Konec další části skanzenu podél Berounky. Správa železnic hledá projektanty úseku u Černošic
Dokumenty Správy železnic zatím uvádějí termín zahájení v roce 2026.
Správa železnic pokročila s přípravou modernizace dalšího úseku koridorové trati mezi Prahou a Berounem, která svým stavem připomíná spíše železniční skanzen. V soutěži s odhadovanou cenou 71 milionů korun začala hledat projektanty, kteří připraví modernizaci trati v úseku z Prahy-Radotína do Černošic až k mostu přes Berounku.
Z pohledu povolování jde na trati o nejsložitější úsek, zejména kvůli vedení trati v Černošicích, kde se pohled místních a Správy železnic dlouhodobě rozcházel.
Celkem 5,6 kilometru dlouhý úsek má projít kompletní modernizací. Kromě dokumentace pro stavební povolení má vítěz soutěže připravit také architektonický návrh stavby nového silničního nadjezdu v Radotíně, který nahradí stávající přejezd a také novou silniční galerii, která bude řešit vedení silnice II/115 v těsné blízkosti trati v Černošicích. Předchozí fáze přípravy dosud zajišťoval pro Správu železnic Sudop Praha.
Řešení podoby podle zadání Černošic
Dokumentace obsahuje podklady z architektonicko-urbanistického řešení, které vzniklo dle zadání města Černošice pro Správu železnic. Zpracovala ji společnost SUM.architekti. Práce byly zaměřeny na obě železniční zastávky města, přeložku krajské silnice II/115 a lávku u Kamenného mostu. „Realizace stavby přispěje ke zvýšení atraktivity železniční dopravy a zároveň na většině území Černošic dojde k citelnému snížení hlukové zátěže. Nové zastávky jsou navrženy tak, aby v jejich okolí vznikl nový veřejný prostor, jež budou moci obyvatelé Černošic a cestující plně využít,“ uvádí Správa železnic v informačním letáku ke stavbě.
Projekt modernizace počítá s rekonstrukcí železničního svršku i spodku, dále mostních objektů a trakčního vedení. Provoz bude řídit elektronický automatický blok, o evropském zabezpečovači ETCS dokumentace vůbec nemluví. Vybrané železniční přejezdy se odstraní, u dalších pak dojde k modernizaci jejich zabezpečení. Nadjezdem se nahradí přejezd v Karlické ulici na konci Radotína.
V zastávkách se vybudují nová nástupiště dlouhá 200 m s výškou nástupní hrany 550 mm nad kolejí. Počítá se také se zřízením výhybny Kosoř pro rozdělení dlouhého traťového úseku Praha-Radotín – odbočka Berounka. Nová výhybna umožní přejezd vlaků z jedné koleje na druhou, což se využije zejména při operativním řešení provozních situací a řešení mimořádností v provozu.
Podle informací v letáku má stavba začít v roce 2026. Odhadované náklady Správa železnic neuvádí.