Koalice v Praze se nemůže shodnout, zda bude v tramvajích 15T klimatizace. Plán opět odložen
V červnu představenstvem a dozorčí radou DPP schválený plán doinstalování klimatizace do 124 tramvají Škoda 15T zadrhává na sporech v
V červnu představenstvem a dozorčí radou DPP schválený plán doinstalování klimatizace do 124 tramvají Škoda 15T zadrhává na sporech v
Koukám, že si DP HLMP zase koupil tramvaje bez technické dokumentace a příslušných autorských práv a licencí. Který amatér to tam vede ???
A vy máte technickou dokumataci k řídicím jednotkám v autě, nebo schéma a výrobní dokumentací mobilního telefonu? Asi ne, že. 🙂 Žádný výrobce vám nedá práva k jeho řídicímu systému.
Delali to stejni akademici se Svitkem v cele, kteri pred casem rekli, ze railjety jsou pro cd spatny kauf?
Vubec se nedivim Marvanove ze to Surovskemu nezere
Myslim ten posudek
Nechapi, to si jako poridil tramvaje bez technicke dokumentace? A kdyby jednu tramvaj rozparali a prohlidli, to by neslo?
Ono jde spíše o nehmotná práva a záruky. Reverse engineering je cesta do pekel.
Záruky na ty kusy bez klimatizace (tj. ty starší) vůbec ještě nějaké jsou? Nehmotná práva v případě nevýhodné smlouvy asi ano.
že to stojí majlant, mě nepřekvapuje. čištění karlova mostu taky plánoval stát na stovky tisíc a pak to vyšlo na pakatel. hale si na magoši, stejně jako na úřadech potřebují vydělat… nebo někomu dát vydělat… lobistům a podobejm.
a že to stojí miliony, jen je na to dejte, jinak to za pět let bude stát jako nová tramvaj. lidi z magoše totiž nejezdi mhd, tak je jim to putna, ze se budeme potit v socce.
a co okna? okna budou? nebo v rámci klimatické krize budou nahrazeny síťkami, které v tom plánovaném horkém počasí postačí?
Vítejte v Praze!
3mil / jednu tramvaj je fakt šílený. To ať se na mě nikdo nezlobí. Prostě zase šmejdík využívá dominantního postavení jakožto výrobce tramvají.
ale no tak za to by ste mali klimatizáciu len do nejakých 30 bytov s multisplit jednotkami, tramvaj musí chladit ďaleko väčší objem než nejakých blbých 30 bytov /s
3 jednotky s vonk.multisplit toshiba ma vyšli v prahe na cca 105tis vr. montaze, asi tak a to nemám číňanov a split s x bednami, ktoré by vyšli tak na 80
opravdu má tramvaj větší objem než 30 bytů??? myslím, že má menší objem než jedna garsonka, akorát má řádově větší trepelnou ztrátu, dáky prosklení a množstcví cestujících. Tj na jednu tramvaj vyjde takovejch min 45kW kilma jen to hvízdne.
Jako do klimatizací nedělám, ale domnívám se, že ta tramvaj bude jiný level než byt. Větrá se tam co 30 sekund (totiž na každé stanici), počet lidí se každou chvíli dramaticky mění, stejně tak se dramaticky mění sluneční osvit a je třeba ten vzduch tam celkem točit (když je v bytě 1 člověk na m2, tak už to je slušný mejdan, ale tramvaj je poloprázdná). Navíc to musí mít glejt na drážní vozidlo a podívejte se na ceníky Moxa nebo Harting, co to udělá s cenou u obyčejného ETH switche. Ten obestavěný objem není až tak zásadní, řekl bych.
ono se ale nechladí na 20°C, vetšinou se jen přichlazuje tak o 4°C, což je taky ze zdravotního hlediska optimální. Takže možná ten výkon klima má, ale nežere.
