Konec A380. Airbus oznámil, že přestane vyrábět největší osobní letadlo na světě

A380 společnosti Emirates v Dubaji. Foto: EmiratesA380 společnosti Emirates v Dubaji. Foto: Emirates

Airbus skončí do roku 2021 s výrobou  největšího osobního dopravního letadla světa. Dlouho očekávaný verdikt o budoucnosti A380 oznámila dnes

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Jsem bytostně přesvědčený, že za cca 10-15 let se toto letadlo,možná o něco upravené začne znovu vyrábět. Kapacita plno letišt je na maximu, stejně tak i nebe zejména v okolí letišt je plné, na některých získat sloty,nebo výhodné sloty je nemožné a jediný způsob jak přepravit více lidí, bude pro spoustu aerolinií velké letadlo.

Y.K.

Nezačne.
Vy jste pořád nepobral pointu. Pointa je, že se bude čím dál méně létat přes (ty přetížené) HUBy. Místo cestování přes FRA, CDG atp poletíte přímo menším letadlem. Co ta letiště dělá přetížená, je to, že jsou to obří přestupní stanice. HUBy nezaniknou, ale význam poklesne.

Ta velká letadla typu A380 dráhovou kapacitu též berou, kvůli nutným větším rozestupům u Superheavy atp.

KLKL

Škoda, že to ekonomicky nevyšlo, protože z technického hlediska jde o dost slušný úspěch. Nějakých 250 kusů této velikosti, to vůbec není málo. Měli se zkrátka při tom konstrukčním úsilí „ještě více snažit“. Možná by nyní mohl někdo začít uvažovat o trochu menším patrovém dvoumotoráku (protože jestli jsem dobře pochopil, tak počet motorů je dnes ten zásadní kámen úrazu). A pak ta využitelnost pro náklady…

PetrN

Prosím o opravení věty, že Emirates odebralo 2/3 A380. Vyrobeno je zatím 234 kusů a Emirates odebralo 109 ks, takže ani ne polovinu.
Dále dotaz: do konce roku 2018 bylo celkem 321 objednávek, vyrobeno 234 z nich, takže nedodáno zatím 87.
Z toho 8ks zrušil Quantas nedávno, 39ks Emirates teď, Airbus dodá ještě 14ks Emirates a 3ks ANA.
Zbývá tím pádem 23 kusů, kdo je měl objednáno, objednávky jsou také zrušeny? Ze strany aerolinek či Airbusu?
Díky

PetrN

už jsem našel v přehledu objednávek.. leasingová společnost Amedeo 20 kusů a Air Accord 3 kusy, ale žádný info o zrušení objednávky?

FlyingJ

Od začátku šlo víceméně jen o to vyrobit větší letadlo než 747. Ekonomika provozu byla vždycky nevalná a věděli to jak Boeing tak aerolinky, které objednali mnohem víc 787. Projekt sice prodělal majlant ale Evropa má největší dopravní letadlo…
Tahle ošklivá obluda mi chybět určitě nebude 🙂

JirkaA

No 787 je objednaných mraky to jo, ale ekonomicky terno to taky není. Vyvoj stál více než vývoj A380.

Ondra

Jestli je to tak nehospodárné, že skončí výroba škoda to nebude. Spíš mě mrzí, že to postihne-oslabí zrovna evropskou ekonomiku.

martin

Podle mého názoru zastavit něco, co prodělává a naopak přesunout výrobní kapacitu na typy letadel, která jsou v zisku, to určitě ekonomiku přeci neoslabí, ale naopak posílí.

Ondra

Já to pochopil trochu jinak, projekt je celkově ztrátový, protože zisky z prodejů ještě nedosáhly částky, kterou stál vývoj, zmíněných 20 mld €. A teď po ukončení výroby je proto jistá i ztráta.

Y.K.

Ztráta asi bude, ale nijak katastrofální, protože se obejdnávky nepodařilo naplnit jen těsně. Airbus si na tom zase rozšířil know how které se mu hodilo, postavil mnoho výrobních kapacit co ještě užije když šel do A350 a hlavně to živilo tisíce lidí v mnoha zemích Evropy (i v ČR), což také není marný výsledek.

Proto to také Airbus pouští celkem v klidu a bez krvavého boje. Už je dál a na A380 nevisí.

