Infrastruktura Komentáře Názory Vodní doprava

Komentář Luboše Palaty: Splavnění Odry do České republiky dává smysl

Vizualizace splavné Odry. Pramen: ministerstvo dopravy
Vizualizace splavné Odry. Pramen: ministerstvo dopravy
Palata ke splavnění Odry: Těžní věže nahrazené lodními jeřáby mi přijdou nejen poetičtější, ale i smysluplnější.

„Možná kdyby se splavnění Odry netvářilo jako zahájení projektu Labe-Odra-Dunaj, který je opravdu na generace, lidé by to přijali lépe, než to podle reakce na sociálních sítích udělali,“ píše komentátor Deníku Luboš Palata. Podle něj je představa Ostravy jako velkého přístavu hezčí, než je současná podoba města. Komentář byl původně napsán pro Český rozhlas Plus, deník Zdopravy.cz jej přináší se souhlasem autora.

Luboš Palata. Pramen: Deník

Musím se rovnou přiznat. Nejsem v otázce vodních kanálů, lodí a dopravy po řekách úplně objektivní. Jet lodí po řece je jedna z nejkrásnějších věcí, co znám a co jsem ve svém životě zažil. A ani nemusím stát u kormidla, i když i to má něco do sebe.

Doba budování vodních kanálů nás téměř minula, její vrchol byl před rozšířením železnice a západní Evropa je jimi doslova protkaná. Samozřejmě mám rád i říční přírodu, jsem rád, že je v Labi zase vidět na dno a dá se v něm i koupat. Ale jsem přesvědčen, že lodě a příroda mohou existovat spolu tak, jak jsem to na mnoha místech vyspělé západní Evropy zažil a viděl.

Lodní doprava navíc je a zřejmě zůstane nejvíce ekologickým způsobem dopravy. A to, že jsme ji v naší zemi pod ekologickými hesly téměř zlikvidovali, je prostě špatně. Je to špatně, protože o to víc musí po dálnicích jezdit kamionů, o to horší je průchodnost našich železnic, kde potom mají osobní vlaky zbytečná zpoždění.

Přes svoji přiznanou neobjektivitu si proto troufám tvrdit, že splavnit Odru z Polska do Ostravy má smysl. A že je dobře, že česká vláda se dohodla s vládou polskou na tom, že splavní posledních pár desítek kilometrů nesplavné Odry, která ústí v Baltickém moři u Štětína. Bude to stát 15 miliard korun, pro někoho závratná částka, ale současně suma, která se utratí za 15 kilometrů dálnice. Nebo za méně než třetinu železničního tunelu mezi Prahou a Berounem.

Ostrava jako velký říční přístav

Odra byla přitom už za první republiky spolu s Labem a Dunajem naší spojnicí se světem. Tak důležitou, že jsme si vymohli právo na kus přístavu ve Štětíně. Komunisté, polští a čeští, se pak na Odru vykašlali. Přístav Praha s Varšavou vyměnila za horské louky a sen o našem přístavu u Baltu zmizel.

Teď, poté, co Poláci vytvořili mohutný polder, vlastně přehradu u Ratiboře, má tento sen znovu smysl a svoji logiku.

Možná kdyby se splavnění Odry netvářilo jako zahájení projektu Labe-Odra-Dunaj, který je opravdu na generace, lidé by to přijali lépe, než to podle reakce na sociálních sítích udělali. Ostrava jako velký říční přístav je mnohem hezčí představa, než její současná podoba. A těžní věže nahrazené lodními jeřáby mi prostě přijdou nejen poetičtější, ale i smysluplnější.

Proto bych prosil všechny, kteří si z pondělního rozhodnutí české vlády dělají často velmi jízlivé šprýmy, aby se povznesli i nad to, že něco takového prosazuje tak kontroverzní postava, jako je dnes prezident Miloš Zeman. A zamysleli se a znovu svůj postoj a pohled zvážili. A až povolí koronavirové sevření, na nějaký lodní kanál na západ od nás se dojeli podívat. Třeba pak změní názor.

Luboš Palata
Autor je komentátor Deníku

Odebírat
Upozornit na
guest
207 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lovosičan

Podporuji prezidenta Zemana a jsem odpůrcem D-O-L. Abyste to neměli tak jednoduché.

Vlastimil Kocurek

……tady lidé z celé republiky rozumují, co by se mělo v Ostravě dělat. Kanál je to poslední, co Ostrava potřebuje. Těch 15 (ono z toho bude 100) by se mělo vložit do restruktualizace ostravského průmyslu a tím zlepšit katastrofální životní prostředí. Jsou to lidé jako vy, a zaslouží si vzduch, ve kterém se dá normálně dýchat. Problém je také v tom, že to svinstvo jde i z Polska, a když to vyřešíme my, můžeme dostat pře EU Polsko pod tlak. A těm, co to budou mínusovat vzkazuji, běžte se tam na dva roky přestěhovat, vyztkoušejte si to, a pak budete… Číst vice »

Miroslav

Obrázek vizualizace ukazuje modrou vodu / tzn. musela by být proudící – bohatá na kyslík a pomyslně čistota/ a členité břehy porostlé vzrostlými stromy. Takové kanály jsou už např. na řece Moravě. Ty je však možné vidět s barvou vody hnědé a bagrem učesané okraje pravidelné linie, lužní lesy bez vody v okolí Mikulčic s jen stojatými kalužemi, žádná protekájící voda skrz ně krom výpustě z tepelné elektrárny. Obdobné je to na Dunaji Gabčíkovo, kde je přes 30 km dlouhých postranních hrází s travou sečenou stroji, dílo bez mostů s rozdělenou krajinou a ohromná hráz s nevzhlednými budovami u ni… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Celé to dilema je o tom, že člověk buď sleduje a zná současný svět a jeho hybné síly – vysoké technologie, optoelektronika, medicinská výzkum, …. a pak nemůže být fanda primitivního kopání kanálu a nebo to nezná, je myšlenkami někde v minulém století a kopat kanál se mu zdá být jako něco ohromného. Své dítě dá do učebního oboru kopáč kanálů – specializace bagrista, a doma o tom budou mluvit se značnou hrdostí a to všechno po roce 2020, kdy je svět úplně jinde. Tak vám nechci kazit radost a hrdost. Hlavně se moc nekoukejte, kde je dnešní svět, aby… Číst vice »

Jiří

Potíž je v tom, že pan Palata má jen dojmy. Stačí jediný argument – na plán typu lodí Odra splavná není. Pokud bude, zničí si Poláci Odru. Jinak klima kontinent vysušuje a to nebude nejen profil, ale ani voda v řekách, tj. ani v Odře. Celý záměr je dávno mrtvý a prosazují ho laici – od betonářů, po málo vzdělané lodníky, politiky a uplacenou klaku. Vůbec bych se nedivil, kdyby autor něco pobral také.

Václav Sellner

Mám několik dotazů : 1. Co znamená – na typu lodí Odra splavná není, víte že z Opole je splavná? 2. Kolik osobně znáte lodníků? 3. Máte představu o tom co znamená termín „kanalizovaný tok“ ? 4. Máte představu o tom co znamená termín „plavební kanál“? 5. Čím si vysvětlujete že je umožněná plavba od Ústí nad Labem do vnitrozemí, zatímco v opačném směru na STEJNÉ řece, se stejným nedostatkem vody možná není? 6. Nejste náhodou autorem stížnosti na nemožnost zalévání povrchovou vodou v Ostravě, protože v Děčíně by chyběla lodím? Neberte to, prosím, jako urážku ale setkal jsem se… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Až půjdou Babiš a Zeman od válu či od lizu ) vezmou si sebou i ten kanál. Havlíčkovi nezbývá než šaškovat a s kanálem jakoby souhlasit. Ale jen připomínám jeho dřívější funkci, která se týkala vědy.
21. století je stoletím vědy, školství, IT, ….etc. už proto je škoda každé koruny vložené do nesmyslných projektů, nebo vůbec i kdyby ten projekt smyslný byl, ve vědě ty peníze zhodnotíme 15x lépe.

