Kladnu hrozí redukce autobusů do Prahy, město za ně odmítá platit kraji

Autobusy v Kladně. Foto: Pražská integrovaná dopravaAutobusy v Kladně. Foto: Pražská integrovaná doprava

Většina radnic na nová pravidla přistoupila, Kladno na krajské autobusy stále nedává ani korunu.

145 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Nic se neděje, je tu vlak. Takže vše v pořádku.

DOPRAVAK01

Zkusím se zeptat obráceně: Proč kraj do současné doby platil a platil z našich daní nadstandardní expresní spoje? Pokud se Kladno s krajem nedohodne, nevidím důvod, proč by nemohly být zavedeny komerční expresní spoje provozované např soukromými dopravci. Tato varianta v plné kráse ukáže reálnou poptávku po spojích a to, zda současný stav není jen jakási rozmařilost a plýtvání penězi.

MartinS.

Předpokládám, ale je to jen moje úvaha, že kraj při integraci Kladenska do PID předpokládal i plnou integraci MHD Kladno. Potom by mohlo dojít k nějaké úspoře, protože kladenské expresní linky zastavují v rámci Kladna stejně jako MHD. Jenže plná integrace MHD Kladno do PID se nekoná, náklady na středočeskou část PID rostou rychleji než příjmy kraje a tak chce kraj zavést jednotné standardy a nabízí možné nadstandardy. Jasně, vypadá to na postup stylem: Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají, na druhou stranu Kladensko bylo integrováno v naprosto jiné ekonomické situaci státu i kraje.

MartinS.

Dal jsem si tu práci a počítal. Mezi Kladnem a Nádražím Veleslavín jezdí linky 300, 330 a 399. V pracovní dny je to 130 spojů v každém směru o vzdálenosti 27 km. Jen PHM je cca 100 tis./denně. Aby se to vyjezdilo bude potřeba kolem 30 autobusů, což bude kolem 90 tis./denně na odpisech. A potřebujete personál kolem 60 lidí, což je ve mzdách 140 tis./denně. Celkem tedy 330 tis./denně. Kdyby každým spojem jelo optimisticky 35 lidí a zaplatí 20 Kč (to je zhruba cena jedné jízdy na předplacené Lítačce) je to kolem 180 tisíc. Takže denně chybí 150 tisíc.… Číst vice »

Roman

Hlavní kouzlo je v tom, že před integrací Kladno (určitě) a Boleslev (nejspíš) nic neplatili, protože to jezdili dopravci na vlastní triko a byli v plusu… Takže já celkem tu neochotu chápu….

Anonym03

Úřední šiml se nedohodne a jediný, kdo na tom prodělá kalhoty a pojede autem je cestující…

Ondřej

Kraj má ze zákona zajistit dopravní obslužnost. Pokud pan Borecký říká, že se lidé nevejdou do autobusů, tak vlastně říká, že chce porušovat zákon. Nehledě na dopady toho, že lidé půjdou do aut…

MartinS.

Pan Borecký nic takového, že se lidé nevejdou do autobusů neříká. Pouze říká, že kraj nebude platit nadstandardní expresní spoje (nebo jejich velkou část) a cestující do Prahy mohou použít vymetáky nebo vlak, který jede „souběžně“. Ano, asi se sníží kvalita cestování, vozy budou plnější, cesta bude pomalejší a možná i s přestupem, ale veřejná doprava bude zajištěna.

Jarda

Vlak se ma modernizovat vcerne elektrizace 🙂

Beda

špatně – kraj ze zákona má zajistit základní dopravní obslužnost. Tu má a mít bude

Arnost

Kraj má ze zákona zajistit dopravní obslužnost … není to myšleno v rámci kraje ?

Proč se všichni cpou do té Prahy … a nejezdí třeba do Litoměřic.

Lenka

Protože tam není v porovnání s Prahou téměř žádná práce, určitě budou nižší mzdy a cesta do práce MHD by netrvala 45 minut ale 2 hodiny.
Tady zřejmě bohužel může říci, že doprava je zajištěna dostatečně (ranní vlaky opravdu nejezdí nazrvané narozdíl od autobusů).
Doufejme, že s přibývajícími obyvateli z jiných zemí nezačne být cesta do Prahy hororem.

ZdendaP

Litoměřice jsou dál a navíc v jiném kraji.

Poudy

Tady je slušně nablito, to se hned pozná že jsou tu přítomni kladeňáci 😉

Ondřej

Hláška dne! 🤣👍

(Ještě dodám, že nejsem ten Ondřej, který výše píše ten blábol o tom, že chce hejtman porušovat zákon.)

