Kolo zdarma na tři roky při nástupu do školy. Polské město chce podpořit aktivitu studentů
Nová kola pro děti ve Szprotawě. Foto: FB města Szprotawa.
Akce je určena pro děti v první třídě a studenty prvního ročníku střední školy.
A kdyby článek nestačil:
https://www.mzv.cz/warsaw/cz/zpravy_a_udalosti/vyzadovani_tzv_prukazu_cyklisty_karta.html
Napsal jsem tady již mnoho a protože mi to nedalo pohledal jsem.
https://ekonomickydenik.cz/do-polska-na-kole-dite-pouze-s-cyklistickym-ridicakem-novela-plati-od-ledna/
Tak co vy na to?
A spojte si to se vším co jsem napsal o třeba i s tím příspěvkem o Průkazu cyklisty vydávaném dětem po absolvování kurzů na DDH.
Jízda pod 12 stupňů. v dešti a za jiných zhoršených podmínek nemá s cyklistikou a bezpečností nic společného. A nebo někdo chce dobrovolně v zatepleném neoprenu jezdit od listopadu do začátku dubna dobrovolně na kole? Tito fanatici co propagují podobné zhýralosti by neměli být pouštění do veřejného prostoru. A to píšu jako celoživotní cyklista.Člověk má z jízdy na kole mít radost. a kdo to nemůže vydržet jezdí na kola před sezonou třeba na Istrii.Opět vlastní zkušenost.
Člověk by skoro chtěl argumentovat na všechny tyhle kraviny, ale tisíce lidí ve finských městech kousek od polárního kruhu to nářadí dělají za mě. V Oulu by mohli vyprávět.
Ona totiž cyklistika nemusí být jen sport a pak není o nic náročnější než svižnější chůze.
A zas ty zavodnici… do skoly se da jet i normalne obleceny, i v plastence… my jezdili na vylety i v desti…
Mj. asi nikdo prece nikoho nenuti, aby v destivem dni jen na kole do skoly, vite, ono kazdy den neprsi,… no, a co kdyz neprsi a zastihne vas to na ceste, nikdy jste nezmoknul?
Já nosím v batohu malý skládací deštník každý den, i když je modrá obloha. A když prší, nebo podle předpovědi bude pršet, beru si velký deštník. A to jezdím autem, takže jsem pod střechou od dveří ke dveřím.
:-))
Asi vám tam vypadlo jedno důležité slovo. Podle toho, co píšete, jste pouze celoživotní „sváteční“ cyklista, nic víc.
Jezdil jsem 20 let kromě zasněžených měsíců téměř denně do práce, od 56 do 85 kilometrů za den a mám tedy naježděno přes 100 tisíc kilometrů po Šumavě. Od -12°C do +35°C v běžném necyklistickém oblečení.
Podle vás to tedy nemělo s cyklistikou nic společného a zřejmě jsem z toho ani nemohl mít radost. Tak jo, to jsem se tedy konečně něco o sobě dozvěděl.
Přispíváte i do nějakého humoristického časopisu? Máte na to talent.
Já teda zažil -25 ˚C, sněhu po kolena, neprohrnuto, na jaro cesta zledovatěla – nesolí se tam, je tam asi 16 % stoupání, cesta je úzká, při vyhýbání s protijedoucím je lepší kolo odstavit mimo. Na autobus do školy jsme chodili pěšky.
Nevím, ale bezpečnou jízdou se dá jet i v době, kdy je teplota pod nulou. Samozřejmě, tak jezdí lidi bez neoprenu. Chce to jen umět řídit.
A cyklistika je primárně přesun z bodu A do bodu B, až poté sport.
Tady je ale řeč o krátkých cestách po městě, které se dají na kole bezpečně absolvovat i v zimě, pokud není náledí nebo zasněženo.
I za náledí a sněhu to jde. Samozřejmě, chce to umět řídit.
…..on je rozdíl, když na kole jezdí normální člověk a když pumpičkář…
Já myslel, že za pumpičkáře lidi označují všichny cyklisty, což mne samozřejmě štvalo, protože různé problémy rekreačních cyklistů se přičítají i městským cyklistům.