Martin

Zemanův sen Projekt prosazuje prezident Miloš Zeman. Výstavba kanálu je jeho prioritou už od jeho prvního zvolení hlavou státu v roce 2013. Od té doby o něm jednal jak se zástupci sousedních zemí, tak s představiteli Evropské unie. Chtěl, aby byl projekt financován z evropských zdrojů. Příprava projektu tak na ministerstvu dopravy začala v době úřednické vlády Zemanem pověřeného premiéra Jiřího Rusnoka. Zasazoval se za ni tehdejší ministr dopravy, dnes Zemanův poradce, Zdeněk Žák. Přípravě se pak věnovaly i další vlády a ministři dopravy za ANO. Zájem investovat do kanálu projevili před časem i Číňané. Dohodu na přípravě vodního koridoru… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Martine, vy sledujete politiku, ale úplně vám uniká globalizovaná ekonomika v vědecký rozvoj a vůbec dnešní svět.

Martin

Napr.? U tohoto projektu me prekvapuje spise jeho vyuziti, zazili jsme v posledni dobe hodne suchych a horkych let, nesplavne reky, apod. radu nakladu lze prevazet dnes po zeleznici, asi bych nevidel az tak velky problem splavneni Odry na nase uzemi, kdybych nemel pochyby o jeho vyuziti… Lodni doprava na Odre i Labi samozrejme funguje, ale neni to zadne terno, prave globalni ekonomika vyzaduje i rychlou dopravu z mista na misto s minimem prekladek a hlavne spolehlivost… Druha vec me zajimaji cene lokality prirodniho vyznamu v poodri, neni dnes problem postavit i plavebni kanal mimo hlavni tok, ale naklady jsou… Číst vice »

Martin

Jinak co se tyce technologii, tak treba prekladiste jsou dnes pomalu roboticka a dokazi rychle a bez zasahu cloveka vylozit a nalozit lode, prelozit na zeleznici apod… I zeleznice co se tyce nakladnich vlaku muze na seradistich dnes uz fungovat poloautomaticky…
Ale kolik takovych terminalu existuje?

Vlastimil Kocurek

No anom v tom se 100% shodneme. myslím, že ne úplně jsem pochopil váš 1. příspěvek. Dvám plus.

Daniel Mach

Tak doba budování kanálů nás prý minula. Baťův kanál asi není dostatečně monumentální stejně jako plavební kanál na Vltavě u Mělníka.

Vlastimil Kocurek

tak ne prý, alůe zcela určitě

Ray

Kvůli čemu se kanál staví ? K převozu uhlí, od kterého se ustupuje ? Pro převoz zboží, kvůli kterému firmy potřebují spíše rychlejší dálnici a železnici ? Kvůli vývozu zboží těžkého průmyslu, který končí ? Pro vývoz produktů slévárenství, metalurgie a obrábění v době, kdy přichází aditivní výroba s tiskem na místě určení ? Pro zadržení vody, která je třeba v krajině ? Jako turistická atrakce je to poněkud drahá sranda.

Petr

No, jenom aby to nedopadlo jak s mošnovským letištěm. Před investicemi taky vzdušné zámky o tom, jaký bude zájem o využívání, a dnes krajské dotace, aby na to letiště vůbec někdo lítal…

Jiří Peterek

Zásadní problém tohoto projektu je, že je daleko od Prahy. Ostrava je pro ty rozhořčené „spravedlivé“ vlastně už dálný východ, prostě divočina, Rusko. Před nějakým časem jsem zaregistroval, že by dobrý nápad splavnit Berounku alespoň pod Karlštejn. Byla by to krásná příležitost pro Prahu, jak ještě zatraktivnit její okolí, příležitost Pražanů k rekreaci, k lodním výletům. Přitom vzdálenost mezi Karlštejnem a soutokem s Vltavou je 25 km a výškový rozdíl 22 m. Když srovnám vzdálenost Ostravy od soustavy poldrů Bukow (830 ha vodní plochy) a Ratiboř (2600 ha vodní plochy) je 15 km a výškový rozdíl pouhých 5 m, tak… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

„Ostrava dálný východ, prostě divočina, Rusko“. Vaše vlast a rodná země sahá od Aše až po Jablůnkov, a všude žijí lidé, kteří myslí rozumněji, než co jste tady předvedl za prapodivný kokteil. Moje rodná země je Československo, tedy sahá až po NP Poloniny na Východním Slovensku. Hlavně se nestěhujte do okresu Praha – východ, možná i tam jsou jen polární lišky.

Vladimír

Myslím, že text pana Peterka prostě říká, že splavnění Berounky ke Karlštejnu super, ale splavnění Odry na hranici s Polskem hrůza a děs. Taky mi to připomíná odhodlané bojovníky proti všem velkým stavbám. Ještě bych připomněl výše příspěvek p. Václava Sellnera, možná by bylo dobré místo boje proti kanálu mu na jeho otázky odpovědět.

Jiří Peterek

Zásadní problém tohoto projektu je, že je daleko od Prahy. Ostrava je pro ty rozhořčené „spravedlivé“ vlastně už dálný východ, prostě divočina, Rusko. Před nějakým časem jsem zaregistroval, že by dobrý nápad splavnit Berounku alespoň pod Karlštejn. Byla by to krásná příležitost pro Prahu, jak ještě zatraktivnit její okolí, příležitost Pražanů k rekreaci, k lodním výletům. Přitom vzdálenost mezi Karlštejnem a soutokem s Vltavou je 25 km a výškový rozdíl 5 m. Když srovnám vzdálenost Ostravy od soustavy poldrů Bukow (830 ha vodní plochy) a Ratiboř (2600 ha vodní plochy) je 15 km a výškový rozdíl pouhých 5 m, tak… Číst vice »

jaroslav Zvoníček

Já taky rád jezdím po řekách, ale na přirozených řekách. Po kanálu této velikosti je to jako jet na kole po dálnici. Docela bych se těch velkých lodí a arogantních kapitánů bál. Viz potopení výletní lodi na Dunaji v Budapešti.

Jenda-71

Má rád ježdění po řece a chce z ní udělat kanál. Panebože …….

Vlastimil Kocurek

Souhlas a plus, Takové nápady něco zničit v přírodě mají jen psychopaté, narcisté. Normální člověk má zakódovanou pokoru k přírodě, ke které také patříme.

M H

D-O-L je nesmysl. Nicméně splavnění Odry do Ostravy může být výhodné…přeci jenom to bude napojení oblasti s těžkou strojírenskou výrobou na vodní cestu. Otázka však je, jestli už není moc pozdě. Plus hypoteticky…vzhledem k nespolehlivému Labi třeba může dojít v budoucnu i ke stěhování některých továren z polabí k Ostravě.

jaroslav Zvoníček

To si myslíte, že Odra bude spolehlivější? A že plavba přes Balt výhodnější než přes Severní moře?

Vlastimil Kocurek

NE, to je šílená fikce, Ostrava potřebuje z určité dost velké čísti předělat na moderní průmysl a také tomuto regionu dlužíme (komunisté dluží) téměř bilion Kč ns životním prostředí. Můžete mít dva kanály , ale lidé tam budou raději, když nebudou mít děti na onkologii.

Stanislav Hrouzek

Poetický výlev obdivovatele vodních kanálů. Takže o ničem.

Kdyby obdivoval vzducholodě, tak je jasné, o čem by psal…

Avionik82

V Belgii tamní vláda nechala vystavet kanály a lodní výtahy za miliardy eur s tím že to oživí region. Ted po téhle infrastruktuře jezdí spíš turisté než náklad a místní si ťukají na čelo.
Tohle mi přijde +- stejné.

Václav Sellner

To vážně? To co vám vykládají odpůrci vodní dopravy a skutečnost se docela hodně liší a věřte, že vím o čem mluvím. Ostatně, jak vidím máte počítač, můžete si to ověřit sám, byť jenom na dálku.

Urban Transport Lover

Je vidět, že se politika a osobní animozity objevujou tam, kde pro ně absolutně není místo. Ostrava to napojení potřebuje – nejen na dopravu materálů ale i na dopravu turistickou, jsem samozřejmě velmi PRO. Ostrava je velmi pěkné postindustriální město s kapacitní železniční a jako jediné velké město v ČR s téměř kompletně dobudovanou kapacitní 2×2 silniční sítí čekající jen na dobudování kanálu a s tím kultivaci bezprostředního i vzdálenějšího okolí. Je tam toho, kromě centra a Vítkovických „Hradčan“, z dopravně urbanistického hlediska vidět hodně – třeba Ostrava-Poruba nebo Ostrava-Jih. To město/místo má obrovskej potenciál !!! Po tom co se… Číst vice »

Stanislav Hrouzek

DOL byl koncipován pro dopravu nadměrných nákladů a především surovin, speciálně uhlí a železné rudy.