Martin

Koukam, ze na Kladne neco asi huli, kdyz si rovnou najali advokaty 😀

Viktor Nárožný

Dle mého názoru je celý systém financování veřejné dopravy špatně nastaven. Dle mého názoru by měl dostat kraj peníze od státu a dle nějakých definovaných standardů zajistit dopravní obslužnost v rámci kraje . Vydírání obcí je krok špatným směrem. Dále je otázkou, jak moc mohou obce jízdní řády a svoje příspěvky ovlivnit. Pokud to funguje stylem, že kraj zajistí zcela zbytečnou linku, kterou nikdo nejezdí a chce po obcích, aby na ní přispívali… pak se nedivím, že nějaká z obcí „cukne“…

Jiří Kocurek

Mezi Kladnem a Prahou prázdné expresní autobusy veřejné dopravy. To je poněkud nepředstavitelné i s příhlédnutím k Vesmírné Odysee.

Viktor Nárožný

Nemyslím zrovna expresní spoje mezi Kladnem a Prahou. Ty by bylo možné provozovat i komerčně. Pokud je nelze provozovat komerčně, je někde něco špatně. Myslím ale ty linky, které před pár lety nejezdily, poté začal kraj organizovat PID , zavedl je, a ejhle on je nikdo nepotřebuje.

Martin

fakt nesouhlasim, ja tedy vzdy jel plnym autobusem…

Arnost

To je dobře …. znamená to že to někdo může komerčně provozovat bez dotací … třeba i Kladeňáci

Josef22

Tak zrovna Česká Republika je v tomhle asi unikátní. A to v tom, že dokáže rušit a omezovat spoje, i když jsou relativně obsazené. Zatím totiž omezenci na radnicích nepochopili, že méně spojů ≠ ušetření peněz (pozn. to znaménko je nerovná se). Ty výdaje se vyskytnou jinde.
A to nemluvím jen o Kladně, ale vnímám to jako celorepublikový problém.

Facepalm

Teda označit šmahem všechny samosprávy v Čechách za omezence, to svědčí akorát tak o tom, jak vymetýno v tý makovici máte.

Josef22

A jak moc člověk musí mít v hlavě vymetýno, aby se skrýval pod přezdívkou „Facepalm“, místo alespoň reálného křestního jména?
Sorry jako, ale vracím vaší zbytečnou toxicitu zpátky 😉 A nebo se ozval přímo někdo ze samosprávy dopravy? To by dávalo smysl, kdyby jste se cítil ublíženě 🙂

Ondřej

No Vy jste tedy kábr 🤦‍♂️

A. Mikulka

Terazky stě akú rečú hovorili, Jozef? A čo si predstavujetě pod takým slovkom „samospráva dopravy“?

Atrem

Když to jezdí plně, tak by se to dalo provozovat i komercne, ne?

Josef22

Tak jestli chcete komerčně uspět u MHD, tak to Vám z celého srdce přeji hodně štěstí, ale každý ví, že komerčně se uživí jen některé relace. Doprava je v každé zemi ztrátová a dotovaná. Jediná doprava, která se sama uživí, je dálková, ale taky ne všechny trasy a směry.

tarten

„Doprava je v každé zemi ztrátová a dotovaná“ – já bych to napsal jinak. Veřejná doprava ušetří oproti jednotlivým autům hodně peněz na externalitách, ale to se do ní nedá vrátit jen zkrze jízdné ale z těch rozpočtů, kterému se tyto externality ušetří. Odtud objednávky veřejné dopravy z veřejných rozpočtů. Veřejná doprava není obvykle schopná se sama uživit z jízdného, když se jí tyhle úspory odepřou a dotčené veřejné rozpočty si je nechají.

babilon

Plné se to uživí za jednotlivé jízdné, ne za měsíční.

Viktor Nárožný

Celorepublikový problém spočívá ve velké předimenzovanosti systému veřejné dopravy. Nelze se divit tomu, že dost velké procento jezdí prázdné ….

blue

Předimenzovanosti? To sotva. Vždyť do spousty míst veřejná doprava ani nezajíždí, nebo je spojení takové, že tu cestu dřív uběhnu (abych měl jet 10 km HD přes 45 minut, to fakt ne). Veřejná doprava je dimenzovaná naprosto nesmyslně a špatně, vůbec nereflektuje skutečné dopravní potřeby.

Paolo

Spis v extremni podpore IAD ne predimenzovani verejne… zaspal jste dobu.. podpora se zapadne od CR ubira smerem k hr. doprave a potlaceni IAD ne naopak.

Ondřej

Já vnímám jako celorepublikový problém naopak ty omezence, kteří nnadávají do omezenců ostatním 😉

MartinS.

Ale to přesně chce Středočeský kraj udělat. Zavést všude VHD podle definovaných standardů, které se mu vejdou do rozpočtu. A zbytek nabízí obcím jako nadstandard.

