obrazok-zdopravy

Klíčový krok v přípravě NemaŠe. Úřad zahájil řízení k hlavní trase včetně tunelů

Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnicÚsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Správa železnic podala žádost o stavební povolení už před Vánocemi 2023.

Odebírat
Upozornit na
guest
70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Boby

Zajimave je prekopani hotove D3 kvuli trati. To boli.

Martin V.

Utrácí peníze cestou nejmenšího odporu a náročnosti. Tady mají podporu na kraji atd tak budou klidně celý ten koridor pořád upravovat a vylepšovat až z toho udělají první vrt v ČR. Zbytek peněz budou utrácet na modernizace zapadlych nádraží.

JiP

Nechapu ty minusy, Martin V. to naopak napsal zcela presne. Efektivita utraceni penez na SZ je zcela tristni ! Na jednu stranu dobre, ze takova stavba vznika, nicmene obdobne stavby mely byt jiz davno v provozu na nesrovnatelne dopravne exponovanejsich usecich nasich koridoru.

Náhodný Kolemjdoucí

Potřebných projektů je prostě moc a je celkem logické, že se staví spíš tam, kde není odpor samospráv a veřejnosti. Tak to bude pod jakýmkoli vedením, které bude stavět alespoň něco.

JiP

Zajimave, ze tento druh neefektivity byl napr. u RSD vyzrazne potlacen. Proc to nejde u SZ

Adam BV

Je potřeba vyměnit vedení… respektive bychom měli naklonovat Mátla!

Náhodný Kolemjdoucí

U ŘSD je to principiálně podobné. Některé klíčové projekty dlouho stály nebo stále stojí, zatímco se staví jiné důležité projekty.

libor

jenže to není jen u SŽ, takový problém má ŘSD, že jsou prostě regiony, kdy se staví dobře a kde to prosadit je obtížné. Nemusíte chodit daleko, stačí se podívat na dálnici D3 (popř. D6, I/21) . Už před 20ti lety se říkalo, že ČB bude mít dříve napojení na rakouskou dálniční síť než na českou a ona to budu pravda…

David

Ano, štěstí je, že ten směr na Plzeň není úplně marný. P+R parkoviště se stovkami mist v Berouně by pak taky mohlo.

Škoda jen, že ta trať pak nepokračuje nějak rozumně na Mnichov a Mnichov letiště či Norimberk.

Argo

Tak to je z velké části problém němců. Nemá smysl něco stavět ke hranici když ta trať pak vede jednokolejně šílenou zajížďkou se dvěma úvratěmi.

David

Ne, to je problém tady o tom nepřipravit podklady pro státní návštěvu a novou dohodu. Současné dohody jsou výsledkem určitých jednání. Když Němci uvidi rozumné studie a to, že u nás zvládneme něco postavit dřív než za 20 let, tak si na investiční dotace z EU taky sahnou…

Nejde házet vlastní neschopnost připravit projekty a podklady pořad na někoho jiného.

John

Modernizace a vystavba nove trati super, ale prosim vymente ty honeckery na spesnem vlaku Tabor – Praha…. to je o zdravi, fyzicke i dusevni 🤦‍♂️..

JiP

Jenom dobre ze takova stavba vznikne, ale nejde prehlednout, ze takto velkorysa stavba vznikne na prakticky na jednom z nejmene vytizenych useku ceskych koridoru a naopak tam, kde jezdi i o rad vice vlaku, jsou tunely stale v nedohlednu.viz zmineny usek Usti-Chocen o kterem se mluvi uz skoro 30 let. A pritom tento tunel by mel ekonomickou efektivitu uplne jinde.
SZ zkratka nestavi dle dopravnich priorit ale metodou nahodnych vybuchu podle toho, kde zrovna slo udelat papiry.