Možná byste se divil, kolik % ze sběrače jde na HVAC… On co člověk, to také tepelný zdroj.
práveže ani nie, klima doma vám chladi v pohode na 20C, v tramvaji sa čaká zníženie o pár stupňov, objem tramvaje nie je o moc väčší oproti jednému dvom bytom, takže tá cena je úplne absurdná za požadovaný výkon, netreba chodiť ďaleko stačí sa pozrieť na klimatizovane navesy ci nakladaky, ktoré sú chladené na nižšiu teplotu a stoja rádovo nižšie sumy než táto absurdnost, keby povedali mega tak je to drahé ale pochopím, ale 3 mega za blbú klímu do tramvaje… nechápem vôbec čo riešia so skodou ak nie sú v záruke, kde je problém napojiť externu klimu na existujúce… Číst vice »
myslím že to bol tak evidentný sarkazmus že som tam nemusel dávať ani ten tag, ktorý tam je, tramvaj obzvlášť plná nemá väčší objem než jeden byt 45kW klíma je čistá absurdnost, porovnateľný byt vám utiahne do 10kW, tak nech to predimenzujeme 20kW za sklo a dvere a stačilo by to až až, nevraviac ze v tramvaji len znižujete teplotu, nechladite na 22-25 ako doma
Pro boha, jak můžeš dát multisplit na cokoliv, co se pohybuje a zatáčí, jezdí do kopce a z kopce??? Když tomu tak rozumíš, kolik kw chladícího výkonu máš na těch toshibách a kolik potřebuješ na tramvaj??? Kolik vzduchu dodaj ty tošky a kolik potřebuješ dodat do 15T??? Kolik kw tepelnýho výkonu ty tošky dodávají a kolik musí dát nová klimatizace???
Nemluv o ničem, čemu nerozumíš.
skôr tomu nerozumiete vy ak si myslíte že cena 3 mega za klímu na tých pár kubických metrov tramvaje je normálna, za tie prachy si kúpim niekoľko klimatizovanych navesov k tahacu s postatne väčším objemom, nie jednu blbu klimu
Technickym ředitelem je pan Surovsky…. Delal to i za Bema. Mam se divit?
Hlavně by tu dnes žádná koalice i kdyby jí vedli třeba Marťani nemusela nic takového ani řešit, kdyby už tehdy, když se připravoval tak obří tendr na tak drahé tramvaje o kterých dokonce tehdy někteří mluvili takřka jako o tramvaji snů, počítalo s něčím tak samozřejmým jako je klima. A to podle mě platí i o Porschatech. Místo toho jsme roky poslouchali neuvěřitelné pitomosti i z úst dopravních expertů o tom jak je klimatizace v MHD v Česku vlastně zbytečný luxus a možná že by ani nefungovala, protože moc dveří, okna, podnebí, bla blabla atd.. atd… A to dodnes ještě… Číst vice »
Kdo zadavacku připravoval – kdo byl tehdy ve vedeni DP, pane Sura?
A co 14T? Tam to vůbec nejde namontovat?
Škoda penez by to byla, nic jiného.
To jsou hovada. Já myslel, že toto už je definitiv. Tak v našem Chánově holt není definitiv nic…
Hlavně bacha, aby Praha nedostala z Nizozemska miliardu pokuty.
Neverim, ze je musi namontovat jen Skoda, technicky je to nesmysl, mozna tak pravne a smluvne…
Cena je pak otazkou, nechapu proc by to neslo soutezit…
Tak problém je v tom, že se musí sahat do vn kabeláže v celý tramvaji, tzn., rozebrat nezanedbatelný kus celýho trojvagonku. Sahat se bude i do řidícího sw atd. Těch úprav rozhodně není málo. A to, že se chce škodovka na tom přiživit mi přijde vcelku logický, zadax to dělat nikdo nebude.
Prosím, kdeže se v Pražský tramvajinachází top VN ??? My tu v Brně ho nemáme a možná bychom jej rádi, po vzoru Prahy, zavedli
Treba to Praze poradila prestizni Advokatni kancelar Havel partners…
Doporučuji všem, kteří jsou proti urychlenému dodání klimatizace doporučuji si udělat výlet tramvají číslo 22 z Nádraží Hostivař – Bílá Hora a zpět, tak mezi 12-16 hodinou o letních prázdninách. Ten výlet bych jim dal povinně!
