Když vy Bombardier, tak my Embraer. Boeing ovládne výrobu brazilských letadel
Americký výrobce letadel Boeing spojí své síly na vývoji a výrobě regionálních proudových letadel s brazilskou společností Embraer. Stalo se
Americký výrobce letadel Boeing spojí své síly na vývoji a výrobě regionálních proudových letadel s brazilskou společností Embraer. Stalo se tak jen pár dní poté, co Airbus definitivně ovládl výrobu letadel Bombardier CSeries.
Dva největší výrobci letadel na světě tak nově vstupují do zajímavého segmentu menších proudových letadel s kapacitou do 150 míst. O spojení Boiengu a Embraeru se spekulovalo několik měsíců, dnes ho firmy potvrdily v tiskové zprávě a oznámení pro burzu.
Boeing ve čtvrtek podepsal s Embaerem dohodu o založení společného podniku, v kterém bude mít Boeing 80 %. Šéf Boeingu Dennis Muilenburg dohodu označil jako důležité spojenectví, které přinese hodnotu akcionářům obou společností i jejich zaměstnancům a umožní další růst. „Dohoda z Boeingem vytvoří nejdůležitější strategické spojenectví v leteckém průmyslu, které posílí vedoucí pozici obou výrobců na světových trzích,“ tvrdí šéf Embraeru Paulo Cesar de Souza e Silva. Obě firmy začaly jednat už na konci loňského roku, nejde tak o příliš překvapivý výsledek.
Embraer si svoji divizi komerčních letadel nacenil na 4,75 miliardy dolarů, Boeing za ni zaplatí 3,8 miliardy dolarů. Obě firmy už spolu delší dobu spolupracují. Výroba letadel má zůstat nadále v Brazílii. Obě strany čekají, že veškeré náležitosti kontraktu budou po schválení úřady hotové do konce příštího roku. Obě firmy mají prohloubit spolupráci při vývoji i prodeji letadel. Boeing si tak rozšíří portfolio svých letadel o menší letadla, které dosud nemohl zákazníkům nabídnout. Podobně se k novému typu letadla dostal i Airbus, který se po potížích Bombardieru dostal k letadlům CSeries a jejich výrobě. Konkurentem pro oba hráče může být teď na trhu menších proudových letadel hlavně ruský Suchoj a jeho Superjet nebo čínský Comac C919.
V praxi ale může celý obchod ještě prohloubit duopol Airbusu a Boeingu do menších regionálních letadel. Oba největší výrobci letadel jdou zatím spíše cestou zvětšování úzkotrupých letadel a postupně tak opouští segment letadel s kapacitou 100 – 150 cestujících. Do něj naopak právě Bombardier a Embraer s novými letadly vstoupily: nový E2 od Embraeru pojme až 140 lidí, Bombardier CS300 až 160 lidí. Oba menší výrobce ale vývoj nových letadel značně finančně vyčerpal, Bombardier navíc musel bojovat s hrozbou zavedení cel na jejich letouny pro americký trh.
Boeing a Embraer mají založit ještě další společný podnik pro společný byznys v armádních zakázkách, zejména pak pro odbyt vojenského letadla KC-390.