpečně.

Lukáš F.

To ano, ale stává se, že se motor za letu porouchá a mít dva je pak bezpečnější. Což je ostatně důvod, proč regulace u letadel od určité velikosti 2 motory vyžadují.

Y.K.

To je pravda, ale nedostatek redundance v tomto směru vyústí sem tam v nouzák a přistání do terénu, protože vysazení jednoho motoru není až tak neobvyklé (globálně, ne u jednoho kusu). Dále viz. Lukáš F.

Y.K.

Problémů je více:

– 747 na dva motory oceán nepřeletí (počítáme-li ztrátu dvou, která je pro dvoumotorák fatální)…, zejména pokud by to bylo na jednom křídle, dvoumotorák na jeden ano a díky ETOPS se každá trasa pro to počítá

– statisticky jsou technická selhání dvou motorů krajně nepravděpodobné a ETOP to ještě upevňuje (rozhazování údržby na „půlky“ a tak), zatímco vnější vlivy mají vliv na všechny motory najednou tedy i 747/A380 (ztráta paliva, námraza, popílek…)

– jsou i nemotorové vlivy (požár na palubě, ztráta paliva) a pak je úplně jedno kolik je motorů, nad oceánem je to konec.

czhunter

To je stejné jako když se autům ve městech povolila jízda vyšší rychlostí než rychlost chůze – taktéž tehdy vyhrála ekonomika nad bezpečností.

Ale nejsem si jistý jestli „bohužel“ …

Gajda

LH zatím drží i A340, který jsem neměl rád. Nicméně záchody v podpalubí mají svoje první kouzlo a hlavní kouzlo je na palubě – jen 2 sedadla u sebe, takže pro let ve dvou ideálka i v obyč economy.