Kolín si pochvaluje MHD zdarma. Cestující ale nepočítá, nakoupí rámy

Nové autobusy pro kolínskou MHD. Foto: OAD KolínNové autobusy pro kolínskou MHD. Foto: OAD Kolín

Experiment začal letos, měl by pokračovat i příští rok.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pampeliška

To, že se jim z toho stala socka,to samozřejme ne přiznat.

adamgolias

o čem to mluvíte?

Danny

Ty diskuze k tomuto tématu jsou vždy stejné a z části ideologické. Já se považuju za člověka pravého středu a souhlasím, že když je něco zdarma, tak se to zneužívá. Proto jsem např. Alespoň pro symbolické poplatky ve zdravotnictví a na VŠ (alespoň symbolicky pro lidi s horším průměrem) neboť zneužívání těchto statků je pro společnost spíše negativní. Nicméně u MHD mám trochu jiný názor, neboť tam je co největší využívání (nebo zneužívání, chcete-li) ve veřejném zájmu. Navíc jízdné většinou pokryje tak max 20-30% nákladů. Samozřejmě nic není zdarma, ale třeba vyšší poplatky (budou platit všichni a nebude to nic… Číst vice »

ušatá

U té dopravy je jediný problém – a to lidé typu bezdomovců apod. Jak to řešit?
A co se týče třeba vámi uváděné zdravotnictví – zapomínáte, že si ho všichni platíme, takže není potřeba ho platit u lékaře nebo jinde. Je jen otázkou to spočítat a neživit ty tzv. pojišťovny. Proto také tento systém byl zaveden. Je tam jediný problém, aby nějaké zpoplatnění bylo u těch nemocí, úrazů apod., kde si to dotyčný zavinil sám, nerespektoval nějaká pravidla, jako třeba riskantní činnost a z toho plynoucí úrazy, následky dopravních nehod, dále typu drogy, alkohol apod.

MaT

Ad jediný problém: Jasně, v Praze je MHD placená, takže se v ní žádní bezdomovci ani zapáchající lidé nevyskytují…

PetrH

a nemoci z obezity, kouření, alkoholu… ve výsledku si člověk zaviní sám velkou část nemocí, takže spoluúčast dává smysl. Proč asi země s kvalitnějším zdravotnictvím nějakou spoluúčast mají.
A zdravotní pojištění platí jen asi polovina populace.

Asd

Jednoduše už dnes vás mohou vyloučit z přepravy kvůli spoustě důvodů. Že se tak neděje je věc jiná. Kdo brání policii aby v prostředcích MHD udržovala pořádek?

Frantík

Ať se tím bezdomovci vozí, dokud nedělají bordel. Z čehož vyplývá, že nulovou cenou revizory neeliminujete – i když si to někteří nechtějí přiznat.

Black

Ve Frýdku-Místku je doprava zdarma, resp. za poplatek 1 Kč ročně vydání kuponu pro kartu ODIS. Původním důvodem byl nedostavěný obchvat a 40 tis. aut projíždějících denně FM. A opravdu, po zavedení významně klesl počet aut v ulicích. Systém 19 linek je natolik promyšlený, že jsem ve městě téměř úplně přestal používat auto. Tak povídejte, jak toho my cestující zneužíváme. Ale prosím žádné naučené fráze.

xyz

– Ten systém 19 linek by byl úplně stejně promyšlený i při existenci jízdného. Sám zmiňujete, že pro nevyužívání auta pro vás byl motivací systém těch linek a ne a priori jízdné „zdarma“.

– Nadále tam je nástup jen předními dveřmi vč. prokazování se příslušným nárokem, že? Tzn. docela nevhodné.

– Je někde k dohledání, jaký podíl na vnitroměstských cestách ve FM má MHD, jaký auta a jaký další možnosti (pěšky/na kole atd.)? Děkuji.

Black

Poslouchejte vy „sněhová vločko“. Vám vážně vadí a obtěžuje nástup předními dveřmi? A k tomu „prokazování se příslušným nárokem“: To myslíte vážně? Jak byste si představoval jinak cestu autobusem, metrem, vlakem apod. než tak, že se prokážete něčím, co vás opravňuje k jízdě? Doporučuji začít používat hlavu. P. S. Žádnou statistiku o autech vám psát nebudu. Na internetu je článků o tom, že před dokončením obchvatu projíždělo městem FM cca 45 tis. vozidel, docela dost, stačí hledat. A že to bylo důvodem zavedení MHD ve FM zdarma, to jsem tu už také psal.

