Komentář: Dražší cesta s ČD. Na novém ceníku prodělají nejvíce ti, kteří jiným platí levné cestování
UPOZORNĚNÍ: Po pondělní další změně v rezervačním systému je část tohoto komentáře již neaktuální. Tarif Českých drah zažil v pátek
UPOZORNĚNÍ: Po pondělní další změně v rezervačním systému je část tohoto komentáře již neaktuální.
Tarif Českých drah zažil v pátek jednu z největších změn za poslední roky. Včasná jízdenka, která umožňovala u stovek tras relativně levné cestování se značnou flexibilitou, skončila a nahradila ji SuperAkční jízdenka. Jenže jen někde.
Zatímco na hlavních trasách, kde je velká konkurence autobusů, se prakticky nic nezměnilo, jinde se hned v pátek dočkali cestující šoku.
Jako příklad si vezmeme třeba spojení Teplice – Praha. Při nákupu den či více dopředu jízdenka stála obvykle 69 nebo 79 Kč, dnes ji pořídíte nejméně za 178 korun. Jde o cenu spočítanou podle ujetých kilometrů. Žádnou jinou možnost e-shop Českých drah nenabídne. Autobusy Arrivy na trase jezdí rychleji a hlavně levněji: za 79 až 89 Kč podle toho, kde jízdenku koupíte. Nabízí se tedy logická otázka, kdo je ochoten jet dvakrát dráž a ještě pomaleji. Podobných zdražení je v systému více: například jízdenka Praha – Liberec, kde je vlak kvůli trase automaticky diskriminovaný dobou jízdy, stojí nově 201 Kč. Autobus zde běžně jede o polovinu kratší dobu a s cenou většinou maximálně pod sto korun.
Pokud si cestující stěžují, že tarif Českých drah je nepřehledný, teď budou mít ke stížnostem o důvod více. Jen těžko lze lidem vysvětlit, proč například při koupi jízdenky z Liberce do Ústí nad Labem zaplatí více za jízdu pomalejšími osobními vlaky než za cestu rychlíkem bez přestupu.
Včasné jízdenky, někde k dispozici i pár minut před odjezdem, nabízely zajímavou alternativu nejen k autobusové, ale hlavně individuální automobilové dopravě. Nebyly nejlevnější, ale pokud jel člověk sám, stále se mu vyplatilo zvážit cestu vlakem. I proto, že umožňovaly cestujícím flexibilitu a mohli být použity na kterýkoliv spoj během dne. To ostatně České dráhy dlouhodobě zdůrazňovaly jako svoji výhodu oproti konkurenci. Tato výhoda končí: flexibilita je už pouze za plný kilometrický tarif. SuperAkční jízdenky si koupíte jen přes e-shop a jsou vázané jen na konkrétní vlak. Případně si pak můžete doplatit rozdíl do kilometrického a jet jiným.
I díky relativně nízkým cenám včasných jízdenek dospělých platících cestujících ve vlacích přibývalo, i když byl vlak často pomalejší než cesta autem. Teď se nebude možno divit, když tito cestující z vlaku přesednou rovnou do auta a už se k železnici nevrátí. Levné cestování zůstane těm, kterým vláda Andreje Babiše (tehdy ještě bez důvěry) zajistila slevy ve výši 75 %. Zaplatí je naopak ti, které stejná vláda změnou ceníku ve stejné firmě z vlaku vyžene. Třeba se dočkáme i plakátu smějícího se Andreje Babiše se sloganem Zdražili jsme vám cestu vlakem na dvojnásobek.