V okamžiku, kdy těžba uhlí na Karvinsku skončí ještě dříve než kanál vůbec bude postaven, je DOL zcela nerentabilní projekt…

Urban Transport Lover

Stando nemáš pravdu – zapoměl si na kontejnerovou dopravu (námořní kontejnery), přeprava aut – třeba Budapeští projížděj lodě plně naložený novejma autama, přeprava dřeva, strojírenskejch výrobků, obilovin, mouky, štěrků, písků, chemikálií apod.

Vlastimil Kocurek

Jenže ten Dunaj nemusejí stavět, jen jej využívají, a v létě není dost vody ani v něm.
Zatímco Slováci museli hrdinsky podstavit Gabčíkovo, a teď jim ohrožuje pitnou vodu po celém žitném ostrově, přináší bahno s těžkými kovy, a nayvic v Bratislavě do něj teče obrovské množství zcela kontaminované vozy ze Slovnaftu.
Takže každé přirovnání kulhá.

petr 5

Kocourku, už jen schází argument tehdy ilegálních Zelených z 80.let. Ten zněl, že Gabčíkovo způsobí během pár let zemětřesení. Kontaminovaná voda ze Slovnaftu do Dunaje nikdy netekla. Před 50 lety pronikla do Malého Dunaje, ale dnes je Slovnaft celý v betonové nepropustné vaně a žádný odpad neodtéká.
Kam na ty bláboly chodíte?

Vlastimil Kocurek

Zdroj je Tisková agentura Slovenské republiky, a dále článek Deset ekologicky nejohroženějších míst na Slovensku. Problém Gabčíkova je přímo na TASR popsaný, dokonce se o něm hovořilo celoročně, názor různých odborníků. Slovnaft může být ve vaně, ale z té vany se čerpadly přetlačuje pryč – tak to se omlouvám, možná jsem ten konec nepochopil a čerpadla to ženou někde jinde, Jedná se ale o obrovské množství kontaminované vody. Mně je jedno, co se kdysi stalo nebo psalo před 50-ti lety, já hodnotím jen dnešní dobu, a snažím se téměř výhradně brát věci ze TASR. Jinak Slovnaft je tak „bezpečný ve… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Nedostatek vody v Dunaji 1.77 cm Komarom a Komárno zdroj TASR 2019, Dunaj nestačí chladit JE v Madarsku – zdroj TASR 2019
Sleduji slovenské zprávy na TASR každý den, a často se dozvím i o ČR více než s našich zpráv.

Urban Transport Lover

Bože Kocourku – stačilo by použít zdravý selský rozum a jistě by ti docvaklo, že pokud vede dálnice téměř podle plotu rafinérie , tak je jasný, že tam bude varovná tabule s informacemi „coby – kdyby“ – třeba kdyby tam došlo k výbuchu a/nebo začalo hořet…. Patrně by to byl hodně velkej ohýnek a opravdu hodně by to čoudilo.. Takže by dálnici uzavřeli a v celý Blavě zakázali vycházení a větrání budov.. Co se týče toho Gabčíkova – tak kdo ho stavěl z čistě národnostního pohledu asi nedohledáme – dá se předpokládat že etničtí Slováci, Maďaři a Češi – tedy… Číst vice »

Urban Transport Lover

Navíc už od začátku byla óbrkravina stavět přehradu v nížině v absolutní rovině – kde k nejbližšímu kopci je to několik desítek kilometrů… Sám jsem to nechápal, když jsem se procházel po tý mohutný a obrovsky vysoký sypaný hrázi v Gabčíkovu u zdymadla … To muselo stát takovejch peněz!!!!!!!! Podobnou krávovinu jsem viděl i v Rumunsku..
Co by z těch promrhanejch peněz mohlo bejt postavenejch bytů/měst, dálnic, železnic, nemocnic a škol…

Vlastimil Kocurek

Já osobně také nechápu ty přehrady v nížině . Vůbec se mi nelíbí ani přehrady, které zaplaví jen jedno údoli – ale u nás to tak musí být, krajina nedovolí více, od té doby co jsem si všiml, že Španělé uzavřou na jednom místě, ale voda je hned ve 4 údolích – s Španělsko je na tom s pitnou vodou prostě skvěle. Nížinné přehrady se zřejmě poprvé zrodily v Rusku ??? Gabčíkovo byla typická stavba konce socialismu, kdy peníze už tekly hlavně do 4 oblastí: JE Temelín, Škoda Mladá Boleslav – včetně robotizace, Gabčíkovo a Bratislava – Hl. město +… Číst vice »

Mudrc

Autor článku správně poznamenal,že kdyby se projekt nespojoval s naším kontroversním presidentem,tak by možná spousta kritiků uvažovala jinak. Neboť jak už to v naší společnosti chodí,uvažování ode zdi ke zdi či vylévání vaniček s dětmi. Také by mě zajímalo jaký druh smysluplné ekologické dopravy vymysleli naši rádobyekologové, zatím je od nich slyšet jen samé negace a soudní pře při jakémkoliv dopravním projektu. Podle mého názoru má v současné době z celého projektu D-O-L ekonomický smysl splavnění Labe do Pardubic, splavnění Odry do Ostravy a splavnění Moravy do Přerova. K tomu je nutné dodat,že Přerov leží na železničním elektrifikovaném koridoru Pardubice-Přerov-Ostrava,takže… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Jste se asi zbláznil. jak píšu výše peníze dnes je nejlépe zhodnotí, když se dají do vědy, a ne když se vyhodí do kanálu. To jste tady mohl psát před sto lety, dnes to vpadá komicky.

nedamse

No než to vybuduji Poláci tak přijde doba ledová a kanál se musi vyplatit a zaplatit,kolik my velkých kusových zasilek posíláme,Vitkovice skoro zrušili a jinde se nic velkého nevyrábí

Vlastimil Kocurek

Tak nejen Vítkovice, ale i NHKG mělo hodnotu při privatizaci 1,- Kč a propustili tisíce lidí. Postupně hlavně po volbách 21 budou zrušeny všechny doly.

Bifidus

Kdyby se ten projekt jmenoval Svinov – Kožle a byla k tomu i informace o reálné dopravní poptávce, tak by to určitě posunulo úroveň debaty o dost výše.

Vlastimil Kocurek

Ne, neposunulo.

Hybner Vlad.

Lodní doprava je předurčena především k dopravě nejtěžšího kusového zboží a sypkého materiálu. V dopravě běžného spotřebního zboží není lodní doprava schopná konkurovat železniční a automobilové dopravě. Užitek by vodní cesta přinášela v době, kdy na Ostravsku kvetla hutní výroba a těžba uhlí. Obě tyto výroby jsou na Ostravsku na ústupu. Takže, z Česka směrem do Polska k moři by se toho asi moc nevozilo. Obráceně od moře do Česka by možná byla zajímavá doprava kontejnerů dovezených do polských přístavů ze zámoří. To všechno jsou jen moje laické představy o ekonomice kanálu. Máme ale přece odborné instituce, které jsou schopny… Číst vice »

Osasco

Polské přístavy Gdaňsk a Gdynia jaksi neleží na Odře, takže zbývá pouze Štětín pro nadrozměry. Jinak přeprava kontejnerů bude zajímavá pouze na Rýnu a pouze pokud bude voda. Jinak to nemá šanci s ekologičtější (!) železniční dopravou. Záleží hlavně na velikosti lodi.

Vlastimil Kocurek

Budeme převážet na lodích software, a signál 5G.

Flodur

Situaci kolem Odry a kraje , kterým protéká neznam.Pred nedávnem běžel na ČT 2 dokument,kde byly zmiňovány kanály v Německu ,ktere byly vybudovány také proto,aby odlehčily dálnicím, tudíž hlavně pro kamiony.
Výsledek je takový, že přepravci posílají své kamiony stále po dálnicích, protože i přes různé prostoje ,jsou rychlejší.
I kdyby se stala Ostrava jakýmsi přístavem ,produkce tamního průmyslu tu lodní dopravu neuživí .A jak se dostanou kontejnery do Ostravy?
Jsou pouze dvě možnosti!

Václav Sellner

V Holandsku neposílají – proč? A řeknu vám, je to na silnicích vidět.

karel.

p.Luboš Palata nemá ravdu již v 70 létech min.století se Odra využívala na přepravu nejrůznějších koponentů.