Aleš

Nástup jen předními dveřmi s prokazováním se řidiči velmi zdržuje výměnu cestujících. V civilizovaných městech je standardem nástup všemi dveřmi a prokazování se revizorovi při náhodné kontrole. Ano, město se snad nejlepší MHD na světě, Berlín, má v autobusech (na rozdíl od ostatních druhů dopravy) také nástup předními dveřmi a kromě prokazování se i možnost koupě jízdenky bez přirážky, ale považujme to za výjimku, potvrzující pravidlo 🙂

Black

Já v diskutované MHD na rozdíl od vás často jezdím, takže mám docela přesnou představu, jestli to ve FM zdržuje nebo ne. Odvozovat civilizovanost země od ne/nastupování předními dveřmi považuji za naprostý blábol. Civilizovanost země se posuzuje jinými kriterii.

PetrH

Cituji: „Jak byste si představoval jinak cestu autobusem, metrem, vlakem apod. než tak, že se prokážete něčím, co vás opravňuje k jízdě?“ vs. „Ve Frýdku-Místku je doprava zdarma“.

No nevím, trochu si to odporuje.

A buď tam máte cestujících málo – 1 nebo 2 cestující nastoupí předními dveřmi bez zdržování, že, nebo nevědí, co s volným časem. Jezdil jsem zamlada autobusy ve městě podobné velikosti, nástup předními dveřmi a samozřejmě to zdržovalo oproti Praze například. A samozřejmě to tady zdržuje i na 3xx linkách, proto se taky diskutuje o ukončení této praxe.

xyz

Velikánský palec nahoru za první odstavec a vypíchnutí toho neskutečného protimluvu.

Souhlas i s ostatním (ono je to takříkajíc „fyzikálně logické“ – stejný počet lidí nastupuje jedněmi dveřmi z principu pomaleji než dveřmi třemi + navíc zdržení vlivem toho „prokazování nároku“).

Frantík

Pokud zároveň cestující vystupují zadem, tak nástup předem až tolik nezdržuje.

xyz

Nicméně v takovém civilizovaném Švýcarsku je nástup všemi dveřmi i v menších MHD.

xyz

– Nástup pouze předními dveřmi je zdržující, obzvláště pokud by tu kterou MHD měla využívat relevantní část lidí přepravujících se v rámci města.

– V metru a vlacích se právě lidé prokazují dokladem až při jízdě, nikoliv při nástupu.

– Ty údaje o 45 tis. autech ve FM nijak nesouvisejí o tom, jaký podíl na možném zvýšení počtu cestujících ve FM má zlepšení sítě MHD a jaký jízdné „zdarma“. Tzn. neodpověděl jste.

– Tu „sněhovou vločku“ si nechte od cesty.

PetrH

Třeba v Praze je příjem z jízdného pořád asi 4 miliardy korun. Když jej chcete zrušit, znamená to vybrat od každého obyvatele Prahy (včetně kojenců a důchodců, kteří jsou zvyklí mít vše zdarma) navíc 3 tisíce korun ročně na daních. Tj. od pracujících asi 6 tisíc ročně. To asi poplatky za odpad nezachrání.

Mimochodem, Praha si dala do dlouhodobého plánu závazek, že tuto dotaci sníží do roku 2030 na 75 % nákladů… Budu se jeho plněním výborně bavit.

Pavel

Nakoupí rámy na sčítání? Proč jako? Kšeft pro kamaráda, nebo co?
Nebo, jaký má být výsledek skutečnosti, že budou přesně vědět, kolik jezdí lidí.
Nižší ta cena jízdného nebude. Tohle jsou vyhozený prachy.

Martin

Bude se vědět, kolik lidí jezdí kterým spojem, které spoje jsou v jakém úseku prázdné a v jakém přeplněné, do jakých zastávek se kvůli nevyužití nemusí zajíždět a tak podobně. K tomu se sčítací rámy využívají i jinde.

DOPRAVAK01

sčítací rámy jsou skutečně drahý nesmysl, který opravdu nevyniká přesností. Většina dopravních podniků ráda potvrdí.

rastr

V Mostě je také MHD zdarma, i když tam to má jinou příčinu a to že složitě dostávat to ze socek a netáhel ve výsledku vyjde dráž a náročněji než kolik se jízdného vybere. Ale v Kolíně to bude asi mít jiné důvody, ale i tak jsem zvědav na výsledky.

Marek Janík

No newim …. když je něco zadarmo, tak to stojí za hovno. Podpora VHD určitě ano, ale aspoň symbolická částka by tam být měla.

ušatá

Když o tom přemýšlím, máte asi pravdu.