Leinad

A pokud expressy Praha Kladno nebudou objednané, nemusí vzniknout škoda.

rozinka

To ne, ale zároveň ten samý kraj, na radu svého PIDu dá do licence takové podmínky, aby se ty autobusy nikdo neopovážil provozovat komerčně. Protože by to šotouškům z Ropidu/IDSK rozbilo bábovičky.

Jarda

Do prahy z kladna jezdi vlaky, takže to nevadí, lidi naopak pujdou vic do vlaků.

Zbyněk

… nebo spíš do aut.

Jiří Kocurek

Každý se třese na Regionovu a postávání na jednokolejce. Čeká jen na zrušení autobusů, aby tím vlakem mohl začít jezdit.

Radim

Asi jste zapomněl že tam jezdí i ARR s „rychlou“ vrstvou. Jenže to byste nemohl nadávat na postávající Regionovu. I když uznávám že v tomto případě zřejmě víc lidí přejde na auta, než na vlak.

Jarda

A vite ze ta trať projde modernizací i elektrifikací? Takže se kvalita vlakoveho spojení výrazně zlepší.

MartinS.

Ano, projde modernizací a elektrizací, ale to se určitě nestihne do začátku letošního září. A navíc, až se ta trať bude modernizovat, tak to bude o to větší nápor na autobusy z důvodu výluk…

Jarda

dráhy budou mít svojí „NAD“ 😉 takže tam dopravce zajistí svojí náhradní dopravu, takže se to nikoho nedotkne, není to tak, že by řekli, jezdete konkurencí klasickymi autobusy 😀

MartinS.

Jenže ta NAD prodlouží jízdní doby vlakem, takže se i cestujícím, kteří běžně jezdí vlakem, vyplatí jet přímým busem.

rozinka

Ne ty přestupy se vůbec nikoho nedotknou.

rozinka

Víme, už třicet let o tom čteme oslavné články.

A. Mikulka

Ale to vy už tady, tatínku, nebudete.

Leinad

Desira slibovaly Modrogumy, taky tam přece jezdila.

Jarda

Ta trať projde rekonstrukcí, bude i elektrifikována 😉 staci kouknout na web drah, udajne se ma začít letos.

tarten

Jenže nejde o to kdy začne (jsou totiž už hotové a zprovozněné dvě stavby z cca deseti ohledně této rekonstrukce), ale kdy bude hotovo.

rozinka

Kerých drah? Když jsem v roce 1992 koukal na web ČSD, tak také psali, že letos začne modernizace t do Kladna, výstavba rychlodráhy na letiště a brzy bude hotovo.

Josef J.

Do roku 1995.

Cestovatel z Vysočiny

Vlaky tam jezdí, ale na úrovni předminulého století. Jo, takže problém není v tom, že se někdo hádá o počtech autobusů, problém je v tom, že nějaké autobusy mezi takovými aglomeracemi vůbec jezdí. Tam už měl dávno svištět pořádný vlak, a myslím, že by se to už dávno zaplatilo.

Jarda

A víte že to bude? Koukněte na web drah, ta trať projde rekonstrukcí i elektrifikací, místy zdvoukolejněním.

tarten

Bohužel se velmi mýlíte. I když tu vlaky jezdí, jednokolejka z předminulého století nevydrží silnější provoz, než tam je. Nelze ani přidat k vlaku víc vagónů, protože by se vlaky nevešly na krátká nástupiště budovaná podle prastarých představ o provozu. No, velká škoda každého roku, o který se zdvojkolejnění téhle tratě zdrželo.

XYYY

Klíčová právní otázka ? Komu patří komunikace, po nichž „krajské autobusy“ jezdí ? Kraji nebo městu ? Pokud nepatří kraji, pak by krajské autobusy měly platit poplatek za použítí městské dopravní cesty, jejích údržbu – zejména v zimě musí město financovat a „plody“ této úrody sklízí i krajské autobusy. Někomu se to může zdát absurdní, ale když chce kraj příspěvek na dopravu, obec má právo žádat příspěvek na údržbu „obecní komunikace“. A problém se vyřeší vzájeným „započtením pohledávky“ … neboli nikdo nebude nic platit. Pan Borecký je Mgr. práv, tak na to nepotřebuje najímat právní kancelář. Těch 950 000 by… Číst vice »

FenyAMG

Silnice I. třídy a dálnice státu, silnice II. a III. třídy kraji a místní komunikace obci.