Vlastimil Kocurek

Ale zž nejsou 70. léta. Za socialismu se převážel třeba štěrk sem a zase tam, aby byl splněný plán,. to má z první ruky. A když to 5x přepravili začali to sypet do Vltavy, ale to už měli smů, přitom, je chytili.
Takovou stavbu moghou propagovat pouze lidé, kteří se tím chtějíé obohatit a to pro ně+ bude zlATÝ DŮL. pOKUD TADY NĚKDO ZADARMO LAJKUJE VÝSTAVBU, JE NAPROSTO K SMÍCHU.

Jiří Peterek

Co říci ke kanálu. V žádném případě nejsem příznivcem těch dvou jezevců na Hradě a na Hnízdě, kteří si dali za cíl realizovat svůj sen, ale pokud se týká kanálu D-O-L, pak je nutno rozlišovat dvě věci. Celý kanál a splavnění Odry do Ostravy. Ta první věc je sporná, a jak píše pan Palata, je to projekt pro příští generace, v tuto dobu nedává smysl, ale přivedení lodní dopravy do Ostravy má zpoždění minimálně 50 let. Nevím proč tyto dvě věci kritici směšují. Propojení průmyslového Ostravska se stejně industriálním Katovickým regionem dává smysl. Kdyby se nad tímto projektem někdo zamyslel… Číst vice »

Osasco

A co se tam bude vozit? Proč se budou štěrkopísky někam daleko? Jako splavnění jen kvůli rekreační plavbě a nákladní lodi jednou za měsíc je bizár.

Stanislav Hrouzek

Stavební materiály zpravidla nemá smysl vozit dále než cca 50 kilometrů.

Vlastimil Kocurek

Přesně tak, nejvyspělejší státy dovážejí skoro všechno, jen štěrk si těží samy.

Vlastimil Kocurek

vy se na to koukáte s dnešního hlediska, ale takové stavby tam pak budou trčet 200 let a hyzdit krajinu. Prostě můžete napsat ještě delší litanii,. a stále to bude vyslovený nesmysl.
Celý kanál je jen obsedantní myšlenka nějakého hrdinského počinu, nic více, a myšlenku živí psychopaté, narcisové, co chtějí po sobě zanechat nějaké pomníky na úkor likvidace přírody.
Z dlouhodobého časového horizontu je to naprosto nesmyslná stavba.

Vlastimil Kocurek

Co věta, to apologetika a obsedantní myšlenka.

medvěd

A bude se něco ještě v Ostravě a okolí vyrábět? Uhlí se nebude moci těžit a na to napojený průmysl vydrží – nezničí je ten slavný – Grean deal ?

Vlastimil Kocurek

Přesně, uhlí končí do dvou let.

Baraba

A bude se někdy něco vyrábět v okolí Mladé Boleslavi?

Nevím proč si pořád Praha spojuje Ostravu s uhlím, které se tam přestalo těžit v roce 1994.

luděk

Už i Němci vědí o jak prodělečnou věc jde ,jenže na rozdíl od nás to mužou dotovat,protože na to maj .My máme svejch problému99 tak nač tahle megalománie pro koho?Stavějte a zdokonalujte železnici a dálnice a nestavte pomník na moravě ,ale na vysočině

Ornyl

Pan Palata je zcela vedle. Jak využívananá je lodní doprava v Německu, kde jsou daleko lepší podmínky je zcela určující i pro naše záměry – pokles přepravy z 1,6 mil. tun ročně před cca 20 lety na nynějších 0,2 mil. Kč. Tož tak. Tahle akce je pouze tunel na peníze a na to, aby mnohé často zbytečné organizace měly pořád peníze. Kromě toho, 15 mld. Kč je jen na zahájení, do akce se má dát dalšách 60 mld Kč aby byla dokončena. Takže pan Palata komentuje něco, o čem mnoho neví.

M...

Je bezvadný jak tu někdo napíše naprostou nesmyslnou lež a najde se 23 hejlů co k tomu dá plus aniž by o tom měli šajn. Takže stačí chvilka a člověk najde, že třeba za rok 2016 sice vodní doprava stagnovala, ale kolem 221,3 milionu tun… Takže nevím kdo tu komentuje něco o čem neví…

Vlastimil Kocurek

Nejde o minulost, ty stavby tam budou strašit dokonce civilizace. A na takový pohled zase nemáte vy.

Václav Sellner

Protože diskuse dostane grády v okamžiku kdy do ní vstoupí jedinec nemající o věci holého ponětí.

Pavel

Je třeba konečně zabezpečit splavnost Labe a Vltavy po co největší počet dní v roce. Dovybudování kaskády přehrad a zdymadel s již existující infrastrukturou přístavů, překladišť a doků je nezbytný logický krok. Zároveň se tak posílí ochrana před povodněmi a naopak i zvýšení zásob vody pro období sucha. Marná touha Zemana, aby po něm zůstalo něco jiného, než jen ostuda, je sice pochopitelná, ale pro společnost škodlivá.

Zdenda

Kdo posloucha pana Palatu na Plusu pravidelne vi, ze on podobnym zpusobem pristupuje prakticky ke vsem tematum. Data a fakta jsou zbytnymi rekvizitami, nebo prinejmensim selektivne vyuzivanymi, vse lze nahradit dojmy a „selskym rozumem“. Nic proti, je poucne slyset ruzne nazory, byt ne vzdy zrovna obohacujici. Ale moc nerozumim tomu, proc byl ten komentar pretisknut zde, na popularne-odbornem serveru.

Filias

Smutnější je, že je tu jen toto. Vyjádření někoho, pro koho to není jen dojmologie tu chybí. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dunaj-odra-labe-cesti-vedci-krajina_2010080936_ada

Bolb

Luboš Palata – původně psal pro iDNES vítací články na migranty. Pak přesídlil do Deníku – nevím jestli dobrovolně, nebo byl z iDNES konečně vyhozen. Opravdu je to důvěryhodný novinář? Že to vůbec čtete vzhledem k osobě autora…

navratp

Teprve dnes jsou u Babiše důvěryhodní novináři, že?

Bolb

Nechápu, jak tvůj příspěvek souvisí s mým. Já hodnotím jednoho autora, který pracoval v minulosti pro iDNES. Vůbec nehodnotím, kdo pro koblihu dělá teď. Nejsi trochu mimo?

Jindra

To je skutečně on? Já si říkal odkud to jméno znám. Palata byl na idnesu autorem dlouhé řady velice tendenčních, nebojím se napsat sluníčkových článků. A pro běžného xenofobního Čecha jako jsem já, velmi nestravitelných textů.
A mám chuť se ptát, co dělá se svou minulostí na tomto serveru. Pokud je to opravdu on.

Radovan Komínek

Našel jsem další článek, kde jsou fotky meandrů řeky, které jsou dle zpracované studie mimo trasu vodní cesty, přesto redaktorka mluví o jejich zabetonování. Nepovedlo se mi ale dohledat kontakt na redaktorku, aby se jí zeptal , jak si informace ověřila. Zarážející je také počet ohlasů (líbí se) na článek a nemožnost připojit nelíbí se. Jde přitom o dezinformaci. Diskutující tedy upozorňuji na to, že ne všichni budou pro a proti jednat férově a aby byli velmi obezřetní ohledně informací, které jim poskytnou media. Každé medium má svého vlastníka a ten má své zájmy.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fotky-klikatici-se-odry-tohle-chce-vlada-zabetonovat-vodnim-dilem-123114

Ornyl

No tak že kanál bude mimo meandry neznamená, že je neovlivní. Dojde k tzv. drenování, tedy úbytek vody v meandrech bude…A to nemluvím o šílených doprovodných dopadech výstavby této akce na přírodu

Radovan Komínek

Nevím, co myslíte drenováním, když vodní cesta bude půl kilometru vedle a bude mít vyšší hladinu vody než meandry. V místě výstavby jsou pole, nikoliv les. Obec na polské straně s výstavbou souhlasí, město Bohumín také. Účastnil jsem se jednání na obou úřadech. Prohlédněte si prosím nejdříve dokumentaci, než něco napíšete. Takže drenování ani technické dopady výstavby na meandry nebudou a nedojde ani k významnému úbytku vody v meandrech vlivem napouštění a vypouštění plavebních komor, což si z dokumentace a průtoku může ověřit každý sám. Jenom jste se připojil k dezinformátorům, kteří napíšou něco, co je v rozporu z dokumentací… Číst vice »

Stanislav Hrouzek

Takže nám tady veřejně potvrzujete, že sajrajty z kanálu budou infiltrovat přímo do okolních zdrojů podzemní vody a ještě se tak převrátí vodní režim v krajině ? No bravo.

