lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Vespod dřevo, navrch beton. Dokončovaný Bohunický most na Prachaticku je unikát

Bohunický most. Pramen: Jihočeský kraj
Bohunický most. Pramen: Jihočeský kraj

Jihočeský kraj finišuje se stavbou unikátního mostu v Bohunicích na Prachaticku. Kraj se chlubí tím, že vůbec poprvé v České republice byla pro nosnou konstrukci využita technologie dřevobetonu. Stavba bude také osazena sledovacím diagnostickým systémem „Smart Timber Bridge“, který bude sloužit pro výzkumné účely a informovat o stavu mostu. Podle kraje jde o první instalaci tohoto systému na světě.

„Pro stavbu mostu bylo zvoleno inovativní řešení jak z pohledu České republiky, tak díky využitým moderním technologiím i ve světě. Jde o unikátní ekologickou stavbu s minimální uhlíkovou stopou a využitím materiálu z obnovitelných zdrojů,“ uvedl jihočeský radní pro dopravu Jiří Švec.

Původní železobetonová konstrukce byla odstraněna a nahrazena novou spřaženou dřevobetonovou konstrukcí složenou z 57 nosníků ze dřeva ošetřených hloubkovou impregnací. Pro zvýšení příčné tuhosti je dřevěná část nosné konstrukce předepnuta nerezovými táhly, které je možné v průběhu provozu štelovat. Přímo pojížděná betonová deska plní nosnou funkci a zároveň tvoří vozovku. Na dřevěnou část mostu bylo využito smrkové dřevo, jehož je kvůli kůrovci nadbytek.

Původní most byl postaven v roce 1956, nachází se v Bohunicích na Prachaticku a vede přes Podhorský potok. Celkové náklady na jeho obnovu činí 4,5 milionu korun. Z toho 75 procent platí stát, zbytek kraj. Do provozu bude most uveden ještě v listopadu 2019.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav

Táhla se neštelují, táhla se seřizují!

Jack Brody

Z čeho to je? 🙂

kakov

faktická poznámka: unikát je to možná u nás, v severských zemích (např. švédsko) je to naprosto běžná konstrukční záležitost, u nás by určitě takové konstrukce také vznikali, kdyby za komunismu nevyhlásili ocel (a beton) jako jediné hodné socialistického hospodářství

Martin V.

A nosnost? Jediné vozidlo 32 tun? Nebude to doufám jen pro osobní auta.

Jiří Kocurek

I dřevěný most se dá navrhnout tak, že unese parní lokomotivu. A napoak se najdnou žlezobetonové předpjaté určené jen pro pěší a vozidla do 400 kg. Například na Vranovské přehradě.

Alibaba

To by mě zajímalo, jakou tomu předpovídají životnost?
Jak tomu uškodí posypová sůl?
Pokud to dřevo neshnije a nepřekročí se jeho pevnost, tak vydrží víc než ten beton.

noerf

Aliba: Pokud je dobře impregnované, tak vydrží dlouho. Inpregnace je v celém profilu, takže by mu nemusela vadit ani sůl, respektive její roztok při tání. Životnost bych tipoval na 50 let.

Pavel

Životnost počítají na 150 let

Alibaba

Tak to jsem zvědavej… 🙂
Bohužel se toho nedožiju.