Kodaň zruší letos dalších 600 parkovacích míst v centru

Cykloprovoz v Kodani. Foto: Københavns KommuneCykloprovoz v Kodani. Foto: Københavns Kommune

Omezování automobilového provozu má v dánském hlavním městě pokračovat.

145 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VTT

Tak jsem si početl na netu něco o kodaňském metru a S-bahnu. Především, na to, že Kodaň je o něco vetší, než Praha, tak je překvapivé, že využití obou těchto prostředků je menší, než samotného metra v Praze. A pouhé čtyři linky metra fakt nemůžou nahradit rozsáhlou síť tramvají.
Takže z kodaňské MHD bych si příklad opravdu nebral, krom toho systému příměstských vlaků.
Což neznamená, že Kodaň nemůže být krásným a pro život příjemným městem.

PetrH

Tak si přečtěte ještě něco o Kodani, je poloviční počtem obyvatel a v rozloze (což je klíčové) je ještě větší rozdíl. Pak můžete zase „přemýšlet“. Někdo tu psal, že přemýšlení je důležité, i když nezná fakta.

VTT

Heslo Copenhagen:
Population (1st July 2022)[3][4][5][6]
• City 1,366,301

Urban density: 2560/km^2 (to je to důležité)

Praha: 1,275,406, 2,600/km2

Ale Wikipedia přece furt kecá.

VTT

No kecá, ten 1300000 je „urban population“

Wenzel

A co tak si tam na víkend zajet omrknout situaci a pak tady něco naklepat?

Pedro72

Kodaň je – navzdory názoru zdejších diskutérů – skvělým městem pro život, pokud tedy mohu soudit po pár týdnech pobytu a podle názoru svých kodaňských přátel. Má výrazně vyšší hustotu zalidnění (víc než dvojnásobně) ve srovnání s Prahou), což samo o sobě generuje skvělé služby všude napříč městem. Přesto je mnohem zelenější než Praha. Pohybovat se dá metrem, autobusy i příměstskými vlaky s taktem 5 – 20 minut v celé milionové aglomeraci. Paradoxně si velký komfort užijete pěšky, na kole i autem, protože doprava je velmi klidná a plynulá. Vlastně si ani nevybavuji výrazné pěší zóny. Ono to celé souvisí… Číst vice »

Vysehradsky jezdec

Dle příspěvků od závodních cyklistů, kterým se klepou nohy, poněvadž Jaro se blíží a od dubna zase budou otravovat a blokovat dopravu. AUTO*MAT udělá pár reklamních propagací z dotací od města.
Akorát si říkám, kde jsou cyklisté přes zimu.

David

Navic tem sportovnim cyklistum, kteri si radi daji i nejaky kopec je urcite aspon pres 60 (25% obcanu Prahy)

Kuba Turek

Vy jste si mě nevšiml?

Pako

Ne, ne, ne! Tohle nemůže fungovat! Cena za bytové i nebytové prostory v centrech měst šplhají do astronomických výšek, ale nikdo z těch, co mají na tyto nemovitosti si je nepořídí bez možnosti dojet k nim autem. Resp. pokud k nim nemůže zajet a zaparkovat jejich návštěva, u firem pak bohatá klientela, služební vozy, zásobování.
Výsledkem budou mrtvá centra měst s opuštěnými a rozpadajícími se baráky, které budeme sanovat všichni ze svých kapes, místo aby si tyto objekty na sebe vydělávaly.

Facepalm

Jasně, jak neni všude magistrála, tak je to tam mrtvý.

Vysehradsky jezdec

Budete se divit, ale v Kodani vede silnice 6 + 2(cykl.) skr centrum cca 500 metrů

Facepalm

A?

Lukáš Kníže

Ty byty jsou tak drahé mimojiné proto, že se musí stavět takové množství parkovacích míst (zvláště pod zemí)… což celkově velmi zdražuje byty i pro ty, kteří auto nemají a nechtějí.

Vaclav

naopak, krizovatky, silnice, kruhove objezdy, verejna parkoviste na sebe nijak nevydelavaji a zabiraji misto komercnim objektum a bytum. Pokud se v centru uzavre ulice autum a udela se z ni pesi zona, ekonomicka aktivita vyrazne naroste. To byste ale musel mit informovany nazor a nebyt ignorant.

Bob

A právě Kodaň je důkazem, že Vaše uvažování je naprosto mylné! Zajeďte se tam podívat a stejně jako já uvidíte, že ono to tam vše funguje lépe než v našich městech ucpaných auty.

Leoš Konečný

Proboha, snad nedopadneme nikdy tak jako v Kodani

Facepalm

Přesně. Ať se propadnem do Západního Německa!

kuchta

Vadí mi to slovní mistrovství v citaci v závěru – 70 % obyvatel Kodaně nemá auto. Zjednodušeně, pokud by u nás bylo v průměru 1 auto na rodinu, znamená, že 50 % obyvatel nemá auto? A při započtení dětí klidně 70 % nemá auto?

PetrH

je spousta jednočlenných domácností, obzvlášť ve velkoměstech a v Kodani asi ještě víc než u nás.
Kodaň má 237 osobních aut na 1000 obyvatel, jak lze snadno vyhledat. Což je daleko nad průměrem ČR, ten je 565 aut, aby někdo zase neargumentoval, že v Praze to zvedají firmy.