Martin

No a kdyz uz mluvime o nakladech, tak zde je par zajimavosti ohledne kamionovych navesu:
https://www.youtube.com/watch?v=ozqY3Ze4sAU

Martin

Technicky jsou mozne dva systemy, naves s kombinaci zel. napravou, nebo jednoduche pospojovani s jednoduchym zel. podvozkem… Lepsi nez najizdeni s navesy na podvozky nebo dokonce zvedani jerabem do specialniho vagonu…

Jen kdyby se nasel vyrobce,… u nas znam jen jednu firmu na taborsku co umi navesy…

Martin
Osasco

Jen bude výhodnější přeložit kontejner mezi vagonem a kamionem o čemž svědčí i nepříliš velké rozšíření systémů RoadRailer v USA

Martin

No, vetsinou jde o kontejneraky, a nemaji problem s kamiony na dalnicich a silnicich, Evropa ano…
Jinak RoadRailery uz jezdi i v Australii a nedavno i v Indii… pro Evropu by bylo castecne vhodne i toto reseni, vetsina dopavy se tu vozi pres cely kontinent v kamionech a ma mnohem hustejsi zastavbu…

Zdenda

Pekny, skoda ze se to neuchytilo. Ziju v USA 13 let, ale Road Railer Trailer jsem za celou dobu nevidel ani jeden, jen obcas navesy na plosinovych vagonech.

Lukáš F.

Ono to totiž výrazně zvyšuje hmotnost. Ze stejného důvodu nejsou tolik rozšířené vertikálně manipulovatelné návěsy.

Osasco

Návěs na plošinovém vagonu je výhodnější, proto. Prostě nejsou jen náklady za mrtvou váhu.

Martin

Koncept ale porad funguje, i kdyz se vetsinou vozi kontejneraky… ev. na plosinach…
V Evrope by to mohlo byt reseni, ale otazka je okolo norem…

https://www.youtube.com/watch?v=RQP_gD7GfDU
https://www.youtube.com/watch?v=NcBLxy0b8aU

https://www.youtube.com/watch?v=sNrH4BpqkRk
https://www.youtube.com/watch?v=XUgi4lQKmF8

Pavel

Celá debata nemá cenu. Nic se nepostaví, což mohl vysvětlit ministr životního prostředí. V cestě jsou dvě lokality systému Natura 2000 a přes to nejede vlak. Naturu lze teoreticky narušit z důvodu ochrany státu nebo veřejného zdraví, jenže to v Bruselu neukecáme.

Jaaaa

Doufejme, že se nebudou tvářit tak, že radši zaplatí všechny pokuty.

pamětník

Žasnu, kolik zdejších rádoby „inteligentů“ neumí ani pořádně číst (že neumějí myslet, to mě už ani nepřekvapuje) – Palata přece jasně napsal, že „Možná kdyby se splavnění Odry netvářilo jako zahájení projektu Labe-Odra-Dunaj, který je opravdu na generace, lidé by to přijali lépe, než to podle reakce na sociálních sítích udělali.“: co si vymyslí příští generace a zda vůbec budou chtít nějak pokračovat v té chiméře zkráceně označované „D – O -L“, to dneska nikdo neví a ani se raději spekulovat neodváží (možná kromě několika zdejších velemoudrých komentátorů), ale nikdo z těch blábolilů asi ani netuší, že návrhy na prodloužení… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Tak už jste se vymluvil, pourážel lidi, že neumí číst, já jsem uměl číst od 4 let. A pochybuji, že máte vyšší než VŠ vzdělání, jako já. Ale nejde o vzdělání, ale umět se orientovat v dnešním světě. Vyžijete v minulosti. Kolik hodin denně+ můžete věnovat globální ekonomice, významu vědy, a podobným věcem, Já bez omezení a TAKÉ TO DĚLÁM, a na základě toho se mo jeví vaše závěry jako zcela nesprávné.

Marek

Strčte si ten kanál třebas na vlastní zahradu a převážejte si materiál sem a tam. ČR tento Zemanův pomník nepotřebuje!

Oldřich Sládek

Mě už to skoro nebaví. Takže po tisící.

1. Cokoliv se ve studii o DOLu plánuje převážet lodní dopravou, lze už nyní bez problémů odvozit po železnici nebo po silnici.
2. Neexistuje, opakuji, neexistuje komodita, která by ospravedlnila náklady ve výši minimálně 15 mld. CZK na výstavbu tohoto regionálního kanálu Kozle – Ostrava.
3. Příprava tohoto totálního nesmyslu docela komplikuje přípravu přestavby železničního uzlu Ostrava, ačkoliv všichni víme, že se nikdy žádný kanál nepostaví.

Jouda

Oldo, tak jsou tu i skupinky, malé, které mají taky své zájmy a sny. Tak jim nechme splavnit alespoň těch pár km na jedné řece…..ne ? V kontrastu toho, jak neúčelné je dnes a denně mrhání prostředky na predrazenych železničních stavbách . Nemusím zde jmenovat ty kilometry protihlukových zdí v polích, nikým nepoužívané podchody, ošizené generalky tratí jako je Mělník – Mladá Boleslav atd atd. To tyhle peníze investované do jedné řeky jsou drobné….

Radovan Komínek

Pokud budete mít zájem, rád se s Vámi na toto téma sejdu. Telefon na mne máte. Všechny tři body, které jste uvedl lze rozporovat, ale rád bych vedl věcnou debatu a nezatěžoval lidi, které to nezajímá.

Osasco

Doufám, že někdy dojde ke srovnání reálné spotřeby energie a ostatních nákladů (reálný test na konkrétní trase, např. Hamburg-Mělník) u kontejnerového vlaku a říční kontejnerové lodi. Nechtěl bych předjímat výsledek, ale snad by to mohlo D-O-L poslat na trvalo k ledu.

Václav Sellner

Tak to jste šlápl vedle.

Vlastimil Kocurek

Pane Kominku, s takovými lidmi, jako jste vy,. nemá smysl se setkávat, a poslouchat vás.

K.S.

Ano, železnice toho zvládne opravu hodně, ale otázka je jestli se snáze prosadí alespoň 50km VRT aby se ulevilo koridoru (myslíte ale že to pak bude stačit, že nebude třeba stejně ještě kolej(e)), nebo 14 kilometrů kanálu + úpravy v Ostravě, které by nemusely být z vodohospodářského hlediska marné. Možná by mohlo v rámci budování kanálu dojít k napojení Antošovického a Vrbického jezera do případné zdrže jezu, nemuselo by to být marné. Ale ano, máme tu mnohem důležitější stavby k urychlení, Tunely mezi Ústím a Chocní, kde bude třeba vyřešit pokračování na Třebovou, kde největší problém je kilometr z Kerhartic… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Však rto jsou všechno ty věci založené na snech a ne na realitě.

a8n

Pokud by to bylo výměnou za okamžité zrušení územní ochrany zbytku DOLu, tak ať se třeba postaví.

Marian Kechlibar

„Bude to stát 15 miliard korun, pro někoho závratná částka, ale současně suma, která se utratí za 15 kilometrů dálnice.“ Které? Průměrná cena stavby dálnice byla roku 2018 podle MDČR řádově nižší, 152 MKč/km. Tedy hovoříme nikoliv o 15, ale o 100 km průměrné dálnice. „horší je průchodnost našich železnic, kde potom mají osobní vlaky zbytečná zpoždění.“ Z Ostravy na sever to není zas takový problém (kolik lidí jezdí do Chalupek?) a kanál vedoucí z Ostravy do Polska zátěži koridoru ve směru na Olomouc nijak nepomůže. Kdyby se v Ostravě vyráběly kosmické rakety, dávalo by to větší smysl. Ty jsou… Číst vice »

Oldřich Sládek

Viz můj příspěvek za ŽESNAD.CZ výše

Ornyl

Neúplně čtete. Na dokončení bakce ude třeba dalších 60 mld. Kč, 15 mld. Kč je pouze na zahájení akce.

Greta

Pokud Polsko skutečně těch cca 60km z Kozle k Bohuminu splavní, byla by hloupost nedostavět těch zbývajících 6km do Ostravy nebo jim to dokonce brzdit, když staví na svém a za své. Za 9let se ukáže.

Eduard

Tak nějak. Navíc by na to šlo jistě získat nějakou tu dotaci z EU.

