Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Konec cenového podbízení stavbařů. Slevy o třetinu skončily, práce je dost

Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jedním z příkladů velkého zlevnění. Vítězné firma M-Silnice nabídla cenu o 35 % nižší, než byla projektová cena. Foto: Jan Sůra
Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jedním z příkladů velkého zlevnění. Vítězné firma M-Silnice nabídla cenu o 35 % nižší, než byla projektová cena. Foto: Jan Sůra

Doba extrémně levného stavění silnic a dálnic se zdá být u konce. Po mnoha letech cenového podbízení, kdy některé firmy byly ochotné jít proti projektantské ceně s nabídkou dolů až o třetinu, se začínají ceny dostávat do normálu.

Přelom v chování stavebních firem potvrzují jak sami podnikatelé ve stavebnictví, tak i data z veřejných soutěžích. Zatímco u běžných pozemních staveb tento trend trvá už několik měsíců, teď dorazil i na dopravní stavby.

Ukazuje to poslední velká zakázka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jen jedna z devíti firem, která podala nabídku, byla levnější, než projektantská cena 405 milionů korun. Eurovia nabídla u stavby I/42 Žabovřeská, což je část brněnského Velkého městského okruhu, cenu 385 milionů korun a 66 měsíců záruku. Ostatní firmy podaly vyšší nabídku. Sdružení Žabovřeská, které vede Strabag a je v něm ještě IMOS Brno a Chládek a Tintěra Pardubice, ocenilo zakázku na 415 milionů korun, nabídlo ale 84 měsíců záruku. Metrostav požaduje 428 milionů korun při záruce 72 měsíců. Cena má v hodnocení 90 %, záruka desetinu.

„Zlepšilo se zakázkové krytí, firmy mají už více práce a nemusí tak bojovat o práci nízkou cenou. Narovnání cen muselo přijít, pro firmy to bylo likvidační,“ říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
Do vyšších cen mluví i další faktor, nedostatek lidí. I když firmy mají někdy strojní kapacitu, nemají dostatek zaměstnanců. Proto požadují vyšší cenu.

Trend vyrovnání cen s projektovými už nastal u pozemních staveb, ve věstníku veřejných zakázek přibývá soutěží, do kterých se hlásí jen jedna nebo dvě firmy a výsledná cena je vyšší, než odhadovaná.
Stavební firmy i přes změnu chování čeká ještě ale u řady velkých staveb práce za podstatně levnější cenu. Nabídky na řadu dálnic podávaly před půl rokem až rokem, ale ještě se nestaví. Například u D35 jde o nabídky z konce loňského roku, u kterých ceny spadly o třetinu proti původnímu rozpočtu.

Stát zůstává zatím ještě opatrný. „Těžko soudit z jedné zakázky, bude třeba vyčkat na cenový vývoj v dalších tendrech,“ říká šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. Podle něj by bylo na čase, aby firmy začaly reálněji hodnotit své cenové nabídky.

S tím souhlasí i šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Podle něj prudký pokles cen v posledních měsících a letech způsobil na stavbách obrovské pnutí mezi investorem a zhotovitelem. „My nechceme dělat jakékoliv změny během výstavby, protože každá taková změna je pro nás potenciálně nebezpečná z pohledu uznatelnosti financování. Na druhé straně zhotovitel se snaží objevit jakoukoliv chybu nebo drobnou nedokonalost v zadávací dokumentaci jen proto, aby se dostal pryč z pasti jednotkových cen,“ řekl Kroupa

Podle údajů ŘSD se takzvaná projektantská cena v tendrech dostala zhruba na 70 procent cen z roku 2010, firmy navíc v tendrech cenu „podkopnou“ o dalších více než 30 procent. I proto chce Státní fond dopravní infrastruktury vyzkoušet, zda mohou v soutěžích fungovat i jiná kritéria než cena a délka záruky. Nová pravidla musí ještě schválit  centrální komise ministerstva dopravy, v pilotních tendrech by se mohla objevit příští rok. Hodnotila by se například kvalita a zkušenost týmu, technické řešení nebo využití nových technologií, které stavbu urychlí.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
lokodepo
Host
lokodepo

Měl jsem za to, že Zdopravy.cz je odborná a seriózní platforma, do které takové zavádějící články rozhodně nepatří. Kde jste, pane Sůro, proboha vzal, že doba extrémního stavění je za námi? Na ŘSD, SŽDC nebo SFDI? Tam, kde zcela ztratili kontrolu nad cenami? Máte představu, jak se určují ceny a především – kdo je určuje? Není korektní vyvozovat tak unáhlené závěry na základě jedné vysoutěžené stavby, kde může být, klidně i nevědomky, podseknutá cena. Což kdybyste to vzal z jiné strany – cenová hladina v dopravním stavitelství je teď jakžtakž na normálu a protože se blíží další vlna (možná i… Číst vice »

lokodepo
Host
lokodepo

Vy snad čekáte, že firmy Vám budou vyprávět, jak se mají dobře a že vlastně více peněz už nepotřebují, že si vydělají dost. Přitom se stačí podívat na finanční výsledky těchto firem a vyplácené dividendy.

FlakY
Host
FlakY

Hlavní problém je v nedostatku lidské pracovní síly. Vedle nás se stavební firma stáhla ze stavby kvůli nedostatečnému počtu svých zaměstnanců a předala to větší firmě. Nemyslím si, že je stavebnictví na takové úrovni jako před rokem 2008 a jestli se pletu, předložte tvrdá data.

Romanero
Host
Romanero

No nevím. Mnohde jsme se předčasně radovali z nízko vysoutěžené ceny a ona si to pak stavební firmy vybrala buď na vícepracech nebo dodatcích k původní smlouvě (kterou investor zadal přímo téže firmě). Viz ejpovický tunel :-/

Partneři