Kladno poprvé uspělo ve sporu s krajem o omezení autobusů. Soud musí řešit jeho žalobu
Autobusy kladenské MHD. Pramen: Město Kladno
Primátor Kladna označil verdikt za průlomový, i když soud rozhodl jen o tom, že se žaloba musí projednat.
Tak on ten spor v Kladně je dost absurdní. Kladno je dost velké na to, aby potřebovalo vlastní dopravu, a spojení s Prahou a Slaným potřebuje taky, stejně jako okolní obce jak s Kladnem, tak Prahou nebo Slaným. Na vlak to momentálně moc nepůjde, takže musí být rychlé busy. Jenže ty nemůžou jezdit milion variant, takže Kladno potřebuje MHD. Myslím, že z pohledu cestujícího je absolutně jedno, kdo to IDSK bude platit a jak. Je mi jasné, že cestující současný stav musí dost štvát, zatímco politici se hádají a poměřují si své nedostatky.
Kraj má povinnost zajistit dopravu mezi městy, tak ať autobusy jezdí ve větší míře, ale z poslední zastávky a hotovo. Po městě jen MHD
VHD nemá být nástrojem pomsty ani k vyřizování účtů. Pak se vztekejte, že lidi raději jedou po vlastní ose, než aby byli rukojmím pro ukájení něčí touhy po pomstě.
Jako, že by autobus do Prahy vyjel na Kladně z Rozdělova, minul nádraží město, nemocnici, Svoboďák, Sítnou, Kročehlavy a zastavil až v Buštěhradu? No to by byl nesmysl…
Mohl by aspoň zakázat místní dopravu.
Spoj končící v Kladně – zeptá se cestujících a projede s náskokem jen požadované výstupní zastávky. Spoj z/přes Kladno – aspoň pro formu, nejlevnější jízdenka musí být aspoň do první zastávky za Kladnem.
Kraj rozhazuje peníze takzvanou integrací což je jinými slovy krmení dopravců penězi daňových poplatníků. Problém je, že spousta linek, které by se uživily komerčně jsou najednou integrované. Vyhovuje to jak dopravci, který se nažere, tak politikovi, který má kontrolu. Nelze se pak divit, že náklady lezou do nadpozemských výšin. Integrace jsou navíc netransparentní, kdy na se zaintegrovaná linka rozseká na víc dopravců z nichž někteří linku ani fyzicky nejezdí a krmí ještě další subdodavatele a další své šotoušské kamarády. Kéž by došlo k revizi linek, které jsou schopny si samy na sebe vydělat, jejich vyjmutí ze závazku a k velké… Číst vice »
V rámci PID se všechny linky nově soutěží (po oblastech v rámci kraje). Tedy se může uplatnit konkurence – dopravce nabídne, za kolik bude jezdit. Dosud to bylo tak, že dopravci měli historicky nějaké linky, za které dostávali zaplaceno podle „prokázané ztráty“ a „přiměřeného zisku“. Výsledkem byla džungle, kde to bylo v různých místech kraje různé, někde se navíc děly dost nechutné praktiky (např. rutinní výběr jízdného do kapsy bez vydání jízdenky, načež ztrátu hradil objednatel – tedy kraj nebo město), někteří dopravci měli vyzobané nejlukrativnější linky, které tedy fungovaly bez dotací, ale o to víc se dotovalo jinde. Po… Číst vice »
Soutěže jsou krásná věc, ale co se stane, když dopravce za vysoutěžené peníze nedokáže linky vyjezdit a padne? Ano přímé zadání a třeba i tomu stejnému dopravci za víc peněz. Návrat k dohazováním linek kamarádům a subdodávkám subdodávek. Standardy myslíte nesmyslně převybavené autobusy s x obrazovkami, tyčemi, kterých se nedá v zimě držet a potahy sedadel od jednoho dodavatele? Nárůst nákladů je krom barviček PID a výše uvedených zbytečností způsoben také spojováním linek z jiných krajů, které poté jezdí v souběhu s komercí, která je následně zakázána, nebo také vzata do závazku jako držhubné. Ne všechny zaintegrované linky je třeba… Číst vice »
Takhle ale ty linky co si na sebe vydělají vydělávají pro celý systém, kdybyste je z integrace vyjal, vydělávaly by do kapsy dopravci.
