Komentář: Letiště Líně je třeba v zájmu České republiky zachovat, píše pilot

Letiště Líně. Foto: airport-plzen.comLetiště Líně. Foto: airport-plzen.com

"Pro projekt gigafactory nejsou k dispozici žádné podrobnější studie. Ani pro zaměstnanost, ani pro energetickou náročnost, ani pro jakékoliv výhody plynoucí pro kraj."

197 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš Beneš

Nejprve jsme zničili letiště na borských polích a postavili jsme tam montovny. V centru je napůl chátrající areál Škodovky. V montovnách nemá kdo dělat a tak se sem vozí Mongolové, Bulhaři, Rumuni a jiní. Ani Ukrajinci to nyní nezachránili. Chápu, že logisticky je to super- železnice do Německa se 3 přechody (Ruda, Domažlice, Cheb), dálnice. Z vojenského hlediska jsou asi letadla v budoucnu out – nastupují drony. Zdroj lithia je na Cínovci. Elektromobilita se tlačí, takže kdo bude vyrábět bude na tom v budoucnu dobře. Takže buď se ví, že většina fabrik na borských polích zkončí (Daikin už část produkce… Číst vice »

SYN

Hm, připouštíte kromě obecně platného „někde u Teplic“ že tam dost možná NIKDE podobná vhodná lokalita není? Ono se to totiž jednoduše řekne, v obecné rovině…
Zatím velmi pravděpodobně ta factory bude buď u Plzně, nebo nikde v ČR…

Franta

Možná by se mohla pochlapit paní ministryně a odtajnit postoj svého ministerstva. Vláda „řídí“ Evropu a její další priority jsou dále na východě. Čím dříve prosadí tento nesmysl, tím lépe pro ni. A občané, kteří si ji, za krvavé peníze, vydržují, jsou tak nějak bokem. Vládo a vůbec všichni poslanci a senátoři, proberte se a zamyslete se, kdo a proč Vás volil.

Marek

Tak hlavně, že už teď v Plzni pijou lidi ňaminky. Kde tu vodu vezmou a pak kam jí vypustí?
Opravdu je spousta negativ, pozitiv moc nevidím. Zatím mě nikdo nepřesvědčil o opaku.
Někdo tu zmiňuje, že baterka je srdcem Elektro mobilu.. Tak to se pletete, srdcem je software, dnešní elektrické auta už jsou víc počítače, než auto.

Miloš Zikmund

Je možnost o které se moc nemluví.
Likvidace funkčních letišť v ČR.
Důvodů je hodně.
Výstavba německých firem na jejich původním místě je jen přidaná hodnota.
Úzké vztahy pana premiéra s Německem (některé zájmové organizace a spolky), by tomu odpovídaly.
Jak může soukromá firma ze zahraničí zničit vojenské letiště ???
To není zase tak moc proti Německu, ale poukazuji na vlastně kolaboraci našich občanů. O to horší je, že jsou i ve vládě a jak sami říkají, že je válka. To co Vás napadá si zatím nechte pro sebe…(!!!)

A. Mikulka

Spikly-spikly.

SYN

Nečtete??? To letiště NENÍ vojenské (jeden z důvodů jsou protesty okolí proti vojenskému létání) ale teď by ho byli ochotní vzít na milost (ALE jedině jako záložní, se sporadickým vojenským provozem jednou do roka) aby jim pomohlo odvrátit nechtěnou factory (některými, zdaleka ne všemi).

Radek

Možná by také stálo za zveřejnění, co udělali průmyslové zóny kolem dálnice u Stříbra s životní úrovní lidí. Jak v každé okolní vesnici vznikají v nevyhovujících nemovitostech ubytovny plné importovaných dělníků bez základního vzdělání. Jak následně roste kriminalita, bordel… Ale to můžeme vidět i v Plzni.
Zbourá se něco, co v dnešní době díky ekoteroristům už nikdy nepostavíme. Zničí se něco, co funguje. Vytvoří se pracovní místa pro lidi, které nemáme a budeme muset dovážet jak zvířátka…
Nechtěl bych bydlet v Dobřanech, Líních, na Valše… až tam začnou pobíhat importovaní otroci a tvořit si lokalitu k obrazu svému.

Npor. Pavel Vodsloň

Kolik by stálo vykopání kvalitního betonu z dráhového systému?Nebyla by na to nějaká příjemná dotace? A co s tim betonem pak? Rozdrtit a prodat? A za kolik?

Alexandr

A co to letiště využívat pro leteckou nákladní dopravu? Plzeň má 200 000 obyvatel (s aglomerací), obří průmyslovou zónu… Jako civilní letiště se určitě neuživí (Plzeň je moc blízko Praze), ale pro Cargo by se využití možná našlo (podobně jako u Mošnova).

ABC

jako ze jim nebudou vozit pomeranče přes půl Evropy kamióny, ale letecky?

libor

nebo tramvaje letecky přes půlku evropy 😀

Miloš Zikmund

Proč se nezajímat o letecký průmysl a služby v dané lokalitě?
V Karlových Varech se starají o dopravní letouny odstavené mimo sezónu pro zahraniční zákazníky.

Luboš Beneš

Stejný nesmysl jako letiště v Budějovicích….

Lukino

Vzhledem k tomu jaký blitzkrieg předvádí Rusko na Ukrajině, to asi tak horké s tou válkou nebude.
Když už by teoreticky někde na východní křídlo NATO došla nějaká armáda, tak tipuji, že by přesunuli letectvo do bezpečí a F-35 (nebo cokoliv dalšího) by případně natankovalo za letu, vletělo do bojového území, vysypalo náklad a zase zpět.

Josef82

Uvažovalo se někdy, že by se třeba gigafaktory postavila poblíž letiště, a to se v rámci stavby zmodernizovalo /např. i pro cargo dopravu/?
Pominu, že zůstávají problémy s pracovníky, energiemi /voda, elektřina/, atd.
Raději bych tu fabriku viděl v severních Čechách, kde bude dostatek vody (nová jezera), elektřiny i potenciálních pracovníků. Navíc blízko k lithiovým ložiskům.

SYN

Omlouvám se ale z hlediska obecného tyto názory jsou naprosto typické a říká se jim NYMBY. To samozřejmě ještě neznamená že jsou určitě neplatné, „jen“ asi tak ze 75% (čistě statisticky). Informace které jste přidal jsou naprosto povšechného rázu a pravděpodobnost neovlivňují…

M H

Gigafactory potžebuje vodu, elektřinu a zaměstnance. Takže ideální místa v ČR z hlediska potenciálních zaměstnanců budou v Ústeckém kraji či v Ostravské aglomeraci.
Voda se najde nejlépe ve velké řece, takže Labe, Vltava, Ohe, Morava či Odra. No a elektřinu by si mohli vyrábět třeba sami ze solárů na střeše a k tomu mít třeba i vlastní plynovou či malou modulární jadernou elektrárnu…ale to bychom asi chěli moc.

Jiří Kocurek

Přitom by si tu malou modulární jadernou elektrárnu mohl postavit ČEZ. Má k tomu daleko lepší pozici.

Ale jako jo, donut soukromníka, aby se postaral, protože státu se nehce a pak ho tahat špínou za to, že se postaral a konkuruje státu (kterému se nechtělo).

SYN

Nááádherné úvahy… ale tu stavbu ať přesunou potom na příští desetiletí, až po projednání s plzeňským okolím (nebo tedy jakoukoliv alternativou) možnosti stavby jaderného reaktoru… že na 90% nehodlají tak dlouho čekat? Smůla… (pro ČR).

Ondra L.

Podnikatele miluji jaderne elektrarny a radi tvrdi, jak jsou strasne efektivni a jak maji levny provoz, ale nevlozi do nich bez statu ani korunu. Proc? No protoze zas tak efektivni a levne nejsou, naopak je to dost riskantni podnik.

Tom_Matoo

Samozrejme, ze efektivni a provozne levne jsou. Problem je financovani, protoze soukrome subjekty neumi financovat prumyslove projekty na tolik let, respektive ne levne. Moderni JE maji zivotnost 80 let. Pokud by se stavba financovala z pujcek, rekneme se splatnosti 30 let uroky spolknout klidne celou cenu elektrarny. Navic je tu nejistota diky ekologickym teroristum, co maji radi FV a tim realne podporuji plynove elektrarny.

Luboš Beneš

A nezapomeňte na ten hlavní problém a ten je odpad. Elektřinu chce každý, ale úložiště jaderného odpadu nikdo. Stejné jako s dálnicí.

SYN

A že se žádný soukromník nežene ani do stavby přehrady?? Asi jsou taky fuj… a jak je to se soláry a větrníky?? Všichni jen natahují ruce o dotace (obojí na výstavbu i na výkupní cenu elektřiny), bez toho ani ťuk… To má něco dokazovat?