Ornyl

No tak to je taková vějička, spíše na tohle EU dotace nebudou. Kromě toho, tzv. splavnost Odry v Polsku jde na daleko menší ponor než plánovaných 5 m u nás. Opět jasný tunel…

Václav Sellner

No vidíte, těch 5m straší na diskusích už delší dobu, jak se to tam dostalo netuším. Můžu vás ale ujistit že ŽÁDNÁ vnitrozemská vodní cesta v Západní Evropě není stavěná na ponor 5 m. Jistě, jsou takové které umožňují kabotážní plavbu ale to není tento případ. Kupříkladu Labské lodě jsou stavěny na max ponor 2,40 m a o něco víc lodě na západoevropských kanálech ale zdaleka ne na všech. A tak je to v této diskusi s většinou argumentů. (Špinavá břečka v kanále – ve skutečnosti tam běžně žijí bobři, atd, atd.

Vlastimil Kocurek

CHa cha. EU je zrovna zvědavá na takové názory, a pošle antiekologické peníze.

a8n

To si představujete, že by Polsko vhodilo 30 miliard za něco, co oni ani my nevyužijeme?

A A

I kdyby to postavili, tak si můžou udělat přístav třeba v Chalupkách, a tam se to, co je potřreba dostat z Ostravy, nějak doveze. Stejně i kdyby byl přístav ve Svinově, musela by se nějak řešit „poslední míle“ po zemi.

Dusanh

Pane Palato. Jeden – typove uplne stejny kanal – mame jen 200km za hranicemi. Je to kanal Ryn-Mohan-Dunaj. Postaven cca 1960-1995. Take je to kanal, ktery spojuje dve more napric stredni Evropou. Podivejte se prosim na statistiky jeho vytizenosti. Jsou KATASTROFALNI. Rad Vas seznamim s dalsimi oficialnimi udaji. Pokud mate zajem, napiste mi prosim na dusan.havlicek@gmail.com. Pekny den. DH

Dusanh

Minusari nechapou slovo „katastrofalni“? 😀

Alf

Souhlas, navíc třeba Bratislava-Rotterdam se už vyplatí objet přes moře, kanálem je to sice kratší, ale za víc peněz.

Vlastimil Kocurek

Kanály dohrály svou roli, my jako troubové je začneme stavět.

Petr

Vypadáte na rozumného člověk, tak Vás navedu a ptám se – PROČ je vytíženost kanálu RMH katastrofální?? Zkuste mi prosím odpovědět. Já se v tom neorientuji, takže jen obecně – co když je to cenou – poplatky ?? Prostě když správce (majitel ??) nasadí takové poplatky, že levněji vyjde železnice nebo dálnice, pak je věc jasná. A co když je to záměr silniční nebo železniční lobby tento druh dopravy zlikvidovat?? Prostě konkuteční boj bez ohledu na životní prostředí ?? Čili zkuste zjistit, kdo je vlastníkem toho kanálu a třeba, jak se vyvíjely poplatky za posledních 10 let. Pokud šly nahoru… Číst vice »

vjkm

A proto se uhlí do Chvaletic vozí vlaky.

Vlastimil Kocurek

To není argument pro stavbu kanálu v Ostravě.

Václav Sellner

Za mnohem vyšší ceny, intervence státu ve prospěch státní firmy. To bych jko příklad zrovna nedal.

Lukáš Koncicky

Vlastníkem Kanálu Mohan -Dunaj je německá Spolková vláda a plavba není nijak zpoplatněna.

Dusanh

Dobrý den. Vodní doprava je ekonomičtější POUZE tam, kde jsou pro ni od přírody podmínky. Na moři a na velkých řekách, které NEVYŽADUJÍ umělé zásahy. Jinak si dovolím připomenout, že lodě se pohybují v prostředí 800x hustším, než vlaky a auta, takže asi dost těžko nastanou „srovnatelné podmínky“. Proč si myslíte, že na moři drtivou většinu přepravy zajišťuje vlastně jen relativně malé množství gigantických lodí na kontejnery nebo ropu? Protože náklady vynaložené na překonání toho odporuje dobré kompenzovat co největším ziskem z přepravy (plus benefit za celkově menší množství lodí a posádek). RMD: všimněte si jedné věci – v Německu… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Vy jste prostě pozitivně naladěný na kanály, dění ve vysokých technologiích a globální ekonomiku nesledujete, jen tady dáváte jakési vymyšlené konstrukce.

K.S.

Problém možná je že se to postavilo pro třídu Vb a ne VI-VII, pak by to možná bylo jiné.

Radovan Komínek

Na vodních kanálech dělá doprava cca 30% návratnosti investice, takže z vodohospodářských, turistických a energetických přínosů se tyto stavby zaplatí mnohem dříve, než mnohé modernizace železničních koridorů a nemusí projet ani jedna loď. V loňském roce jsem navštívil čerstvě dokončenou plavební komoru Malczyce, návratnost jenom z energetiky je 15 let bez projetí jakékoliv lodě. Příkladem vodního kanálu, který je návratný a neprojela ani loď je Vážská vodní cesta. Diskuse o tom, kolik projede nebo neprojede lodí na D-O-L za 30 let mi s ohledem ke zkušenostem, které jsem získal za poslední roky připadají hodně komické. Stát nevěděl, jaká bude nákladní… Číst vice »

Ornyl

Vy optimisto, knál D.O-L nikdy nebude stejně jaké tenhle záměr. Jde jen o to čerpat další peníze na studie a posudky mnohdy zcela zkreslené a matoucí..

jaroslav Zvoníček

Tomuhle já říkám inženýrská demagogie. Vydávat energetickou kaskádu na Váhu za plavební cestu? Když budou rozhodující vodohospodářské (sic), turistické (sic) a energetické přínosy, proč to vydávat za plavební cestu. Takový energetický kanál by asi vypadal úplně jinak, ale škoda té krásné řeky.

Vlastimil Kocurek

Vážská kaskáda nebyla nikdy budována jako kanál. Zásluhou elektráren trží (od boku) 50 mld. ročně.

Vlastimil Kocurek

Vážská vodní cesta jem Úplně něco jiného, přínos mají elektrárny. Na druhé straně jediné zatopené údolí v kterém jsou přehrady vybudovány zvyšují stavbu koridorů a dálnice nejméně o 300 mld. Kč.
Není to kanál, ale systém přehrad.
Je vidět, že jezdíte i na exkurze po kanálech. vy jste asi celý kanálový, a je to váš největší sen.
Od vás těžko očekávat objektivní názor. Také asi nemáte úctu krajině a přírodě. prostě všechno zničit, předělat. Ale my jsme součástí té přírody.

Vlastimil Kocurek

Nikdo vám nic posílat nebude. tento kanál se stavěl před STO lety, dnes je v úprovozu hlůavně zásluhou toho, že nadměrně tají ledovce v Alpách, ale v Oderských horách ledovec není. Toto je primitivní srovnávání.
Nedostatek vody má i Dunaj a v létě se přehřívá, což může být katastrofou pro Ma´darskou JE.Předloni byli kousek od odstavení jejího provozu (zdroj TASR)

Vlastimil Kocurek

¨Není potřebné něco posílat, protože je to všeobecně známý fakt.

Martin

Jsou to velke zasahy do krajiny, je velkou otazkou, zda se to vyplati,… Myslim, ze mnohem lepsi by byla vystavba noveho kanalu, ale jen jako prodlouzeni na uzemi CR (pokud ale bude co vozit),… Pokud jde o jeraby, neprijde mi na nich nic poetickeho, spise tedy, kdyz uz tak nejake poloroboticky system propojeny s zeleznici… Kdyz ale vezmete jaka je to obri investice, tak bych rad videl nejake analyzy… hlavni evropske rozvodi, jakym je CR nas spise znevyhodnuje do budoucna, velkou cast roku muze byt klidne i sucho,… Vetsi smysl mi dava zeleznice a modernizace seradist a vagonu nove generace… Číst vice »

David

Opět, jako v mnoha jiných článcích a diskuzích, mi chybí ta zásadní informace: a sice jaké zboží a v jakých objemech by se po tom kanále mělo vozit? Zatím se to celé veze jenom na vlně emocí, nebo nic neříkajících deklarací, že je to ekologické a výhodné. Žádná tvrdá data, žádná čísla, žádné kalkulace. Prostě jenom mlácení prázdné slámy.

Krušnohorec

Skvělý americký břidličný plyn abychom se zbavili závislosti na Rusku.

Alf

Trubka v zemi postačí.

Marcel Pánek

Ano chybí zásadní informace tohoto typu, nebo spíše převládají typu, že se to určitě vyplatí, spíše typu emotivniho

Vlastimil Kocurek

Emoce a lidská blbost, neznalost vývoje globální ekonomiky, která žádné kanály nepotřebuje. Prostě už je všechno dále.

