Konec automobilové zkratky přes hlavní náměstí. V Budějovicích začala platit nová omezení

České Budějovice, náměstí Přemysla Otakara II. Autor: Jitka Erbenová (cheva) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10640668České Budějovice, náměstí Přemysla Otakara II. Autor: Jitka Erbenová (cheva) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10640668

K dalšímu omezení parkování na centrálním náměstí má dojít příští rok. Auta mají zmizet z celé severní i západní strany.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Boris

Centrum ČB je poslední roky mrtvé a stále se vylidňuje, obchody zavírají a mn ožství prázdných výloh je varující. Není už důvod tam vůbec chodit, za pár let tam bude jen rozpadající se centrum bez života. Vše si lidé objednají na internetu s dovozem, nemají tak důvod do centra vůbec chodit natož jezdit.
Nekteří to již pochopili, to další se budou za pár let divit, jaké gheto tam vzniká a budou se centru zcela vyhybat.

Jarda

Bohužel, špatné rozhodnutí, myšlenka dobrá, ale chybí alternativa. Auta jen přesunou do již zacpaných ulic. Jakoby to byli radní jen úzkého centra a nikoliv celého města, ale jen části, kam z křesla své kanceláře dohlédnou.

Filip Jirsák

Alternativa je jít pěšky, jet na kole, jet MHD, jet jinudy. Pokud se auta přesunou do zacpaných ulic, někteří zjistí, že už se jim jet autem nevyplatí a budou se dopravovat jinak. Obec vážně nemá povinnost každému řidiči za jeho cestu autem nabídnou jinou cestu autem, stejně dobrou nebo lepší.

Karl vB.

Rozdělil bych to na dva problémy: – transit – parkování Z některých zdejších příspěvků vyplývá názor, že řidiči projížděli přes náměstí kvůli lenosti atd. Myslím, že řidiči spíš hledali jakoukoliv funkční cestu, jak se z jednoho konce města dostat na druhý. Kdo CB zná, tak ví, jak jsou CB skoro pořád ucpané. Někde jsem četl, že po Praze je to druhé dopravně nejucpanější město. Pokud bude nějaký funkční průtah Sever – Jih, málokoho napadne crcat se 20kmh mezi chodci v uličkách okolo náměstí. Bohužel stávající kapacitní komunikace až příliš často připomínají parkoviště. O dlouhodobé „kompetenci“ místních konšelů v oblasti dopravy… Číst vice »

František Hučava

Proč ne? Akorát nějak se v tom článku opomnělo uvést, že minulý týden konšelé z Budějovic otevřeli nový parkovací dům pro 400 aut v jedné z přilehlých ulic…

No jo, oni ho zase zapomněli postavit, což? A to je přátelé přesně to, čím se Česko liší od západu.

Kebab

Přesně tak. Odsouvat auta z centra je jistě dobře a docela nám to jde, ale mít jako na západě KAM je odsunout, to už umíme řádově hůř. Protože to už holt bez práce nejde, ideologie obchvaty nepostaví.

František Hučava

V rámci objektivity je ale třeba dodat, že v ČB v rozumné vzdálenosti od náměstí parkhaus je. A sice:

http://www.cbparkhaus.cz

Už dlouho jsem tam nebyl a zapomněl jsem na to. Na Budějovičácích nechám, zda je to dostatečná náhrada… 30 kč/h mi nepřijde na takové město přehnané…

Olda

Dodatek k článku… Ten parkhaus se mi libí. Je blízko kdečemu, velkej. Možná kdyby se to v článku lépe zdůraznilo, tak to zas taková „hrůza“ (to omezení parkování) není 🙂 . Vlastně vůbec. Jak zde již bylo zmíněno, horší je když se vše zruší, omezí, zakáže, ale alternativ se nedostává.

František Hučava

Taková místa hledám vždycky, když jedu do nějakého neznámého města. Zadám parkhaus v rozumné vzdálenosti od cíle a je to. Není třeba studovat, jaký systém parkování v ulicích platí a hledat místo. Na západě je to všude, v Česku to také přibývá, i když jsou pořád města, co nemají ani jeden.

Pako

Parkhaus je super. Jezdím z Prahy na KÚ na jednání a často s těžkými balíky projektů a když projdu zadním vchodem, mám to mám jen pár kroků až do kanceláře. Poplatek 30 Kč/h je opravdu symbolický v porovnání s jinými místy v ČR. Určitě chybí propagace a výraznější dopravní značení, protože pokaždé vidím, jak se všichni snaží zoufale zaparkovat na plácku před zimním stadionem, kde je vždycky plno, a nikdo z čekajících na místo netuší, že o 50 m dál je v pohodě volno v parkovacím domě.

původní Jakub P

Proc by to melo stavet mesto? Mame snad trzni hospodarstvi a ne planovane. Pokud mate pocit, ze to tam tak strasne chybi, presvedcte nejakyho investora, aby to postavil. Pujde to lip bez nekaly konkurence mesta, ktery by parkovani na ulicich poskytovalo zadarmo nebo prakticky zadarmo.

původní Jakub P

PS obchvat toho centra s namestim Budejce davno maj, obchvat celyho mesta se za miliardy stavi.