VTT

Mně to připomíná tlak na vytvoření NP Kokořínsko. To si taky vláda nějak umanula a tlačí to bez ohledu na názory místních.
———
Ví se nějak, co všechno v té baterkárně (proč se vlastně fabrice na baterky říká gigafactory?) bude – jen produkce, nebo i vývoj?

libor

není to náhodou NP Křivoklátsko?

VTT

Jasně, že jo.

mlokXCM

O zřízení NP, jakožto nejvyššího stupně ochrany přírody, musí vláda rozhodovat na základě stanovisek odborníků, nikoliv na základě toho, co chtějí místní, kteří toto z hlediska svých vědomostí nejsou schopni posoudit a v podstatě se rozhodují na základě vlastních pocitů (například na základě nesmyslu, že nebudou moci chodit na houby). NP má celorepublikový význam a není to žádná lokální záležitost. Místní ať jsou vyslyšeni, ale je nutné to brát s rezervou.

ABC

A proč se tedy nemělo na základě stanovisek odborníků rozhodovat i o tomto. Místní ať jsou vyslyšeni, ale je nutné to brát s rezervou. Rozuměj, ať si svobodně zaprotestujou a pak to stejně dostanou befelem, že.

MartinS.

Kolik letišť s betonovou drahou od délce 2 – 3 km Česká republika potřebuje, pokud jsou Líně tak nezbytné? V 70. – 80. letech jich bylo přes 20 a ČSLA měla přes 200 stíhaček a 150 bitevníků. Nyní má AČR 14 gripenů a 24 L-159 a používá 3 letiště (Čáslav, Náměšť, Pardubice). AČR chce gripeny vyměnit za 24 F-35, takže počet bojových letadel bude necelých 50, proti 350, kdy bylo těch 20 letišť. A kolik používaných letišť máme teď? Kromě těch tří vojenských také Budějovice, Vary, Ruzyni, Kbely, Hradec, Vodochody, Brno, Mošnov, Kunovice… 12 letišť na 48 letadel. Fakt je… Číst vice »

Gejza

Drobné upřesnění. AČR používá i Kbely (CASA). U někdejších záložních letišť (se zpevněnými RWY) jste zapomněl na Příbram, Zábřeh (Kravaře), počítal bych Vodochody a s přimhouřením oka i Cheb (1,5 km RWY). Po případném zavedení F-35 bych nepočítal s více než 40 bojovými letadly (bezcenné L-159 budou nejspíše vyřazeny). 100 % souhlas s tím, že letišť je více, než AČR potřebuje. Jediná nevýhoda je, že při likvidaci Líní nezbyde žádné plnohodnotné vojenské letiště na západ od Prahy.

Jiří Kocurek

Karlovy Vary se nedají využít na společný projekt po vzoru Pardubic?

Gejza

Na letišti v Olšových Vratech není standardní zázemí vojenského letiště (stojánky, úly, kasárna, sklady, garáže, apod.). Buď by mohlo sloužit jen jako záložní, nebo by se to muselo dobudovat.

SYN

Oni i Líně by chtěli jen jako záložní… přece jim tam nikdo nebude lítat, žeano.

MartinS.

No to máte pravdu, že žádné plnohodnotné vojenské letiště na západ od Prahy nezbyde, ale já bych netvrdil, že teď se dají Líně považovat za plnohodnotné vojenské letiště. A pokud jde o to geografické umístění, on se nám v mezičase přesunul i potenciální nepřítel. Býval na západě (Západočeský kraj – pevná hráz socialismu a míru), proto jsme měli letiště Planá, Líně, Žatec, Bechyně, Hradčany… teď bych ho hledal spíš na opačné světové straně…

Permonik

A co MRTT, program Salis? Podle mapy.cz je v provozu kolem 1400m.

yxc

Argumentovat využitím jako záložní vojenské letiště je asi zbytečné. Na druhou stranu při útoku z východu bude kam ustupovat. Ale jak jsem psal níž. Krom vojenských letadel a mezinárodní letecké přepravy existuje spousta dalších privátních letadel, která taky musí odněkud létat. Těch 19 000 pohybů zmíněných v článku rozhodně není málo. Pro srovnání předcovidová čísla z jiných letišť u nás: Ruzyně – 155 000 pohybů, Hradec Králové – 77 000 pohybů, Brno-Tuřany – 34 000 pohybů, Ostrava-Mošnov – 25 000 pohybů, Budějovice – 9 000 pohybů. I kdyby jste zkrátil drahu v Plzni o 1200m, tak stejně za ní moc… Číst vice »

MartinS.

Ta privátní letadla z Líní létají díky tomu, že tam po armádě zůstala dráha v zachovalém stavu. Letiště je v pronájmu, ale kdyby se stav dráhy zhoršil, přijde nájemce za armádou, ať stát dráhu opraví, protože on nemůže investovat do cizího majetku. A bude to opravovat a platit erár. Nejsem si jist, že poplatky, které zaplatí všechna ta malá letadla, by daly dostatečnou částku na rekonstrukci dráhy. A kdyby armáda zvedla nájem, protože musí vybrat na opravu dráhy, bylo by to podobné… nářky, jak přece musí soukromá letadla od někud létat a zlý stát za to chce moc peněz. Inu… Číst vice »

Martin.K

V tomto případě musím s autorem článku souhlasit. Nějaká Gigafactory je soukromým záměrem soukromé zahraniční firmy. Nechápu tedy, jak vůbec může stát napadnout, že by k tomu vymýšlel nějaký speciální zákon, že by se na úkor obcí a soukromých vlastníků vyvlastňovalo. To jako proč? Jak píše autor, pro místní to takřka žádné výhody nepřináší, jen nevýhody. Doufám, že tento návrh neprojde.

ABCD

Není to letiště čistě náhodou vojenské, tedy státní? Tam se pak nemusí vyvlastňovat, to už vyvlastněné je. Právě proto se o Letišti uvažuje, že se nemusí řešit výkup. Nebo ne?

Martin.K

Ne, spousta potřebných pozemků je v soukromých a obecních rukou.

Jaksi

Protože ekonomika, protože výroba s vyšší přidanou hodnotou než montovny od ČSSD, protože vyšší platy, protože další technologický vývoj…letišt je vážně dost.

Pavel

A on už je někde nějaký seznam pozic, které budou obsazovat? VW má většinou tendenci dělat nejdražší práci doma, aby zaplatil Němce. Na co se nevyplatí Němec, to jde na východ. Jsem realista, takže čekám montovnu a know-how v Německu.

Jan Sůra

Běžte to říct někdy lidem ve vývoji v MB.

Pavel

Já ve vývoji dělal, většina vývoje je přeposílání mailu mezi vývojovým dodavatelem (často dcera německé firmy) a konstrukční kanceláří (často dcera německé firmy), v konstrukčních kancelářích často pracují lidé bez příslušného vzdělání, protože se jenom klikají díly podle dílů VW a dílů z předchozí generace vozu, tak aby to „sedělo“.
Spousta dílů je tzv. synergických, tedy sdílených napříč koncernem a vyvíjených ve VW, za což se platí VW licenční poplatky, VW dodá a na lince se to smontuje.
Máte o vývoji dost naivní představu.

Jan Sůra

Samozřejmě, po 18 letech života v MB neznám nikoho ve vývoji a cely areal se rozrostl kvůli přeposílání e-mailů.

Tom_Matoo

Takze vsechny motory, podvozkove platformy atd. se vyvyjeji v MB? Nikdo netvrdi, ze ve Skode neni vyvoj, ale je ho tam tak 1/3 nez by muselo byt, kdyby nevyuzivali katalogy dilu z VW.
V Plzni zadny velky vyvoj nebude, baterie se vyvyjeji po celem svete, projekt je montovna, navic ta nejblbejsi co muze byt. S 3 smenym provozem, pravdepodobne spis s nepretrzitym. Kdyby tam melo byt vyvojove centrum vsude by se tim chlubili, nepotrebovali by tak velkou plochu, tolik elektriny a vody.

Jan Sůra

To někde tvrdím? Pouze konstatuji, že za VW došlo k výraznému rozšíření vývoje v MB. Kolik lidí bude v gigafactory netuším, pouze jsem reagoval na téma vývoje v MB.

SYN

A ze všeho strachu abysme náááhodou nebyli „pouhou montovnou“ (takový zlatník je taky „jen“ montér hodinek a prstenů) nebudeme NIC… to bude určitě lepší.