Vážený pane, dopravci si daleko víc vydělají, když jezdí v závazku, nikoliv tím, že mu jdou drobné do kapsy. Pro dopravce je velice komfortní, dostat se pod dotační deštník a veškeré náklady si nechávat proplácet objednavatelem. Sledovat to můžete na případu BUSLINE, který na své lince okolo Litoměřic zvýšením cen místenek vydíral kraje, s cílem dostat se do závazku. Cílem kraje je zajistit ZÁKLADNÍ dopravní obslužnost. to je zpravidla ztrátová záležitost a proto na to kraj dostává peníze. Cílem není a nikdy nebude zisk. Pokud se tak stane a linka se na sebe uživí, netřeba ji dotovat, když není ztrátová.… Číst vice »
A o to víc platí ma těch co jsou ztrátové. Neb příjmy tam, kde funguje skutečná integrace, ne jen ta tak napůl, nejsou příjmy dopravce, ale příjmy objednavatele. Takže ve výsledku, ty linky či spoje, které na sebe „vydělají“, tedy tržby z nich jsou vyšší než výdaje pomáhají udržovat systém v chodu. Ostatně v okamžiku, kdy takové linky jsou ze systému výňaty, pobývají výhody integrace.
Nedívejte se na to z pohledu kraje resp. IDS ale z pohledu celkových peněz. Je lepší mít nedotovanou linku, která nepatří do systému, než výdělečnou dotovanou linku, protože ta almužna, která se odevzdá na tržbách nikdy nesrovná celkové výdaje výdaje např na výše zmíněné stupidní barvičky, tyče, přemíru LCD atd atd. Systém neudržují v chodu výdělečné linky, ale to, že se do něj sype stále víc veřejných financí. uznávám, že dezintegrací se přijde o výhodu jednotného tarifu, což je z hlediska cestujících velký problém, ale řešením by mohla být nezávislá platforma pro nákup jízdenek, do které by měli přístup všichni… Číst vice »
Ano, důležité je, aby zisk odevzdali. Ale vždycky ti druzí, nikdy ne ten, který po odevzdání zisku volá.
Já se stydím. Já se tak strašně za našeho primátora stydím. Ale ja toho blba fakt nevolil.
Vedení Kladna má svých problémů dostatek, ale podle mne nemá kraj na žádné peníze nárok, nic takového zákony u nás statutárním městům neukládají, opora pro zákonnou povinnou platbu neexistuje, že by měli platit kraji prokazatelnou ztrátu za dopravu. Za pravdu mi dává i fakt, že některé kraje nepožadují po statutárních městech vůbec nic.
Vy jste ale nepochopil princip, že? Vůbec nejde o statutární města, ale jde o všechny obce v kraji a nejde ani o prokazatelnou ztrátu. Kraj má zajistit dopravní obslužnost. Kraj jí v rámci svých standardů zajistí, objedná a zaplatí tak, aby naplnil zákon. A pokud se to obcím zdá málo, kraj jim umožní, aby si obce připlatily za rozšíření nad ten standard. Pokud se dohodnou s krajem, pak to kraj přidá do objednávky, bude to jezdit vysoutěžený dopravce s tarifem a standardy PID. Nebo si ty spoje navíc můžou obce objednat samy, jako si třeba Kladno objednává svojí MHD, ale… Číst vice »
I tak kraj objednává Kladnu více spojů, než mají jiná města v ČR.
Jde o to, zda kraj smí nabízet posilu nad povinný rámec a případně, co to je povinný rámec (a jestli ho Kladno má nyní)
Tak zrovna za integraci MHD do PIDu by snad měl platit kraj městu.
Proč?
Však také platil. Ale ono nejde jen o integraci mhd, ale o to, že mezimestske linky alternovaly mhd. A za to zase chtěl peníze kraj.
