Autobusy Logistika Silnice

Kompromis padl. Evropský parlament smetl ze stolu dohodu o vysílání řidičů do ciziny

Kamiony Volvo z flotily C.S. Cargo. Autor: C.S. Cargo
Kamiony Volvo z flotily C.S. Cargo. Autor: C.S. Cargo

Čeští dopravci musejí dál snášet nejistotu kolem svého podnikání v západní Evropě. Unijní parlament ve Štrasburku dnes odmítl kompromis, kterého dosáhli poslanci jeho výboru pro dopravu (TRAN) minulý týden.

Kompromis spočíval v tom, že mezinárodní doprava měla být vyjmuta ze směrnice pro vysílání pracovníků do zahraničí. Na řidiče kamionů by se tak nevztahovala pravidla, která požadují mimo jiné, aby firmy vyplácely svým zaměstnancům v cizině takovou odměnu, která by byla v souladu s předpisy konkrétní země. Směrnice by se ale vztahovala na přepravu z jednoho bodu do druhého v cizí zemi, takzvanou kabotáž.

Jenže poslanci dnes dohodu z výboru odmítli posvětit. „Protekcionismus některých zemí teď vystoupil na povrch v plné míře. Bojkotují to, na čem jsme se už dříve dohodli,“ sdělila česká europoslankyně Martina Dlabajová. Podle ní parlament podkopává základní svobody jednotného trhu. České ministerstvo dopravy dnešní verdikt parlamentu okomentovalo tak, že se silniční balíček zvrhl v boj mezi západem a východem EU.

„To je pro české dopravce velmi špatná zpráva. Hrozí, že všechny země EU budou používat směrnici o vysílání na řidiče podle svého. Totální chaos, v každé zemi jinak a rozhodně protekcionisticky. Kompromis z TRANu byl křehký, ale vyvážený,“ řekl generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Podle něj je nyní problém znovu otevřený a reálně hrozí, že ho parlament do voleb příští rok nevyřeší.

Čeští dopravci argumentovali tím, že řidič může během jediného dne projet hned několika zeměmi. A pokud by měl dodržovat všechna pravidla, například co se týče odpočinku nebo odměňování, bylo by to administrativně téměř nezvládnutelné. Navíc by to firmám zvedlo náklady, neboť by musely vyplácet i zahraniční minimální mzdu. Do ní se přitom nezapočítávají české diety. Vyjmutí mezinárodní dopravy ze směrnice podporoval i místopředseda parlamentu Pavel Telička. Jednotná pravidla měla vyřešit problém, kdy si jednotlivé státy určují vlastní požadavky na zahraniční řidiče a udělují jim pokuty.

Že se o silniční balíček povedou ještě dlouhé spory, dokládá také průběh vyjednávání na Radě EU, která se sešla ke konci minulého týdne. České dopravce tam hájil ministr dopravy Dan Ťok. „Je třeba ukončit dlouhé spory o sociálním dumpingu či protekcionistické politice. Česká republika bude nadále vystupovat konstruktivně a snažit se o dialog se západními státy k nalezení kompromisu přijatelného pro všechny,“ řekl v Lucembursku ministr dopravy. Shodu mezi sebou členské státy ale nenašly a přijetí pozice Rady tak bylo odloženo.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Na druhou stranu to může být dobrá zpráva pro ekologii. Třeba se kvůli zvýšeným nákladům na dopravu přestanou zbytečně vozit produkty přes půlku Evropy jenom kvůli tomu, že fabrika v Polsku umí vyrobit jogurt o pár halířů levněji než fabrika ve Francii. Nad snížením kamionové přepravy by zajásal nejeden motorista, který se s tím přebujelým nákladním cirkusem musí potýkat na silnicích.

    • Drtivá většina potravin se vozí ze západu na východ, díky mnohem vyšším bruselským dotacím pro západoevropské zemědělce. Kdyby někomu skutečně záleželo na životním rpostředí, tak by musel v první řadě zrušit společnou zemědělskou politiku EU.

  • Ptejte se co vedlo k tomuto řešení. Problém není v samotném vysílání pracovníků, ale v tom jak pracuje a nepracuje ekonomika, problém je že doposud se nenašel postup jak zajistit postupnou konvergenci mezd ve starých a nových ekonomikách, to vede k tomu že firmy z nových ekonomik mohou snadno konkurovat jen a pouze cenou práce, která je výrazně nižší, pokud pak je toto ohroženo, tak začnou stavět různé slaměné panáky aby tomu zabránily.

    Je jen přirozené, zejména v pokrizovém období, že se to lidem ze starých zemí nelíbí, vystřízlivěli ze sna konce dějin, na ně byl spáchán podvod stejně jako na lidech z nových zemí. Je třeba spíše přijít se způsobem jak začít srovnávat ekonomickou úroveň v jednotlivých zemích EU, zatím se spíš ukazuje že politici v nových udělají všechno proto aby i přes rostoucí výkonnost, která při překročení určité meze sebe sama přibrzdí růstem mezd, zůstaly mzdy nízké.

    Takovéto opatření samozřejmě může poškodit volný obchod a pohyb pracovní síly, ale je třeba také aby se konečně začalo s narovnáváním podmínek ve starých a nových zemích EU.

    • K přirozené konvergenci může dojít pouze ve svobodném tržním prostředí. A to v EU rozhodně neexistuje.

      • Bohužel.

        A možná nemenší roli hraj penetrace jazykovými schopnostmi v jednotlivých částech a zvyky ohledně stěhování se za prací, možná také neochota se postarat o to aby se měli lépe.

Newsletter

Partneři


Výběr editora