Olda

No…, plánované vs. tržní? Jak co, jak kdy a jak kde… Momentálně nás rádoby tržní hospodářství, s ohledem na zdroje, přivedlo tak leda do prd..le.

Daniel Mach

Když se necháte vodit za ručičku, tak jste si o to koledoval. A nemluvte za všechny.

PetrH

oni chtějí nižší daně, ale všechno ať platí stát.

původní Jakub P

Jenom všechno, co slouží menšině v autech. Podporu veřejné dopravy by naopak zkrouhli (že by to města/kraje/stát vyšlo v důsledku podstatně dráž není důležitý).

Filip Jirsák

Odsun auta z centra rozhodně nezařídíte tak, že v centru vybudujete parkovací dům por 400 aut.

rtep

Tak to já bych si raději přečetl zprávu o tom, že v Jihočeském kraji konečně začala fungovat integrovaná doprava, že město Budějovice posílilo dopravu městskou a že díky tomu většina lidí opustila svá auta a vozí se veřejnou dopravou.
Bohužel v Budějovicích je tvrdě protěžována doprava individuální na úkor všeho ostatního a integrovaná doprava je pro kraj sprosté slovo.

Facepalm

Pamatuju se, jak před lety takovej ten kašpárek D-FENS kandidoval za Svobodný do budějckýho zastupitelstva a ve volebním programu měl de fakto likvidaci MHD („tři zastávky auto/trolejbusu v širším centru bohatě stačí“) a eště to korunoval nápadem, že by z ušetřenejch peněz mohlo město dotovat benzín řidičům, kteří do města přivezou alespoň jednoho pasažéra. Pak prej bude HMD zcela zbytečná.

XYYY

Milí vlastníci / řidiči – LÍP UŽ BYLO.

rtep

Možná leckdo z řidičů překvapeně zjistí, že má i nožičky…

Filip Jirsák

Vzhledem k tomu, že byli řidiči neustále protežováni, je logické, že se jejich situace zhorší. Přinejmenším relativně – už nebudou ti preferovaní. Ale vážně není možné trvale preferovat jednu menšinu.

Studý Chudent

Auta co historických center a na takováhle náměstí prostě nepatří

Poklujlak

V Roudnici nad Labem je náměstí dopravním uzlem😄

Kubrt

Dobré rozlišovat, zda si přes to náměstí někdo krátí cestu, nebo tam fakt něco veze. Vím, že část zdejší osádky by to centrum řešila komplet pěší chůzí a kargokolem, ale já, kdybych tam měl dům nebo firmu, bych nějakou regulovatelnou formu silniční obsluhy chtěl.

původní Jakub P

Moznost v pripade opravdove potreby neco dopravit autem byva dojednatelna i na pesich zonach. Tady navic furt zustane i vjezd na to namesti a par parkovacich mist prave pro mistni. Ze uz nepujde pouzit jako zkratka skrz a ze ubyde parkovani pro navstevniky je jednoznacne dobre.

Kubrt

Ano; byla to reakce na rezolutní „auta prostě nepatří“. Z extrému do extrému.

původní Jakub P

Tak ono tim „auta proste nepatri“ IMO drtiva vetsina lidi, kteri to napisou, ve skutecnosti mysli „auta patri jen v nezbytne mire“ bohuzel kdyz to napisete takto, maji lidi tendenci povazovat za nezbytnou miru „kdykoli si vzpomenu a jsem linej udelat par kroku“ .

noerf

Zkuste jet na takové náměstí na jednorázovou opravu či něco stěhovat. Parkování 50 Kč/hod a ještě ztratíte čas v jednosměrných ulicích protože potřebujete dojet pro materiál.

Jaaa

To je strašná tragédie, že se někam nemůže autem. Jak asi lidi stěhovali ve třicátých letech, když žádný auto neměli?

Kubrt

Najali si špeditéra, který auto měl (dříve vůz s koňmi).