Pro všechny s potřebou dopodrobna rozebírat, kdy může dítě na kole do školy samo: je to akce města, čekal bych, že bude doplněná bezpečnými cyklostezkami ke školám. A hlavně: oni jim dávají ty kola. Nezakazují rodičům je na těch kolech doprovázet. Třeba mají i vypsané trasy, kudy jedou na kole učitelé s dobrovolníky z řad rodičů a zájemce z řad dětí po cestě nabírají – tohle na řadě míst v zahraničí taky funguje, většinou pod názvem bikebus (nebo alternativou v místním jazyce).
„A hlavně: oni jim dávají ty kola. Nezakazují rodičům je na těch kolech doprovázet. “
Ano, máte pravdu. Dávají jim ta kola. To, že je mohou samy používat neříkají. Pak to zůstává jen a pouze v rukou a na vůli rodičů.
Umím si představit, že pro ty rodiče je to slušnej impuls o tom uvažovat. A pokud je to spojeno s těmi dalšími věcmi, o kterých jsem psal…
Opět ale rodiče budou dítě vodit, dokonce to potrvá déle, takže to nebude tak, ze naucim dítě ať vstane a jefe samo do školy a já pojedu rovnou do prace.
Nebudete ohrožovat ostatní děti tím, že se budete to svoje snažit dostat autem málem až do lavice a to je to hlavní…
Navíc si dítě navykne na aktivní pohyb, což se mu bude v životě velmi hodit.
Navíc nepřijede do školy v polospánku, jako po cestě autem, ale díky pohybu plně probuzené a připravené se učit a přemýšlet (jo, přiměřená fyzická aktivita před učením / duševní prací zlepšuje výsledky.
Prostě samá pozitiva a sociální jistoty…
Pokud ty rodiče dětí do 10 let věku umějí počítat tak si to napřed spočítaj jestli se jim vyplatí a jestli finančně utáhnou dojíždění takového dítěte do školy bez doprovodu.
„Maximální výše pokuty bude 1500 zlotých, tedy asi osm tisíc korun.“
Napsal jsem to špatně, ale co. Pokud se ŘP na jízdní kolo vydává až od 10 let stejně jiná možnost než dítě do tohoto věku doprovázet přípustná není. Ale pokuta kterou jsem uvedl je za jízdu bez ŘP (tedoy dítě bez doprovodu a bez ŘP) a nikoliv za to, že dítě do 10 let je bez dozoru.
U nás podle 361/2000 Sb: § 58 (1) Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přílbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. (2) Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci1) jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně. (3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí… Číst vice »
Zákon tedy předpokládá, že dítě starší 10ti let je schopné samo jezdit na kole do školy.
Asi předpokládá, že je již natolik duševně vyspělé, že dokáže adekvátně hodnotit situaci a rizika.
Jistě, v Polsku se budou řídit naším zákonem.
Jo, bohužel, v ČR se jízda na kole považuje za extrémně nebezpečnou, takže by chtěli zavést povinnou helmu pro všechny. Že reálně helma zas tolik nechrání(chrání výhradně před vlastními chybami) je druhá věc.
V první řeadě se měla zavést povinnost helmy a až potom povinný odstup při předjíždění. Případně se to mělo udělat současně aby to bylo vyvážené. Nikoliv tak, že nařídíme 1,5m při předjíždění s cílem cyklisty ochránit před řidiči motorových vozidel, ale nepožadujeme aby se oni sami chránili použitím helmy.V případě, že někdo bude hledět na to, aby dodržel vzdálenost, ale již nebude hledět na to, že je to v zatáčce nebo před horizontem může dojít k tomu, že se srazí s protijedoucím. A když se onen cyklista stane přímým učastníkem a auto odhozené ho srazí ještě by mohl být rád,… Číst vice »
Ano a v první řadě skafandr pro chodce a až potom povinnost řidiče pouštět je na přechodu, že?
Nepochopil jste mě, ale to nevadí. Pokud někdo požaduje bezpečí na silnici neměl by očekávat snahu jen od druhých ale měl by se na tom zajištění bezpečnosti (kor když jde o bezpečnost jeho vlastní) i aktivně podílet.
