Doprava ve městě Dopravci Železnice Železniční průmysl

Koleje Dolnośląskie řeší nedostatek vozidel, koupí hybridní vlaky

Hybridní jednotka IMPULS 2 typu 36WEh polského výrobce Newag, ilustrační foto. Pramen: NEWAG
Hybridní jednotka IMPULS 2 typu 36WEh polského výrobce Newag, ilustrační foto. Pramen: NEWAG

Polský železniční dopravce Koleje Dolnośląskie (KD), který je v majetku Dolnoslezského vojvodství, výrazně rozšíří svůj vozový park. Aktuálně vypsal tendr na dodávku 11 jednotek. Pět jich má být elektrických o pěti vozech, šest kusů bude hybridních o třech vozech. Hybridy mají kombinovat elektrický pohon z troleje s dieslem.

Dopravce nákup zdůvodňuje mimo jiné rozrůstající se aglomerací kolem Vratislavi a neustávajícím nárůstem počtu cestujících. I proto se rozhodl nakonec pro pětivozové elektrické jednotky, když původně plánoval nákup čtyřvozových. „Každé z nově zakoupených elektrických vozidel bude schopno vzít na palubu o sto cestujících více,“ napsal na svém facebooku. Součástí smlouvy bude i opce na nákup dalších 30 vlaků, 20 elektrických a 10 hybridních jednotek.

Dolní Slezsko je v oblasti drážní dopravy v kontextu Polska i střední Evropy unikát. Vojvodství přebírá od státu do svého vlastnictví některé trati, a to i ty po léta neprovozované či dokonce zaniklé. Začalo to v roce 2008 tratěmi Szklarska Poręba Górna – státní hranice a Vratislav – Trzebnica, které byly i s přispěním fondů Evropské unie revitalizovány.

Dolnoslezské vojvodství má vedle vlastního dopravce, který zajišťuje drtivou většinu regionálních výkonů, i provozovatele dráhy (Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu – DSDiK). S návratem vlaků na dříve neprovozované dráhy a nárůstem dopravního výkonu masivně narostl i výkon přepravní, což vede k tomu, že KD trpí značným nedostatkem drážních vozidel. To se nyní snaží řešit.

Kde budou nové vlaky jezdit:

• Vratislavská aglomerace
• aglomerace pásu Legnica, Lubin, Głogów, Polkowice
• obnovené nebo opravené tratě:
Karpacz – Jelenia Góra
Świeradów Zdrój – Gryfów Śląski
Złotoryja – Lwówek Śląski
Wałbrzych Szczawienko – Boguszów Gorce
Kobierzyce – Piława Górna
Chojnów – Rokitki
Srebrna Góra – Západní Bielawa
Kondratowice – Łagiewniki

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Však oni si to Slezáci vyřešejí i bez nás.

Odborář PKP
Host
Odborář PKP

Nedostatek vozidel – opět důsledek liberalizace železnic, soukromí neschopáci nemají vozidla a parazitují na státních železnicích. V Polsku má jezdit jedině PKP a byl tam klid a pořádek!

Cestovatel
Host
Cestovatel

Redakce – je to opravdu „Západní Bielawa“??? – neměla by to být „Bielawa Zachodna“ ???

Alaska railroad
Host
Alaska railroad

Vzhledem k tomu, že 1/4 těch „vlastenců“ Poláků žije, nebo alespoň léta pracovala v anglický mluvících zemích. tak bych se nedivil kdyby ta Bielawa Zachodna již nesla názvy jako Western white, West whitefield.

liposh
Host
liposh

Připomněl jste mi tu slavnou fotku z náchodského vlakového nádraží.comment image

Přemek
Host
Přemek

:)))))))))

Jiřík
Host
Jiřík

Prý Bombardier, Alstom …. do Polska. Zakázka je na míru šitá Newagu, který na tom už dávno pracuje – hybrid elektrika/nafta. S velmi vysokou pravděpodobností ukáže na Innotransu a moc bych se nedivil, kdyby to tam zároveň i dostal.