František Hučava

Nejspíš vozíkem s koňma. Pochybuju, že to tahali v teplejch.

původní Jakub P

Voziky s konma a jinejma zviratama, rucni voziky, nuse na zadech, pozdeji nakladni kola, Tech zpusobu bylo hodne, podle moznosti a nakladu. Tahat do mesta velkej vuz s konma kvuli kazdejm par papirum napadlo malokoho.

robert

Hmmmm, lidi sypou šílený peníze do benzínu, ale na ostatní poplatky už jim nezbývá? Když chci koně, musím mít i na stáj. 🙂

původní Jakub P

Takovy veci se naprosto bezne preuctujou zakaznikovi. A v sazbe remeslniku ani party stehovaku to nebyvaj zasadni polozky.

Peeetr

Když je tam radnice a další úřady? Úplně by postačilo to logicky zpoplatnit – vjezd za 100 Kč a hodina parkování taky.

XYYY

A jak se dostali na radnici nebo úřad vaši praprarodiče bez auta ?

František Hučava

Koňským nebo volským potahem. Nepochybně i té době existovali lidé jako vy, co psali do místního plátku, jak volové strašně bučí a koně strašně řehtají a ty povozy mají rezavý kolečka co skřípou a do takového hodnotného prostoru to prostě nepatří, a kdyby nebyli zpozdilí, tak by si na to najali pár indických šerpů, jako v Londýně.

původní Jakub P

Blbosat, na kocar s konmi pro cestu na urad mel fakt malokdo. Drtiva vetsina sla do centra proste pesky. Ty konske povozy ve mestech jakz takz fungovaly pouze proto, ze jich bylo malo, byly drahe a pouzivaly se tedy jen v nezbytnych pripadech (plus par slechticu). Drtiva vetsina dopravy lidi byla pesi chuze a i na doprave zbozi mely velky podil lidska zada a male rucni voziky a podobne.auta jsou na tom stejne. Vzhledem ke sve prostorove neefektivite muzou ve mestech fungovat jen kdyz jich tam je minimum. Proto je takovy prusvih umoznit jejich premnozeni a nechat je prostor ovladnout… Číst vice »

Artem

Tak nějak z toho cítím, že auta na náměstí nepatří bude platit pro všechny kromě aut úředníků z radnice. Do teď se dalo na náměstí zaparkovat a zajít na oběd, předpokládám, že o takové turisty už nebude zájem. Líto mi je i rezidentů, bydlet v centru bude víc za trest než do teď.

František Hučava

Ano, a to je další české specifikum, že. Viz maestro Hudeček se svým Superbem v pěší zóně na Václaváku, kterou nechal pár let zpět zřídit.

původní Jakub P

Jo, clovek, kterej jede na hlavni namesti v historickym centru krajskyho mesta autem kvuli obedu znamena pro mesto radove vetsi naklady nez prijmy. Takze velkou cistou ztratu. Snad si to bude postupne uvedomovat cim dal vic mest i lidi.

JardaP

I podle ostatních komentářů, vy asi nejste místní, že? Osobně nemám problém nechat auto u bazénu a dojít si třeba do Zvonu pěšky. Nicméně, s ohledem na cenu parkovného s vaší tezí nesouhlasím. Auta na náměstí rozhodně nejsou největší problém ČB, pouze politikum – předhodit občanstvu před volbami, že “něco” děláme. Viz zde zmiňovaná tragická městská resp. (ne)integrovaná doprava. Doufám, že papalášstvo z radnice půjde konečně příkladem … vlastně ne, oni musí zůstat mobilně ve střehu, aby mohli flexibilně sloužit lidu, takže budou před “barákem” a v Radniční překážet i nadále, že?

Facepalm

Hele nevím. Budějice znám coby občasný turista a vždycky jsem kroutil hlavou nad tím, že tam maj hauptplac pojatej jako parkoviště křížený s okružní křižovatkou, i když k tomu není žádnej objektivní důvod. Je to jedno z největších a historicky nejcennějších náměstí u nás, tak fakt neni důvod degradovat ho na parking s průtahem. To není politikum, to je holej fakt.

Panoramix

A co opačný pohled na věc? Když odtamtud vytlačí auta, co tam zbude? Jenom obrovská vydlážděná plocha bez jakéhokoliv využití. Fakt jenom skanzen pro pár turistů. Ale nějaké rozumné využití pro místní…?

Facepalm

To není opačnej pohled na věc, to je naprostá kravina.

původní Jakub P

Ne, ani to parkovny fakt nevyvazi naklady, ktery mesto s provozem aut v centru a zaborem casti namesti na parkovani ma.

Ze to ma rozhodne (a predevsim) platit i pro zastupitele a uredniky z magistratu je samozrejme. Ale je to trochu jina diskuse.

JardaP

Náměstí má skoro 2 hektary, těch pár aut jako nic. A 140 Kč na hodinu mi připadá více než adekvátní. Co tak lukrativního by ten zábor nahradilo? Už teď tam “chcípl pes”, tímhle to ještě dorazí, jako všude, kde se zklidňovalo.