Miroslav

Tak zalezi v jakem “ vyvoji“ jste pracoval. Moje zkusenost s vyvojem „pouheho plastoveho dilu“ do noveho druhu auta z koncernu VW zamestnalo nekolik desitek lidi. Jak pise pan Sura, MB fakt neni jen montovna a par kancelari, kde obihaji emaily

Tom_Matoo

Tak pohadku o tom jak vyroba milionu clanku baterii a jejich montaz je vyroba s vyssi pridanou hodnotou bych si rad poslechnul pred spanim… Navic potrebne mnozstvi pracovniku take nevypada na velkou robotizaci. Proste zamestnanci v Plzni nejsou. Kdyby jich potrebovali 400, tak je cely zamer nesmysl, ale 4000? Silenstvi a nic jineho. Bud by museli nastavit naprosto nesmyslne vysoke mzdy (proc by to delali…) nebo jenom dovezou vic agenturnich, navic projekt uz pocita se stavbou ubytoven. Porad resime, ze musime snizit zavislost na automotivu a pak do regionu, ktery ma velmi dobre diverzifikovane spektrum firem, umistime tohle a bud… Číst vice »

král j

Proč někde v severních Čechách. BMW u Sokolova může být příkladem. V Plzni už zrušili jedno lertiště (Bory).

Gejza

Souhlas. V severních Čechách ale bohužel nejsou (trestuhodně) na podobné investice prostorově připraveni. VW má zlaté oči a chtějí velkou plochu, třeba v Ústeckém kraji ale není připravena žádná průmyslová zóna, kde by bylo pro jeden areál k dispozici více, než cca 30 ha.

Honza

Možná proto, že investor (VW) preferuje v případě Česka právě tuto lokalitu (možná pro umístění poblíž silničního i železničního tahu západ-východ) a požádal o souhlas s jejím využitím. Pokud vím, byly mu nabízeny i jiné lokality, ale z různých důvodů jim nakonec jako nejvhodnější (nebo nejméně nevhodná) přišlo letiště Líně.
A vláda mohla buď rovnou říct „tak to jděte někam, Líně vám nedáme“, nebo říct „dalo by se o tom uvažovat“ a počkat, jestli si je VW zvolí, nebo se stejně rozhodne pro jinou zemi a my se tu měsíce hádáme a sbíráme různé politické body úplně zbytečně…

ABCD

Česká republika je ( tak trochu bohužel) velmi závislá na automobilovém průmyslu. Je zde neuvěřitelné množství různých plastových dílů, různých autokomponentů a podobně (nejsou to jen fabriky na auta). Je to tak historicky i mimo jiné díky Škodovce, která pro tyto firmy slouží jako referenční odběratel a svým způsobem jako určitá laboratoř a reference. Pokud se výroba aut stane dost podstatně závislá na výrobě baterii (zatím to tak vypadá) tak je dost podstatné mít v Čechách výrobu srdce auta budoucnosti, tedy baterii. VW nám tak trochu dává nůž na krk: teď nebo nikdy. S tím, že cesta nejmenšího odporu je… Číst vice »

ABCD

Letiště je vojenské, ale jako vojenské ( s dlouhou, širokou a pevnou vzletovou a přistávací dráhou) nepoužívá (nebo většina tyto parametry nevyužije). Využívá ji spoustu letců a leteckých společností. Je to díky tomu, že bylo letiště postaveno za těžké peníze pro vojenské účely. Nevím jaké platí nájmy, ale asi to není ve výši, která by odpovídala odpisům, tzn. jako kdyby se měli všichni složit na stavbu nového letiště. Podle mého názoru to dostávají docela levně, protože to byl zbytný objekt armády potažmo státu a stát nevěděl co s tím tak to za malé peníze pronajímá. Myslím, že kdyby to měli… Číst vice »

ABCD

Na druhou stranu vůči současným uživatelům letiště je zrušení dost nefér a budou silně poškozeni, toto by se samozřejmě mělo také brát při rozhodování v potaz (abych se pokusil být spravedlivý. Mínusů mám habaděj. 🙂 )

Lomb

Jakým odpisům proboha?

ABCD

Bylo myšleno, jako kdyby si museli postavit letiště znovu jako investici a tu postupně odepisujete. Kromě toho používají pozemky ty odpisy samozřejmě nemají ale nájem z nich by taky měl být za tržní cenu.

ABCD

Vojenské letiště potřebujeme, ale otázka jestli v těsné blízkosti Plzně. Letadla F-35 jsou prý mnohem hlučnější než stávající generace stíhacích letadel. Máme letiště Čáslav a záložní jsou myslím Pardubice (pokud je např. oprava dráhy). Ani ty Pardubice nejsou zrovna šťastné z důvodu hluku. Osobně by se mi líbilo letiště např. uvnitř vojenského výcvikového prostoru. Např. jako bylo v minulosti Milovice. Tam relativně neruší.

Peeetr

Přesně naopak. Toto letiště je nejlépe položené ze všech existujících pro hlučné stíhačky. Navíc má ideální polohu pro ochranu Temelína, Plzně a Prahy.

ABCD

To mi vysvětlete když letadlo vzlétá a je třeba 0 – až – 1000 m nad zemí, to není slyšet v celé Plzni?
A teď opravdu, by mě zajímalo v čem tam je ta výhoda? Do centra plzně cca 10 km – to je trochu daleko, ale…
Je pravda okolo jsou lesy.

Lukáš F.

Jste si jistý tou hlučností F-35? Já jsem naopak slyšel, že díky výkonnějším motorům lze startovat bez forsáže a tudíž tišeji než u starších strojů. V USA tohle téma taky hodně řešili.

ABCD

http://czechairforce.com/news/ve-znameni-stealth-bude-novym-vladcem-ceskeho-nebe-f-35a/

Větší hluková zátěž

Dalším faktorem v procesu přezbrojení bude bezpochyby řešení zvýšené hlukové zátěže a armáda se musí připravit na větší počet stížností, než je tomu doposud. F-35 je prostě logicky hlučnější letoun a jeho extrémně výkonný motor F-135 generuje nepříjemný vysokofrekvenční zvuk, který bude pochopitelně nepříjemný především pro obyvatele obcí přímo u letiště. Této věci se dá do určité míry jít naproti a i když AČR nemůže svůj výcvik přenést nad moře, může jej rozprostřít do více prostorů, než pouze do oblíbeného TRA37 v podhůří Krkonoš a Orlických hor.

PetrH

porovnáváme s naším současným gripenem, F-35 je o něco větší a maximální váha může být skoro 2x vyšší. Tj. motor už sám o sobě musí být výkonnější.

ABCD

Celé rozhodnutí ač to dnes nevypadá a máme nezaměstnanost nízkou, může mít dost značný vliv nezaměstnanost v příštích pěti deseti patnácti letech. Může to mít vliv na různé závody různě na výrobu komponent (plastové díly do aut apod.) roztroušené po ČR, protože tento automotive tvoří v ČR určitý cluster a funguje jako celek. Jak se začně sypat jedna část -výroba aut, a bez jádrové části, dost možná se začne rozpadat i to ostatní. Hraje v tom taky roli logistika a doprava, protože bude- li se to muset vozit do zahraničí (Polsko, Rumunsko, Německo….) tak se výroba nemusí vyplatit a budou… Číst vice »

Zbyněk

To není pravda. Již nyní je výroba aut závislá na spalovacích moterech jejich součásti se vyrábějí i v jiných zemích a do ČR se dovážejí. Není tedy problém, tak jako jiné komponenty automobilu a tak jako to dělají jiné firmy některé díly dovážet např. z Polska

ABCD

Máte pravdu v tom, že to je zatraceně odborná diskuze a je docela těžké to posoudit. Záleží na tom zda jsou to malé objemy nebo velké objemy materiálu , dále velké nebo malé vzdálenosti a u každé komodity je to trochu jinak. To už se musí počítat. Ale pořád si myslím, že pokud to funguje jako určitý cluster, tak to roli hraje. Navíc jsme viděli, že Covid uměl zavírat hranice. Jsme taky v éře deglobalizace a faktor co je doma to se počítá, zase začíná trochu fungovat. Že se dneska vozí všechno odevšaď a funguje to nepopírám. Jsou tady další… Číst vice »

JirKa

Dobrý den, omlouvám se, ale nemáte pravdu. Přechod na elektromobilitu bude mít za následek velké změny i v systému subdodavtelských řetězců. Nemůže se to porovnávat se současným staveb. Baterie je to, co je drahé, těžké a s přidanou hodnotou. Vše ostatní není problém přemístit. Důležité do budoucna budou místa, kde se vyrábí články, kompletují baterie (ideálně na stejném místě s články) a tam, kde se dělá kompletace a povrchové díly. Zbytek není problém přesunout. Jakožo člověk, který se pohybuje v automotive (integrátor) vám můžu slíbit, že pokud baterkárnu neulovíme, může to znamenat obrovitý problém pro celý český průmysl. Všechny ty… Číst vice »

Zbyněk

To si nemyslím, je nutné oddělit vývoj a výrobu dílu. Vývoj může klidně probíhat v Německu a samotná výroba v továrně kdekoliv. Motor nebo převodovka na přepravu nebudou o moc lehčí či menší než baterie. A co se týče samotné výroby, tak určitě u motoru či převodovky bude výroba náročnější na dodržení přesnosti. Baterie neni mechanický díl, ta funguje na základě chemickofyzikální reakce.