Promarněná příležitost udělat MHD pohodlnější a konkurenceschopnější vůči autům. Klimatizace by měla být standard. Tak snad se to podaří později…
Bizár.
Kdy že to bude 4. Pražská defenestrace? 😀
3 miliony za kus mi nepřijde nutně přehnané.
Co znamená: „…odmítl na základě žádosti DPP zpřístupnit technickou dokumentaci 15T třetím osobám…“? Ty vozy jsou ještě v záruce? Jinak snad DPP dokáže jeden vůz rozebrat a zdokumentovat vše potřebné, nebo Škoda dělá pro DPP kompletní servis a DPP do vnitřností svých vozů vůbec nevidí? U jiných výrobků se takto postupuje běžně, pokud původní dodavatel má přemrštěné ceny komponentů, nebo už třeba ani neexistuje.
Jde o SW, ne o součástky.
A co brani tomu mit na klimu jiny SW?
To je jako by jste si chtel dat do auta autoradio a nekdo vam rekl, ze to nejde, pac SW a musite mit autoradio jen od Skody…
Nový HW musí umět komunikovat s řídicí jednotkou tramvaje. Když do ní nemáte přístup, těžko bude komunikovat s jiným výrobcem HW.
No, ono to u té škody tak je. Přes originální autorádio si dnes můžete nastavit spoustu věcí, u aftermarketu se o toto připravíte. Podobně, do 15T asi půjde zabudovat „nějaká“ klimatizace, je ale otázka, jak se bude prát s původním ventilačním systémem, resp., jak to bude fungovat bez všech těch čidel, která v té tramvaji jsou. A k těmto datům (pro pohodu cestujících v tramvaji celkem zásadním) se jinak, než „nabouráním“ do SW od ŠTRN nedostanete. (Nehledě na to, jak by se na to koukali na Drážním úřadu.)
Tak do Regiosprinterů se taky dosazuje klimatizace, přitom původní výrobce už ani neexistuje a DÚ to zřejmě taky nějak zvládnul
Může to mít ovládání nezávislé na palubáku tramvaje, samo ovládat ventilační prvky a mít vlastní čidla. Ano, bylo by to méně estetické, a čistě technicky dražší, ale jako záložní varianta proti případné přemrštěné ceně od ŠT (resp. pro porovnání, jestli ta cena je přemrštěná) by se to vyhodnotit mělo.
Taky nechápu proč to nejde. Proč tam nelze dát zcela nezávislý systém.
Proč neestetické? Vyhodit staré čidla nacpat tam nové. Jsem majitelem? Jsem. Samozřejmě nemůžu považovat starou záruku na VZT za platnou, ale koho to zajímá? Mám novou záruku od nového výrobce. Klidně může být součástí nový displej, drahé to bude dost. Prostě samostatný nový systém. Prostě nikdo nechce být odpovědný za přeseknutí penězovodu.
Já nepsal, že to nejde, já psal, že je otázka, jak se to bude prát s původní ventilací a opravdu to není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Ostatně, na 15T se tepelná pohoda cestujících už snad jednou řešila, tak DPP snad ví, co si může dovolit. A vzhledem k tomu, jak tamní lidi mají všechny tramvaje prošmejděné, tak mají velmi přesnou představu, jestli nabízená cena od ŠTRN je nebo není v pořádku. (A jak jsem psal o kus níž, zrovna DPP je jedna z mále věcí, která v Praze ještě funguje.)
Blbost. Klima můžře být na voze zcela nezávislá. To úzkou provázanost „protláčí“ jen jistá lobby, aby „zdůvodnila“ cenu.