Jirka

V Praze je vice jak 1 milion vozidel na cca 1.3m obyvatel… To je právě ten problém. Nicméně druhý je i extrémně nízká hustota zalidnění v Praze, kde na 500 km2 bydlí jen 1.3m obyvatel. Milán má při vyšším počtu obyvatel kolem 180 km2, Vídeň má necelých 400 km2 a obyvatel má skoro 2m…. A nemluvě o kopcovitosti a pohodlnosti obyvatel. Kdyby jezdili víc na skůtrech, ale tady je všem zima.

PetrH

já jsem právě schválně nepsal počet aut přímo v Praze, vím, že je ještě vyšší, protože vždycky na to nějaký chytrák zareaguje, že to jsou firmy s pražskou SPZ. Tedy beru průměr za celou ČR, i ten je vyšší než Kodaň. Poznámka k té rozloze: Je fakt, že Praha má hodně nevyužitého místa i uvnitř (což se pomalu mění zástavbou brownfieldů), staví se málo do výšky (nutnost garáží, lidé to taky odmítají), ale tu rozlohu taky podstatně zvyšují velké plochy a vsi na okrajích, které jsou součást Prahy. Já jsem úplně na okraji souvislého zastavěného území. Dál je louka, vedle… Číst vice »

mlokXCM

Já bych to teda nesváděl v ČR na komunální politiky. Problémem je samotná společnost. Komunální politici (nejen oni) jsou obrazem toho, jaká je společnost. Těžko budou rozhodovat proti myšlení společnosti, když potřebují její hlasy. Nejdříve je tedy nutné změnit myšlení společnosti. Na druhou stranu, ta cyklistika v centru Prahy… to se fakt nedá.

Facepalm

No, on ani ten automobilismus v centru Prahy se fakt nedá…

Jirka

A nebo pojďme rozpojit tu vazbu komunální politici – voliči?! Kdyby se nemuseli ohlížen na volby nemuseli by se ohlížet na jejich přání a činit pouze dobro..:))) Ona většina lidí ke svému štěstí musí býti donucena, neboť neví co je pro ně dobré…:)))

HK~

v Kodani vládne doslova totální komunismus 🤡

Y.K.

Nechat auta stát na veřejném prostranství je kapitalismus?

PetrH

Evidentně ironie.
Kdysi se ironicky psalo: „Totální komunismus, který neprosadila ani KSČ“. Například sdílená kola.

Mojmír

Kodaň – to je to ekologické město, které zrušilo ekologické tramvaje a nahradilo je smradlavými autobusy?

původní Jakub P

Neexistuje asi na světe město, který by během svý existence neudělalo řadu blbostí. Ty rozumnější je časem začnou napravovat, ty nerozumný na nich zatvrzele trvaj, aby si nemusely přiznat, že to byla blbost.

Mojmír

Tak v tom případě je Kodaň ta nerozumná, protože tramvaje nikdy neobnovila, je mi líto.

Ondřej

Kodaň místo obnovení tramvají vsadila na systém lehkého metra se 4 linkami.

Mojmír

Metro jako páteř MHD v hlavním městě hospodářsky vyspělého západoevropského státu považuji za samozřejmost a ne něco extra.

Vysehradsky jezdec

To povídejte třeba v Bratislavě 🙂

VTT

Bratislava je na metro malá. Island je taky velmi vyspělá země, ale v Reykjavíku metro taky není.

Daniel Novák

Neobnovila, ale místo toho má rozsáhlí systém S-tog, autonomní lehké metro a také nyní buduje tangenciální linku pro rychlodrážní tramvaje. A na krátké vzdálenosti funguje nejlépe právě kolo.

Mojmír

Tramvaj ale nemá sloužit jako metro (možná na Balkáně, kde na metro nemaj), ta má být na kratší přesuny, ne na cestu z okraje do centra metropole.

původní Jakub P

Neobnovila, misto obnovy tramvaji zacala stavet metro. Dokonce automaticke a mam dojem, ze s provozem 24 hodin denne. Jestli to byla dalsi chyba a nebyly by tramvaje pro Kodan lepsi i nez metro, je otazka, rozhodne se ale neda rict, ze by tu puvodni chybu napravit nezkouseli. Ona ta naprava nemusi vzdy byt jen navrat do presne kopie stavu pred tou chybou.

Mojmír

Metro jsme začali stavět i my a to jsme proti Dánsku v HDP na osobu pomalu rozvojovka.
Jinak rušení tramvají a jejich náhradu metrem tu dělali právě komunisti a považuje se to leckde v Praze za chybu.
A tím provozem metra bych se neoháněl, na sobotu a na neděli už u nás metro do cca dvou v noci jezdilo, seškrtala to až progresívní vláda Pirátů a Prahy Sobě.

původní Jakub P

Není metro jako metro. Praha má těžké metro sovětského typu – hluboké stanice daleko od sebe. U toho je opravdu likvidace paralelních tramvajových kolejí na povrchu škoda. Úplně jiná situace je třeba v Paříži – tam je metro většinou mělce pod povrchem, místy i na viaduktech v ulicích, stanice jsou o poznání hustší, z ulice rychleji dostupné. Mám dojem, že mají nebo měli dokonce pravidlo, že žádné místo ve městě nesmí být dál než 500 metrů od nejbližší stanice metra. Tam člověku tramvaje v centru nijak nechybí – a když je začali znovu stavět, používaj je hlavně na úplných okrajích… Číst vice »

Platamon

Jedna linka je ve stavbě – místy je to i vidět, zejména v Lingby, hotovo má být 24-25

Staňa Míček

Pokud tam funguje MHD alespoň jako u nás v Ostravě, Praze, nebo Brně, tak nevidím problém. Ty tři města jsem zmínil záměrně, protože tam mám něco odjeto a ještě i odjedu v MHD.
Já jsem (v každém z těch mnou zmíněných měst) nikdy nedokázal pochopit to množství aut, ve kterém sedí jeden člověk. Jasně, každý ten jeden řidič jede pro tři nemohoucí babičky, aby je odvezl k lékaři (irony end). Tohle prostě ucpává ty města. Že jedeš autem z Karlína do Libně….