Chapeme vas dobre, vase prispevky jsou ucebnicova ukazka svalovani viny na obeti.nebezpecny jsou auta, ale podle vas by to meli hlavne resit vsichni mimo auto, aby chudacci ridici nemuseli zacit jezdit ohleduplne, davat pozor na cestu, obcas trochu pohnout nohou na pedalech pro zmenu rychlosto toho nekolikatunoveho stroje, ktery ridej a podobne.
Pokud Vás sejme auto, helma je vám na dvě věci. Jako jediný případ, kdy helma pomůže, je když uděláte obří chybu, jako prudké brždění přední brzdou.
Zato nedostatečný odstup opravdu ohrožuje. V zásadě lidem, kteří autem míjí natěsno, by měl být odebrán řidičák i zbraň(auto), a nejlépe ještě odvykací kůru.
V polsku nemusí mít dítě do 18 let helmu. Ale zase tam je povinný zvonek. Zbytek si přečtěte v diskuzi v mém příspěvku výše. V Polsku totiž platí to samé okořeněné ještě něčím navíc. Možná se budete divit.
„Akce má podle radnice zvýšit bezpečnost dětí na kole a jim ukázat, že do školy nemusí například s rodiči autem.“
Jo, tak to je v případě dětí začínající první třídu jistě bezpečnosti vysoce přínosné.
A co se týče toho, že na tři roky….takovou životnost někdy ani dnešní výrobky nemají. zrovna dnes jsem musel řešit na dva roky starém jízdním kole volný šted šlapek a jsem zvědavý jestli bude jen volný nebo bude materiál rámu (lehká slitina) vymačkaný.
Tak jim to nezáviďte…
Ne, rodičům to skutečně nezávidím .
Když si koupíte nejlevnější krám z Tesca, tak se nedivte, že nic nevydrží. 🙂
Neveril bych tomu že těm dětem dají ihned nějaká profi kola, tyhle půjčena od mesta budou nejaky levný šunty.
Je úplně jedno jak bude drahé. Pokud autio srazí dítě na kole nebude hrát cena roli a výsledek bude stejný.
Pokud řidič řídí tak, že sráží lidi, tak by řidičák vůbec neměl mít. A pokud má a dělá to, tak je to na kriminál.
To je zase moudro. Pohyb ve městě na jednostopém vozidle je extrémně rizikový. Ne již tak pohyb mimo město.
Ach jo, pohyb mimo město sám o sobě může být rizikovější. Ve městě to pro cyklisty dělají z velké části bezohlední motoristi.
Ne jen bezohlední. Pro motoristu se může stát cyklista neviditelný v tom šrumci, může ho přehlédnout stejně jako motorku (motorka na rozdíl od cyklisty musí svítit)…prostě ve městě je více věcí co musí řidič sledovat a proto je to rizikovější.
Cyklista za snížené viditelnosti taky musí svítit. Na rozdíl od helmy, jízdu bez světel si nakole nedokážu představit.
Jako pokud motorista přehlédne cyklistu, tak se nevěnoval řízení a nemá za volantem co dělat. (Ano, bohužel, setkal jsem se, že mne jeden kretén za volantem míjel na cenťáky v rychlosti 70 km/h, možná 90, jen o pár cenťáků vedle, tak jsem v háji a helma by mi stejnak nepomohla).
Ha ha ha. Já napsal, kde bylo koupeno? Nenapsal, že? A napsal jsem kolik stálo? Rovněž nepsal? Tak opravdu nevím podle čeho jste usoudil , že šlo o nejlevnější krám z Tesca.Ne, skutečně to nebylo z Tesca a ne, skutečně to nebyl nejlevnší krám. Nebo tam snad prodávají kola s rámy z lehkých slitin? Tam bych čekal poctivou ocel. Takže co tam máte dalšího?
A je to kolo vhodné pro vás? Jako já mám kolo přes 10 let a stále slouží, a to svého času mělo nějakých 20 000 km/ročně, tedy šichta i v zimě.