XYYY

To je obecně známo, ale kudy ty autobusy v konkrétní obci jezdí … Vozidla jezdící v objednané linkové dopravě jsou osvobozena při dosažení určitého objemu výkonů (kilometrů) osvobozena od daně silniční (poplatek za použití dopravní cesty) = podpora veřejné objednané dopravy státem, na krajské silnici si kraj sám sobě platit nebude. Jesliže vlastník „autobusové stanice“ inkasuje nemalý poplatek za vjezd autobusu k označníku s tím, že má náklady na údržbu „stanice“ a ty někdo musí zaplatit = dopravce, ačkoli mu provozovatel „stanice“ žádné služby neposkytuje. Je to legální. Tudíž by měl být legální požadavek obcí na poplatky za použití obecních… Číst vice »

Facepalm

Vezměte si prosimvás pilulku.

ABC

pak ovšem nebude ani důvod přerozdělovat vybrané daně z té podnikatelské činností obcím

bkv

Tak nevím, Kladno si najme advokátní kancelář a platit by to měl Borecký? Můžeš tu myšlenku trochu více rozvést…

Franta

Než začnete mudrovat, tak si přečtěte, kdo si tu právní kancelář najal. Nápověda: Borecký ne.

Jiří Kocurek

Asi mu Boreckého pes chodí na třešně…

A. Mikulka

Boreckého pes mu šuká plyšáka.

XYYY

Tak někdo ten návrh podal …

P.P.

Právní kancelář si najalo město Kladno proti středočeskému kraji , který p.Borecký jakožto radní str. kraje pro dopravu zastupuje.

A. Mikulka

Ziki, už se vyser na ty právní analýzy a nedělej si ostudu.

Martin.K

Chápu, že výdaje na veřejnou dopravu jsou pro Středočeský kraj velké. Nicméně řešení, že tyto náklady přeneseme na města a obce (byť z menší části), mi správné nepřijde. Ze zákona má regionální dopravní obslužnost zajišťovat kraj, a tyhle různé příspěvky od obcí, které jsou v každém kraji jiné, někde žádné, podle různých pravidel, jsou prostě špatně. Měl by tedy zákon stanovit nějakou jasnou metodiku, která se pak použije ve všech krajích.

původní Jakub P

Ale kraj dopravní obslužnost zajišťuje a neplánuje s tím přestat. Pouze jasně řekl, na jakou úroveň dopravní obslužnosti má ze svého rozpočtu peníze a dokáže ji ufinancovat. A upozornil obce na svém území, že pokud chtějí víc spojů, než na kolik kraji peníze stačí, mohou přispět a celý systém tak bude na vyšší úrovni. Kladno (a MB, atd.) přispívat nechtěj, tak budou mít od kraje jen ten základ, kterej je kraj schopnej ufinancovat (úměrně velikosti těchto měst a obcí) a nic navíc. Jasný, transparentní, správný. Rozhodně lepší, než dosavadní systém, kdy kraj taková pravidla stanovená neměl a často obce, které… Číst vice »

Martin79

Přesně tak, teď byl systém nespravedlivý, protože některá města a obce na dopravu přispívala a některá ne. Nyní se to sjednotí a pokud chtějí neco navíc tak musí zaplatit. U nás v Jesenici se na linky přispívá dlouhodobě a není s tím problém. Všichni by měli mít stejné podmínky.

babilon

Pak je ještě otázka, jestli se u příspěvku obcí zohledňuje obsazenost spojů. Protože u plného spoje velkou část nákladů zaplatí cestující.

Petr Novák

Vám opravdu přijde spravedlivé, že kraj přenáší své povinnosti, které má dané zákonem, na obce? Mě tedy ne. A než začnete lacinou argumentací, že kraj základ zajistí, tak já namítnu, že takové ustanovení, kdy kraj může zajistit jen základ a zbytek chtít po obcích, v zákoně není! A pokud toto evidentní porušení zákona nyní Středočeskému kraji projde, tak příště může třeba požadovat příspěvky na údržbu silnic. Že na to nemá kraj ze zákona nárok? No a co. To nemá ani na příspěvky na veřejnou dopravu. A přesto mu za to tady tleskáte. Tak se nedivte, pokud to u nich neskončí!

Vojtěch

Píšete nesmysly. Kraj má povinnost zajistit základní dopravní obslužnost. Pokud zajišťuje pro někoho něco navíc, má právo dostat za to zaplaceno. To nemusí být explicitně uvedeno v zákoně, to je jednoduchá logika vycházející z obecného fungování společnosti a z principu, že za všechno se platí.

Petr Novák

Žádná základní dopravní obslužnost už léta v zákoně není právě proto, že si ji kraje vykládaly přesně tak, jako vy. Ano, za všechno se platí, ale v zákoně je jasně dáno kdo má za co platit a kraje prostě nemohou a ani nesmějí svou povinnost přenášet na jiné subjekty! Pokud si obce samy dobrovolně, bez krajského vydírání zaplatí to, co kraj platit nechce, nebo nemůže, budiž, je to jejich právo. Ale vyžadovat to kraje nesmějí. Že to dělají a obce jim na to skáčou, protože jsou kraji vydírány a hnány do úzkých, je fakt. Ale to neznamená, že je to… Číst vice »

MartinS.