Mojmír

V Praze bydlím a do centra jezdím metrem, protože je to praktické a většinou tam jedu za zábavou, tak co pak s autem, když stejně nemůžu cestou zpátky řídit..
Ale po okrajích to bývá kolikrát problém i v Praze, v sedlech, o víkendech, večerech je interval autobusů zcela nedostatečný, v případě zákazu aut by musel být maximálně čtvrtinový oproti dnešnímu stavu. A to nemluvím o tom, jak třeba dovést materiál z OBI, atd.

Staňa Míček

Já jsem z Veselí nad Moravou z okrajové části. A jede mi bus o víkendu do města po dvou hodinách.
Když jsme bydleli v Praze a kalili v Holini, považoval jsem za luxus, že jsme se do Libně vůbec dostali. A to ještě musím podoktnout, že spoje krásně navazovaly. Tož asi tak.

Mojmír

Díky, vím jak (ne)funguje MHD v menších městech, ale k tomu se spíš musí vyjádřit profesní ekologové, jak hodlají zajistit dopravu po zákazu aut, tak aby kdekoliv VHD přijela, když cestující potřebuje cestovat.

PetrH

Protože na to nikdo v těch okrajových částech netlačí (Samozřejmě by se musely přidat peníze asi nejlíp z jízdného, ale to už je jiná story).
Sám teď krátce bydlím v okrajové části a to je sídliště. Pouze autobusy. Nikdy jsem neviděl, že by si někdo stěžoval na bídné intervaly MHD. Nebo na to, jak vypadá chodník k nejbližší zastávce (hrozně). Proč, když všichni jdou do aut.
Stěžují si na zácpy, provoz, uzavírky a „zjednosměrnění silnic, kterými projíždíme cestou do školy, stylem „o nás bez nás“““.

Mojmír

Jízdné v Praze stojí už teď na krátké vzdálenosti 31 Kč, to je dražší než přejezd autem, takže tudy cesta nevede. To je úkol pro ekology, jak to zařídit, zajistit dostatek busů, řidičů, atd. a aby to bylo levnější než cesta autem.

PetrH

Jízdné v Praze je za 10 korun na den pro pracující, studenti ještě za méně, do 15 let a nad 65 zdarma, což je polovina vozu.

VTT

Těch 10Kč na den je ale docela demagogie – je to nejen včetně dnů volna, ale i včetně dovolené.

Facepalm

Ok, tak 15. Což fakt zásadně mění situaci tvl.

Bob

V Kodani nemají lidé problém dovézt materiál z OBI na kole. A funguje to. Ale to pochopí jen ten, kdo tam někdy byl.

W14

MHD v Brně? V okrajových částech je dobrá, čím blíže centru, tím horší, Brno je děláno pro auta, např. o prázdninách byl zákaz do centra pro auta (co na tom, že tam bylo staveniště, takže tam auta stejně neprojela, takže zákaz byl zbytečný, ale i „přes“ omezení pro rezidenty a zásobování to tam vypadá jako jedno velké parkoviště) jde přesně opačným směrem, než ostatní města (asi, ono se to těžko porovnává, protože v Praze je metro, což je supe, v Ostravě jsem neměl možnost jezdit ve špičce, tak nevím, zda to tam je, nebo není zasekáné, ale u Brna je… Číst vice »

Staňa Míček

Já se nechci nějak dohadovat, jo? Jen musím říct, že já v Brně jezdím HLAVNĚ po širším středu města a vždycky jsem se bez problému dostal, kam jsem potřeboval.

Ondra

Vidím tam následující posloupnosti:
1. Lidi přestávají vlastnit auta
2. Volí politiky kteří chtějí měnit veřejný prostor
3. Zvolení politici odeberou parkovací místa

U nás se to zasekne hned na bodu 1.

Y.K.

To bych si tedy ve městech vůbec nebyl jistý. Ono je rozdíl mezi tím, kolik připadne aut na hlavu průměrně a tím jak se vyvíjí poměr mezí tím, že lidi třeba vůbec auto nevlastní nebo naopak jich jiný jedinec vlastní hned několik.

Tuhle se někde psalo, že auto vlastní (vlastní, ne každý den používá) 62 % Pražanů, tedy něco přes polovinu a počítám, že v dalších větších městech s MHD a prací to bude podobné.

KokodákzPrahy

No a u toho je často problém se vstupními daty, protože ty vozy třeba vlastní jen 63 procent pražanů, ale řada z nich využívá vozy rodinné a další řada vozy firemní. Počet lidí využívajících pravidelně auta, tak může být vyšší

Y.K.