Twix

Ono jde taky o to, kdy se které koridory stavěly, dříve prostě „stačilo“ méně (u tratě 260 se řeklo že se vlastně nemusí dělat vůbec nic) a později se šlo do důkladnějších modernizací. V tom mělo Bezpráví smůlu. Ale tady přece jen asi jiná možnost není, stávající trať je nejen výrazně delší ale hlavně je jednokolejná, vlaků tam v posledních letech dost přibylo a nikdo sem nikdy neplánoval VRT, tak to vychází.

a8n

Až na to, že se na daný úsek, s výjimkou opravy části po povodni 1997, v rámci koridorizace donedávna nesáhlo. Zato už se skoro 30 let vymýšlí nějaké lepší řešení.

Danny

No, když ony ty papíry jsou důležité, protože to bez nich jaksi nejde. 4. koridor měl to štěstí, že se tu prostě spojilo to, že šel až jako poslední (uvažování již bylo progresivnější a ekonomická situace země je někde jinde než před 25 lety), vede méně obydlenými oblastmi (je tedy lehčí něco prosadit) a většinou šlo už o totálně neprespektivní jednokolejku.

JiP

A usti-chocen snad vede nejakou obydlenou krajinou? 4 koridor ma to stesti, ze nikdo timto smerem nevytahl chimeru o VRT. Bohuzel 1. koridor toto stesti nemel a v duchu VRT zustal prakticky cely v puvodni stope a neprovedly se ani ty nejbanalnejsi prelozky. Proc? Protoze VRT….a kde mame po 30 letech VRT? Stale v nedohlednu, budeme radi, kdyz se zrealizuji vyjezdy z Prahy.

Flek

Mleté nesmysly, když se stavěl první koridor, tak to bylo 20-25 let před prvními plány na VRT.

JiP

Vy melete nesmysly, plan byl zacit stave VRT v roce 2000, kdy mel byt prvni korodor hotov !!!! Najdete si dobove materialy. Nemluve o tom ze prvni plany na VRT vznikaly uz za bolsevika.

Milan

A taky tu byly vlhké sny o spoustě naklápěcích vlaků, kvůli kterým se nemusí dělat výraznější přeložky pro dosažení 160 km/h.

Frantisek X

Protože třeba místní doprava s obsluhou sídel (nedávno bylo ještě v plánu odříznout třeba Brandýs nad Orlicí) a současně neochota nechávat pro ni nějakou tu kolej navíc (Tatenice nyní se zastávkou v lese). Že se před dálkové tratě pro vlaky neustále sunou dálkové silnice pro auta, je další věc. Zde měly naopak smůlu některé obce mezi Benešovem a Táborem, protože 200 km/h a „ruch“, tak odsun zastávek do ještě větších vzdáleností od obcí, než byla nebo mohla být. A že původní trať mezi Ševětínem a Budějovicemi nezůstane aspoň s jednou kolejí pro příměstskou dopravu a/nebo nakládku dřeva, je pro tento… Číst vice »

fous55

Mezi Ševětínem a Budějovicemi aspoň jednu kolej pro příměsto? Za prvé: ta trať je jednokolejná s výjimkou kousku mezi Dobřejovicemi a Chotýčanami. Za druhé: Pro jaké příměsto? Komu by to sloužilo? Hrdějovice? Jsou na MHD. Hosín? Kilometr daleko a 80 metrů nahoru. Využití limitně nula. Hluboká-Zámostí? Využití jen pro přilehlou čtvrť je minimální. Chotýčany? U nádraží je 25 čísel popisných a malá obec je 2 km daleko. A nic jiného už na trase není. Dříví tam lesáci nakládat nechtějí. Chtělo by to méně blouznit a více přemýšlet!

Flek

Jakou by měl ekonomiku, když už za deset let mu tam odpadne kolem poloviny vlaku?

JiP

To si za tech 10 let rekneme a verte tomu, ze tou dobou neodpadne vubec nic !

Karl vB.

Jížní část 4. koridoru se začala modernizovat v říjnu 2005, první byl úsek byl Strančice – Praha Hostivař. Teď, po 20 letech chybí poslední část Nemanice – Ševětín, která je ovšem investičně nejnáročnější.
Po zprovoznění tunelů bude možné konstatovat, že z Prahy do CB je kloudné železniční spojení, i když tam nevede (a nepovede) žádná VRT. Trať je v síti TEN-T, jako koridor Balt – Jadran.