David
Host
David

Mě třeba zarazila ta trať Boguszow Gorce – Walbrzych Szczaw. Ta trať podle mapy už neexistuje (na mapách už je jen jako polní cesta), vede neobydleným územím, vedle ní vede souběžně trať mezi stejnými městy, i o několik kilometrů kratší, takže nechápu, k čemu ta trať bude? To by radši měli investovat do rekonstrukce hlavní tratě, nebo prodloužit slibovanou elektrifikaci do Jakuszyce ze szklarske poreby (a klidně i dál do Harrachova). Přijdou mi to jako docela velkolepé plány, ale aby jim hlavně EU ještě něco dala.

Třicátáprvní béé
Host
Třicátáprvní béé

Boguszow Gorce – Walbrzych Szczaw
Prosím česky, jinak se nevyznám a neorietuji

David
Host
David

Jak česky, na mapách je to napsané v polštině, je to Polsko, tak to budu uvádět ve správných jménech. A hotovo.

Třicátáprvní béé
Host
Třicátáprvní béé

Přesně tak👍

qwasar
Host
qwasar

Ale houby, v české mutaci Google Maps jsou exonyma česky – Vratislav, Kladsko, Valbřich, Jelení Hora… https://www.google.com/maps/@50.8507956,16.5123042,8.77z?hl=cs

EM*
Host
EM*

A české mapy.cz mají polské názvy polsky.

Cestovatel
Host
Cestovatel

Třicátáprvní béé:
Že jsem tak smělý – takže bys to radši Bohoušov Hůrky – Valbřich (Břichokotoul) Šťáv – aby se to nepletlo?

Třicátáprvní béé
Host
Třicátáprvní béé

Nejsi smělý, radši bych to tak, aby to bylo v názvu příslušnýho státu. Pro mě je pak jednodušší rozdělovat München a Mnichov😉 třeba.. Teda jestli víš o čem píšu.
Mnichov u nás neni jen jeden a ještě navíc je to taková hezká vesnice v Německu, proto si myslim, že vždycky nejjednodušší je to, co vidim

Osoba odborně nezpůsobilá
Host
Osoba odborně nezpůsobilá

Do Harrachova to bez další napájecí stanice nedáš. Maximálně Jakuszyce jako dopravna s DOZ.

-TR-
Host
-TR-

Je dost možné, že se bude jednat o novou příměstskou vlakovou linku po stávající trati (přes Główny a Miasto), která bude doplňovat osobní vlaky Jelenia Góra – Wrocław.

182-097
Host
182-097

To bude spíš seznam tratí které byly nebo budou získány od PLK do majetku vojvodství. A snad ani jedna není ve stavu že by se po ní dalo jen tak brzy jezdit, mnohdy tam nejsou ani koleje. Naopak tam chybí třeba trať Kłodzko – Stronię Śląskie a Kłodzko – Kudowa Zdrój, kam by ty jednotky měly jezdit.
A ta Západní Bielawa, to je teda echt překlad 😀

David
Host
David

Ale tam se nepíše jen koupě, ale i rekonstrukce (obnova) do provozuschopného stavu. Ten úsek boguszow – Walbrzych beru jako dalekou budoucnost (i když kdo ví), ale třeba ten karpacz, tam to nebude asi až takový problém a mohli by po menších opravách vyjet. Tam to podle mě má aspoň smysl (podhorské město s přístupem na Sněžku)

Třicátáprvní béé
Host
Třicátáprvní béé

Nedávno v jiné diskusi jsem zmínil počešťování měst. Mnoho diskutujících psalo, že je to naprosto v pořádku a že pro výslovnost je to lepší. Ikdyž asi většina z diskutujících brala v potaz jen české obyvatelstvo, tak mi nedá se pozeptat, proč v jednom článku je uvedena Szklarska Poręba Górna a Vratislav? Já vim, na první pohled blbost, na druhou stranu mi to přijde docela trapné v tom, že nějaké města se počešťují a některé ne.. Když už člověk vehementně hájí české názvy měst v EU, tak proč tak nečiní u všech? I ten gougl to nezná co? Každopádně svůj DOTAZ,… Číst vice »

Alaska railroad
Host
Alaska railroad

Tak nazývejme Jeleniu Goru jako Deer’s Mounatin a Wroclaw jako Wratislavtown.