No, nevím co to je rodinný vůz v tomto smyslu, to je snad jedno jestli je rodinný nebo osobní. Typické využití auta zůstává 1,2 osobou, tedy drtivá většina cest je „single“.

Služební jistě, ale obecně většinu těch aut lidi denně nevyužívají a někde stojí zaparkovaná. Tuším, že modal split v Praze dával autům nějak kolem 30 %, ale nejsem si teď 100% jistý.

Petr z Prahy

Nemáte pravdu. V celé ČR sice ne, ale v Praze se dějí všechny 3 body. Po rekonstrukci ulic vždy zmizí parkovací místa. Viz rekonstrukce Vinohradské nebo Koněvovy. Na google maps máte i historické snímky, takže můžete mizení parkovacích míst porovnat.

původní Jakub P

Mizej v podstatě jen ty, který nutně musej, protože naprosto neodpovídaj normám a předpisům. Na druhou stranu jich řada i v těchto čtvrtích ve vedlejších ulicích přibývá – zřizováním jednosměrek, třicítkových zón a podobně.

PetrH

jj, typický příklad je Karlín, zjednosměrní se silnice, přibydou parkovací místa, místní jsou spokojení (ví, že to prosadila ODS na radnici P8), naštvaní jsou ti, kteří tím místem jen projíždí a myslí, že za to může pirátský magistrát (true story).

Podle mne důvod, proč ODS souhlasila s Hřibem na dopravu… pořád ho může mít jako hromosvod všeho a viníka každé zácpy, i na věci, o kterých rozhodují městské části. Voliči to nerozliší.

Webster

Děsivá země plná regulacemi a daněmi donucených lidí k dennímu ježdění na dětských hračkách. Dislike.

Pavel

Chudáci místní, nemohou si ani dovolit frustraci z každodenního dojíždění autem, tak jsou šťastní na kolech. Snad se nám to nikdy nestane.

Mojmír

V zimě bych jel radši v Kodani ekologickou tramvají, ale bohužel jí zrušili.
Jen by mě zajímalo, jak to řeší, když jedou na kole třeba na pracovní oběd. To tam mají v každé restauraci sprchy?

Architec

Ono to je rozdíl, jet na kole sportovně a jen z bodu a do bodu b. Hlavně je rozdíl jet v Praze po kopcích a nebo v Kodani, kde na 10km cestu největší převýšení je most přes kanál/řeku. To se moc nezapoti potom

Anonym

Co treba taxi, pripadne sdilene auto, pokud je kolo problem?
Jinak vetsina lidi jezdi tak, ze se nespotej (a dost jich pouziva i elektrokola, kde se taky nenadrou.)

Leoš Konečný

Sdílené auto myslíte komerční půjčovnu za prachy

Mojmír

Taxi v Kodani bude jistě ten nejlevnější způsob dopravy…
A sdílené auto není nic jiného než autopůjčovna, ze které někdo vydělává.

Osamělý Vlk

Prostě jezdí jinak. Ono dá se jezdit i jinak, než že honíte kilometry jako třeba většina lidí ve Stromovce.

původní Jakub P

Nejezdej kvuli sportu a potrebe se potit, jezdej proto, ze je to (diky infrastrukture) ta nejpohodlnejsi moznost. Jizda na kole timto stylem je spis neco jako rychlejsi a soucasne linejsi chuze, nez sportovni vykon.

Mojmír

To je v Bangladéši taky, ale v hospodářsky vyspělém státě jsou jistě modernější způsoby přepravy.

Facepalm

Bože muj, tedle „argument“ je stejně starej jako debilní.
Když někam dojdete pěšky vycházkovým tempem, taky se musíte osprchovat?

Mojmír

Výše někdo píše vzdálenost 10 km. Když půjdu 10 km vycházkovým tempem, půjdu to celý den a je mi líto, tolik času nemám.

Facepalm

Proto právě, pokud nejste úplně natvrdlý, tu vzdálenost ujedete vyjížďkovým tempem na kole za půl hodiny.

Leč vy jste holt českej knedlík, jehož jediným životním projevem je hledat důvody, proč nic nejde, a zcela debilní pseudoargumnty, proč to všude jinde dělaj blbě. Vám není pomoci, to je celý.

David

Jestli chodíte 10 km vycházkovým tempem celý den, není to něco, čím byste se měl chlubit

VTT

10km půjdete tak dvě hodiny. Já jsem zrušil lítačku a chodím denně Wilson – Ládví, je to 6km a stihnu to za hodinu a půl, zpátky je to z kopce, tak za hodinu a čtvrt. Ale je fakt, že po příchodu do práce si rád sprchu dám.

micat1

Děsivá? Proto je to možná nejvyspělejší zároveň jedna z nejbohatších zemí na světě? Nikdo k tomu není nucen, je to přirozený způsob dopravy ve chvíli, kdy je mu dán prostor. U nás jsou naopak lidi nuceni jet autem i tam, kde by rádi jeli MHD nebo na kole (dislike).

Mojmír

Čím vlastně jezdí do práce Dánská vláda? Doufám, že jdou příkladem a všichni jezdí zásadně na kole.

původní Jakub P

Jo, členové vlády i královská rodina tam jezdí na kolech běžně.