SYN

A tím pádem má tolerance „centimetr žádná míra“ jo? Rozdíl hmotnosti je řádově 100kg (motor, holý) vs 400kg (baterie)…

SYN

Problém to až tak není, pokud továrna „patří“ vám. Pokud patří převážně zahraničnímu konsorciu, tlak na efektivitu je značný. Pokud se příliš mnoho komponentů vozí „zdaleka“, vzniká tlak přemístit finální montáž blíž zdrojům dílů (a podle zelené loby je to tak správně, „buy local“)…

Martin.K

V dnešním globalizovaném trhu je podle mě úplně jedno, jestli se baterka do Boleslavi nebo do Kvasin doveze z Plzně, anebo z Polska, Slovenska, Německa nebo Maďarska. Ono i časově v tom nebude velký rozdíl.

ABCD

Ano vozí se všechno ze světa. Ale náklady na dopravu jsou taky položka.
Nevím mám pocit, že ta kapacita je tak nějak předurčena pro škodovku a oproti Madarsku, nebo Slovensku a podobně je to docela výhoda.
Navíc ty hranice jsou pořád hranice. Viz krize z Covidem, běženci atd.
Jsou to velké těžké věci (baterie stovky kg; do každého atua jenda) tam ta doprava hraje roli…

Jiří Kocurek

A jak by všichni kritici autoprůmyslu začali brečet, kdyby bylo po jejich a automobilky táhly do pekel. Že se v ČR nic nevyrábí, že jak to všecko kapitalista* zlikvidoval … a že si někdo nepamatuje, co se říkalo včera a že to se nesmí. Lidi s dobrou pamětí je podle nich potřeba také zlikvidovat. A pak se vztekat, že nejsou lidi do vývoje.

*) jaký kapitalista, byli to oni, kdo ty firmy s obrovskou slávou vypráskal.

Kuba2

Sice mi vybraná lokalita také nepřijde jako zrovna vhodná, ale argumentovat, že to letiště je součástí kritické infrastruktury a je tu přece válka je asi na úrovni jako že nesmíme zrušit lokálku do Mšena, protože je součástí ekologické železniční infrastruktury a máme tady tu klimatickou krizi.

libor

tak ono kdyby se stavěla továrna na vláčky, tak si myslím, že by to zde mělo velkou podporu a každý by psal, jak je to správné rozhodnutí, když je pro podporu železniční dopravy… ale když jde o továrnu na komponent pro auta, tak je to zle…

Martin.K

Já tedy jsem proti tomu zejména s ohledem na nedotknutelnost vlastnictví majetku. To, že se vyvlastňuje v zájmu stavby páteřních silnic a dálnic, je v pořádku (samozřejmě za adekvátní náhradu). Ale proč by se mělo vyvlastňovat v zájmu soukromé továrny zahraniční firmy, to mi je prostě zcela zásadně proti srsti a ještě u pravicové vlády.

Gejza

Protože je to strategická investice, která vytvoří tisíce přímých a další tisíce nepřímých pracovních míst a (pozitivně) ovlivní ekonomiku ČR (která bude negativně zasažena změnami v automotive). Z toho vyplývá zřejmý veřejný zájem. Byť chápu, že zrovna na Plzeňsku od té investice asi jen málokdo očekává pozitivní přínosy.

Jiří Kocurek

Oni už se šotouši shodli na tom, že vláda té firmě zakázala dodávat baterie do bateriových vlaků(BEMU)?

Tomáš Záruba

A co takhle systém “podpora ano, ale jen když aspon 2/3 zaměstnanců budou mít mzdu aspoň napr. 150 % mediánu ČR (popr. 70 % medianu Německa apod)”? Pak by se řekneme dalo mluvit o přínosu pro (lidi v) ČR, který stojí za nějaké nestandardní kroky. Ale přístup ve stylu “hlavně aby byla vůbec nějaká práce” už bychom snad mohli mít za sebou.

Adam

Zaměstnanci ve škodovce mají velmi dobre mzdy i tzv. u pasu. Navíc sem firma muže přesunout zamestnance z Mladé Boleslavi, kterých bude potřeba méně a méně, protože výroba automobilu potřebuje daleko méně personálu než výroba konvenčních aut.

Apex

Na to musejí být dva…. ten, co chce přesouvat a ten, kdo má být přesouván a tyto dvě strany se pro úspěch musejí shodnout. Mám velkou pochybnost o počtu zaměstnanců, kteří se budou ochotni přesunout. Dojíždění je nereálné jak z důvodu vzdálenosti, tak reálnému snižování schopnosti mobility běžných zaměstnanců (ještě nedávno tak podporované a doporučované jako řešení problémů zaměstnanosti) vzhledem k silně narůstajícím nákladům za dopravu, ať už individuální nebo hromadnou. A možnost přestěhování se mi také nejeví jako reálná, protože zájem o byty a domy by se v tom případě v MB velmi snížil a ceny by logicky šly… Číst vice »

Adam

Nicméně to, že skodovka bude potřebovat méně a méně zaměstnanců ve svých dosavadních závodech, je fakt. Ceny nemovitostí v MB a Plzni jsou na podobné úrovni.

Apex

Dnes pochopitelně ano, ale pokud by v MB došlo k významnému snížení počtu zaměstnanců u škodovky (a dodavatelských firem, na které to asi bude mít také dopad) a naopak na Plzeňsku jich bude potřeba více, tak se ta úroveň velmi rychle upraví podle nové situace, MB půjde cenově dolů a Plzeň nahoru. Takže kdo by se chtěl přestěhovat, tak hrozí, že na tom prodělá dvakrát… A to nezmiňuji další návazné problémy, např. s občanskou vybaveností (školy, zdravotnictví, další služby).

VTT

Nemyslím, že by MB šla moc dolů – je to relativně blízko Prahy, dá se dojíždět, takže po bytech v MB rádi sahnou ti, co chtějí dělat v Praze a na pražský byt nemají.

mgr.pavel

„Zaměstnanci ve škodovce mají velmi dobre mzdy i tzv. u pasu. “ – ano, POKUD toto Gigafactory fakt zajistí, tak.. přesně toto chce ten příspěvek, na který reagujete 😉

Martin

K tomu bych dodal: minimalizovat procento zahraničních dělníků, zaděláváme si tu na velké problémy, viz nedávná bitka v centru Liberec. Tito lidé nejsou kompatibilní s naší společností. Ono za těch 150 pct mediánu tu práci rádi vezmou i Češi.

Jiří Kocurek

Tím si ale zaděláváte na problémy s ústavním soudem, když firmě nařídíte národní socialismus.
Mimochodem: Češi se nikdy neservali?

VTT

Tak jistě servali, ale ubytovny plné mladých chlapů, co neumí řeč, a tak jsou vlastně tady vyloučeni ze společnosti, semeništěm takových problémů jsou. Už třeba proto, že jedinou zábavou, co tu mají, je chlast – na cokoli jiného by museli umět česky.
Dlouhodobé pobyty cizinců řeší příslušné zákony, a v případě cizinců ze zemí mimo EU mohou být docela přísné.

Viktor Nárožný

VW -ŠKODA patří mezi nejlepší zaměstnavatele v ČR, průměrná mzda v loňském roce bez vedení firmy nějakých 55000 brutto, což je hodně a hodně nad celorepublikovým průměrem. Co chcete více ?

Jiří Kocurek

Dovolím si jednu ironickou:

Naopak zlí zbohatlíci a tlustí kapitalisté si za své nemorálně vysoké mzdy připlatí. Bude se na ně od 50 tisíc měsíčně vztahovat sazba více než dvojnásobná oproti dnešku. Ministr financí Andrej Babiš …

https://www.forum24.cz/babis-bude-diky-cssd-a-sve-finte-po-volbach-zrejme-platit-pouze-12-dan-ze-mzdy/

Martin.K

Ano, jenže v tu chvíli zase zabijete spoustu firem, menších obchodů a podnikatelů v širším okolí, protože ti nikdy nebudou schopni nabídnout takovou mzdu, jako tato fabrika…

Adam

Naopak, bude více lidí, kteří budou více utrácet za služby v okolí továrny než do teď.

Tomáš Záruba

…a kterých tedy v časech plné zaměstnanosti nebude taková škoda.

Jiří Kocurek

A ty mzdy si představujete nařídit jakým zákonem? Protiústavním?

medvěd

To se nám to Švekju žije, když nás ostatní živí ……………..

