Koalice v Praze se nemůže shodnout, zda bude v tramvajích 15T klimatizace. Plán opět odložen
V červnu představenstvem a dozorčí radou DPP schválený plán doinstalování klimatizace do 124 tramvají Škoda 15T zadrhává na sporech v
V červnu představenstvem a dozorčí radou DPP schválený plán doinstalování klimatizace do 124 tramvají Škoda 15T zadrhává na sporech v pražské koalici. Dnes zařazený bod na jednání Rady hlavního města Prahy, který měl definitivně instalaci potvrdit, byl na poslední chvíli stažen.
V praxi to znamená, že s velkou pravděpodobností čeká i příští rok cestující v pražské MHD cestování sice moderními tramvajemi, ale bez klimatizace. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz je za dalším odkladem především nesouhlas Spojených sil pro Prahu (STANB + TOP09), zejména pak radní Hany Kordové Marvanové.
Informaci o stažení bodu z dnešního programu rady potvrdily tři na sobě nezávislé zdroje. Vyjádření Kordové Marvanové zjišťujeme od minulého týdne, kdy se objevily první informace, že je proti tomuto bodu. Důvodem jejího nesouhlasu má být cena. Důvodem sporu je i fakt, že ani jedno řešení není ideální: klimatizace je již pro cestování MHD standardem, na druhou stranu nelze cenu za její dodatečnou instalaci ověřit soutěží, zda neplatí město, respektive DPP zbytečně moc.
Marvanová se nakonec později vyjádřila pro Seznam Zprávy. Argumentuje tím, že má k dispozici právní analýzu od advokátní kanceláře Havel & Partners. Právníci podle Marvanové říkají, že formální podmínka pro zadání zakázky bez soutěže je v tomto případně splněna. „Ale může to být podle této analýzy posouzeno i tak, že když ta investice není nezbytně nutná, že není jednací řízení bez uveřejnění přípustné,“ řekla Marvanová. Radní Marvanová má tak obavy, že skončí jako v roce 2013 tehdejší vedení Prahy v čele s Tomášem Hudečkem nebo Bohuslavem Svobodou. Oba v té době obvinila policie za to, že dali bez soutěže zakázku firmě v kauze Opencard. „Obavy, že nás budou stíhat, jsou namístě. Myslím si, že by tu zakázku neměla vůbec schvalovat rada, ale vedení dopravního podniku,“ prohlásila Marvanová s tím, že se jí nelíbí ani celková cena za klimatizace.
Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) o klimatizacích rozhodl už v červnu, původně měli pražští radní rozhodnout ještě před začátkem léta.
DPP má ve flotile jen polovinu tramvají 15T s klimatizací. Cestující je poznají jednoduše: mají na přední masce žlutý pruh. Šlo tehdy o výsledek jednání primátora Tomáše Hudečka se Škodou Transportation. Se šedým pruhem jsou bez klimatizace. DPP už dříve uvedl, že počítá s tempem 8 tramvají za měsíc, plánoval začít už v srpnu.
Velké spory se vedly ohledně ceny: nabídka Škody Transportation je nabídla za 398 milionů korun, jedna tramvaj tak měla vyjít na více než tři miliony korun. Představenstvo nakonec plán schválilo poté, co si nechalo vypracovat posudek od ČVUT, který řešil, zda může klimatizaci dodat a namontovat do tramvají jiný dodavatel než Škoda Transportation. V posudku akademici ověřovali, zda je technicky možné, aby jiná klimatizace než od Škody Transportation byla kompatibilní s vozem 15T, a jestli existují technické důvody bránící tomu, aby montáž provedl někdo jiný než Škoda. Jinými slovy: klimatizace mohou být předražené, ale není možnost, že by je namontoval někdo jiný.
„Výrobce z důvodu ochrany svého know how odmítl na základě žádosti DPP zpřístupnit technickou dokumentaci 15T třetím osobám pro účely otevřené soutěže, realizace přestavby jiným subjektem na základě otevřené soutěže není možná. Dřívější exkluzivní dodavatel klimatizačních jednotek a partner ŠT, Technické služby BAHOZA s.r.o. (DPP bližší důvody a parametry tohoto partnerství nejsou známy), je v insolvenci a již bylo rozhodnuto o jejím konkurzu,“ uvádí se v důvodové zprávě materiálu.
Jaký bude další osud plánu klimatizace tramvají Škoda 15T, není zatím jasné.