HK~

chudáci místní, kteří mají jednu z nejlepších kvalit života na světě a umísťují se na předních příčkách v indexech štěstí, ale tak hlavně že frustrovaní češi vědí všechno nejlépe 😉

Facepalm

Jo, díky tomu, že většina populace týhle kotliny je vylízaná přesně tak, jak předvádíte, to tu holt vypadá a ještě dlouho vypadat bude jako v podhůří Uralu.

Mojmír

Aha, takže dle vaší mentální logiky vyspělou zemí je třeba Laos nebo Bangladéš, tam všichni jezdí na kole…

Facepalm

To fakt ne, ale pochybuju, že bych ti to dokázal vysvětlit.

Zdrasa

Tak to v Česku v nejbližších 20 letech nehrozí. Pro někoho dobře, pro někoho špatně.

Ondra

Kdyby jen 20 let

Filip Jirsák

Ve skutečnosti špatně skoro pro všechny.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

OK, boomer.

Filip

V historickém centru to spíš vadit nebude. Obzvlášť pokud je historické centrum převážně pro turisty. Podíval jsem se na pár uliček v Kodani (nikdy jsem tam nebyl) a rozhodně bych si nedokázal představit, že v tom centru pojedu autem. Důležité je, aby to nařízení dávalo smysl na tom správném místě. Tam kde to smysl nedává je to kontraproduktivní.

Pražec

Za mě supr věc. Ze začátku jsem na všemožnou „šikanu“ motoristů v Praze docela prskal, teď už to obhajuju jako velmi rozumný přístup. Vysvětlím proč. Samozřejmě teď myslím pouze (širší) centrum a nepočítám držitele průkazů OZP ani dodávky řemeslníků apod. Nikdo si nemusí vozit zadek autem každý den. Několikrát do roka však každý potřebuje přes město přepravit někoho nebo něco z adresy A na adresu B (lhostejno, zda ledničku či tchyni). Rušení jízdních pruhů a parkovacích míst v centru(!) mi proto vyhovuje. Klesne tak provoz IAD, což kvituji jakožto chodec. Zároveň ale nikde není žádný zákaz vjezdu a když párkrát… Číst vice »

Pražec

P.S.: Nikdy nezapomenu, kterak jsem před pár lety jel s kombíkem na Hradčanské náměstí pro náklad brambor.

původní Jakub P

Přesně tak, kdykoli potřebuju do města autem, jsem rád za každýho, kdo může jet a jede jinak. Bohužel v tomto (omezování aut, aby nebyla v takové míře používána na ty cesty, které se dají nejsnáze jet/jít jinak) je zatím Praha totálně marná – jde v podstatě jen o velmi kosmetická opatření, nic účinného. A proto je i centrum furt přecpané auty.

A šance, že by nastupující koalice v tomto byla lepší a důslednější jsou pramalé.

micat1

A je to obrovská škoda. Když jsem se byl nedávno po delší době projít Starým Městem, překvapilo mě, jak jsou všude úzké chodníky, kolik je tam parkovacích míst, jak často se musím vyhýbat někomu kdo jede autem. V úzkých uličkách to dost často vypadá tak, že se desítky lidí zastaví a uhnou, aby mohl projet 1 člověk v autě. To je ta strašná šikana řidičů, o které se všude mluví… V historickém centru je tohle dnes už strašná ostuda. Přitom MHD v Praze funguje dobře a pro spoustu (drtivou většinu) cest opravdu auto nutné není, v tom se Praha snaží,… Číst vice »

původní Jakub P

Ta MHD je bohužel dost nevyrovnaná. V centru super (ale ve špičkách přetížená), mimo centrum super na cesty do centra a zpět, tangenty vesměs průšvih – což vede zaprvé k přetížení MHD v centru, za druhé k pocitu, že bez auta to nejde a MHD není řešení u těch, kdo častěji potřebují ty okruhové směry, za třetí k přetížení těch tangent pro auta (hotové části okruhů a další kapacitní komunikace) a tomu, že řidiči aut hledají objížďky rezidenčními částmi a/nebo i přes centrum…

micat1

Já většinou jezdím radiálně, takže pro mě je MHD luxusní. Ale když jsem párkrát cestoval z Horních Počernic do Hostivaře, už je to na 2-3 autobusy, to je pravda. Praha v tomhle ohledu potřebuje vnější okruh a linku O.

HK~

řešení tangenciálních směrů znamená velké investice do MHD a na ty se musí nejdřív ty řidiči zkásnout ať už přes tržní cenu parkování nebo na vjezd do širšího centra (vnitřní obsah městského okruhu)

původní Jakub P

No a Praha místo toho plánuje nalejt obří investice do vnitřního okruhu pro auta, kterej, pokud nebude mít použitelnou MHD alternativu, situaci spíš dál zhorší, protože dál zhorší konkurenceschopnost MHD na těch tangentách.

VTT

Což kdyby tou alternativou byla nějaká bus linka tím vnitřním okruhem? Na Smíchově vjede do tunelu, vyjede na chvíli u Hradčanské, pak projede tunelem do Troje a do Holešovic. Nebo 177 vjede na okruh u lanového mostu, projede okruhem někam k Hrdlořezům, kde zastaví, a pak k Palmovce a na Prosek.
Jenže se řeklo, že Blankou autobusy jezdit nebudou, protože by byly moc využívané a tak by to stálo moc peněz.

původní Jakub P

Tunelbus by byl samozřejmě furt o poznání lepší, než pražský nic, ale jinak je to asi ta nejslabší, nejméně lákavá a nejmíň řešící možnost. Ideální by byla okružní linka metra, slušná možnost by byly pořádný tramvajový tangenty.