Black

Plácáte pitomosti a naučené fráze, viz excelentně fungující MHD ve Frýdku-Místku. 19 linek, promyšleně umístěné zastávky a solidní intervaly. Dostanu se kdykoliv kamkoliv. A nějaké rámy pro zjišťování počtu cestujících nejsou třeba – cestující, i když cestují zdarma, si pípnou kartou příchod a je jasný počet cestujících na té které lince. A ještě zajímavost – v MHD FM to je zdarma jen pro ty, co mají na kartě nahraný příslušný kupon a nemají dluhy vůči městu. To si mohou vyřídit i přespolní. Ti ostatní platí za jízdu 20 Kč.

adamgolias

přesně tak , kdejaký votroubek si odloží auto kde ho napadne a 10 metrů ctverečních je zabráno. povinné platby za parkování zavést všude na veřejném prostoru je nezbytný krok k regulaci aut.

_Tom_

To mi nedělejte! Málem jsem si poprskal monitor! Prej super, jo?! Jak pro koho….
Radši pěšky než MHD v Kolíně.
Autobusy jezdí pozdě, řidiči protivný, klima se zásadně nezapíná a o pojízdným hotelu není třeba mluvit. Radši měli posílit MP než dát MHD zadara..

Kvalita

Aha, díky za zprávu. Ten případ z Frýdku mi přišel zajímavý, v Kolíně se bihužel neispirovali.

Mirek Zv.

To jsou taky linky navíc, neintegrované do PIDu, jako v Říčanech? Na souběžné PID se tedy platí (?)

Luk

Ano, jsou to neintegrované linky. Už před zavedením dopravy zdarma nejevil Kolín zájem o integraci, ze které těží například sousední Kutná Hora nebo Čáslav. Souběžné PID se platí a proto se logicky poněkud vyprázdnily (což znamená nutnost vyšších dotací od kraje).

Peter

Takže tí „noví cestujúci“ čo vyťažujú MHD nie sú tí, čo prestúpili z áut ale zo súbežných PID liniek.

Kvalita

Překvapivě, když je něco zdarma tak je to využívané. I jako konzervativně založený člověk plně souhlasím s tím, že MHD má být dotovaná, ale nějaké jízdné tam být prostě má. Možná v jó malých městech, kde se každý s každým zná proč ne, když si to tak zvolí.

Cestující z Vysočiny

Když vezmete v potaz kompletní souhrn veškerých dotací v různých formách, které jdou do MHD, tak podle mého odhadu tvoří možná 90 % veškerých nákladů a externalit. A pak je otázka, zda má smysl kvůli těm zbývajícím 10 % zavádět celý ten kolotoč různých tarifů, technologií, šikany, vymáhání atd. Nakonec vtip je v tom, že ti, které by systém měl z užívání dopravy vyfiltrovat, jej stejně vesele zneužívají bez placení, takže veškerá ta mašinérie jen dopadá na slušné lidi. Já osobně nemám rád, když je něco „zdarma“, ale než ten současný absurdní systém, tak bych snad i preferoval jízdné v… Číst vice »

xyz

To, že to je 90 % (mimochodem někde to je např. „jen“ 70 – 80 %), není nic k chlubení a pokud možno by mělo být snahou tento poměr zlepšit (mj. tím, aby MHD byla využívána i plně platícími, tzn. ne jen důchodci a žáky/studenty).

S tím „kolotočem“ tarifu je to váš podsuv – i tarif může být jednoduchý.

A ti „vyfiltrovatelní“ naopak mohou být „vyfiltrováni“ tím, že při nástupu předními dveřmi nejsou bez placení vpuštěni do vozu, resp. při nástupu všemi dveřmi jsou případně vyhmátnuti revizorem.

Luk

Ve Středočeském kraji to rozhodně není 90 %. V mnohem víc dotující Praze je to aktuálně asi 84 %, a to jen díky tomu, že se roční kupon drží už asi 8 let na stejné, velmi nízké ceně, zatímco náklady rostou. Kraj jízdné před necelým rokem zdražil, takže podíl dotací klesl. Hovořím tedy jen o přímých nákladech, protože ty ostatní se velmi obtížně vyčíslují a často jsou i záporné (např. přesun cestujících z aut do VHD znamená snížení externalit z aut a tedy nižší náklady veřejných rozpočtů).