Jen tak

Evropskou ekonomi to nikak neoslabi… oslabi to jen airbus, kter bude aspon moci kapacity vrhnout na dalsi era, jako 330neo, 350 atd…

Vojta

hlavně bych zmínil, že pro Airbus je to skvělá zpráva v tom, že objednali 330, o které zatím nebyl takový zájem a z velkých společností si ho objednala pouze Delta… 330 u Emirates si může udělat jméno..
jinak ví někdo, jestli z těch 350 bude nějaká ULR? Jaké nové trasy by to z Dubaje mohlo znamenat?

martin

Z velkých cílů chybí střední a jižní Amerika a pak zvyšovat profit na dosavadních nejdelších trasách typu Dallas či Auckland.

Jen tak

nedeleze z tech emirates “poloboha”… jak jako ze si u nich udela a330 neo jmeno? Objednavek uz ma 254 (z toho 16 nemuzeme pocitat, bo jsou pro iran), ze znamych spolecnosti je ma objednane hawaian,air asia x, tap, garuda, delta… nejvetsi objednavku ma mimochodem air asia x) …

Delate z toho trosku novinkovou diskusi 🙂

Vojta

nikoliv. to, že Airbus má s prodejem nových 330 problém přiznal sám a proto dělal „turné“ s nimi po světě… 254 objednávek na to, že to nejpoužívanější širokotrup současnosti není žádný terno a kontrakt s globální značkou jako Emirates jim pomůže- to je bez debat.!

Vy nedělejte novinkovou diskuzi tím, že jakožto znalý budete mít tendenci za každou cenu poučovat druhé..:)

aviojan

Nedalo se čekat, že tenhle obr vzhledem ke svým parametrům a nárokům dosáhne globálně masového rozšíření, jen několik velkých a rozhodujících světových dopravců si mohlo dovolit zavést ho do flotily. Bohužel, entuziasmus devadesátých let se přetavil do vystřízlivění v souvislosti s ekonomičností jeho provozování. Škoda, a tak zase končí jedna etapa, dokazující možnosti lidského konání konstruovat a vyrobit takový stroj pro osobní dopravu…

Jan Winter

Jeden ze zásadních problémů A380 je, že na rozdíl od jiných typů letadel, pro něj neexistuje trh „ojetin“.

Martin V.

Vypadá to tak. Ale proč? Typicky se stará osobní letadla přestavují na nákladní, hlavně „balíkové“ (nízká hustota těchto expresních balíčků dodávaných přes noc). B747-400 má verzi BCF – Boeing Converted Freighter, spousta dalších letadel byla takto přestavěna (B727, B757, A300/310, A330P2F…). Nebo je využívají menší aerolinky, které si nová letadla nemůžou dovolit. Vyšší spotřeba paliva je kompenzována nízkými kapitálovými náklady na pořízení.

No a tady se se začala 10-12 let stará letadla (někde maximálně v polovině technické životnosti ) rozebírat na náhradní díly. Najde se časem druhotné využití A380?

aviojan

V případě A380 je ovšem otázkou, jak nákladná by konverze na nákladní variantu byla ve vztahu k návratnosti takových investic. Jistě by to znamenalo s ohledem na konstrukci A380 minimálně m.j. specifické výrobní linky (zjednodušeně „úpravny“) stávajících strojů přímo u výrobce, což by, podle mého skromného názoru, bylo neúměrně nákladné v porovnání s typy uvedenými výše. Zatím, pokud vím, nikdo s touto variantou nepřišel, tudíž není ani v nejhrubších obrysech zmapována a finančně naceněna. Osobně se domnívám, že tudy cesta nepovede – i když – nikdo neví…

hedonism.bot

Problem je v jedinecne konstrukci – podlaha mezi patry nema pozadovanou nosnost pro naklady, tudiz se da v podstate vyuzit jen jedna paluba… a to umi se dvema motory a tim vyznamne nizsimi naklady i a330/b767/747

Jen tak

nakladni verze 380 … je v dnesni dobe jen fikce.

Osobni verze konvertovat v podstate konverzovat nejde. Podlahu patra neni mozne odstranit, a jeni nosnost je … neodstatecna. Maximalni naklad pax verze 380 je 89t.

I pokud by nakrasne byla a380f, tak mamjiny problem – ta verze mela mit max payload 150t, coz v porovnani s 747f (125t) neni mnoho .

Bohuzel, cargo 380 je jeste vetsi nesmysl, nez pax 380