Frantisek X

Ano, pro dálkové osobní vlaky. Co náklady, procpe se aspoň tranzit, když jsme byli odřezali vlečky? Co krajské osobní vlaky se zastávkami spíše zástavbě ještě vzdálenějšími, než přiblíženými – budou autobusy a auta jezdit aspoň k nim, nebo už rovnou do cílových měst?

Qěcy

Úplně jinde?

Dušan Janovský

Kam dají tu rubaninu z tunelů v mezičase?

Po staré trati bude přece potřeba jezdit až do otevření tunelů.

Flek

Možna v sousedním dole.

fous55

Pokud se nad tím někdo zamyslí přímo hlavou, tak si možná spočítá, že když se to nemá vrtat razicími štíty, kdy vzniká sajrajt použitelný opravdu pouze na zásypy, ale podle plánu se to bude razit novou rakouskou tunelovou metodou, kdy vzniká něco jako lomová rubanina, tak při skoro 8 km tunelu o průřezu cca 100 m2 je to 800 000 m3 = cca 2 Mt kameniva, z toho cca 80 % žula (Vitín), pararula (Chotýčany) a diorit (Hosín) – tedy kvalitní stavební kámen -a to je při 300-500 Kč/t mnoho stovek milionů Kč a možná i miliarda. Stačí podrtit a… Číst vice »

Tak co ze

Tak to znamená 90 min Praha > Budějovice. Pendolino, ETC, 200 co se zatím nevyužívá. To take ubere třeba 5-10 min. Slušné.

Tak to bude asi promo hodně dlouho. V budoucnu Praha – Benešov plus modernizace park úseku (kolem 20km se reálně dá dostat na 200 ne?) a bude to 60min

Flek

Dnes je to hodiná 55, hodina 45 má pořád daleko k 90 minutám, takhle rychle tam nebude jezdit ani Pendolino, těch cílových 90 minut je potřeba novostavba Praha Beroun a to bude tak v dalsim století.

micat1

To si trochu pletete tratě ne? 😅 Jízdní doba je 1:40, tzn. po dostavění tunelů skutečně 90 minut. Pokud se díváte na jízdní dobu dnes, tak je o 15 minut delší kvůli NAD právě v tomto jednokolejném úseku.

tarten

V budoucnu po všech těch úpravách se počítá spíš se 77 min.

Frantisek X

Praha – Benešov? VRT odtamtud odsunuta, tak leda někdy po ní, nebo spíše až po všech ostatních (byť mnohých už v souběhu se 160km/h ‚koridory‘) – a kudy? S úlitbami ve formě dalších, rádoby příměstských, ve skutečnosti však polních stanic, kam lidi z aut vyženou leda kolony (byť je ani dnes neodradí), o autobusech nemluvě? A to ještě vymýšlíme další tunely pod Prahou 6…

Náhodný Kolemjdoucí
Argo

Je tam plánován ten 200km/h rychlíkový konektor. není to VRT, zaprvé to nemá dostatečnou rychlost, ale hlavně jde o to, že ze současného koridoru od (podzemního) hlaváku do benešova chtějí udělat „pravý“ S-bahn a nechat tomu vlastní koleje pouze pro příměstskou dopravu.

a8n

Řízení je sice včetně tunelů, ale soutěž předpokládá, že si je bude zhotovitel papírovat znovu, pokud zvolí metodu TBM.

lex lut0r

kéž by se tak stalo… sice by vítězná firma čekala pár měsíců na stroje ale mezitím může probíhat příprava staveniště. když vyrazí 2 stroje TBM krátce po sobě a nemuselo by se to rozebírat a sestavovat jak v ejpovicích tak mi neříkejte že stavba od prvního dne ražení bude trvat 4 roky .