Na severu je vydolovanejch dír po uhlí dost – proč ne tam ?

Pokud to plácnou do Líňí – kolik armáda odstane za letiště (nebo ji postaví náhradní) ?

libor

jak armáda využívá toto letiště (Líně)? když nepočítám letku LZS.. potřebuje ho?

Růža

Proč dotovat letiště. Máme jich moc. Raději továrnu, která bude vydělávat a plnit státní kasu.

Ivan_pha

Očividně jste nečetl článek, tak nereagujte.

Letiště nebere že státní kasy ani korunu.

Adam

Ale rozhodne ji nic nepřidá. Skodovka už nyní přináší Česku 10% HDP a 20% exportu

SYN

Hohoho… „jenom“ tak jednou za 15-20 let nějakou tu miliardu z rozpočtu MO na novou dráhu… nebo myslíte že ti nájemci na to složí dost? To nájemné stačí stěží na to aby to běželo šul-nul (pokryje běžnou údržbu a drobné opravy)…

Miloš Zikmund

Plzeň a nejbližší okolí není vhodné pro stavbu tak velké továrny. Zvláště v místě kde stojí něco, co je funkční a nejde snadno nahradit. Ve městě a okolí je velké množství ubytoven pro zahraniční pracovníky. Mnohá zařízení jsou v zoufalém stavu. I když má být továrna moderní, většina pracovních míst bude jen pro zaučené dělníky. Plzeň má několik středních odborných škol a učilišť, vysoké školy strojní a elektrotechnické. Je zájem o navyšování přidané hodnoty z práce v regionu. Již na jednom bývalém letišti Bory vznikla velká průmyslová zóna, o dalších pár stovek metrů je areál bývalé slavné strojírenské firmy Škoda,… Číst vice »

J.K.

Nemáte pravdu skoro v žádném bodě. V Plzni nikdo „nevzpomíná na export výrobků“ ze Škodovky, protože spousta firem po škodovce jede dál a dál exportuje do celého světa. Dav lidí ze Škodovky absorbovaly Borská Pole a to je přímá příčina jejich úspěchu – na každou novou firmu se dostalo aspoň část chlapů se zkušenostmi z výroby a organizace výroby. Ona totiž ta slavná „montovna“ není že někde postavíte halu , navezete stroje, rumuny, spustíte to, a ono to samo běží. Ne, většinou je to o dost složitější, s přísnými nároky na kvalitu, taky to prostě fungovat nemusí – ale v… Číst vice »

Miloš Zikmund

Máte pravdu. V ČR se na plánování a strategii vůbec nehledí.
Asi jste dobrý ekonom, stratég a personalista s bohatými znalostmi i okolních poměrů…

Kluk z Jihu

Těším se, až se to nepostaví a za pár let jim tam budou lítat nové F35, to bude rád pro život 😀

ABC

a v případě válečného konfliktu budou první na řadě

Jiří Kocurek

To byli i za druhé světové. A když v třiapadesátém stávkovali proti měnové reformě, tak byli na ráně taky.

Ale jinak máte pravdu, Zemi Františka Josefa – ty ostrovy v Arktitě nikdo přepadávat nebude. Jen… nedá se tam žít.

Miroslav

Tem, kteri nechapou hlavni duvod postavit tu obri tovarnu na baterie do aut, bych rad pripomnel, ze velka cast naseho prumyslu je postavena na automotive. Vzhledem k soucasnemu trendu vyvoje aut a jejich budouci vyrobe je potreba nezaspat jeste vic a do Cech dostat nove moderni technologie. Pokud tedy nechceme zasadne restruktualizovat cesky prumysl, coz by bylo neskutecne drahe.
Jen si vzpomente, jak se jem kvuli covidu a nedostatku dilu rozsypal cely prumysl. Kolik to stalo pracovnich mist a vubec financnich nakladu pro rozpocet CR.

Kubrt

Kolik to stálo pracovních míst?

None

No právě. Průmysl.

Frantisek

Zato přílišná závislost na autech nás nestojí a nebude stát nic, že…

Jiří Kocurek

On té fabrice někdo zakázal dodávat baterie i zákazníkům z jiných odvětví, např. do posunovacích lokomotiv a trolejbusů?

Miroslav

Opravdu usmevna argumentace. Jak jste stary? Pamatujete prelom 90. let? At se Vam to libi nebo ne, automotive a dopravni prumysl vubec hral dulezitou roli pri prerodu komunisty zhuntovane ekonomiky zalozene na tezbe a tezkem prumyslu na ekonomiku aspon castecne konkurenceschopnou s vyspelou Evropou. Vyrova aut a dopravnich prostredku vubec dala praci a ekonimickou jistotu desitkam / stovkam tisic lidi i v ekonomicky slabych regionech (jako je muj Ustecky). Vlada si proste nemuze dovolit odstrelit takovy velky segment ekonomiky. A pokud vskutku nechceme byt jen levnou montovnou Evropy, je treba divat se do budoucna a alespon se snazit drzet krok… Číst vice »

Roman Soudný

Proč mám pocit, že z postavení té továrny se někdo slušně napakuje a proto lobbuje jak může aby stála co nejrychleji, a je jedno kde?

JirKa

A co když někdo, kdo si uvědomuje, co může znamenat fakt, že tuto továrnu mít nebudeme (a postaví se další u některých z našich, bohužel mnohem pragmatičtějších, sousedů) se jen snaží/ lobbuje, aby se tu postavila. Proč do toho hned taháte tento paranoidní motiv.

Roman Soudný

Protože si uvědomuju kde žiju a jak zkorumpovaná naše samospráva je.

Jiří Kocurek

A nejhorší je, jak se napakuje i dělník ve Škodovce. Měla by se zlikvidovat, aby všichni měli nic a závistivec byl spokojen?

Lukav

Blbost nejvyššího kalibru bourat funkční letiště a postavit místo něj nějakou továrnu na baterky. Hlavně v Plzeňském kraji kde je nedostatek pracovní síly a jsou zde mraky zahraničních dělníků, proč se to nepostaví na Ústecku nebo Ostravsku? Kde je málo pracovních míst a hodně pracovní síly.
Mluvím asi za všechny v okolí, napasujte si tento projekt do zádě a postavte si ho jinde.
Hlavně zbourat další letiště když jsme X let nepostavili nové.

Slosor

Na Ústecku ani Ostravsku není hodně pracovní síly. Nezaměstnanost na papíře tam tvoří cikáni. Se zbytkem příspěvku souhlas.

Jiří Kocurek

Prosím? To se má jako každých x let stavět nové letiště, aby se stavělo nové letiště stejným tempem jako kdysi? Nebo co to je za argument?

mgr.pavel

Existuje nějaký důvod, proč ta tolik chtěná továrna musí stát jen a pouze na místě tohoto letiště?

Jestliže v článku zaznívají faktické protiargumenty (nedostatek vody či zaměstnanců), tím spíš by mne to zajímalo proč JEN zde..?

Viktor Nárožný

Je to několik týdnů, co jsem četl rozhovor s nějakým bývalým manažerem Czechinvestu. Ten v tomto rozhovoru říkal, že český stát zaspal při budování průmyslových zón. Protože obrovský investor potřebuje obrovský prostor, který v dnešních průmyslových zónách již není k dispozici. A proto je v popředí zájmu Plzeň. Kdyby tato země měla nějaký plán a vyvíjela mnohem významnější aktivity v tom , jak území zlikvidované těžbou uhlí rekultivovat a přeměňovat v průmyslové zóny, Plzeň by se dnes neřešila…

Frantisek

Tovární halu zabírající celý kraj nechtěji? Nějaké území po těžbě pod Krušnými horami, v nichž se mělo těžit lithium do těch baterií, by se použít nedalo? Snad alespoň zachovají a využijí vlečku, pokud by na továrnu mělo dojít…

Viktor Nárožný

Třeba by se použít dalo. Ale musí se připravit. Jeho příprava bude trvat x let. Plzeň je připravena hned.

Viktor Nárožný

V zájmu ČR je především zachování vyspělosti naší země a nízké nezaměstnanosti. Jestli si někdo myslí, že dnešní nezaměstnanost ve výši tří procent zde zákonitě musí být na věky věků , ten se šeredně plete. Ta nezaměstnanost zde může být i 15%, pokud se nepodaří restrukturalizace automobilového průmyslu. Kdyby k tomu nedej bože došlo, bude nezaměstnaná rodina pana pilota chodit na demonstrace a plivat na budoucí vlády , že nic pro tuto zemi nedělají.

Frantisek

Proč zrovna jen a pouze automobilového? Je znakem vyspělosti montování aut (zahraničními) dělníky?