Ale kraj nic nevyžaduje. Kraj zajistí VHD ve standardu podle předem daných kritérií. Pokud chce někdo nadstandard, musí se na tom podílet.

Petr Novák

No, ale ta kritéria a standardy určuje kraj, čímž tedy přesně říká: „Nezaplatíte? Nedostanete!“ Čili kraj jasně vyžaduje a požaduje a vydírá obce. A to je přesně to, co dělat nemůže a podle zákona ani nesmí.

původní Jakub P

Takže kraj má podle vás povinnost zajistit vyšší standard, než na jakej má peníze?

Nebo jet dál jako doteď, že za nadstandard budou dobrovolně připlácet některý obce, ale užívat si ho jiný?

Je možný diskutovat o tom, jestli ty standardy kraj nastavuje dobře, jestli někde neplýtvá, atd.

Ale to, že za nadstandard maj připlácet ty obce, který z něj budou těžit, by měla být samozřejmost, o který se nemá vůbec smysl bavit.

Petr Novák

Kraj má platit veřejnou dopravu a její rozsah v zákoně už dlouhou dobu není stanoven. To, že kraj na zajištění této své povinnosti nemá peníze není problém obcí a kraj nemůže a nesmí tuto svou povinnost na obce přenášet. Pokud to dělá, pak je to minimálně obcházení zákona, ne-li rovnou jeho porušení. Tak prosté to je. Tak hovoří zákon. A jestli se ten zákon krajům nelíbí, mohou iniciovat jeho změnu. Ale než se tak stane, je jejich povinností současný zákon dodržovat a ne hledat kličky jak jej obcházet. Tečka.

Jura

Kraj zajistuje couraci bus za sveho. Pokud Kladno/Mlada Boleslav chce expres, tak at si zaplati. Az kazda horni dolni ves bude mit pravo na expres bus, pak i oni budou mit pravo na expres.

Míra

Příspěvek na údržbu silnic mě napadl taky. Ale nebuďme troškaři, kraj je také zřizovatelem škol, nemocnic, knihoven, galerií…

Frantík

Ve Zlínském kraji je třeba příspěvek 100 korun ročně na osobu. Byť obslužnost počtu obyvatel ne vždy neodpovídá, třeba do 4-tisícového města bez vlaků jezdí jen 5 spojů o víkendu.

Míra

Přesně tak. Výnosy z daní se podle zákona rozdělí obcím a krajům, aby následně kraje podle „svých“ pravidel (ne podle zákona) zinkasovali od obcí příspěvek na dopravní obslužnost „na hlavu“? Kladno, jako největší město, je pro Středočeský kraj docela tučné sousto a uvědomuje si, že do budoucna by nezůstalo u dnes nízkých plateb. Dalším rebelem byla Mladá Boleslav, druhé největší město. Přitom přímé autobusové linky za časů SID (2005) se obešly bez dotací. To bude tím, že IDSK (2017) sice „úspěšně“ integruje, ale teď nám vystaví účet za ztráty, které vytvořila.

Míra

„Expresní“ spoje mezi okresními městy a Prahou v pracovní dny nebyly ztrátovou záležitostí. Měly dostatek cestujících po celou délku trasy, na to města nemusela vůbec přispívat. Příjmy měst a obcí jsou zákonem stanoveny tak, aby města a obce řešily své potřeby. Nelze po nich chtít, aby ze solidarity přispívaly na dopravní obslužnost jiných obcí.

rozinka

To je totiž řešení ala PID. Ziskové komerční linky „integruje“, případně jim rovnou nastaví do licence takové podmínky, aby linka skončila sama. Následně je překvapený, že linka je ztrátová a ztrátu chce dorovnat po městech, protože přece oni to „kvalitně“ integrovali.

MartinS.

Ty expresní linky mohou být komerční, jen v nich nebudou platit jízdenky PID a cestujícímu se to možná prodraží. Expresní linka je proti vymetáku nadstandard. Navíc s jízdným PID, pro pravidelné dojíždějící časovým, které platí i na dalších linkách. Ale rozumím tomu, že příspěvek obcí je pro ten rozsah dopravy nezbytný.

Josef J.

Ve věcném základu máte pravdu.
Ale to, nakolik je časové jízdné výhodné, nezáleží ani tak na tom, zda cestující dojíždí pravidelně, ale jak často. Na pravidelné dojíždění jednou týdně či jednou měsíčně se nevyplatí, na nepravidelně uskutečněných deset jízd týdně obvykle ano.

Y.K.

Máte nějaký důkaz tvrzení, že ty linky byly komerční bez závazku a nikdo na ně nepřispíval? To mi nějak nesedí.