Michal82

Tak jeste ty dalsí tunely prosím. Berounsky, Vysokovský, Bezpráví …

JiP

Presne tak, je trpkou realitou, ze ten Budejovicky se zdaleka nejmensi ekonomickou a dopravni efektivitou je staven jako prvni a tam kde jezdi i o rad vice vlaku, jsou stavby stale v nedohlednu a to se o nich mnohdy mluvi jiz desitky let…..

fous55

Vysokovský je určitě potřebný, ale vyšší dopravní efektivitu než NemaŠe mít nebude.

Qěcy

Zapomněl jste zkapacitnění Prahy.

tarten

Zkapacitnění Prahy je dost široký pojem. Momentálně zahrnuje asi 54 staveb.

Frantisek X

Zřejmě myslí propojení Bubny – Vršovice, a pak to „metro B II“, které bych ale už tomuto nepředřazoval [nemáme dosud druhou kolej Zbraslav – Vršovice, metro D také ohýbáme do centra (protože teď tam je ten tranzit, tak proč by tamtudy neměl jezdit dále, že…), nebereme v úvahu plánované tramvajové tangenty, protože „to není metro“, atd.]. Prodloužení nástupišť a dvoupodlažní vlaky v plné délce nechceme, protože nám čtvrthodinový špičkový interval v okolí města přijde moc dlouhý (!), naše smůla.

Pavel Skládaný

A Maloměřice-Blansko pro dálkovou dopravu, aby se stávající trať uvolnila pro S-Bahn a náklady.

mgr.pavel

Ještě před pár lety byly NemaŠe u ledu, bez razítek, ekonomicky to nevycházelo. Teď se obíhají razítka, super!

Proč se podobně rychle nepostupuje u žádného úseku VRT??? Proč tam přešlapujeme na místě, pořád malujeme studie, prodlužujeme plánované tunely u ministrovy vesnice a přepisujeme termín začátku stavby?

Českým Budějovicím to přeju, jenom mne překvapuje to porovnání s jinými stavbami (imho potřebnějšími).

Martas

Rychle? Územní rozhodnutí to mělo 2017. SŽ tjednotlivé kroky stavby v letácích neuvádí, ale třeba ŘSD ano a opravdu doporučuji si pár staveb na jejich mapě proklikat, abyste viděl, že u nás trvá vše mraky let. Já chápu, že na tomhle serveru je víc fanoušků železnice a nějaká dálnice/silnice na druhém konci republiky nikoho nezajímá a zároveň je tu SŽ hodne v neoblibě, někdy objektivně, někdy subjektivně. Ale viz taková D3, kde se dneska staví úseky, které měly ÚR už vroce 2008. Takže se otevřou po skoro 20 letech co někdo rozhodl, že tam ta dálnice povede. Středočeský úsek má… Číst vice »

Karl vB.

Mohlo by se třeba jednat o zhodnocení dosavadních investic do trati 220 mezi Bystřicí/B. a Ševětínem.
Pokud by se NemaŠe neudělaly, zůstal by ten poslední 17 km jednokolejný klikatý úsek před CB jako docela tragikomická koncovka jinak docela dobré trati. Doposud provedenou modernizaci by tak docela efektivně znehodnocoval.
Stačí laické porovnání obrázků z nových úseků s tímto:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/04/Hluboka_3.jpg

Luboš Beneš

Je otázkou proč to potřebujeme. Budějovice se 100.000 obyvateli, okolo toho moc není (i když v Budějovicích by chtěl žít každý), tranzit přes Linec nic moc, spíš nic… I takový Liberec má i s okolím 2x tolik obyvatel a železniční spojení příšerné. Nejen já vidím priority železnice jinde.

fous55

Kdyby ty větší priority měly všechna potřebná razítka, NemaŠe by byl jen vzdálený sen. Když na nic prioritnějšího razítka nejsou, bude se stavět tady.

Error

VRT pred par lety zacaly prakticky z nuly a nyni jsou jiz nektere useky v priprave dale, nez spousta zoufale potrebnych konvencnich staveb. Verte tomu, ze bavime-li se o stovkach km novostaveb, tak opravdu nejde o maly pocet jednani a papirovani.