Cena je dle mého názoru absolutně v pohodě. Na jednu tramvaj jdou 3 klimatizace (bedny). V každé je kompresor, ventilátory, výměníky, řídící desky no a navíc celá ta bedna. Celé je to z komponentů, které musejí mít „rail“ papír. Ty bedny vyrábějí lidi – ti jsou dneska drazí. Aby se klimatizace namontovala je nutné rozebrat stropy a předělat kanály. To je další materiál a další lidi. Ta cena je hodně fér. Ano, Škoda na tom má zisk. O tom nikdo nepochybuje. Ale nemyslím si, že by to někdo udělal výrazně levněji. Nezávislá klima na voze to je pravěk ke kterému… Číst vice »
Viz ten Regiosprinter, dost pochybuju že že GW train zaplatil dvě mega za vagón (dvě bedny) jenom za klimu. A „rail“ papíry jistě musí mít taky.
Dobrý den,
klimatizace u Regiosprinteru nezvlada chladit uz pri poloviční obsazenosti vozidla, a pokud je vlak plný nastává pravé peklo s kolabujícími cestujícími, oproti němuž jsou neklimatizované 15T úplně v pohodě.
Takze garážovou úpravu GW trainu bych moc nevyzdvihoval.
S pozdravem
V. Táborský
tak uvidíme s čím se vytáhne AŽD
Blbý jer, že dimenzování klimy pro GW obsahuje „chybičku“ a to ve chabně stanoveném poměru mezi průmernou hodnotou přečerpaného výkonu ku špičkovému výkonu. Bohužel zdce byla klima navrhována na průměr a tímpádem nezvládá špičky, ještě k tomu nepoužili chladivo R227, které pro podobné použité v daným provozu se jeví jako výhodné.
Nejde jen o záruky, takovým zásahem nakopnul všechno možné, včetně typového schválení vozu atd. Navíc svéprávný alternativní dodavatel by do toho bez technických podkladů nešel, nebo by vám na to přinejmenším nedal žádnou záruku. No a bez dokumentace k řídícímu SW neuděláte už vůbec nic.
Na co to potřebuje řídící SW vozidla, pokud to bude mít vlastní čidla a samo ovládat ventilátory?
Třeba na to, aby se nová klima nehádala se starou ventilací.
Nehledě na to, že čidla teplot v interiéru 15T se již řešila a jakýkoliv diskomfort je cestujícími rychle a hlasitě reportován, takže DPP (z těchto pochopitelných důvodů) aftermarket řešení moc nechce.
„Rozvoj“ a la Piráti – vše pořád přezkoumávat až do titěrností, rozporovat, či zachovávat. Takže máme v Praze padající Libeňský most, tramvajovou saunu, málo nových bytů… 😉🤔😏
Ale Piráty nyní následují další strany v pražské koalici, jak bylo uvedeno: „za dalším odkladem především nesouhlas Spojených sil pro Prahu (STANB + TOP09)“
Tohle není problém Pirátů, ale Spojených sil.
Zcela upřímně, pražská koalice (konečně, i opozice) si nemá co vyčítat – každá ze stran má své máslo na hlavě a každá tolik, že je zbytečné si poměřovat, která má víc. Zcela zásadní ale je, že jak vedení magistrátu, tak vedení jednotlivých radnic je naprosto u p… nějaký rozvoj města a jde ji všem v podstatě o příští zvolení. A je úplně jedno, jestli se budeme bavit o MHD, IAD, parkování, školství, opravách ulic, radarech na naprosto nesmyslných místech (z pohledu bezpečnosti provozu, z pohledu plnění městské kasy naopak smysl dávají), bydlení. Jako smutné je, že poslední investice byly za… Číst vice »
Házet Libeňský most na piráty, když se úspěšně 100 let rozpadá je dost přemrštěné. A ve zmíněném problému s klimou Piráti dokonce vůbec nefigurují.
Kdo že to vyhrál obecní volby zuřivým a iracionálním odmítáním náhrady Libeňského mostu novým ?
Co je na tom iracionálního? Spousta stavebních studuí to řeší jak schůdnou variantu.
