Kombinace dřeva a betonu. Pardubický kraj zkouší postavit most novou technologií

Technologie umožňuje rychlejší instalaci.
V Dolní Čermné na silnici II/314 vznikne první most v Pardubickém kraji, na jehož stavbu bude použita kombinace betonu a dřeva. Nahradí stávající most, který je ve špatném stavu.
O zahájení prací informoval Pardubický kraj v tiskové zprávě. Zakázku za 26,5 milionu korun bez DPH získala společnost Ponvia Construct. Samotná výstavba nového dřevobetonového mostu začne příští rok.
Před demolicí stávajícího mostu se buduje provizorní most pro zachování provozu během výstavby nového. Provizorium bude jednopruhové se šířkou čtyři metry a chodníkem pro pěší. Délka provizorní komunikace činí více než 90 metrů a umožní bezpečné převedení osobních vozů, autobusů i vozidel IZS. Následně přijde na řadu demolice starého mostu, jehož nosná konstrukce i spodní stavba jsou v havarijním stavu.
Vespod dřevo, navrch beton. Dokončovaný Bohunický most na Prachaticku je unikát
„Most v Dolní Čermné je prvním objektem v našem kraji, kde využijeme kombinaci dřeva a betonu. Technologie umožňuje rychlejší instalaci, nižší cenu a v neposlední řadě také menší uhlíkovou stopu. To je trend, jsem proto rád, že se nám podařilo spustit tento pilotní projekt,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
Most bude jednopólový, založený na železobetonové spodní stavbě a dřevobetonové desce. „Jde o pilotní projekt, na který kraj navazuje po předchozích zkušenostech ze zahraničí i z tuzemských pilotních staveb,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Podle ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeňka Vašáka se dřevobetonové mosty ukazují jako spolehlivé řešení při menších mostních stavbách. „Využití dřeva přináší jak ekologické, tak ekonomické výhody. Do budoucna by se tato technologie mohla uplatnit častěji. Věřím, že nový most bude dobře sloužit nejen motoristům, ale i chodcům,“ doplnil Vašák.