Kladno poprvé uspělo ve sporu s krajem o omezení autobusů. Soud musí řešit jeho žalobu

Autobusy kladenské MHD. Pramen: Město KladnoAutobusy kladenské MHD. Pramen: Město Kladno

Primátor Kladna označil verdikt za průlomový, i když soud rozhodl jen o tom, že se žaloba musí projednat.

Nejvyšší správní soud (NSS) vyhověl kasační stížnosti Kladna a vrátil Krajskému soudu jeho rozhodnutí neřešit žalobu města na Středočeský kraj kvůli omezení veřejné dopravy. K němu došlo loni poté, co město odmítlo přistoupit na takzvané Standardy dopravní obslužnosti a platit jako většina jiných obcí a měst za dopravní obslužnost.

Nejvyšší správní soud uznal téměř všechny argumenty Kladna,“ uvedl v tiskové zprávě mluvčí kladenské radnice Vít Heral. Nejde ale o rozhodnutí v samotném sporu, ale pouze o procesních důvodech. Krajský soud se domníval, že mu žaloba nepřísluší řešit. NSS vysvětluje, proč má žalobu řešit. Z vyjádření primátora Kladna Milana Volfa není úplně patrné, že by verdikt NSS pochopil. O podstatě celého sporu bude znovu rozhodovat Krajský soud.

Volf v tiskové zprávě uvedl, že přeje hejtmance kraje Petře Peckové a radnímu pro veřejnou dopravu Petrovi Boreckému příjemnou četbu „ tohoto, dle našeho názoru, průlomového rozsudku, který rozcupoval všechny jejich mylné a diskriminační představy a právní názory, včetně předchozího nezákonného rozhodnutí krajského soudu, jako soudu I. instance,“ prohlásil Volf.

Čtyři prohry a jedna výhra

Pro Kladno jde zatím o první úspěch po sérii stížností a žalob u různých úřadů a soudů. Předcházely mu čtyři prohry a více než milion korun za advokáty.

Krajský soud se podle NSS měl žalobou a v ní obsaženými argumenty věcně zabývat, což nyní musí napravit. Bude hledat rovnováhu mezi zájmy kraje a obce. „Při rozhodování o konkrétní podobě dopravní obslužnosti má kraj pochopitelně širokou míru uvážení, což je třeba brát v úvahu při posuzování zákonnosti jeho postupu,“ stojí v rozhodnutí NSS. Míra uvážení však podle NSS nezahrnuje možnost, že by kraj dopravní obslužnost nezajišťoval vůbec.

Kraj chce po městě za dopravní obslužnost 12 milionů korun ročně, dosud na linky v rámci kraje nepřispívá město ani korunu. Kladno před několika týdny oslovilo kraj s dotazem, zda by bylo možné MHD opět integrovat. Zatím se ale nemá k tomu, že by za integraci zaplatilo.

Tagy Kladno Standardy dopravní obslužnosti Středočeský kraj
40 komentářů