Kvalita

Jízdné stoprocentně ve VHD existovat má (kromě třeba lidí na vozíku) a stejně tak má mít VHD podporu z daní, aby byla levnější než jízda autem. Za mě to smysl má, každý si musí uvědomit, že nic není zadarmo, protože jinak je to cesta do pekel. Na druhou stranu, to že tu jsou osoby, které prostě zadarmo jezdí je taky fakt, ale něco jako přepravní pořádek se předpokládám neruší. Takže někdo to stejně bude muset kontrolovat, vymáhat. Mě se stalo, že v prázdném zadním voze T3, ležel na zemi ožralý, posraný bezdomovec přes celou podlahu, jednu stanici jsem ten smrad… Číst vice »

ušatá

Jenže toto ve své podstatě neřeší ani placení, ani jízda zadarmo. Prostě s tímto typem lidí se musí rázně něco dělat a ne chodit kolem toho po špičkách, aby se snad někdo neurazil nebo neosypal. Prostě pravidla musí platit pro všechny a řešení bude bolet. Ale ja pak naděje, že i ti nepřizpůsobiví se začnou přizpůsobovat.

Jiří Kocurek

„v jó malých městech, kde se každý s každým zná“

Městech? Tu MHD zajistí projíždějící vesnický autobus. Aby se tam znal každý s každým, tak je to vesnice do 1000 obyvatel. Sorry.

Black

Jaký to je „vesnický autobus“? Takovou kategorii neznám. S podstatou nazoru, tedy že tam, kde se zná každý s každým, jde o tak malé osídlení, že tam těžko bude jezdit MHD, souhlasím.

adamgolias

no ale kolín je malé město . 33000 lidí. to přejdete za půl hodiny i v sandálech.

Kubrt

Takže děti, co dřív chodili do školy pěšky, teď jezdí autobusem?
Jaké byly tržby od cestujících před zavedením nulového jízdného?

Švarc

Tak to přesně je, aut jezdí po městě stejně, jen ty co chodili pěšky teď jezdí autobusem. Cestujících je minimálně o 50% více než, když se platilo.

Mirek Zv.

A to se jim nesmí dovolit, aby teď jezdili autobusem. Obnovit placení a hlavně vysokou nástupní taxu, aby nejezdili s MHD na krátké vzdálenosti. Toto by se mělo zajistit zákonem. Ptám se, co dělají zákonodárci? To by nám ten říčanský experiment mohl brzo rozvrátit republiku. Za chvíli nebude na zbraně.

Jiří Kocurek

Tak nevím. Má to být reakce na slevy pouze pro cestu do školy? Na výroky „mimo jízdu do školy děcka za plné jízdné“, aby nezavazely ve vlaku… éé … potřebnějším? víceprávnějším?

Tomáš Hradecký

Dle toho, co jsem četl v novinách, byly dříve tržby cca 10 milionů ročně a dotace 30 milionů ročně, nyní je dotace cca 40 milionů ročně. IMHO by víc parády udělala integrace do PID a těch 10 milionů použít na rozšíření provozu, ale ani ta doprava zdarma není špatný krok, MHD je nyní opravdu atraktivnější a to nejen díky jízdnému zdarma, ale také kvůli urychlení dopravy díky nástupu všemi dveřmi.

P_V

Jak se vypořádají s lidmi, kteří používají MHD jako pojízdnou klubovnu nebo ubytovnu, když nyní není nepřítomnost jízdenky jako důvod k vyloučení z přepravy?

Kvalita

No ve Frýdku-Místku je jízdné zdarma na základě potvrzení o bezdlužnosti městu a není to nijak diskriminační. Jel jsem tam před pár lety jako turista a kvůli jedné jízdence za 15 Kč jsem na radnici neběhal. Rozumný způsob jak podobné existence z MHD i při tomto experimentu dostat, stačí nezaplacená pokuta za znečištění veřejného prostranství…

Black

Souhlas, rozumný názor mezi zdejšími dětskými žvásty. O tom FM jsem to psal jako člověk tam bydlící v jednom komentáři výše.

Mirek Zv.

To není Prágl.

Jiří Kocurek

Kladno taky ne…

Jiří Kocurek

Pardon, Kolín… ale ten taky není Praha.

Josef

To není. Ale existencí a svoloče tam člověk potká opravdu hodne. Jen příjezd do města a zevláci sedící 20 hodin před nádraží vám hned ukáží, s jakým městem máte tu čest. Stačí se projet MHD či se projít po městě a vidíte…

adamgolias

to je věc prakticky nikde nefungujici městské policie. ono je težké , nechutné a nevoňavé prudit ochlasty a smažky , před nádražím v kolíně jsem viděl mp naposledy nekdy v dubnu. dve slecny . divali se do dáli a delali ze nevidi povalece , kuraky , cikanata v zahoncich … jo takhle dulezite postavat u silnicni uzavery kdyz jsou mestske slavnosti , to je jina sluzba . a to neplati jen pro kolinskou mp. snad jen v praze jsou akcni , ale ti venkovsti , to je garda na paradu