Já bych jim zrušil veškeré autobusy, mají přece vlak.
Přesně, vlakem proti MHD! A šukafonem proti trolejbusům!
Být potrestaný vlakem si nikdo nezaslouží, ani Kladenaci. Navíc by to dopadlo jen na lidi – radní budou jezdit jen služebními auty.
A kdo si zvolil primátora Wolfa? Nebyli to lidi?
Vzhledem k tomu, že krajské linky nadále Kladnem projíždějí, zastavují, nabírají a vysazují cestující, myslím, že soud dá za pravdu kraji, že dopravní obslužnost Kladna je krajem standardně zajištěna. A pokud chce město něco navíc, ať si připlatí. Co by za to dala jiná města, kdyby jim kraj zajišťoval takovou dopravní obslužnost jako Kladnu.
Když každé ráno dochází pravidelně, ano pravidelně k přeplňovaní spoju, tak někde asi problém je
Ale? Tady je nám vtloukáno do hlavy, že autobusem nikdo nejezdí a ani jezdit nebude.
Nebudu se s Vámi hádat, zda je to pravidelně na všech linkách a po celé ráno, ale statisticky lze říci, že v PD od 5:00 do 8:00 jede z Kladna do Prahy 59 přímých autobusů (většinou kloubových), 5 osobních vlaků, 4 spěšné vlaky a 1 rychlík. Celková kapacita je do 10 tisíc cestujících. A ano, nepočítá se s tím, že všichni sedí. Ale že jedou.
Za větu „Z vyjádření primátora Kladna Milana Volfa není úplně patrné, že by verdikt NSS pochopil.“ děkuji!
On toho „pan primátor“ nepochopil poněkud více. Pro nás Kladeňáky bohužel.
Docela by mě zajímalo, co se stane, až to budou vyžadovat úplně všechny obce.
Škoda, že PID nemůže Kladno objíždět. To není nic proti kladeňákům. Nicméně to, že se vedení Kladna domnívá, že existují služby zdarma znamená, že jsou buď komunisti nebo mají mdlý rozum.
Třeba mají radnici plnou srdcařů co to dělají zadarmo
Což by se poznalo okamžitě pohledem na výplatní pásky. A hádám, že za minimálku …
Kdo podle čeho určuje, kolik má která obec na dopravní obslužnost, již má zajišťovat kraj, jemuž též plynou peníze z daní, přispívat?
Kraj to určuje. Kraj zajistí svýmu prostředky dopravní obslužnost tak, aby dodržel zákon. Na to mu plynou peníze z daní. Pokud obce chtějí tuto obslužnost rozšířit, potom si připlatí.
Kraj to rozpočítává obcím. Není to 240 kč/km, jak někteří chtějí zpoplatnit silnici, dělá to mezi 100 a 150 kč na obyvatele a rok.
https://www.kr-stredocesky.cz/web/urad/navrhy-materialu-pro-jednani-zastupitelstva;jsessionid=C55041AE53F97E70B6E66462A6360530.liferay_s2?p_p_id=usnesenipred_WAR_GordicUSNportlet&p_p_lifecycle=2&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_resource_id=downloadFile&p_p_cacheability=cacheLevelPage&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=3&p_p_col_count=4&id=189120&typJednani=1&export=0
pokud odkaz nefunguje, tak Google: Návrh standardů dopravní obslužnosti Středočeského kraje
Objíždět by byla kravina a naschvál. Kraj to dělá dobře – Kladno nechce platit za nadstandard, tak má standard určenej krajem podle počtu obyvatel všem stejně a veřejně. Narozdíl od dřívějšího zvykovýho práva, dy zrovna Kladno taky neplatilo nic, ale mělo silnej a neudržitelnej nadstandard.
Má víc než standard, má MHD (zastavování krajských busů a vlastně i vlaků na víc zastávkách v Kladně.)
Řekl bych, že to na radnici pochopili velmi dobře. Zato průměrný volič to nepochopí. Tak proč si před ním po sérii debaklů trochu nezlepšit pověst vybájeným slavným vítězstvím. 😁