egoe-plus
Infrastruktura Silnice

Kilometr za 104 milionů. Liberecký kraj vybírá firmu na opravu silnice podél Jizery

Silnice II/292 v Benešově u Semil v roce 2015. Foto: ŠJů / Wikimedia Commons
Silnice II/292 v Benešově u Semil v roce 2015. Foto: ŠJů / Wikimedia Commons
Kraj vysvětluje vysokou cenu technickou náročností rekonstrukce.

Liberecký kraj chce letos začít s jednou nejdražších oprav silnice II. třídy v přepočtu na kilometr. V soutěži se stropem 241,9 milionu korun bez DPH hledá dodavatele opravy silnice II/292 ve dvou úsecích mezi Benešovem u Semil a křižovatkou se silnicí I/14 v Dolní Sytové.

Jde o silnici, která vede podél Jizery. Rekonstrukcí za téměř čtvrt miliardy má projít celkem 2,3 kilometru mezi Rybnicí a Loukovem a v Dolní Sytové. Jeden kilometr tak vyjde na 104 milionu korun, což je cena, za kterou se u nás běžně staví nové silnice I. třídy.

Z technického hlediska jde o složitou a náročnou rekonstrukci. Je totiž třeba zpevnit nestabilní svahy nad silnicí vybudováním opěrných zdí. Stejně tak je nutné zajistit i ty, které od silnice klesají dolů k řece Jizeře, a zabezpečit je tak, aby nehrozily sesutím. Částka zahrnuje také opravy objízdných tras před i po dokončení stavby,“ uvedl Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy.

Kraj chce na zakázku využít částečně dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu. Krajské zastupitelstvo již vloni schválilo závazek na spolufinancování a předfinancování projektu a ve svém rozpočtu kraj vyčlenil na letošní rok 23,6 milionu korun. Podle potřeby může být rozpočet akce poté navýšen o finanční prostředky přijaté z došlých dotací.

Sjednocení šířky, nové odvodnění

Kromě zpevnění svahů přinese rekonstrukce nový systém odvodnění silnice. Dojde k rozšíření a sjednocení šířky, výstavbě nové autobusové zastávky, nových chodníků i vybudování veřejného osvětlení. Silnice projde úpravou do návrhové kategorie S 7,5 (6,5 m ve zpevnění).

Do normových šířek budou upraveny i nezpevněné krajnice, aby mohlo být doplněno v současnosti nedostatečné nebo zcela chybějící záchytné zařízení. Sjednocením šířky dochází k rozšíření trvalého záboru a tím i k potřebě návrhu částečných, popřípadě kompletních rekonstrukcí opěrných i zárubních zdí a armovaných svahů. V předmětných úsecích se nachází 19 objektů opěrných nebo zárubních zdí a tři armované svahy. Ve vytipovaných úsecích bude navíc nutné provést i sanaci podloží v aktivní zóně. V rámci rekonstrukce silnice dojde dále ke kompletní obnově stávajícího nedostatečného odvodnění komunikace.

Soutěžit projektanta i zhotovitele nejde kvůli stavebnímu povolení

Cena za opravu v přepočtu na kilometr je ještě vyšší než u zakázky na silnici II/288 Cimbál – Podbozkov, rovněž na Semilsku. U té kraj vyzkoušel metodu Design & Build, kdy vítěz měl na starosti i projekt. V případě této akce se k takovému kroku kraj nechystá. „Úsek Podbozkov – Cimbál měl zásadní výhodu – je mimo zastavěnou oblast a dotýká se relativně malého počtu vlastníků sousedních pozemků. Zhotovitel má do značné míry (při dodržení technických podmínek zadání) větší volnost v provedení prací. Naproti tomu projekt silnice II/292 byl z pohledu jednání se sousedními vlastníky velice komplikovaný – při změně projektového řešení by musel zhotovitel tuto diskuzi absolvovat celou znovu,“ vysvětlil mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.

Kraj chystá postupně i opravu dalších úseků silnice II/292, které jsou již naprojektovány. Nemá ještě však souhlasy všech vlastníků pozemků pro vydání stavební povolení.