No an je také tak trochu rozdíl kolo vyrobené před 10 nebo 15 ti lety a kolo vyrobené dnes. To vyrobené dnes je sice o mnoho lehčí , ale toho materálu na něm také příliš není a profily jsou skutečně tenkostěné. Pak je otázkou zda když vezmu osu šlapadel a pomocí ocelového středu ho upevním do rámu vyrobeného z nějaké lehké slitiny tak jestli ten rám v tom místě je vyroben s dostatečně silnou stěnou aby nehrozilo, že se materál rámu díky působením páky na tento zašroubovaný střed „vytahá“ a nebo odejde závit v rámu. Fakzt jsek zvědavý co z… Číst vice »
Podle mé zkušenosti se nijak neliší kvalita vyráběných kol v minulosti a nyní. Já mám na svém posledním kole najeto přes 96 tisíc km. Důkležitá je jen a jen kvalita konkrétních dílů a ta se musí přizpůsobit konkrétnímu způsobu využití i konkrétnímu cyklistovi, konkrétnímu počasí. I levné kolo nyní vyráběné můžete mít na celý život, pokud pouze vyměníte několik choulostivějších částí. V mém případě to byly zmíněné středy, pak samozřejmě ráfky a dráty. Jinak podle mé zkušenosti byla běžná životnost řetězu nebo třeba pláště až 4 000 km, životnost klik a středové osy 3 až 4 řetězy, životnost ráfku tak… Číst vice »
Já toho na kole moc nenajezdím a proto mě osobně kolo vydží asi věčně :- ) Mám Wheelera Cross 2600 ve stavu jako novém koupeného někdy před 17 lety a jediný problém který u něj je , že musím velmi často nafukovat kola aby nestálo na prázdných pláštích . V případě tohohle kola je to ale horší. Kolo o kterém mluvím má najeto cca 1000 km a když jste zmínil životnost řetězu tak ten byl měněn po 500km protože už byl vytahaný :- )
Jen jestli on nebude problém v materiálu rámu jímž je Hliník Alpha Silver
Pokud se honite za co nejnizsi hmotnosti kola, musite s kompromisy v odolnosti pocitat. Neni ale problem dnes koupit odolne kolo. Jen holt bude pochopitelne tezsi…
Souhlasím. O honbu za co nejnižší hmotností nešlo. Bohužel bylo zakoupeno v dobách covidových kdy nabídka kol byla významně omezená.
Co se děje po těch třech letech? Kolo se stává majetkem dítěte, nebo se vrací do školy (u malých dětí dříve – rychle rostou)? Jaký je mechanismus, aby kolo neskončilo v bazaru nebo na dně řeky před uplynutím tří let?
tak to by mě taky zajímalo, mají tam gps, je to pro deti upravený systém jako třeba nextbike? Kdo zajištuje servis? Mohou děti a ti studenti používat to kolo i pro soukromé účely jako třeba víkendový výlet nebo tak, nebo pouze na cestu do/ze školy? A jak školy zařídí skladování/parkování tolika kol? A co děti/studenti, co mají své vlastní a jezdili by na něm? A co dětské „krádeže“ jedno dítě kolo zničí, tak sebere spolužákovo, nebo tak neco.
Skvělé, tleskám 👍
Ono svým způsobem není moc čemu tleskat. Radnice chce patrně řešit dopravu ve městě, ale ne příliš šťastnou cestou u těch nejmladších dětí. Tak snad tam mají alespoň nemocnici. Možná až se jim zvýší počet úrazů u malých dětí co k němu přijdou během cesty na kole do/ze školy tak pochopí, že to nebyl příliš dobrý tah.
děti do první třídy na kole? Tak to sou dobrý kovbojové, to bych čekal až tak někde kolem 2 stupně zš. U střední školy ok i do práce, ale malí děti? To fakt ne, to se dřiv přizabije na tom kole než dojede do školy.
U nás na vesnici jezdí i někteří prvňáci na kole, ale samozřejmě ne všichni. Ostatně nepředpokládám, že by to kolo byla povinnost pro všechny děti, ale možnost.
vesnice není město, nedokažu si představit prvnáky na bicyklech ve městě jak kličkují mezi autama, lidma, nakladakama nebo i tramvajema. A takhle malý děti bez dozoru? Ani náhodou, ikdybych měl s tím dítětem jít pěšky, tak takhle malý dítě samotný nepustím, to až ve vyšším ročníku s tím, že mi napíše nebo zavolá, že je v pořádku ve škole. By mě jeblo kdyby se mojemu dítěti neco stalo.