Míra

Takové tvrzení tam přece není. Příspěvek „expresní“ linky jistě dostávaly, například ten, který kompenzoval zlevněné jízdné. Dopravce ale nedostával žádné peníze na provoz té linky od města nebo sdružení obcí pro dopravní obslužnost. Ti financovali ztrátové linky do malých obcí.

Y.K.

No právě, je to tvrzení. Mě by zajímalo, jestli k tomu existuje nějaký důkaz (třeba odkaz na dokument). Protože to není právě obvyklé, tak mě to zajímá.

Kompenzaci slev nepočítám.

Míra

Příklad Svazkem pro dopravní obslužnost jmenovitě (!) dotovaných spojů na Rakovnicku v době předPIDové:
https://www.rakovnicko.info/e_download.php?file=data/editor/257cs_4.pdf&original=Seznam+linek+a+spoj%C5%AF+objednan%C3%BDch+pro+rok+2011.pdf
Linky 310 270, 310 610, 310 612, 310 700 Rakovník – Praha dotované nebyly. S výjimkou zastávkové linky 310 613 přes Nový Dům a Lány.

Míra
Y.K.

Vida, to je dost zajímavé.

watslaw

A proč by mělo Kladno platit za něco, co donedávna fungovalo dobře i bez dotací? Pak přišel kraj, že chce integrovat do PID, a aby Kladno přesvědčil, tak mu slíbil, že nebude platit navíc. A teď by za tu věc, co Kladno nikdy nechtělo, chtěli od Kladna peníze?

Rychlíkové autobusy by se zde měly vrátit zpátky do komerčního režimu.

čecháček

Kladno by se predevsim melo rozhodnout, jestli chce mit MHD v PID nebo ne. Budto holt ano, a budou prispivat na provoz, zaroven ovsem muzou usetrit na mhd – je ale otazne, jestli je to politicky cil – vztahy s arrivou (csad kladno) jsou zde ponekud nadstandardni. Nebo at laskave tahnou do pr*. Staci se podivat na web pid, kolikrat je v mimoradnostech, ze nedodali podklady pro JŘ, tak to neni ve vyhledavaci. Dyt je to smesne. Cechackovsky vytezit ze systemu (=PID), co to jde, ale zaroven si hrat se svymi kamarady na svem pisecku. Jooo, holt devadesatky jsou stale… Číst vice »

Kubrt

Přístup Kladna jasně ukazuje, že v PID být nechce. To spíš „my ostatní“ cítíme, že mít integrovaný doprvní systém s dírou uprostřed je špatně, vedení města je s tím v pohodě. A nejspíš i tamní voliči, když to tam pořád točí dokola.

Mira

Tamní voliči současné vedení nezvolilo, to primátor udělal smecko s odpadlik z ANO a prebrali vedeni

Kubrt

V obecních volbách volíme zastupitele, nikoliv primátora nebo radní. Všichni současní radní byly zvoleni svými voliči, dostali mandát aby se pokusili dostat do vedení města.

watslaw

Ať se rozhodnou, ať zveřejňujou jízdní řády (což je povinnost i mimo PID), s tím souhlas.

Že integrací do PID šetří na MHD bych si ale tak jist nebyl (záleží samozřejmě na tom, jaký by tam mimo PID měli tarif a četnost spojů). Pro cestujícího ten PID na obojím výhodný samozřejmě je, ale právě proto, že to platí někdo jiný.

rozinka

Kladno si MHD platí celou samo.

Honza

Vekmi zajímavý přehled z minulého příspěvku od čecháček :

https://zdopravy.cz/mlade-boleslavi-a-kladnu-hrozi-omezeni-verejne-dopravy-nechteji-za-ni-platit-jako-jine-radnice-111885/#comment-763410

Mladá Boleslav:
– příspěvek 2021: 0 Kč (dáno integrací v roce 2021)
– návrh příspěvku 2022: 3 570 159 Kč
– pro představu příjmy Mladé Boleslavi dle rozpočtu 2022: 1,5 mld. Kč

Kladno:
– příspěvek 2021: 881 259 Kč (z toho PID 306: 682 002 Kč a PID 626: 199 257 Kč)
– návrh příspěvku 2022: 12 188 103 Kč (z toho PID 300+330+399 ca 4,5 mil. Kč)
– rozpočtové příjmy 2022 bez dotací a úvěrů: 1,7 mld. Kč

čecháček

Diky za zkopirovani.
V te diskuzi jeste zaznelo, ze prispevek na 306+626 je ve skutecnosti od ŘLP, a pres mesto jen protece, ale nijak jsem to neoveroval…

rozinka

V tom příspěvku na provot VHD jsou i dotace do MHD těchto dvou měst?

mgr.pavel

Takže Kladno je černý pasažér sítě autobusů, a místo aby za svou dopravní obslužnost začal platit, začne platit advokátům aby se hádal že nic platit nemusí? Zajímavé priority města.

