cargo

Kompromis padl. Evropský parlament smetl ze stolu dohodu o vysílání řidičů do ciziny

Kamiony Volvo z flotily C.S. Cargo. Autor: C.S. CargoKamiony Volvo z flotily C.S. Cargo. Autor: C.S. Cargo

Čeští dopravci musejí dál snášet nejistotu kolem svého podnikání v západní Evropě. Unijní parlament ve Štrasburku dnes odmítl kompromis, kterého

Čeští dopravci musejí dál snášet nejistotu kolem svého podnikání v západní Evropě. Unijní parlament ve Štrasburku dnes odmítl kompromis, kterého dosáhli poslanci jeho výboru pro dopravu (TRAN) minulý týden.

Kompromis spočíval v tom, že mezinárodní doprava měla být vyjmuta ze směrnice pro vysílání pracovníků do zahraničí. Na řidiče kamionů by se tak nevztahovala pravidla, která požadují mimo jiné, aby firmy vyplácely svým zaměstnancům v cizině takovou odměnu, která by byla v souladu s předpisy konkrétní země. Směrnice by se ale vztahovala na přepravu z jednoho bodu do druhého v cizí zemi, takzvanou kabotáž.

Jenže poslanci dnes dohodu z výboru odmítli posvětit. „Protekcionismus některých zemí teď vystoupil na povrch v plné míře. Bojkotují to, na čem jsme se už dříve dohodli,“ sdělila česká europoslankyně Martina Dlabajová. Podle ní parlament podkopává základní svobody jednotného trhu. České ministerstvo dopravy dnešní verdikt parlamentu okomentovalo tak, že se silniční balíček zvrhl v boj mezi západem a východem EU.

„To je pro české dopravce velmi špatná zpráva. Hrozí, že všechny země EU budou používat směrnici o vysílání na řidiče podle svého. Totální chaos, v každé zemi jinak a rozhodně protekcionisticky. Kompromis z TRANu byl křehký, ale vyvážený,“ řekl generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Podle něj je nyní problém znovu otevřený a reálně hrozí, že ho parlament do voleb příští rok nevyřeší.

Čeští dopravci argumentovali tím, že řidič může během jediného dne projet hned několika zeměmi. A pokud by měl dodržovat všechna pravidla, například co se týče odpočinku nebo odměňování, bylo by to administrativně téměř nezvládnutelné. Navíc by to firmám zvedlo náklady, neboť by musely vyplácet i zahraniční minimální mzdu. Do ní se přitom nezapočítávají české diety. Vyjmutí mezinárodní dopravy ze směrnice podporoval i místopředseda parlamentu Pavel Telička. Jednotná pravidla měla vyřešit problém, kdy si jednotlivé státy určují vlastní požadavky na zahraniční řidiče a udělují jim pokuty.

Že se o silniční balíček povedou ještě dlouhé spory, dokládá také průběh vyjednávání na Radě EU, která se sešla ke konci minulého týdne. České dopravce tam hájil ministr dopravy Dan Ťok. „Je třeba ukončit dlouhé spory o sociálním dumpingu či protekcionistické politice. Česká republika bude nadále vystupovat konstruktivně a snažit se o dialog se západními státy k nalezení kompromisu přijatelného pro všechny,“ řekl v Lucembursku ministr dopravy. Shodu mezi sebou členské státy ale nenašly a přijetí pozice Rady tak bylo odloženo.

Tagy autobusy dopravci Evropská unie Evropský parlament kamiony směrnice
5 komentářů