VTT

Jo, to by byla. Ale ne se závlekem do Líbeznic. (Jel by někdo z Dejvic do Vysočan přes Líbeznice?)

Ty tramvaje by se mi možná líbily víc.
Klidně bych si dokázal představit 177ku v tramvajích: od Zahraďáku až k libeňskému nádraží na samostatném tělese a s minimem zastávek.
Jenže autobus v silničním tunelu žádnou extra infrastrukturu nepotřebuje.

původní Jakub P

Nepotřebuje. Ale zároveň nebude mít žádnou velkou výhodu proti autu – když bude aut moc, uvízne ve stejný zácpě, na koncích pro řadu lidí nutnej přestup (takže reálně pro většinu případů ještě pomalejší než ty auta). Pohodlnější taky nebude, výhled stejně na prd. jediná výhoda bude, že nebude třeba řešit parkování.

Oproti tomu tramvaj na samostatným tělese nebo metro můžou nabídnout rychlost nezávislou na zácpách v tunelu a kolem něj, což je obří výhoda. Plus jsou citelně pohodlnější než ten bus.

Původní Aleš

A jak to chcete vyřešit? V Brně je ve značné části historického jádra pěší zóna. Řidiči se chovají, jako by tam nebyla, jezdí místy tak šedesátou místo dvacítkou a tváří se, že mají před chodci přednost. Chodci se krčí podél domů nebo na úzkých chodnících. Měšťáci s tím nic nedělají a když se s nimi dáte do řeči, tak nevíte, zda se smát nebo brečet, protože oni „nic nemůžou“.

PetrH

Jj, asi jako když Danuše Nerudová v předvolebním klipu vezla synka do školy pěší zónou 😀

Kuba2

A kam dáte to auto během vykládání či nakládání ledničky nebo tchyně? Necháte na blikačkách? A když si tchyně vzpomene, že ještě potřebuje vyměnit žárovku a utřít prach na poličce, tak jí řeknete: „Počkejte maminko, já si jenom odvezu auto na P+R na kraj města a vrátím se k vám“? Jako obyvatel centra pojedete na chalupu jak? S bagáží a dětma tramvají nebo metrem na záchytné parkoviště na okraji?

Pražec

Jakožto obyvatel centra na chalupu jezdím docela často.
Platím za to zdlouhavým hledáním parkovacího místa v neděli večer. Je to votrava, nicméně mám pořád motivaci to dělat. Vždycky se něco najde, i když je to pár bloků od baráku.
Když míst ubyde, začnou odpadávat „slabší kusy“, kterým už to autíčkaření nebuse stát za to. Pro mě se tím nic nezmění, trpělivostí se musím obrnit tak jako tak.

Jan T.

Ideální řešení je nastavit tržní cenu nastavenou na 90% obsazenost. Tam, kde je poptávka malí bude levné parkování a naopak tam, kde je narváno bude vždy zaručeno nějaké volné místo, ale za adekvátní cenu.

Kebab

Pak to sice nebude tržní cena, ale tahle úprava ceníku vypadá celkem funkční. Ovšem před barákem bych to nechtěl 😀

původní Jakub P

Já bych před barákem (nebo před jedním ze sousedních) hlavně chtěl jedno jediný místo pro nakládání/vykládání, který by všichni respektovali a neblokovali. Kdyby se podařilo tohle, budu to auto opravdu klidně parkovat třeba i pár km od baráku…

Pražec

Necelý půlrok jsem každý víkend absolvoval i to – dle vás absurdní – ježdění na kraj města. Měl jsem půjčené auto, kterému jsem nemohl zaplatit dlouhodobé parkování na modré, protože nepatřilo mě coby rezidentovi.
Takže večer vyložit doma pasažéry a náklad, káru odvézt na kraj města a metrem domů. Dá se. Nekecám.

Kuba2

Jistěže se to dá, ale opravdu chceme obyvatelům centra komplikovat život, aby pak často zjistili, že jim to nestojí za to, odstěhovali se do nějakého šmoulova a následně se děsně divit, proč se nám centrum vylidňuje?

původní Jakub P

Jenze pro lidi jezdici casto autem to centrum neni pohodlne uz ted a nebude nikdy. Naprosto marna snaha ho pro lidi s auty pohodlnym udelat, ho ale dela brutalne nepohodlnym i pro ty, kdo se bez auta diky svemu zivotnimu stylu klidne obejdou, stacilo by jim si ho vyjimecne pujcit, nebo ho mit opravdu zaparkovane nekde dal od bytu (a treba mit u te garaze na kraji mesta rovnou i skladovou koji.

Facepalm

Co konkrétně vám není jasné na vlastnostech třírozměrného (v tomto případě i dvourozměrného) prostoru, že se domníváte, že před vinohradským činžákem o šíři 20 m a 20 bytama uvniř by měla mít každá partaj na ulici – zadarmo – svoje parkovací místo?

Lukáš Kníže

Však nikdo nechce rušit 100 % všech parkovacích míst… jde však o to, že pokud je parkování velmi levné nebo dokonce zadarmo, jako je nyní, je extrémně těžké najít parkovací stání právě v těch vyjímečných situacích, které popisujete.