Josef J.

Dokud expresní autobusové linky nebyly v PID, město na jejich provoz nedoplácelo nic. Výše požadovaných doplatků za dopravní obslužnost nepříjemně překvapila řadu měst. V řadě z nich mají pocit, že ony linky slouží spíše cestujícím z druhého konce, případně že by město mělo doplácet třeba za spojení brzo ráno a pozdě večer, ale že ve špičkách že by si spoje na sebě měly vydělat.
V případě toho Kladna je především zájem Prahy, aby byla méně zaplavena auty Kladeňáků.

babilon

Ano, město nedoplácelo, protože dopláceli cestující. Za denní dojíždění do Prahy zaplatil Kladeňák cca 3x víc než cestující v PIDu z podobné vzdálenosti.

watslaw

A proč by měl erár doplácet, aby to bylo levné? (Mmch. když ti lidé místo toho budou dojíždět svým autem, tak taky žádné cenové zvýhodnění za časté dojíždění mít nebudou). Smysl má z eráru doplácet tam, kde by ta služba jinak nebyla vůbec (vesnice, okrajová období).

Y.K.

Zájem Prahy. Praha jistě má zájem aby Kladeňáci neparkovali po všech čertech, ale to Praze snadno vyřeší „zákazy“ (modré a jiné zóny). Zájem Kladeňáka pak je nějak se do tý Prahy dostat. Jistě bude rád, že Praha provozuje a platí MHD i pro přespolní, aby se po městě dalo dostat.

tarten

Zájem Prahy je především nabídnout Kladeňákům (a ostatním) možnost, jak se do Prahy dostat. Co se týče (zatím) nezbytných aut, jsou to P+R parkoviště na vhodných místech na periferii. Jejich současná kapacita je ale dost tristní…

Arnost

zájem Prahy je aby Kladeňáci zůstávali na Kladně a nebo aby jezdili do Litvínova

rozinka

A kdo teda platí Kladnu provoz MHD?

Facepalm

Tak jako ona by to nebyla žádná velká ztráta pro svět, kdyby kladenská populace vůbec neopouštěla Kladno, žejo :).

To město bylo, je a bude prokleté. Léta rudá bašta kovaného bolševismu, kde byl podezřelej kdokoli, kdo uměl číst a psát, pak město s největší spotřebou pervitinu na západ od 15 poledníku, kde si místní dobrovolně 20 let volej za primátora dokola dva největší trotly, který se jim tam vyskytujou. Vlastně by mě překvapilo, kdybych se někdy o Kladnu dočetl i v jiném kontextu, než že je s ním zase nějaký problém.

Jiří Kocurek

The Prodigy tam natočili videoklip.

Facepalm

Jojo, a Němci Stalingrad, páč nemuseli budovat kulisy.

Radek Vičík

Kladno je poslední zastávka před peklem.

tarten

Ale houby. Kladno je důležitý zdroj pracovních sil pro Prahu, kde je jich dlouhodobý nedostatek. Vzájemně výhodná koexistence má ale důležitou podmínku: dopravu.

Jan Svoboda

Tohle nechápu, konečně nějaká dobrá věc pro normální lidi, ale né, to přeci v Kladně ani Boleslavi nepřipustěj. Přitom by si to vlastně mohli marketingově využít ve volbách, že zlepšili obslužnost(i když to připravil kraj a oni se tomu bránili, jak čert kříži) A to najmutí advokátní kanceláře za milion už ani komentovat nebudu.

Georg

taky nechapu.

Jarda Š.

Jde o to, že město nevidí důvod, proč by mělo přispívat na autobusy, které jezdí plné, tudíž by si měly na sebe vydělat.

Y.K.

Plné vždy ve všech směrech, časech a úsecích a nebo plné ve špičce do města a odpoledne z města?

Georg

s urovni jizdneho v pidu to asi uplne nejde.
plus protispickovy smer byva provar vzdy…

původní Jakub P

Jde o příspěvek do celýho systému, kterej musí nějak fungovat dohromady jako celek. Tedy včetně těch spojů, který pojedou většinou skoro prázdný (okrajový časy, proti směru špičky, atd.). A i pro ostatní obce kolem, který jsou ochotný si připlácet za víc spojů. Jasně, teoreticky by z toho šly ty expresní linky vyčlenit a ať jezděj komerčně. A třeba to i zkusej a půjde to. Ale je tu nezanedbatelný riziko, že to zhorší konkurenceschopnost VHD na Kladensku jako celku.