Zdenek Hrdlicka

Protože na VRT nemá stát reálně peníze, neb si voliči léta vybírají malý stát. Takže výstavba VRT (a dalších dálnic) by měla jet výhradně jako soukromá investice (a dosavadní dálnice prodat). Ona by se pak ukázala i reálná ekonomická návratnost. Při ceně lístku 250 Kč Pha – ČB je to vtip.

Dusmor

Voliči si vybírají malý stát???? Kde to je prosím? Hned se tam přestěhuji. Protože tady u nás vidím posledních 25 let pravý opak.
A ano, souhlasím, že výstavba VRT (a dalších dálnic) by měla jet výhradně jako soukromá investice (a dosavadní dálnice prodat), aby se pak ukázala i reálná ekonomická návratnost.

Martin V.

Já ten tunel u libeznic vlastně nechápu. Oproti zarezu to zas není pro místní takový rozdíl a vyjde to nasobne levněji.
Btw doufám že se jednou nedočkám jízdy vlakem kde budu celou cestu koukat do tmy nebo do zarezu.

Jaaa

Budete. Vlak tady není na výletování, protože to se nevejde to excelovských tabulek.

Happy

Konečně! Vize se stává realitou…

risk

Ještě jedno riziko – tendr má strop, takže pokud se nabídky nevejdou, může se všechno ještě trošku zdržet. Plus volby – může se škrtat na konci roku, ale zrovna tady ta lokalita, až se vláda změní asi ne.

František Josef

Aha, a já myslel, že ten klíčový krok je podepsání smlouvy o zahájení stavby. Tak ještě ne.

libor

to už je většinou banalita, podobně jako samotná stavba. Nejhorší jsou ty papíry kolem toho 😉

František Josef

Zásadní jsou papíry, stavění je banalita. Tak to jo, a já si říkal, proč se furt papíruje ale nebuduje. Asi si zařídím virtuálního avatara, abych se dokonce života svezl po nových tratích alespoň virtuálně.

Kolemjdoucí

To jste nepochopil. Je mi to sice trapné to vysvětlovat, ale přece: složité je získat všechna povolení a udělat soutěž. Podpis, předávka staveniště a stavba už jsou pak ty jednoduché části celého procesu.

František Josef

A to má být jako správně? Vy a kolega kamioňák jste nepochopili moji jednoznačnou kritiku zdržování dopravních staveb.

Franta

Ono je pryč doba, kdy vládli proletáři. Já stavěl rodinný domek a nejvíc času a práce bylo: sehnat pozemek (stál 3,5 milionu), sehnat finance na pozemek a stavbu (financoval jsem kombinací stavebního spoření a hypotečního úvěru), sehnat stavební povolení (pozemek prodával developer, který tam chtěl stavět předimenzovanou stavbu a nepřešel přes připomínky místních spolků a samosprávy), zpracovat dokumentaci pro provedení stavby (pozemek byl komplikovaný a chtělo to pořádně připravit). Samotná stavba už pak šla relativně v pohodě. Na specializované práce nebyl problém si pozvat třeba 6 různých firem nebo řemeslníků a z nich si vybírat (třeba instalatéry jsem si pozval… Číst vice »

Karel Mio

Prototyp ceskeho chytraka.

Cedník

Jak by v tomto případě postupoval prototyp českého hlupáka?

Tomáš

Co sakra cyklostezka?

Pavel

Hejtman slíbil, že bude jednat se SŽDC.

Dejf

Tak vzhledem k politickému „výtlaku“ hejtmana Kuby asi bude tak, jak řekne on. Snad dojde k realizaci rychleji, než po stavbě tunelu u ejpovic, nebo u drážní promenády.

Frantisek X

Ještě, aby pak v Budějovicích zřídili dost parkovišť pro kola (různě po městě, u cílů cest), ne jen další parkoviště pro auta těch, pro něž nemají lepší příměstskou dopravu (zastávkový vlak míjející obce trasou pro dálkový tranzit nepomůže, autobusy postávající v kolonách aut též ne).