Petr

Představte si, že v Ostravě stále fungují vysoké pece (a v Třinci taky), takže třeba taková želená ruda, dále časem asi i uhlí, až zavřou doly u nás. A jistě se najdou i další tzv „hromadné substráty“ pro průmysl, co je zde na Ostravsku. A ven zase průmyslové výrobky..

K.S.

Hutě, pokud vím, už teď větší část uhlí berou z Austrálie, prý je to levnější.

Dusanh

Příbuzný pracuje na koksovně, potvrzuji „zaoceánské“ uhlí. Navíc je tlak na odbourání těchto špinavých primárních provozů, takže uhlí časem možná vůbec žádné. Aspoň budou moci v Bartovicích a Radvanicích konečně dýchat…

Vlastimil Kocurek

s uhlím se bude postupně končit po volbách 21.

Vlastimil Kocurek

To je pořád ta setrvalost v minulosti, vy to píšete, jakoby se takový kanál stavěl na 10 nebo 20 let, a le on tam bude strašit do konce civilizace.
jedině že by se po kanálu šířila komunikace 6G a 7G,

Berťa

Já tam budu jezdit s Barakou 🙂

Vlastimil Kocurek

Přesněji už to nejde říct.

Štěrk z Polska se bude vozit sem, a náš štěrk se bude vozit do Polska. A to nemyslím jako srandu, ono by to tak dopadlo.

Nováček

Pochválil to Zeman, tak to musí bejt špatně, že jo?

Martin

Aby nepochvalil neco co dlouhodobe prosazuje stuj co stuj a to DOL, kazdy dilci krok pochvali… Jeho nazor zname… Jenom dost jinych lidi i odborniku pochybuje, zda to ma smysl…

Filias

Když už musíte argumentovat romantikou, víte že už jste úplně na dně. Kvůli nedostatku vody tu permanentně nefunguje Labe. Které jako vodní cesta dává mnohem větší smysl.
O ekologii tu taky nemůže být vůbec řeč.
Pokud chcete stáhnout náklad ze silnic, zkapacitněte železnice. Ty vám budou fungovat i při suchu.

Protože abych citoval autora: „doba kanálů minula – nahradila je železnice“.

Eduard

Vzhledem k tomu, že potřebujeme co nejvíce vody zadržet v krajině, tak to není úplně špatný nápad. Zvláště když uvážíme jak vytížený je Baťův kanál. Na druhé straně jsou zde nemalé náklady a hlavně fakt, že nedovedeme v rozumném čase dostavět ani dálnice ani VTR. Takže se nebojím toho, že bych mohl na lodi proplout z Baltu do Černého moře aniž bych zažil jaké je to se plavit přes Středozemní moře.

Martin

No, ale kanal sem vodu neprivede, …
Zadrzet vodu musite prioritne v krajine,…

Eduard

Samozřejmě v tomto ohledu máte pravdu. Ideální by bylo, kdyby naše krásná země byla ještě více zalesněna a hlavně aby v ní bylo dost prostoru, kde by se ta voda mohla zadržet a v neposlední řadě, aby se změnil způsob hospodaření, nakládaní z půdou. Ale to je jiné téma. Za mě ten kanál jako takový není špatný nápad. Jako doplněk k fungující síti dálnic a VTR proč ne.

a8n

Co s těmi vysokotraťovými rychlostmi pořád máte?

Eduard

Co mám s VTR. Chybí mi. Stejně jako kompletní dálniční síť. Tím, že není železnice v takovém stavu jako by měla být, tak je na silnicích spousta aut, což nejen mě dost vadí.

K.S.

Místo tu na tu na rozliv vody je v povodí všech velkých Moravských řek, stejně tak kolem Labe a nemalá část sídel je stavěná tak že nejsou u řeky a ty která jsou mají nad i pod sebou dost prostoru pro rozliv, možná by tak bylo vhodné přehodnotit náš přístup k lužní krajině a hráze vést po hranicích lesa kam by se vody mohla volně rozlévat, nikoliv aby byl její rozliv regulován stavidly.

Eduard

V tomto ohledu máte jistě pravdu. Jenže člověk se ke krajině chová dost macešsky a pak se dost diví. Každopádně za mě ten kanál by pro krajinu byl rozhodně plus. Zvláště pak na průmyslem dost zničeném Ostravsku.

Kubrt

Voda se musí udržet v půdě, v plavebním kanále je celkem k ničemu.

Eduard

To není. Kolem vody je vždy příjemnější klima. V létě voda chladí a zimě zase otepluje. Stavět ten kanál jen kvůli dopravě nejspíše dnes nedává smysl, ale naštěstí takové vodní dílo nemá jen dopravní funkci, ale i rekreační a jinou. Proto bych byl rád, kdyby se něco takového v budoucnu realizovalo. Zvláště když Poláci jsou už tak daleko.

a8n

Na to stačí už existující řeka.

Eduard

To si nemyslím. Pokud přijdou velká horka. Jako, že jimi straší, tak ten kanál bude velice příjemný ochlazující prvek, který bude pozitivně ovlivňovat mikroklima.

NorthBoy

Máte pravdu, že díky výskytu vody se mikroklima v jejím okolí při horkých měsících částečně zlepšuje. To ovšem přináší i další negativní stránku věci a sice nadměrný výpar. Každá další vodní vodní plocha zvyšuje výpar vody a v důsledku dochází spíš ke ztrátě vody z krajiny.

ušatá

Ano, voda se musí držet v půdě, pod povrchem. A to znamená v prvé řadě tom uzpůsobit krajinu, snížit rozsah zástavby, více zalesnit, změna plodin (ne pěstovat plodiny na spalování atd)..

Peeetr

Víc vody od nás odteče do moří z čehož máme kulové, a právě to vypařování dělá v létě to ochlazení okolí.

Eduard

Souhlasím jak s ušatou, že vodu hlavně potřebujeme zadržet v půdě a to změnami jak krajiny, tak hlavně zalesněním a změnou zemědělství. Tak i s Vámi, že nyní voda od nás bez užitku odtéká do zahraničí z čehož nic nemáme. Proto když nějakou tu vodu odkloníme do toho kanálu, tak to bude jen a jen dobře.

NorthBoy

Nemáte pravdu. Odtokový součinitel pro náš stát je cca 27,8%, takže z našeho území neodteče v korytech řek ani třetina spadlých srážek.

Eduard

To je mi novinka. Odkud jste prosím čerpal?

Dom

Aha takže co jsme se dozvěděli: je to romatnické, bude to fajn a možná to ubere pár procent nákladu z kamionů.
Že je lodní doprava nejvíce ekologickým způsobem dopravy je nějaká skrytá ironie? Nebo to fakt myslí vážně? A ještě polská lodní doprava…
Proboha, vydržme to do toho března 2023, dělejme Mildovi divadlo a pak to rychle uložme hluboko do archivu.

...

Třeba dostane Covid-19 a nebudeme muset čekat až do roku 2023.

Berťa

To nebylo hezké, ani u něj

Vlastimil Kocurek

vychází to z myšlenek člověka, který nikdy v ničem nebyl profesionál, jen rád mluví a chválí se.
A Babiš s Havlíčkem šaškují, jako že too podporují. až půjdou od válu , půjde to s nimi, i když je vidět, že tady je to pro mnohé největší sen života, co se děje v Ostravě. běžte tam tedy bydlet a pochopíte, co Ostrava potřebuje !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bram

Když nežvaní Zeman, žvaní alespoň Palata…

pozorovatel

Nebo Bram …

K.S.

…Štokr

ušatá

Palata vždy.

Krušnohorec

Nejdříve ale postavit jez v Děčíně.

Tomáš

*jezy. Už i ŘVC přiznalo, že jeden nebude stačit a splavnost nezajistí.

Martin

porad nebude voda, kdyz nebudou srazky,… uz ted si v suchych rocich nemci ztezuji, ze zadrzujeme vodu…

Eduard

Právě proto, že když nebudou srážky je lepší vodu mít hezky u sebe doma a nenechat ji jen tak odtéct do zahraničí.

Ornyl

To jde ovšem udělat jinak a levněji již v horních částech povodí…

Eduard

O tom se nepřu. Ale proč Ostravanům nedopřát možnost plavby? Navíc když se to zkombinuje s novými přehradami ve vrchních částech toků, tak značka ideál.

ušatá

To nezajistí jezy, ale celkový přístup ke krajině.

