Konec havarijního stavu. Kraj začal s opravou silnice mezi Dačicemi a Slavonicemi, dostane jednotnou šířku
Zahájení opravy silnice Dačice - Slavonice (srpen 2023). Pramen: Jihočeský kraj
Součástí zakázky je vedle deseti kilometrů silnice i přestavba křižovatky se silnicí II/151 u Dačic.
„Dačice a Slavonice jsou jediná dvě moravská města v Jihočeském kraji.“
Opravdu zde tato poznámka musí být? Není to poprvé, co o tom tady čtu. Příště u rekonstrukce nějaké ulice v Praze 7 také upozorníte, že se radnice rozhodla opravit ulici v bývalé německé čtvrti? Nebo ještě lépe dejte ke každému článku o silnicích v Liberci závěrečnou větu: „Město Liberec (německy Reichenberg) bylo ve své době součástí Třetí říše“. Nic proti historii, ale v kontextu daných článků to dělá více škody než užitku.
Slavonice a Dačice byly jsou součástí Moravy od svého počátku, tj. několik století. Liberec byl součástí Německa 6 let. Komunisty v 60. letech zřízené kraje i nové samosprávné kraje z konce devadesátek jsou jen úmělý slepenec, který doufejme rychle pomine. Pokud se podíváte na hranice zemí (Morava, Horní Rakousy aj.) uvidíte, že jsou přirozené, respektují zpravidla rozvodí.
No hlavně obě města (a nejen ona) byla od počátku především rožmberským panstvim. 🤗
Drobným rozdílem je, že těch 6,5 (ne 6) roku byl součástí Německa coby samostatného státu.
Morava byla samostatným státem leda tak v dávné historii. Pak už ne.
Mimochodem dle toho co píšete, měly by Dačice a Slavonice mít krajské město Brno.
Mimochodem podle „respektování rozvodí“ by Liberec skutečně náležel do Německa či Polska. 🙂
Manželka je z Dačic a já jsem z Brna a při respektování premisy, že jsem pánem domu já (ale komu chci co nalhat?), tak Dačice se opravdu zodpovídají Brnu 😉
Moravské markrabství existovalo do roku 1918 a o svou existenci přišla až v roce 1949 totalitní mocí.
Mimochodem (taktéž komunisty zřízené) kraje z roku 1949 tu „přirozenou hranici Čech a Moravy“ přeci také nerespektovaly – viz tehdejší Jihlavský kraj (tehdy obsahující i Dačicko a Slavonicko).
To už ji o něco víc respektovaly ty „komunistické“ kraje po roce 1960, ve kterých Jihlavský kraj (coby kraj „napůl z Čech, napůl z Moravy“) přestal existovat.
Dnešní kraje jsou zrovna tak „přirozené“ jako uspořádání za Rakouska-Uherska nebo za Rožmberků. Nevím, co na tom může být „přirozené“. Snad jen to, že lidé to mají blíž do nejbližšího správního centra. Nejbližší okresní město od Dačic je Jindřichův Hradec, což byl patrně důvod pro začlenění do Jihočeského kraje.
Jinak souhlas, mé přirovnání bylo značně přehnané.
Hlavně – Dačice byly v okrese JH už předtím. A při vzniku krajů byly do konkrétního kraje zařazeny vždy celé okresy. Pokud nějaká obec či několik sousedících obcí přešlo do kraje jiného, přešly zároveň do jiného okresu (nejvíce viz Nedvědicko – z Kraje Vysočina do JMK a zároveň z okresu Žďár nad Sázavou do okresu Brno-venkov). Tzn. zařazení Dačicka do kraje původně zvaného Budějovický (až prvním roce své existence přejmenován – stejně jako řada dalších, v jeho případě na Jihočeský) bylo plně v souladu s tímto postupem. A i dle původního krajského rozdělení z roku 1960, byly Dačice i Slavonice… Číst vice »
Hranice historických zemí jsou přirozené tak jedině v tom smyslu, že vznikaly jakýmsi relativně „přirozeným“ postupným historickým vývojem,; podle hor, řek, potoků nebo rozvodí jsou jen tak všelijak nahodile, jak to ten přirozený historický vývoj přinesl.
V článku se píše, že v rámci rekonstrukce dojde ke sjednocení šířky vozovky…. Pokud bude po celou délku opravovaného úseku stejně úzká (méně než 9,5m koruny vozovky), tak je to velmi špatně…
Zrovna dnes na seznamu článek, jak je ČR první v Evropě v počtu peněz zaplacených za silnice. Bohužel vynaložené prostředky jaksi nejsou vidět.
https://zelenavlna.rozhlas.cz/sites/default/files/images/02701548.jpeg
Mají si na poli položit koleje? Nebo to obilí sklízet ručně a snopy tahat na zádech na nádraží?
Ano, není to vidět, protože chleba je na krámě a ředitel Zeměkoule odmítá vidět víc.
Užít menší „combines“, nástavec jako vždy do vleku. A hlavně nákladní tranzit na zlepšené (a propojené) koleje. V Rakousku po tom už léta volá místní zájmový spolek. Nu, a pro ten zbytek klidně i opravit silnici, proč ne. Stejně není stavěna na přílišnou zátěž.
Zájmový spolek volá … Jo, takových je v ČR taky. Nakonec se ani nedomluvili na šotovlaku do Mochova, ale provoz se tam zachovat musel.
Nástavec ve vleku… a pak nebude silncie potřeba, jo?
A jinak ta hraběcí rada o menších kombajnech je něco jako použít slabší lokomotivu na těžkém vlaku a jet 2x.
A jaká je intenzita toho silničního tranzitu na II/406? Mě to tam přišlo dost mrtví, zejména od Dačic na jih.
Čím to, že ať jde o jakékoliv téma na tomto webu, skoro vždy navrhujete naprosté hlouposti?