Marvanová byla vždy problémová… Když už se najde řešení problemu ona z něj udělá další problém
Paní Marvanová je jistě dobrá právnička ale o tramvajích toho asi moc neví. Škoda pro všechny Pražany, řekla Škoda. 🙂
Ani dobrý právník by věci akademicky ověřené neodmítl a nehodil pod stůl
No pokud ne klima v tramvajich, tak bych pro magistrat objednaval auta take vyhradne bez klimatizace! To co se deje v lete predevsim v novych tramvajich, ktere maji jonim vyklapeci pidiokenka je skutecne peklo.
Na druhé straně, u aut je běžné, že příslušenství může dodat a namontovat někdo jiný, než výrobce (byť by třeba nebylo nainstalováno tak „hezky“) a může k tomu (byť za poplatek) získat potřebnou dokumentaci.
Upřímně – zkuste se zeptat, kolik stojí dodatečná montáž klimatizace do auta, kterou tu klimatizaci nemá… Budete asi velmi překvapen (pokud to vůbec půjde)… Konečně, na nové škodovky už nemůžete namontovat ani „pitomé“ tažné zařízení, pokud od výroby to auto nemá příslušnou přípravu. (Resp., můžete, ale neprojdete STK a nesmíte s tím na silnici.) Jistě, u tramvaje jde o samostatnou jednotku na střeše, navíc nová série 15T je s klimatizací už z výroby. Navíc, jedna tramvaj ze staré série (tuším, že 9243) tu klimatizaci má dodělávanou dodatečně, takže to technicky jde. Na druhou stranu, ŠTRN vidí velmi dobře, že DPP… Číst vice »
To „pitomé“ tažné zařízení nejde přidělat kamkoli z fyzikálních důvodů. Ale třeba různé klimatizace, co jsou na střechách dodávek převážejících potraviny, také často nebývají dodané automobilkou. Ano, není to tak hezké a aerodynamické, jako když je to z výroby, ale taky je to možnost.
A ano, u osobního auta se spíš vyplatí si koupit stejně starou ojetinu, co má klimu z výroby a auto bez klimy prodat. U tramvají 15T si myslím, že ne.
Ale prd, nemožnost TZ je čím dál tím častěji „jen“ z papírových důvodů. Šetření, emise, zisk pro výrobce…
https://www.auto.cz/tazne-zarizeni-novych-automobilu-proc-uz-nekde-s-kouli-nepochodite-128002
přesne tak. Ty fizikální důvody jsou je a jen v „lejstru“ kterým si někdo „dělá vatu“, a snaží se vlízt do „kokotských“ emisních nahovnopředpisů. Další důvod je v tom, že se někteří výrobci snaží „odrbat“ konstrukci auta na ultimo, tj nikde není ani gram materiálu navíc. a taková koule něco váží, a musí někde být nosník se slušnou sílou stěny do kterýho jde tyto síly od vleku chytit. Taky musí se s tím počítat třeba u automatu, že bude dýl tahat větší silou, tj převodovka by měla bejt robusnější…. Takže řešení je ojebat auto co to jde a pokud si… Číst vice »
Dodatečná montáž klimatizace do auta vyžaduje spoustu mechanických úprav které jsou pochopitelně často obtížné či zhola nemožné pokud na to nebylo myšleno z výroby – uchycení a pohon kompresoru od motoru, druhý chladič a výparník klimy v kabině. Jinak ovšem samostatná jednotka na střechu existuje i pro auta a desítky miliónů nestojí. Pokud to je kam umístit a jak napájet. Viz třeba
https://peugeotprestavby.cz/katalog-prestaveb/detail/carrier-chladirenska-prestavba-dodavkovych-vozidel-00c/61
Ano, ale… Ta auta musí být na montáž chladicího systému od začátku připravené a obvykle se řeší ten prostor, který není s vlastní ventilací auta spojen (typicky – samostatný a oddělený nákladní prostor). A i když se jich neprodávají miliony ročně, jde o slušnou sériovou výrobu, neboť jednu jednotku můžete montovat na různé dodávky po řadu let Tady se jedná o sérii 124 vozidel, u kterých nemáte zaručeno, že jsou 100% identická a jestli nenarazíte na něco, co vám zkomplikuje zástavbu. (To se děje u každé sériové výroby, nejen v ŠTRN.) Jinými slovy – nelze srovnávat. Jsem si ale jist,… Číst vice »
Tady se jedná o sérii 124 vozidel, u kterých nemáte zaručeno, že jsou 100% identická
…. no to se má ovšem výrobce čím chlubit …..
