Kladno prohrálo u dalšího soudu spor o placení krajských autobusů

Nové autobusy MAN pro ČSAD MHD Kladno. Foto: ArrivaNové autobusy MAN pro ČSAD MHD Kladno. Foto: Arriva

Kladno vytrvale odmítá na krajský systém veřejné dopravy přispívat.

Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost Kladna, které neúspěšně žalovalo Středočeský kraj kvůli zhoršené dopravní obslužnosti města autobusovými linkami. Z rozsudku plyne, že kraje nemají povinnost zařídit a financovat ideální dopravní spojení. Nesmí však při zajišťování dopravní obslužnosti podkročit „minimální standard“, což v případě Kladna nenastalo. Obsáhlý rozsudek je dočasně zpřístupněný na úřední desce.

„Aniž by NSS bagatelizoval nedostatky dopravní obslužnosti vyplývající ze stížností obsažených ve spise, souhlasí se závěrem krajského soudu, podle nějž nebylo prokázáno, že stávající rozsah dopravní obslužnosti zajišťovaný žalovaným podkročil minimální standard. Nebylo tak prokázáno, že nedostatky žalovaným zajišťované dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou dosahují intenzity nezákonnosti,“ stojí v rozsudku senátu s předsedou Filipem Dienstbierem.

Kraj řeší návrat některých autobusových spojů do části Kladna, město na jednání nepřišlo

Kladno podalo žalobu na hejtmanství poté, co se s krajem nedohodlo na způsobu placení veřejné dopravy, omezily se některé spoje a město přestalo být součástí jednotného systému pražské a středočeské dopravy. Město chtělo, aby se doprava vrátila na původní úroveň, tedy před polovinu roku 2022. Spor se týkal vybraných linek mezi Prahou a Kladnem, Slaným, Libušínem či Smečnem.

„S rozsudkem NSS nesouhlasíme a zvážíme stížnost k Ústavnímu soudu. S ohledem na rozsah rozhodnutí se ale nyní nebudeme podrobněji vyjadřovat,“ uvedl mluvčí kladenské radnice.

Smlouvu navrženou krajem tehdy kladenský primátor Milan Volf (Volba pro Kladno) označil za nezákonnou a diskriminační. Podle něj byl krajem požadovaný příspěvek od města příliš vysoký a dopravní obslužnost má ze zákona zajišťovat kraj. Město poukazovalo na to, že autobusy mezi Prahou a Kladnem jsou mnohdy přeplněné a cestující se do nich ve špičce často ani nedostanou.

Krajský soud v Praze žalobu zamítl dvakrát. Zatímco první rozhodnutí NSS zrušil, druhé už potvrdil. Konstatoval, že zákon formuluje požadavek zajištění dopravní obslužnosti poměrně obecně.

Takto formulovaný zákonný požadavek neznamená, že kraj je povinen uspokojit přepravní poptávku absolutně ideálním způsobem. NSS souhlasí s krajským soudem, že zákonný požadavek může naplnit i dopravní obslužnost pokrývající nutnou přepravu méně komfortními či méně časově efektivními, ale funkčními dopravními prostředky, které nebudou mít v dopravních špičkách rezervy, což se projeví sníženým komfortem cestujících v těchto časech a nárazově třeba i neschopností pojmout všechny cestující,“ rozhodl NSS.

„Předpokládám že po případné neúspěšné stížnosti k Ústavnímu soudu, podá Kladno stížnost k Evropskému soudu pro lidská práva a celá věc nakonec skončí u Valného shromáždění OSN. Já bych však preferoval, pokud by se kladenský primátor Milan Volf začal racionálně bavit o zajištění dopravní obslužnosti v regionu a přestal utrácet veřejné peníze za nesmyslné právní spory. Za Středočeský kraj jsem k tomu připraven,“ reagoval středočeský radní pro mobilitu Petr Borecký.

Tagy Kladno Nejvyšší správní soud Standardy dopravní obslužnosti Středočeský kraj
18 komentářů