Ke stažení: Studie na kanál Dunaj – Odra – Labe, kterou stát zatím odmítá zveřejnit
Ministerstvo dopravy odmítá zveřejnit studii proveditelnosti na vodní koridor Dunaj – Odra – Labe (D-O-L), za kterou zaplatilo téměř 27
Ministerstvo dopravy odmítá zveřejnit studii proveditelnosti na vodní koridor Dunaj – Odra – Labe (D-O-L), za kterou zaplatilo téměř 27 milionů korun. Deníku Zdopravy.cz se poslední pracovní verzi materiálu, kterou úředníci prezentovali prezidentu Miloši Zemanovi, podařilo získat.
O studii žádala redakce prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím, žádost ministerstvo zamítlo. Odmítlo vydat i materiály, které v polovině října prezentovali zástupci ministerstva na setkání s prezidentem. Deník Zdopravy.cz studii získal z jiných zdrojů a dává ji veřejnosti k dispozici.
Hlavní zpráva je ke stažení zde, kompletní materiál o velikosti více než 4 GB zde. Jde o poslední pracovní verzi, ze které ministerstvo vydalo tiskovou zprávu o tom, že se kanál vyplatí.
Ministerstvo dopravy odmítnutí vydání studie vysvětluje tím, že ještě nebyla v plném rozsahu projednána členy monitorovacího výboru a nebyly do ní zapracovány jejich připomínky. Zveřejní ji až po schválení Centrální komisí.
Server iRozhlas.cz, který studii také poptával, upozorňuje na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, podle kterého musí úřad přesvědčivě zdůvodnit, proč by bylo zveřejnění informace nežádoucí. Ministerstvo se omezuje toliko na konstatování, že „diskuse o nehotové, nepřipomínkované studii by byla zavádějící a věcně nesmyslná“.
„Oni sami, tím, že zveřejnili výsledky studie, zahájili veřejnou debatu,“ řekl serveru iROZHLAS.cz expert na informační právo Adama Ruta z Otevřené společnosti
Autoři studie upozorňují, že kanál nemá jen dopravní funkci, ale bude sloužit například také pro zadržování vody nebo rozvoji cestovního ruchu. „Autoři této studie jsou přesvědčeni, že odklad nebo zamítnutí plánu výstavby vodního spojení D-O-L je vážnou ztrátou příležitosti s dlouhodobě negativním dopadem, příležitosti, kdy se na podpoře díla budou podílet minimálně dva sousední státy, finanční zdroje Evropské unie či jiné další výhodné finanční mechanizmy, poskytující podporu pro financování velkých infrastrukturních projektů (EIB, EBRD, WB, (Junckerův balíček), komerční bankovní úvěry). Celkové ekonomické efekty přímé a nepřímé budou dlouhodobě pozitivní, zejména v oblasti hospodaření s vodou a oblasti energetické. Navíc je vodní dílo součástí mezinárodních úmluv České republiky v rámci předvstupních dohod do EU (AGN),“ uvedli v závěru studie.