Kladnu hrozí redukce autobusů do Prahy, město za ně odmítá platit kraji
Většina radnic na nová pravidla přistoupila, Kladno na krajské autobusy stále nedává ani korunu.
Středočeský kraj začíná připravovat omezení zejména expresních autobusových spojů mezi Prahou a Kladnem. Důvodem je neochota Kladna jakkoliv jednat o novém systému plateb za regionální dopravní obslužnost.
Na nové standardy přistoupila už většina obcí a měst, Kladno společně s Mladou Boleslaví zůstávají jedinými z větších měst, které je odmítají. Nové standardy mají přinést spravedlivější rozdělení nákladů na dopravní obslužnost.
„Kladno odmítá jednat. Jedinou reakcí na naše výzvy k jednání je to, že si najali advokátní kancelář Weinhold Legal na řešení tohoto problému. Napsali nám, že jde o diktát kraje,“ řekl středočeský krajský radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký. Město advokátní kanceláři zaplatí podle registru smluv 950 tisíc korun.
Kraj neuspěl ani s kompromisem
Kraj přišel na Kladno s požadavkem na platbu 12 milionů korun ročně, dosud město neplatí nic. Navrhl i kompromisní řešení, například integraci MHD do systému PID nebo zrušení souběhu některých linek.
Podle Boreckého proto začíná příprava na redukci jízdních řádů, která by měla nastat od září. „Omezíme dopravu krajské standardy. Dopravní obslužnost zůstane zachována, ale již ne v takovém rozsahu,“ dodal Borecký. Škrty by se měly týkat hlavně expresních linek do Prahy. Část by měla být převedena na trasy z okolních obcí, které do systému přispívat budou. „Dojde k prodloužení intervalu, abychom eliminovali oběhy vozidel,“ dodal ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar. Kraj chce mít definitivně jasno o možné redukci do konce června. Podle Boreckého lidé, kteří se nevejdou do autobusu, mohou do Prahy například vlakem.
Podobná omezení hrozí i Mladé Boleslavi. Ta dosud oficiálně na výzvu nereagovala.
Nové standardy veřejné obslužnost mají nastavit spravedlivý a transparentní poměr spolufinancování dopravní obslužnosti ve středních Čechách. V minulosti nebyla výše příspěvků ze strany obcí a měst sjednocená. Některé přispívaly více, jiné méně, několik set obcí dokonce vůbec. „Naším cílem bylo nastavit jednotný klíč pro výpočet příspěvku obcí do systému. Nová pravidla zohledňují nejen počet obyvatel obcí, ale také význam linky na obslužnosti lokality a četnost spojení. Obce se nově podílejí i na financování železniční dopravy,“ dodal Borecký.