Viktor Nárožný

Proč zrovna automobilového ? Třeba proto, protože z něho tato země žije. Nebo třeba proto, protože žádný jiný průmysl nemá dnes tak nejasnou budoucnost jako právě automotive.

mgr.pavel

Protože Česko vsadilo na jednu kartu (automotive), tak jí musíme podřídit vše? C’mon, to spíš naopak, orientace na jediný směr se nám vymstí, až ten obor bude mít problémy.

Protože přesně jak píšete, automotive má strašně nejasnou budoucnost, tak proč na ni vsadit ještě víc?

Viktor Nárožný

To nebyla sázka na jednu kartu. Bohužel tak se celá společnost vyvíjela. ČR měla na výběr buď automobilový průmysl anebo žádný průmysl. Co si měla vybrat ?

Jiří Kocurek

Až se divím, že třeba Avast, Redhat… nevyrábějí auta, aby měl škarohlíd pravdu protože se tady nic jiného než auta nevyrábí buuu a bééé, já nechci Jablotróoon!

SYN

A orientace na „žádný“ obor se nám vymstí mnohem dříve…

PetrH

Další průšvih budou drahé energie a plyn… tahle země není založena jenom na levné práci v montovnách, ale i na levné energii a plynu. Domácnosti se dají vždycky nějak zateplit, ale průmysl s tím moc neudělá. Už letos se obchodní bilance po desítkách let propadla do schodku právě kvůli obrovskému nárůstu v dovozu minerálních paliv. Ekonimicky fakt není důvod, aby energeticky náročné výroby byly v zemi, která je daleko od přístavů, s mizernou infrastrukturou, kde je plyn drahý. A to máme po snižování daní obrovské schodky při 3% nezaměstnanosti… jak to bude vypadat při 10 procentech a více (jakože to… Číst vice »

SYN

Tak s tím kruci něco udělejte! Nebračte tu na fóru a hurá do budování řekněme… finančnictví! Jenže ono to nejde befélem a chtít by to chtěli všude, o to se musí tvrdě bojovat.

Zbyněk

To je nesmysl. Řada firem produkující komponenty pro automotiv v ČR dodávají díly do automobilek v jiných zemích a naopak. Rozhodně existence Škody nebo dokonce ostatních automobilek v ČR nestojí na tom, jestli bude koncern VW vyrábět baterie u Plzně nebo v Polsku či Maďarsku. O kolik myslíte, že bude baterie dovezená z Plzně do Mladé Boleslavi dražší než baterie dovezená z Polska? V Polsku je na druhou stranu levnější pracovní síla, je dobře možné, že by ve výsledku cena baterie vyrobená v Polsku byla levnější.

hedonism.bot

Me prijde snaha postavit dalsi halu na miste letiste jako naprosto absurdni. Pred rokem a pul by nikoho nenapadlo, jak statni vlastnictvi energeticke infrastruktury jako treba plynovych zasobniku muze byt kriticke a dneska jsme tam kde jsme. Pred rokem a pul se vsichni predhaneli jak lepe popsat armadu jako zbytny vydaj, dneska se nikdo prilis ani nepozastavi nad nakupem pro nas extremne drahych stihacek… s letistni infrastrukturou je to stejne – dejte tomu zas par let a budeme muset budovat nova letiste na zelene louce, protoze to zrovna bylo v mode… to fakt nemame dost vysypek, zrusenych fabrik a jinych… Číst vice »

Viktor Nárožný

Na tak malou zemi zde máme letišť hodně . Neznám přesná čísla, ale za komančů zde mohly být trvale umístěny stovky vojenských letadel ať už československé nebo sovětské armády Touž se nikdy nevrátí. Nehledě na to, že mimo provozovaných letišť jsou zde i bývalá letiště, které by bylo možné v případě krajní nouze oživit…

Jiřik

O dost jednodušší, než oživovat zaniklá letiště, je nechat v provozu to stávající a továrnu postavit na tom zaniklém.

Petr Šimral

Před 24.2.2022 bych Vás podpořil v názoru, že máme až příliš mnoho letišť. Dnes jsem pro jejich uchování a rozumné udržování…

SYN

Letiště sama o sobě moc neřeší. I současné, provozované letiště vojenského letectva (stíhaček) Čáslav bude vyžadovat pro provoz F-35 poměrně drahou a náročnou přestavbu. Nějaké Líně nebudou vojákům nic jiného než nouzovka pokud už absolutně jiná možnost nebude. Plus za pár let budou vyžadovat obnovu za cenu půlky nového. Už dneska je skoro půlka dráhy nepoužívaná a vyloučená pro špatný stav…
Takže obnovit to případně na jiném místě nebude nijak extra dražší než v současné lokalitě, jde jen o to se rozhodnout. Ale tam asi zvítězí argumenty o nepotřebnosti…

K.S.

Do současných problémů nás to státní vlastnictví přivedlo v první řadě. Někoho totiž v roce 1920 napadlo předběhnout SSSR a postátnit energetiku, která do té doby pohodlně fungovala na komerční bázi, respektive kdo chtěl něco ve větším vyrábět, musel si zajistit celý řetězec od paliva po elektřinu. Pak následuje celý řetězec událostí přes 20. století který končí tím že podniky nejsou s to si zajistit ani energii kterou nezbytně potřebují pro provoz, protože posledních 100 let byly přicuclé, ze značné čísti z donucení, na cecík centrální elektrické sítě. Nebýt těch různých „vylepšení“, tak by současné problémy byly menší. Proč? Protože… Číst vice »

M19

Jenže nespekuluji podniky, ale investoři. Menší hráči jsou vice vydáni napospas právě spekulantům.

K.S.

Spekulaci v nějaké formě provozují všichni, někdo počítá s růstem ceny komodity, někdo naopak poklesem, někdo s tím že bude stabilní. Navíc vzhledem k povaze paliv a tomu že se dají mnohá jednoduše skladovat, na rozdíl od elektřiny, by byla spekulace poněkud složitější.

VTT

Čím byste ty tísíce 2MW soustrojí chtěl pohánět? Jedině uhlím nebo plynem, na vodu v ČR zapomeňte.

Jiří Kocurek

Lokomotivní diesel je přesně té velikosti. Problém: elektřina z něj je násobně dražší než ze sítě.

K.S.

*Byla Další problém je že kolem 20 Kč z ceny na litr tvoří spotřební daň. Další věc je že ceny v poslední dekádě jsou neudržitelné, pokud mají vznikat nové elektrárny a zanikat staré. Pokud je cena MWh z nové PPE nejmíň 60€/MWh a velké FVE se pohybují od 45€, ale spíše od 50-60€/MWh nahoru (je tam poměrně dost faktorů), tak ten proud nelze obchodovat za 30-50€, což byla situace někdy kolem roku 2015. JE jsou pak někde kolem 100€, minimálně. Pokud budou paliva pro výrobu elektřiny a tepla zatížena menší daní, tak se ten lokomotivní diesel může dostat do zajímavé… Číst vice »

Energetik

A tyhle čísle vám napovědělo Hnutí Duha?

Energetik

Jistě, protože jaderky jsou nejdražší, proto jsou zlatým dolem ČEZu. To jsou takové nesmysly tohle…

K.S.

Po Hinkley Point C byla v době zahájení stavby odhadovaná cena vyrobené elektřiny přes 90 liber. ČEZ chtěl před lety taky celkem slušnou cenu za MWh z nového Temelína.

Energetik

A co jako? Mají snad jinou nefosilní alternativu poskytující dostatek stabilní energie? Dost malý statistický vzorek pro porovnání cen. Samozřejmě mají k dispozici biomasu, kterou mohou nakoupit na světovém trhu a loděmi ji z Brazílie dovést. To, že se kvůli tomu likvidují deštné pralesy nikoho netrápí, hlavně že máme tady v Evropě obnovitelný zdroj. Proč to píšu? Viz. například projekt Hofor Bio v Dánsku. Jaderná elektrárna bude oceněna v momentě, když se bude po pětadvaceti letech nahrazovat starý větrný parky postavený současně s jadernou elektrárnou. Jaderka bude v nejlepších letech, investice bude zaplacená a bude mít jen náklady na palivo,… Číst vice »

SYN

Ty dovozy biomasy (=dřevo, ať už kusové nebo odřezky) jsou pěkné peklo, nejen že se (zejména v jižní americe) kvůli nim rozsáhle odlesňuje (=klesá kapacita odbourávání CO2 z atmosféry), dále se přitom běžně nepoužitelné části pálí ve velkém přímo na místě bez užitku (=další produkce CO2) a pak se ještě dřevní hmota vozí přes půl zeměkoule loděma (a jeho energetická hustota je rozhodně nižší na objem i hmotnost než u ropy nebo LNG, takže veeeelké lodě)…

K.S.