Eduard

To samozřejmě ne. Ale bez těch jezů a nových přehrad se tak či tak do budoucna neobejdeme.

Eduard

V tom případě je potřeba jich postavit více. Ideálně nějakou tu přehradu, aby voda hezky zůstávala u nás a neodtékala stejně jako zisky z ní do zahraničí.

NorthBoy

I kdyby v Děčíně postavili hráz velikosti Orlíku, tak vám nikdy nebude nic platná. Hlavní problém s Labem je na území Německa. Jenže tam spolková vláda rozhodla, že žádné plavební stupně stavět nehodlá (bylo by jich potřeba asi 20) a udělala dobře! Nechají řeku přírodě a tak by to mělo být. Planetu máme jen jednu a v dnešní době existují enviromentálně přívětivější způsoby dopravy než lodí po řece.

Ornyl

Přesně tak, jenže tohle kanálisté zamlčují…

ušatá

Kšeft je kšeft a prachy nesmrdí.

Peeetr

Zajímavé, že v Německu je skoro nejvíc kanálů na světě, ale zrovna mezi Ústím a Drážďany musí zachraňovat přírodní řeku. Daleko pravděpodobnější bude, že tím schválně znevýhodňují český v mnoha oblastech německému konkurující průmysl.

Václav Sellner

Omyl, nenechají ji přírodě, údržba a prohrábky musí pokračovat, jednou člověk krajinu a řeku změnil a pokud v ní chce bydlet musí svoje dílo udržovat. Němci (s výjimkou Hamburgu) nemají o Labe zájem, protože do Drážďan , poslední velké průmyslové aglomerace ve směru do Čech, přivedou lodě po Saale a laterálem. A peníze pro Bundesbáhn za český export budou mít ja ko příjemný bonus. Nevím jak je to teď ale dříve byla dráha nejdražší za malých vod. A ještě jedna připomínka: exportují a importují se i velká, složitá a drahá strojní zařízení , část je odkázaná jen na vodu nebo… Číst vice »

Ornyl

Ten je zcela zazděný, jelikož na našem území na řece Labi nejsme schopni nahradit jedinečný úsek toku, který by byl zničený a Němci to nechtějí udělat na svém území. Tohle byl dost přihlouplý nápad našich kanálistů.

Tomáš

Lodní doprava není nejvíce ekologickým způsobem dopravy, když započítáme právě budování kanálů, které ničí meandry a přirozená koryta řek. Odry se tahle ekologická katastrofa týká také.

Adamgolias

Dal bych sto + kdyby to šlo. Taky když kape olej z auta je to vidět , ve vodě se to ztratí . Na dno vidět není a že tam je bordel , teď u nás ,,revitalizovali,, rybník. Zabili vše živé co tam bylo , před tím ovšem opulentně udělali výlov a ryby převezli jinam . A s kámoši jsme týden tahali škeble , raky , úhoře běličky z bahna rukama . A hromadu pneumatik , flasek , kol a jiných odpadků jsme nechali na bagr. Nebylo to vidět. Stejně jako v Laby . Stačí když se sníží hladina ,… Číst vice »

Václav Sellner

To je jeden z největších nesmyslů co jsem na diskusi četl. Když kape olej z auta tak se nic neděje, když kape stejné množství z lodi na klidné vodě, tj na kanále, je to vidět a v civilisovaných zemích vám rozborem prokáží pokud je to od vás a potom basa a teprve vysvětlování a dohady. Jinak, připomínáte mi jednoho politika, který na lodníky „hodil“ i dětský kočárek vyplavený na břeh. Ty pneumatiky, doufám nebyly z lodí?

pave69

Po těch kanálech v západní Evropě jezdí jen důchodci a dovolenkáři v obytných lodích. Za 15 mld. dost drahá sranda. Naštěstí při systému schvalování a povolování staveb v ČR je to totálně mimo realitu.

Peeetr

To má být pro NÁKLADNÍ dopravu jako 99% jiných kanálů které nebyli stavěny primárně pro řešení sucha nebo povodní.

pave69

Tak znovu: Po těch kanálech CO BYLY STAVĚNÉ PRO NÁKLADNÍ DOPRAVU v západní Evropě jezdí jen důchodci a dovolenkáři v obytných lodích. Za 15 mld. dost drahá sranda.

Jiri

Tak tohlle neni uplne pravda! V Nemecku jsou kanaly pro nakladni dopravu pouzivane celkem dost. Netvrdim, ze jsou to vodni dalnice, ale psat, ze je pouzivaji jen obytne lode, neni zrovna fer. Nevim jak to maji financne , plati se poplatky v pl. komorach a zdvihadlech a tam se casto tvori fronty na propluti komorami. Takze uz jen toto ukazuje, ze tam neni mrtvo. Sledoval jsem casto slow tv z nasi lode RIO, ktera se tam hodne pohybovala. To ale neznamena, ze souhlasim s touto stavbou, podle mne by se mely hledat vsechny moznosti splavneni Melnik Hmbg.

Ornyl

A jaká je ta přeprava? Za 20 let klesla z 1,6 mil. tun ročně na cca 0,2 mil tun.

Jiri

OK to nezpochybnuji, me nastval ten argument o tech prazdnych kanalech jen s rekreac. plavbou. Jinak z Usti a Decina se vozi po Labi obri zasobniky plynu a jine velke nadrozmery, ktere ,podle mne, po zeleznici nemohou kvuli rozmerum, a vezt to kamionama pres Nemecko do Hamburgu je hodne problematicke! Ale vim, chybi voda…

Václav Sellner

Co to plácáte? Dvěstě tisíc tun, chcete říci, že za rok přepraví jen sto lodí naložených dvěma tisíci tunami nákladu? Člověče vzpamatujte se. To jen naše loď jich ročně v Amstlu připravila víc k přepravě dál po kanálech než píšete. Logicky kde potom končí všechno zboží které přijde do západoevropských přístavů? Kamiony? Ty nejsou v Holandsku moc vidět, Vlaky? Člověče nenuťte mě věřit, že jsem měl vlčí mlhu.

Adamgolias

Čím by se ty kanály měly plnit ? Viděl jsem kanály v D i NL . V nížinách , plněné obřími řekami . ČR je střecha Evropy , co nenapraví to nemáme . Žádná řeka nepřitéká z ciziny . Labe , Vltava jsou již nyní v létě na minimech . A ještě se bude voda posílat do kopců ? Videli jste někdo prosím trasování? Překonává se rozvodí , tam žádné zdroje , které naplni 100 km dlouhý 5 m široký a 2,5 m hluboký kanál nejsou. Žádný Rýn , žádná Rhona žádný Lek , ale Orlice , kterou prejdete s… Číst vice »

Baraba

Nebude se stavět DOL. Pouze pár km kanálu od polských hranic do Ostravy.

Ondra

Salámová metoda: „Když už jsme to dostavěli do Ostravy a dali za to 15 miliard, tak by byla škoda to nepostavit dál.“ Viz komentáře výše k dosavadnímu polskému snažení…

Ornyl

Omyl – má to být 15 + 60 mld. Kč

Adamgolias

Jo jo , já článek pochopil , jen se nějak nemohu udržet když o tom nesmyslů čtu a reaguji , i když u článku pojednávajícím o něčem jiném . Ď

Vít Jůza

Když autor ve článku obhajuje jen obnovu plavby oderské, která samozřejmě také v něčem může být diskutabilní, mohl byste se soustředit na toto téma … mezi Ostravou a Polskem není ani Evropské rozvodí ani Orlice ani nehrozí zánik Aralského jezera, snad „jen“ nějaké ty změny nebo škody na dosavadních ekosystémech by se toho mohly týkat.

pozorovatel

To ovšem zbrklounovi umanutému na základě zkreslených informací asi nelze vůbec vysvětlit – pro něj je důležitější se halasně „realizovat“ v internetové žvanírně …

Adamgolias

Provedu

Kolibkar

Do ČR přitékají z ciziny dvě řeky, z toho jedna větší. Dyje. A několik potoků.

Láďa

15 miliard , stavba odhadem 6 let , to je 2,5 miliardy ročně – půlka evropská unie , to je něco přes miliardu ročně , to mě, při rozpočtu kolem 100 miliard ročně na dopravu, přijde jako pakatel ,,, hlavně to přinese rozvoj a výrazně levnější transport zboží se světem pro celý region

ušatá

Nesmysl.

Vlastimil Kocurek

Tam by nejezdili ani důchodci, protože celé to Polské Slezsko je jedna zničená země. A vítr to žene k nám.