DPP má dost schopných lidí, kteří umějí posoudit, jestli ta cena je nebo není v pořádku
…. jim to může být celkem šumák, platit to bude město a ostatně stejně není s čím porovnávat
Ta auta musí být na montáž chladicího systému od začátku připravené
Fakt? Nemyslím že něco takovýho muselo být připraveno z výroby….
https://uzitkove-vozy.yauto.cz/mazda-2-2-chladici-mrazici-e-2200-644509.html
Technické: 1. …. no to se má ovšem výrobce čím chlubit ….. Děje se to u podstatně jednodušších věcí zcela běžně, takže nevidím důvod proč by zrovna 15T měla být výjimkou. Zkuste se podívat na nějakou diskusi „petrolheadů“, případně opravdu kompletní specifikaci svého auta. Budete se divit, jak moc se „identická“ auta liší, když jsou vyrobena na začátku a konci měsíce. Konečně, číslo verze najdete snad na všech plošňácích. 2. DPP to šumák opravdu není, naopak. Už jen z toho důvodu, že DPP tady musí dlouhodobě fungovat s tím, co mu Magistrát s radnicemi během volebního období předhodí (a koncepci… Číst vice »
Co bylo v Přerově?
http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Prerov_170605.pdf
a proto mám Renaulta, tam tažná dodatečně přidělat šlo. STK prošlo a na silnici s tím jezdím.
Paní rozhoduje o něčem, v čem ani v životě neseděla. Tak ať laskavě drží h***.
Že by paní Hana Kordová Marvanová ještě neokusila letní saunu v nízkopodlažní tramvaji s mizerným větráním, kdy z toho člověk po půl hodině vyleze na hranici srdečního kolapsu a propocený skrz naskrz?
Divil bych se, kdyby v té tramvaji někdy opravdu byla…
No paní Marvanová,byla skoro 20 let mimo politiku,že by po celou dobu měla k dispozici jenom auto s řidičem,se mi taky nechce věřit,tím samozřejmě její nesouhlas s klima neobhajuji. Jak zrovna slyším v rozhlase,peníze na návrat tramvají na Václavák za 4 roky se v rozpočtu naleznou.
Dobře, jestli byla 20 let v civilu, tak to ještě neznamená, že někdy do té 15T vlezla. Nebo? Obecně platí, že čím výše postavený člověk, tím vyšší pravděpodobnost, že bude jezdit autem (většinou to tak platí, paní moc neznám, tak nedokážu soudit).
Asi tak nějak. Panáci z magistrátu si vozí pr…odlouženou část zad v klimatizovaných služebních autech, ostatní z aut vyhání do MHD, ale nějakou slušnou kulturu cestování v MHD, to ne. Co kdyby to stálo víc peněz (Praha dotuje DPP) a nezbylo by na vánoční odměny?
Ach jo, ať už vedení města táhne do.. Tihle že jsou tam pro lidi? Ani omylem…
Musím vám oponovat, protože nebýt pana Schneirra, tak se metro D ještě ani nekope. Ale jinak většinu vyhnat, ideálně někam na farmu nebo na pole 😏
Ale jo, najdou se světlé výjimky, ale většina stojí za … na tom se shodneme.
Trdlo: Jo to souhlas.
Metro D zacal Dolinek. Je nejaky projekt co zacal Scheinherr?
To snad ne… 🙁