Uhlí, bioplyn, topné oleje, zemní plyn, suchá biomasa, propan, (syntetický) líh, odpadní olej z potravinářské technologie, generátorový plyn… Je toho poměrně dost co mohou firmy nasadit. Další věc je že dnes se to dá kombinovat s nějakou baterií a solární elektrárnou.

Energetik

To je slušný rozbor… Tak asi jako od kluka z devítky co si právě přečetl článek v časopisu ABC. Jako začínající podnikatel (např. vystudovaný/vyučený pekař) co si chce otevřít pekárnu máte naspořený milion Kč, k tomu si půjčíte další 4 mega (pokud budete mít štěstí a někdo vám je půjčí), abyste si mohl vybavit výrobnu zařízením v prostrách, které si pronajmete, protože nemáte na vlastní prostory finance. Budete rád, když z těchto peněz vám něco zbyde do začátku na výplaty zaměstnancům, na nákup materiálu a nájem. Dle vaší logiky si ještě musíte obstarat energetické centrum. Které musí někdo vyprojektovat, postavit.… Číst vice »

K.S.

Nádherného slaměného panáka jste si postavil, to se musí uznat.

Energetik

Pro tebe je to slaměný panák, pro jiného realita. V tomto případě se již nedivím těm blbostem co tady píšete.

K.S.

V první řadě si netykáme. Ve druhé řadě jste sestavil absurdní příklad. Ve třetí, ano i pekař musí uvažovat o tom jaká rizika jím zvolené řešení zajištění energie nese. Pokud se dobrovolně vzdá možnosti ovlivnit jestli bude, nebo nebude mít energii na provoz, tak je to jeho problém.

Energetik

Ve fungujícím energetickém systému se o to zákazník starat nemusí. Zákazník se připojí k síti a odebírá energii dle svojí potřeby za ceny takové, které odpovídají výrobním nákladům na energii plus nějaká přiměřená marže pro energetické společnosti a daně. Takto energetika fungovala celá desetiletí.

Jiří Kocurek

Na to že se v energetice pohybujete, byste mohl vědět, že jednotka o výkonu 1000 MW má větší účinnost než 1000 jednotek po 1 MW, neboť pro stejné množství vyrobené energie spotřebuje méně primárních zdrojů. Vychází to z prostého faktu, že průtok se realizuje v objemu (třetí mocnina rozměru) zatímco ztráty v ploše (druhá mocnina rozměru.
Anglicky umíte: https://en.wikipedia.org/wiki/Square%E2%80%93cube_law

Projevuje se to také tím, že 10 dodávek sežere 2,5 více paliva než 1 kamion, ale odvezou zboží stejné hmotnosti. Stavitelé lodí to znají již celá staletí.

K.S.

Drobná korekce: Zajímám se. Do určitého bodu bude velká jednotka účinnější než malá, nicméně je tu ještě problém v tom že se dá srovnávat jenom srovnatelná technologie a srovnatelné podmínky. 1 MW parní blok je poměrně neefektivní, 1 MW ORC jednotka to může mít jinak, 1 MW KGJ je relativně běžná věc. Na druhou stranu tu máme využití „odpadního“ tepla z výroby a toho jsme s to jenom do určité velikosti zdroje. Je ekologičtější spálit 7.2 GJ plynu v PPE, získat 3.6 GJ elektřiny pro pivovar, vést to přes tří okresy, a v něm pálit další 3.6 GJ plynu?, nebo… Číst vice »

Energetik

Tyto čísla máte odkud? Když to prezentujete jako výhodu, kolik pivovarů má vlastní elektrárnu?

K.S.

Ptáte se špatně, měl byste se ptát kolik jich ji může mít a jak se to projeví na spotřeba paliv. (Snad chápete proč jsem zvolil zrovna pivovar)

Energetik

Možná vím proč jste zvolil pivovar, možná nevím. Spíš je otázkou, proč uvažujete pouze plyn, který je nejméně vhodným palivem pro energetiku a proč se zaměřujete pouze na jeden příklad z průmyslu. Tento příklad nám podsouváte jako zobecnění celé energetiky – typická manipulace aktivistů všech druhů.
Ve většině průmyslových podniků nikdo odpadní teplo z výroby el. energie nepotřebuje. V jiných provozech, kde teplo potřebují, mají jiné požadavky na parametry toho „tepla“ a odpadní teplo není vyhovující. Jinde, kde by se mohlo odpadní teplo využívat, mohou potřebovat teplo v jiném časovém období než elektřinu, která se současně vyrábí při kogeneraci.

SYN

Samozřejmě že pivovar má použití pro odpadní teplo, a navíc i nějaké to bipalivo, nicméně ani tak si vlastní elektrárnu nestaví… co je špatně? Přitom zde může být klidně plně ostrovní provoz takže jim do toho ani zákonodárci moc kecat nemůžou… a stejně nic. Žeby nevýhody převážily výhody??

Energetik

Váš příspěvek je jen hromada nesmyslů. Před sto lety byla většina elektráren závodních určených pro vlastní spotřebu podniků, to máte pravdu. Šlo o podniky zejména ty velké, kde k těmto firemním elektrárnám bylo připojeno pár obcí okolo. Ovšem vstup státu do energetiky na základě zákona o všeobecné elektrizaci schváleného tuším v červnu 1919 měl zcela jiný důvod. Tento zákon nebyl o znárodnění stávajících elektráren, ale o podpoře vzniku tzv. všeužitečných elektráren, které zásobovaly elektrickou energií obyvatelstvo, drobné podniky a řemeslníky. Na základě tohoto zákona byly založeny elektrárenské svazy s územní působností, které měly na starosti obchod a prodej elektrické energie… Číst vice »

K.S.

A proto šla v roce 1911 do provoz Oslavanská elektrárna stavěná tak říkajíc na komerční riziko, Přerovská se řešila už před první světovou a v Podkrušnohoří existoval buď jeden, nebo několik, z té mapy co je dostupná to nejde úplně určit kvůli měřítku, systémů a existovala práce několika profesorů na téma elektrizace Moravy (bez většího zapojení veřejných institucí). Stát v tom roce 1919 a 1920 zcela zbytečně zasáhl do oboru, který se teprve formoval a jehož rozvoj byl pozdržen událostmi 1. světové války (začala 20 let po spuštění Adamsovy elektrárny na Niagaře). A i když mohla být prvotní idea že… Číst vice »

Energetik

Samozřejmě, že elektrárna postavená pro průmysl, která prodávala přebytky elektřiny lidem v okolí mohla být levnější než elektrárna všeužitečná nově postavená. To nikdo nepopírá. Baťova elektrárna ale měla sotva přínos pro někoho kdo bydlel v příhraničí na západě Čech. A o tom byla všeobecná elektrisace – rozvést elektrickou energii do většiny sídel. Kdyby to stát neudělal zákonem z roku 1919, tak by se většina venkova elektrisovala bohužel až po roce 1948 v rámci první pětiletky. Zákon o všeobecné elektrisaci byl správný a urychlil vývoj na našem území. Bez něj bychom byli mnohem zaostalejší, protože by se elektrisovalo velmi nerovnoměrně a… Číst vice »

K.S.

Já proti elektroenergetice na komerční bázi nic nemám, ale připravte se že tím zanikne také veškeré hájení centralizované energetiky včetně úlev pro vedení. Emisenky se, na rozdíl od dotací do OZE, budou rušit blbě, jejích účel je totiž alespoň částečně zohlednit škody působené spalováním fosilních paliv. A ten požadavek tu bude a nezbavíte se ho. Svět se někam posunul a ceny za poškozování ŽP si jsou vědomy i ty nejchudší země. Můžeme se bavit o účinnosti jejich akcí, ale řeší to poměrně intenzivně. V takové situaci fakt nemůžete bez náhrady zrušit systém emisenek. Můžete ho nahradit, ale zrušit je politický… Číst vice »

Energetik

O jakých úlevách pro centralizovanou energetiku je řeč? Emisní povolenka má stejný smysl asi jako odpustek za hříchy placený církvím.

Energetik

Soukromá firma skutečně nebude štěkat po tom, aby mohla provozovat jaderný zdroj o 2000 MW s životností 50 – 60 let. Ovšem celá Evropa štěká po levné energii. A pokud si bude Evropa chtít zachovat svojí ekonomiku, konkurenceschopnost a svůj životní standard, tak tu levnou energii bude muset mít. A ona jí dostane, tím jsem si naprosto jistý. Bohužel to nejspíš bude až jako následek poklesu životní úrovně obyvatel a následného opuštění aktivistického a neodborného řízení energetiky, které bude nahrazeno pragmatickým řízením odborníky. Tak jako tomu bylo před těmi 100 lety. Přestože jsem podnikatel v elektrotechnice (dříve zaměstnanec významné elektro… Číst vice »

SYN

Jistě, dneska když se nám v celé Evropě nakonec povedlo sjednotit rozvodné soustavy, napětí, frekvence, stabilizace sítě, tak to zase pěkně rozbijte na kousíčky a nechte soukromníci ať si všechno řídí podle svého… supr. Najděte si něco o Edison vs. Westinghouse, například.