Roman

Kouzlo je v tom, že před integrací Kladno ty busy neplatilo… Jezdili to dopravci na vlastní triko a se ziskem….

Jakub

A v mnohem lepších busech. PID vypravuje na dálnici nízkopodlažní harmoniky bez bezpečnostních pásů (!!) a s velmi tvrdým podvozkem.

Vít Jůza

Však, co se týká spojení uvedených měst s Prahou, je to věcí objednávky rychlíků Ministerstvem dopravy.

mgr.pavel

Autobusy a rychlíky? Nepletete si druhy dopravy, prosím?

Navíc, vlak z MB ani z Kladna není konkurenceschopný – bohužel.

Vít Jůza

Myslím, že tu jde o dopravu osob. A máte pravdu, že mezi Prahou a Kladnem to není závislé ani na té objednávce Ministerstva dopravy, že by tam stačila i ta prostá konkurence.

Jelen

Vlak není konkurenceschopný? 37 minut Sp/R do centra Prahy mi nepřijde jako špatné, zkuste to porovnat s cestou autobusem+metrem do centra, trvá to +/- stejně. Za pár let to bude vlakem ještě kratší.

MartinS.

Opět zapomínáte počítat, že autobus obslouží to město celé, vlak obsluhuje jen jeho části. Dál než 1 km nikdo na vlak nepůjde. Pojede městskou dopravou, ale v tu chvíli připočtěte cestu k vlaku a dobu na přestup.

Radim

Vlak není z Kladna konkurenceschopný? To se mi nezdá…

MartinS.

Není, vzhledem k poloze zastávek a stanic. Autobus celé Kladno obslouží lépe. Vlak je výhodný pro obyvatele části Kročehlav, Rozdělova a Ostrovce. Tedy tam, kde je docházková vzdálenost na vlak do 1 km.

V. K.

Tam kde vládne ODS holt nejde čekat nic jiného než nepřátelství k veřejné dopravě. Slušný člověk přeci nejezdí sockou.

Georg

jen uplny blbec to muze videt takto cernobile.

mgr.pavel

Je to určitá míra paušalizace, ale přístup ODS k veřejné dopravě jako popelce IAD je obecně dobře znám. Perlička z poslední doby: kandidát na primátora Prahy, B.Svoboda, by stopnul výstavbu metra ve prospěch IAD.

Frantík

U nás v Uherském Hradišti asi dělkají zase „úplné minimum“.

Jiří Kocurek

Takže podle perličky (excesu) je klasifikován celek.

Vedle v diskuzi jste si přál benzín a tím i naftu za 100 Kč/litr. Což by znamenalo děsivou likvidaci MHD i vlaků.

Georg

a co udelali pro verejnou dopravu ve stredoceskem kraji v hejtmanske funkci rihak s peterou?

Kubrt

Jednak je to blábol, jednak na Kladně nevládne ODS.

Josef

Ještě hůř, jsou to pohrobci a odpadlíci z ODS. Pan Volf je jejich vůdce.

Honza

Jak kdy. Oni se co dva roky mění. Jeden vocas tu střídá druhého již mnoho let a je to tu jedna velké politická špína.

Kubrt

Jak kdy.. No jasně, že se to střídá (na Kladně víc než jinde), ale teď se bavíme o aktuální situaci.

SaulGoodman

No, tak z toho teda spíš plyne, že tam na straně moc nezáleží, ale je to tam nějaká regionální mafie.

V Králově Dvoře i Berouně má ODS starost(k)u, v KD velmi dlouhodobě, ale s hromadnou dopravou tu nikdo problém nemá, naopak město s ROPIDem zatím ve zkušebním provozu spustilo dvě nové městské linky.

původní Jakub P

Bohužel, když se podívám na to, jak fungují radnice obvodů v Praze, kde je ODS součástí vládnoucí koalice a jaký mají vztah k veřejné dopravě, mám dojem, že výjimkou je spíš ten zmíněný Beroun a Králův Dvůr, než to Kladno. To Kladno je asi fakt jeden z extrémů (A MB se zcela zrušenou MHD během Covidu, taky v režii primátora za ODS mu v tomto dost sekunduje), ale těžiště ODS bych hledal podstatně blíž jemu než tomu druhému (B+KD) pólu strany.

Facepalm

Pokud mne paměť neklame, tak tam primátoruje starej vykuk Wolf, dlouholetej ódéesák, kterej ODS opustil jen proto, že je už na jeho vkus málo ódéesácká. Přičemž on zůstal naprosto stejnou špičatou botou, jakou byl v dobách, kdy on a jemu podobní na kongresech ODS tahali na baru pakly pětilitrů. Takže ano, de iure tam ODS nevládne, de fakto tam ovšem vládne to nejhorší, co ODS za svoji existenci vyplodila.

Honza

Velmi trefně napsáno.