Pája

Tohle je známkou mnohem vyspělejší kultury. V ČR tohle a souvislosti s tím spojené ještě hodně lidí vůbec nedokáže pochopit.

Dachs

Ale houby, to jsou jenom trochu jiné podmínky a počty. Kodaň je proti Praze počtem obyvatel dejme tomu poloviční, rozlohou ještě menší, nejsou kolem ní tak silné satelity, není to průsečík Evropy 🙂 Dále má nové přírůstky v síti metra, z toho jedna linka okružní. S-Bahn na všechny strany, tedy kromě moře 🙂 Pak má něco jako něco roštový systém kapacitních (sběrných) čtyřproudovek, mimochodem přes město. Počet P+R, na rozdíl třeba od německých měst, tedy nic moc, ale běžná parkoviště k nalezení téměř všude. Pokud zruší nějaká parkoviště vyloženě v nejcentrovatějším centru, které si prostě chtějí zklidnit, je to relevantní… Číst vice »

původní Jakub P

JJ, starý dobrý „specifický trh“. Doslova nic z toho, co se osvědčilo jinde, se v Praze nedá aplikovat, protože (nekonečnej seznam výmluv).

David

Jo, kolik jste minulý týden jeli na kole na pražský kopce?

Navíc v Dánsku jsou drahý auta, střední třída nemá šanci mít ve městě auto.

původní Jakub P

Dohromady tak třikrát od Vltavy na Bílou Horu. Všechno na sdílenejch nextbike/rekolech.

původní Jakub P

PS. kopce jsou z těch tisíckrát obehranejch nesmyslnejch výmluv ta nejobehranější.

Leoš Konečný

Přeji hodně štěstí v zimě sněhu a v létě třeba v saku, to vedle vás nechci ani projít

mgr.pavel

Kolikrát jste jel na kole proti přímořskému větru (srovnatelnému s průměrně prudkým kopcem)?

Kolikrát větší koupěschopnost mají Dánové (ve srovnání s prý dražšími auty)?

Proč má poloviční Kodaň stejně linek metra, jako Praha?

Proč jste ještě neslyšel o elektrokolech, co vám do kopců pomůžou?

Proč .. (nekonečnej seznam výmluv, začal jste z něj vybírat dobře!)

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Pan David je jak z nějaké příručky autistů.

Lukáš

Oprava, Kodaň má o 1 linku metra víc než Praha a s výstavbou začali v 90. letech (mimochodem jsou bez řidiče). Na kolech tam jezdí děti normálně do školy, centrum je pohodlné pro pěší. Ať si každý udělá obrázek sám 🙂

Alexandr

S tím kolem to není dobrý argument. Třeba v takové Barceloně řekl bych že půlka uživatelů cyklopruhů jede na elektro-koloběžce. A kopců tam mají dost.

A elektro-koloběžka je furt lepší než auto: potřebuje méně místa na parkování, méně místa na silnici a méně opotřebovává vozovku.

Kuba2

Jo a na sněhu v minus 10 je to vůbec ideální vozidlo. Je potřeba plánovat jaksi s ohledem na celý rok, i když v létě to vypadá všechno sluníčkově.

původní Jakub P

Ten tyden za rok, co je v Praze snih, si holt daj vsichni, kdo muzou, home office a ten zbytek se v pohode vejde do MHD.

Leoš Konečný

Jo jo s těma bezďákama smradlavejma a úkáčkama. Děkuji ne

Facepalm

Hádám, že asi spadáte do bližšího příbuzenstva soudružky generální tajemnice komunistické strany, že? Máte toho evidentně v kobzoli zhruba stejně – tedy nasráno.

Facepalm

Dá to hodně práce, ignorovat v roce 2023 existenci elektrokol? Nebo i holej fakt, že i přes celkovou kopcovitost je nemalá část Prahy placatá a cyklistů rok od roku přibývá?

mic

Specifičnost podmínek bych úplně nezatracoval. V takovém HK, PA nebo CB se na kolech jezdí mnohem víc než v Praze. A je to proto, že jsou to města menší a placatá. Spousta v Praze pracujících jezdí do práce přes 10km. Třebas já jezdím 20km. To je jiné ježdění než např 3-5km. Já těch 20km i na kole dám, v práci mám koupelnu. Jenže často potřebuju cestou ještě něco zařídit a to už nejde. Pokud tedy nic nevezu, jedu vlak/tram. Pokud je třeba něco většího s sebou, jedině auto. Ono taky záleží na tom, jak je město postaveno. Praha má někde… Číst vice »

původní Jakub P

Specifičnost je jedna věc. Jo, podmínky jsou různý, výslednej modal split se bude v různejch městech lišit, to je normální a přirozený. Ale druhá věc je význam těch rozdílů. Všechny ty věci typu kopce, podnebí, vítr, atd. hrajou roli a jsou to faktory, který situaci ovlivňujou. Ale všechny dohromady ji ovlivňujou o dost míň, než to, jak je stavěná infrastruktura. A v Praze je bohužel stále stavěná tak, aby naprosto nesmyslně upřednostňovala ježdění autem i přes to, že jde z pohledu města o ten zdaleka nejhorší dopravní prostředek (zabranej prostor, nebezpečnost vůči okolí, hluk, smrad) na jednoho cestujícího. To je… Číst vice »