Pampeliška

O letišti doposavaď nikdo nevěděl ale najednou je to středobod země.

Adam

Přesně, navíc Gigafactory pomůže Česku daleko víc než další letiště. Na to kolik je v Česku letadel jich máme až až

Martin

Jak pomůže, že se tam navezou zahraniční dělníci a v okolí se zvedne kriminalita.To doopravdy pomůže, už teď to na Plzni vypadá jak na východě.

K.S.

Ehm, gigafactory nebude pravděpodobně šroubkárna, ale poněkud high-tech podnik, takže tam bych se tolik nebál kriminality. Druhá věc je že se mění globální řetězce a bylo by vhodné využít těchto změn a dostávat sem primárně elektronický a elektrotechnický průmysl. O navázanou chemii se postará asi to co tu už je. Nezapomínejme že máme jak zásoby lithia, tak dalších kovů a polokovů, které mají uplatnění v těchto oborech. Navíc se dají těžit ze sekundárních depozitů a.k.a. skládek popílku.

Petr Šimral

Já bych věděl…
Karlovarský kraj, jasné pozemky (Sokolovská uhelná –> výsypka), dálnice těsně vedle, možnost vlečky (drahé, nicméně nutné), druhá nejvyšší nezaměstnanost v republice. Pravda, nejnižší vzdělanost v republice…
https://mapy.cz/s/cesakafane

libor

celkem malé zalidnění ( málo makáčů do továrny). nezajímavé

Petr Šimral

Makáčů k pásu dostatek. Šachta se sice právě nyní trochu zmátořila, ale moc dlouho jí to nevydrží. spíše je problém s inteligencí…

Viktor Nárožný

Tohle nebude o makáčích u pásů. Dnes u nových fabrik jsou i takové činnosti jako vykládka či nakládka vagónů automatizované. Dělník pouze otevře vagón. Palety se zbožím tam naháže automat.

Petr Šimral

Nicméně stále platí, že základní obslužné činnosti musejí zvládat vyučenci, případně osoby pouze se základním vzděláním. Těch je v Karlovarském kraji přebytek. Sokolov má 26 tisíc lidí, Chodov 15 tisíc, Kraslice 8 tisíc.
Na automatizovanou elektroještěrku se rád přijdu podívat 🙂

peter

Brat je konstrukter dopravnej a manipulacnej techniky. Automatizovanu elektrojasterku este nemaju. No len som oci otvaral, ked som videl navrhy ich stohovacov, paletizatorov, depaletizator, obracacov, baliacich liniek a podobnych priemyselnych zverstiev.

Viktor Nárožný

Systém, který se používá konkrétně u těchto baterií vyvinul Siemens.

Martin

Ty na Plzeňsku taky nejsou.

K.S.

Sokolovská uhelná je, pokud vím, podnik který bohu dík není ovládaný státem. Jakékoliv jeho pozemky jsou tak naštěstí mimo. Druhá věc je že stavět něco takového na výsypce asi není úplně snadné.

Petr Šimral

Rozhodně pozemky SU nejsou mimo, rekultivační program je rekultivačním programem a stabilita výsypek, kde se sypalo někdy před čtyřiceti lety je již dostatečná. Ostatně polygon BMW je plně na té nejvyšší výsypce, kde se přestalo sypat před cca deseti lety. Chalupu máme v Boučí těsně vedle, původem jsem z Chodova a vývoj celé této oblasti si docela dobře pamatuji.
Samozřejmě pak část peněz z úprav infrastruktury pro Gigacokoliv schramstne SU, což je zcela v pořádku. Stejně jako v případě BMW.

Pavel

Nerozumím této snaze zlikvidovat nenahraditelnou infrastrukturu ve prospěch nějaké (nahraditelné) továrny.

Viděli jste snad někdy v uplynulých 30 letech, že by se v ČR postavilo letiště nové? Myslí si snad někdo, že postavit nové letiště „někde jinde“ je dnes vůbec ještě možné s ohledem jak na legislativu, ekologii, tak i finance a potřebu obrovské, dlouhé rovné plochy, která se jen tak někde nezjeví?

J.K.

To je asi nejlepší postřeh, hodnota toho letiště není v jeho současném stavu, nakonec ani tak dispozicích – jako v tom, že je hlavně vypapírované. Nová letiště vypapírovat neumíme, fabriky v pohodě, tak ať to prostě stojí někde vedle, místa je tam hromada….

libor

tak ono je někdy žádoucí nestavět stále na zelené louce, ale taky umět využít v současnosti zabraný prostor a zužitkovat ho. co třeba použít nějaké nákladní nádraží, co?

Zlámalík

Takže budeme stavět na zeleném letišti namísto využití pozemků po bývalých dolech apod. Mostecko, Solokovsko, Ostravsko mají takových ploch habaděj.

K.S.

K průmyslu potřebujete i nějaký ekosystém, obávám se že to co potřebuje moderní fabrika na baterie nenajdete ani na Ostravsku, nebo v Severních Čechách. Jinak na Mostecku spíš bude primární zpracování rudy a výroby suroviny pro další zpracování.

Viktor Nárožný

Proboha, proč stavět nová letiště ? Podívejme se na to konkrétně. Kdybych se dopustil nějaké nepřesnosti, tak mne opravte. V této zemi jsou nyní tato vojenská letiště: Kbely, Čáslav, Náměšť. Civilní letiště provozovaná s dostatečnou ranvejí: Ruzyně, Vary, České Budějovice, Pardubice, Hradec Králové, Brno , Mošnov, Přerov, Kunovice, Vodochody. Vedle tohoto máme bývalá letiště neprovozovaná, případně provozovaná pro jiný než původní účel: Milovice, Hradčany, Panenský Týnec. Pak tady jsou menší letiště, na kterých by ta stíhačka v případě nouze také přistála jako Mnichovo Hradiště či Příbram. Armáda ČR bude mít nějakých 20-30 stíhaček. Jak byste si to představoval ? Mít… Číst vice »

K.S.

Ani ohrožení státu nesmí ohrozit práva křečků! 🙂

K.S.

Ještě jsem si vzpomenul, moderní války se více a více bojují se zapojením bezpilotní techniky která má menší prostorové nároky.

yxc

Trochu to zjednodušujete. Krom vojenských letadel a mezinárodní letecké přepravy existuje spousta dalších privátních letadel, která taky musí odněkud létat. Těch 19 000 pohybů zmíněných v článku rozhodně není málo. Pro srovnání předcovidová čísla z jiných letišť u nás: Ruzyně – 155 000 pohybů, Hradec Králové – 77 000 pohybů, Brno-Tuřany – 34 000 pohybů, Ostrava-Mošnov – 25 000 pohybů, Budějovice – 9 000 pohybů. Armáda bude sice mít 24 stíhaček, ale jsou tu další letadla, co provozuje. Nemyslím si, že do budoucna bude letadel a letů ubývat. Díky elektrifikaci to bude naopak, jen to nebudou letadla typu Boeing 737,… Číst vice »

Viktor Nárožný

Já nevěřím tomu, že létání bude dostupnější. Společnost si naplánovala spolu se zeleným běsněním i chudobu. Chudoba a létání dohromady moc nejde. Navíc ani zelené běsnění létání moc nepřeje. Spíše se jde cestou rušení letů na krátké vzdálenosti a podporou výstavby VRT.
Dále jak píšete… i malá letadla soukromých provozovatelů musí odněkud létat. Malá letadla soukromých provozovatelů musí především ve formě poplatků zaplatit náklady letiště. Které mohou být hodně a hodně vysoké… jinak malá letadla soukromých provozovatelů nepotřebují runway 2500 metrů dlouhou, mnohdy si vystačí i s trávou… a takových letišť zde máme další desítky….

K.S.

Je snad poptávka po letištích? Uvědomte si že Československo měla hypetrofovanou vojenskou infrastrukturu a spolu s tím i letiště se zpevněnými plochami a na to ještě záložní letiště na dálnici. V 90. došlo ke kontrakci poptávky armády a civilní nikdy nedosáhla takové úrovně aby se někomu vyplatilo jenom modernizovat nějaké existující bez zpevněné dráhy, natož vypapírovat nové.

Frantisek

Tohle je na druhou stranu využívané a modernizaci pro stávající provoz nevyžaduje. Navíc tam budou muset dovážet i ty dělníky. Nedává to jiný smysl, než za každou cenu uchovat přílišnou závislost na výrobě aut. Neumíme už vyrobit nic jiného, dělat také něco pro sebe? Doprava bude dost možná čím dál tím nákladnější, chceme tolik viset právě na ní?