Jaaa
Host
Jaaa

Některé názvy se počešťují a jiné ne. Záleží na zažitosti českého ekvivalentu. Prostě se to tak dělá a není nutné v článku překládat vše. Ne všechny obce mají totiž český název; a stejně tak není vhodné z gramatických důvodů překlady plošně zakázat.

qwasar
Host
qwasar

Samozřejmě, že používání českých exonym v česky psaném textu je naprosto v pořádku. Striktní pravidla pro jejich používání neexistují a je vždy plně v kompetenci autora která a jestli vůbec použije. Doporučuji brát to spíše jako příležitost k rozšíření obzorů, nikoliv k jízlivostem.

Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Exonymum

Andref
Host
Andref

České názvosloví pro Slezsko vychází z předválečného uspořádání, tedy z němčiny (Altheide – Starý Bor, Habelschwerdt – Havelská Bystřice, Waldenburk, Bardo – Warta, Kamienna Góra – Lanžhot, Szczytna – Ředeč, Minstrberk aj.), což věc dost komplikuje. Je tedy otázka, jestli používat původní české termíny, nebo přijmout poválečné polské a ty počeštit. Asi by měl rozhodnout kompetentní orgán jako Ústav pro jazyk český.

Aleš
Host
Aleš

Tady Poláci rozjeli i propagaci na youtube: https://www.youtube.com/channel/UC7VfEEOT_l–adOMvRURqRA

Miro
Host
Miro

Kdo umí hybridní jednotky? To asi moc firem nedá, že?

Y.K.
Host
Y.K.

Koupí powerpack od někoho kdo to umí. Třeba MTU nebo někoho jiného.

Alibaba
Host
Alibaba

Pro jednotky Hitachi (British Rail Class 800 Azuma ), Bombardier (SNCF Class B 81500) a i něco CAF a Stadler.

X 1
Host
X 1

Alstom Coradia Polyvalent
Motory (powerpacky) MAN. Až třífrekvenční soupravy. Na diesel 160km/h. Na elektřinu až 200km/h.

Kubrt
Host
Kubrt

Momentálně nabízí bimodální regionální jednotky pro kontinentální podmínky Alstom – výše zmíněný Polyvalent, ve Francii prezentovaný jako Regiolis. Vlaky od Bombardieru hojně jezdící ve Francii už se nevyrábějí. Stadler a Hitachi mají dvouzdrojové regionální jednotky, ovšem stavěné pro britské podmínky. Osobně si nemyslím, že by kvůli tak malé poptávce Alstom upravoval a schvaloval své vlaky pro polskou síť, ale že celá akce míří na domácí výrobce – Pesu nebo Newag. V Polsku existují docela štědré státní pobídky na vývoj nových železničních vozidel, Newag už jeden takový projekt na bimodální vlak originální koncepce řešil https://www.newag.pl/oferta/pojazd-bimodalny/ i když nevím, zda vozidlo už… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Ha, teď jsem se podíval na ilustrační snímek tohoto článku a ona tam dvouzdrojová jednotka od Newagu; firemní stránky o ní zarytě mlčí.

Krocan
Host
Krocan

Koupí nějaké EN57? 😀 😀
Docela mi chybí.

Krocan
Host
Krocan

nechápu ty palce? 🙁

Copak vy nemáte rádi EN57?? 🙁

Ajemgut
Host
Ajemgut

Netuší někdo, kdy má být obnoven provoz do Karpacze?

Daniel Smiřický
Host
Daniel Smiřický

To by mě také velice zajímalo. Ani Kowary by nebyly marné. Před dvěma lety jsme tamní trať s kamarádem prolejzali, tunely i mosty stále na svém místě!

Džamel
Host
Džamel

Takže dva roky zpátky to bylo na místě, potom na to vlítnus šotouš z Čech 😀