mic

Tak třeba u těch ouřadů s pěti lejstrama bych já osobně začal. Je jich hodně a jejich jízda je zbytečná. Jen mě nenapadá jak. Poplatek to neřeší, neb tihle lidé obvykle nemívají hluboko do kapsy a dále by poplatek dopadl i na ty, kteří jet potřebujou.
Problém MHD je ten, že jediný důvod k použití je cena. Praha je prostě ucpaná málo, vždyť i ve špičce je jízda autem nejrychlejší. MHD musí stát na rychlé podzemce a nejen na tramvaji, která se proplétá ulicemi a stojí na každé křižovatce…

původní Jakub P

Myslim, ze kde zacit, vyplyva i z toho vaseho prispevku. Daleko vetsi a duslednejsi prioritou pro MHD, aby netrcela mezi auty. Uvolnenim bezpecnyho prostoru pro bezmotorovou dopravu na ukor pohodli v tech autech namisto nesmyslnyho opaku. Zkuste si najit Downs-Thompson paradox, ten tohle resi.

Zpoplatneni pak idealne s mnozstevnim priplatkem – cim vic jizd do mesta rocne, tim drazsi kazda z nich. Minimalni dopad na ty, kdo jedou autem po meste obcas, v pripade opravdove potreby, maximalni na kazdodenni vozice zadku. Kdo to potrebuje casto kvuli praci, ten to holt nauctuje zakaznikum.

Kuba2

Moment, ty příklady, které uvádíte (s dětmi na hřiště, k doktorovi, na nákup) mají být vhodné pro použití jízdního kola?

původní Jakub P

Pisu o bezmotorove doprave obecne, to znamena jak kola, tak pesi chuzi. Ale jo, v pripade kvalitni a bezpecne infrastruktury je na tyhle veci kolo super. Samozrejme ne nejaka silnicni ziletka nebo sjezdovej special, ale mestske kolo s brasnama a detskou sedackou, pripadne cargo kolo.

micat1

Počet obyvatel je naprosto irelevantní (pokud se nebavíme o vesnicích). Ta rozloha a ty satelity jsou podstatné

mgr.pavel

Kodaň je specifická že je o kus menší, Vídeň (co má třetinu aut na 1M obyvatel než PRG) je zase specifická že je větší, sakra to má ale Praha smůlu, že žádné město není tak unikátně stejné, jako Praha, takže musíme znovu prošlapávat dávno objevené slepé cesty, že?

aaaaa

Trochu vas opravim. Praha ma 716 aut na 1000 obyvatelov, Vieden ma 374 co mi nejako na 1/3 nevychadza. Taky Berlin ma len 333 aut na 1000 obyvatelov.

Casto sa tu dava za priklad Holandsko. V Cechach vychadza 565 aut na 1000 obyvatelov a v tom cyklitickom Holandsku 503 aut a hen take Rakusko 570. To napriklad necyklisticke Slovensko ma len 447 na 1000 obyvatelov.

123

To že je nějaké auto registrované v Praze fakt neznamená, že tady nutně jezdí. A naopak. Ostatně, stačí si uvědomit, pro zvídavé není problém si v OR i dohledat, kde všude sídlí největší leasingovky, které jsou v TP uvedeny jako majitel vozu, že.

Takže zrovna argumentace počtem v Praze registrovaných aut je klasický úlet.

Pája

….takže nepochopil….

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Zato v Praze zase začnou devadesátky se vším všudy.

Martas

Začnou se tu zas střílet mafiáni mezi sebou?

mgr.pavel

Ne, ale vrátíme se k větší podpoře slepé vývojové cestě v urbanismu, zvané „chci svobodu pro své auto, ať to stojí, co to stojí (i svobody jiné).“

Martas

Nikde o takové podpoře jsem nečetl, Hřib byl v podcastu Reflexu a nic takového tam nezaznělo. Pravda, on tam neřekl skoro nic. A co se týče „svobody“, po dnešní zkušenosti přepokládám, že i kdyby postavili dálnici pro kola, toho *sprosté slovo* z Vršovické potkám stejně na chodníku. Cyklopruh tam je a dokonce řádný, ne takové ty pseudo jako na Roztylech, kde se pak člověk motá mezi 3 pruhy.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Upřímně bych se vzhledem k vazbám té paní z Prahy 2 ani nedivil.
No, snad se ta parodie rozpadne dřív, než napáchají nějaké škody.
Aktuálně je rozjeto tolik věcí, že ty pozitivní změny ještě 3 roky půjdou v podstatě samospádem. No a pak už budou volby.

Martas

Vždyť za dopravu má být Hřib, tak přepokládám spíš pokračování….

původní Jakub P

Pokračování dosavadním geologicky pomalým tempem (včetně očekávaného dalšího zpomalení, pokud je vůbec možné) znamená stále více ujíždějící vlak. Lepší, než začít rovnou couvat, ale nic, nad čím by se dalo jásat. Srovnání se zahraničími metropolemi je tristnější a tristnější. Odcházející vedení pražského magistrátu stihlo rozjet aspoň nějaký rozvoj MHD, což je super. I když to vší silou brzdily některé městské části a reálně by bylo potřeba i v té MHD ještě víc. Ale Praha nutně potřebuje i začít omezovat auta a na to bohužel odvahu nenašli. Maximálně kosmeticky, ale důsledně, tak, aby to městu skutečně citelně ulevilo, to se opravdu… Číst vice »