Pro letošní rok má Liberecký kraj dále v plánu na Semilsku například rekonstrukce mostů v havarijním stavu přes Jizeru v Poniklé a přes potok Cedron mezi Jilemnicí a Beneckem. Plánuje se také rekonstrukce silnice číslo II/284 mezi Lomnicí nad Popelkou a Novou Vsí nad Popelkou. V seznamu chystaných akcí jsou také úpravy silnice číslo II/289 v Bořkově u Semil.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Divočák

kdysi postavili Poláci 14tku od Poniklé po Harrachov.. vydržela snad 40 let, pak se do toho hráblo a furt to padá k Jizeře .. v současné době 2 semafory, bylo i hůř.. pracovní tempo zřejmě sub-subdodavatele velmi zvolněné. dnes je jediným parametrem ve VŘ cena a to je chyba / subj názor, jaký jiný /

Gryf

Celý ten úsek od Semil dál si žádá napřímení alespoň skrze 2-3 tunely, pokud je to vzhledem k terénu alespoň trochu možné. Pokud ne, tak aspoň že ta rekonstrukce.

Vít Jůza

Tahle silnice není VRT, neaspiruje na VRT a není žádný důvod, aby aspirovala na VRT. Sice tu byla nějaká iniciativa „Uděláme z Krkonoš metropoli (pozn. pole už máme)“, ale této silnice se snad netýkala.

Vít Jůza

Drobné nepřesnosti: křižovatka se silnicí I/14 v Dolní Sytové není v Dolní, ale už asi kilometr v Horní Sytové, mezi Rybnicí a Loukovem na této silnici nic není, nejen území ale i přímo zástavba na sebe přímo navazují, bydle 70 metrů vedle o tom něco vím.
Jedná se o dlouho důkladně připravovanou důkladnou opravu, ve srovnání s půlstoletí starým oceněním „Metr metra stojí milion korun“ i jinými stavbami mi to nějak okatě předražené při znalosti terénu a silnice vůbec nepřijde (na rozdíl např. od různých železničních zabezpečovacích zařízení a systémů)

Jirkw

A co ten obchvat Zákup? Stále žádné nové info? To smrdí řádným průšvihnem, když se na to hodilo takové embargo.

Marcel

Včera jsem se tam byl podívat. Po firmě ani vidu ani slechu, info jsem na internetu také žádné nenašel 🙁

V. P.

Ono se teprve začalo soutěžit, takže si na vítěze rekonstrukce silnice ještě chvilku počkáme. A cena se možná bude pohybovat kolem 200 mil. Kč. Zatím je to jen nafouklá bublina.

Marcel

Nerozumíme si. Bavíme se o zahájené stavbě, která měla být hotova na podzim 2020. Stavbaři zmizeli, nikde žádné info. Hotovo sotva z 1/2.

On.

Odhadní cena je přehnaná aby se pak mohla snížit a hned byl článek o tom jak se silniční stavby zlevňují a železniční zdražují.

Zrzek

No přehnaná, ona ta silnice je taky v dost katastrofálním stavu. Místy jsou sesuvove trhliny více než 1m od krajnice. Pojizerska byla v rozkladu už před více než 15 lety.

On.

Spíš mají zvláštní tabulky na ceny. U silničních staveb se přihlásí jedna dvě firmy a cena je nižší,na železnici když se jich přihlásí pět tak i nejlevnější se nevejde do ceny.

Jiří Kocurek

„Spíš mají zvláštní tabulky na ceny.“

ŘÍkali chlapi na depu, když měli už po šichtě.

zyx

I kdyz si ted presne nevybavuji o ktere useky se jedna, tak celkove je ta silnice pomerne stavebne komplikovana. Takze mnozstvi stavebnich zasahu bude dost rozsahle. Jen pro strovnani – modernizace jejiho useku na prelomu 80. a 90. let se teda take tahla poradne dlouho a to na ty nejvice problematicke casti se ani nesahlo.

Navic pro nemistni, kolem Semil a ZelBrodu jsou geologicke a geomorfologicke podminky ledaskdy mnohem komplikovanejsi nez v sousednich Krkonosich.