Já jsem na děti taky opatrný (druhy jsem tu od bezdětných schytal spoustu mínusů za to, že jsem rozporoval samostatné cestování prvňáků MHD po Praze), ale to kolo fakt záleží na místních podmínkách – po městě a po silnici jistě ne, ale třeba u nás se k té škole dá bezpečně dojet bočníma ulicema nebo po chodnících, takže děti zběhlé v ježdění na kole/koloběžce to zvládají.
Jsme z Brna a mé děti jezdí na kole nebo koloběžce bez dozoru od první třídy. Záleží na místních podmínkách. V jiných částech města si to dovedu představit méně.
Koloběžka není jízdní kolo. A je přesně dané kdy může díte na kole samo na silnici do provozu.
Omlouvám se, a opravuji:
§ 57
(2) Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
Takže ani na kolobrndě nesmí dítě do 10 let lěku do provozu samo bez doprovodu osoby starší 15 let.
A český zákon platí v Polsku?
Co já vím co tam platí? V článku o tom není ani slovo.
Ano, podle toho co jsem si našel (protože nejsem líný) v Polsku platí to samé co u nás tedy, že dítě do 10 let jen v doprovodu starší osoby a u dětí 10-18 let je pro jízdu na jízdním kole vyžadován ŘP. Za jízdu na jízdním kole hrozí pokuta (samozřejmě ji zaplatí rodič). V případě, že se bude jednat o dítě do 10 let bez doprovodu si dovedu představit, že ty problémy budou pro rodiče nebo osobu, která měla vykonávat dohled ještě větší. Stačí Vám to takhle? A přitom stačí mít jen trochu otevřenou mysl.
doplnění:Za jízdu na jízdním kole bez ŘP hrozí pokuta (samozřejmě ji zaplatí rodič).
Hlavně záleží na výchově a povaze dítěte.
Zkuste se podívat aspoň na mapu jak je to město velké a pak se zamyslet, než něco napíšete.
V první řadě by vám jeblo kdyby se mu něco stalo a podruhé, až byste někde vysvětloval jak je možné, že jste dítě pustil bez dozoru. Dovedu si představit, že by to byl dost drahý špás . Ale pokud škola rozdá dětem kola třeba i řekne, že přebírá odpovědnost ne až na půdě školy, ale i během jejich cesty do a ze školy. Pak ano a je to v pořádku. Kdyžse potom něco stane ponese zodpovědnost škola a nikoliv rodič.
Nikdo po nikom nechce poustet prvnaky na kole do skoly samotny, to je jen vas slamenej panak. Doprovod rodice, taky na kole, je v tomto veku naprosto beznej i v zemich, od kterych bychom se o cyklodoprave mohli ucit (coz uz je zrejme mnohde i Polsko).
Nechce. Ale pokud prvňákům budu zapůjčovat kolo a operuji tím, že to je z důvodu, aby je nevozili rodiče autem je to hodně zvláštní.
U nich asi neplatí, že dítě v takovém věku jen v doprovodu starší osoby.
Osobně bych čekal až v mnohem vyšším věku. Až v době kdy bude v rámci školy mít za sebou nějaké ty návštěvy dopravního hřiště a až prokáže, že má takové vědomosti a zkušenosti, že pravidla ovládá a do provozu tak bezpečně může. Na některých školách dítě dostane takovou Besipáckou kartičku velikosti kreditní karty co se velikostí a tvarem podobá ŘP na auto. Ta má i své číslo a vydává ho nějaká pověřená osoba, kterou může být právě DDH.Jsou na ní i čísla tísňového volání a ten doklad se jmenuje Průkaz cyklisty ;- )
Uz i Polsko je minimalne jednu desitku let pred nami.
Co se týče cykloinfrastruktury, tak ano
A pak jsou oblasti jako např. zdravotnictví ve kterých je stovky let za celým civilizovaným světem.
Asi jak kde.
Ano, jsou před námi. Třeba v tom, že po dětech požadují pro řízení jízdního kola obdobu ŘP a složení zkoušky.