cargo

Kdy a kde bude v Česku na dálnicích rychlost 140 km/h? Zákon má jít na podzim do vlády

Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkkTachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk

Ministerstvo dopravy chce během podzimu předložit vládě novelu zákona o pozemních komunikací, která bude řešit i zvýšení maximální rychlosti na

Zpět na článek
121 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liberal shark

V reálném životě se stejně jezdí na dálnici 140 – 150 a na silnicích první třídy 110 – 120. Nemá žádný smysl zbytečně kriminalizovat obecně rozšířené a akceptované chování.

Lesní plesnivec

Klasika, protože sám jezdíte jako prase, tak se samozřejmě tak jezdí obecně a je to „akceptovatelné“. Dřív se prý říkalo „dlouhé vlasy, krátký rozum“, ale vypadá to, že platí „velká rychlost, malý mozek“. Předpokládám, že svůj geniální postoj opíráte o něco ve smyslu jako „když jedu podle předpisů, tak skoro nikoho nepředjíždím“, že?

Lesní plesnivec

No, klasický populismus. Změna ze 130 na 140 by měla mít naprosto neznatelný reálný dopad (na 300 km to je deset minut, a to pouze za předpokladu že celých těch 300 km jedete plnou těch 130/140). Nehledě na to, že kdo chce jet 140, stejně těch 140 jezdí, protože policii i jiným orgánům je to povšechně ukradené, pokud si někdo moc nestěžuje nebo to nedostanou příkazem.

Miky

Celkově máte pravdu, ale na některých úsecích jde o zvýšení z dnes již osvědcených a řidiči tak všeobecně přivítaných max. 80 km/h na 140, tedy o plných +60 km/h.

anonym

To je zase nesmysl. Kdy uz, tak alespon 150-160 km/h, aby to davalo trochu smysl.

Tomáš Záruba

Otázka hlavně zní, jestli vůbec nějaké jednotné rychlostní limity mimo město nejsou tak nějak úplná kravina. Zejména tedy mimo dálnice, srovnáme-li nové obchvaty na jedničkách s třípruhem apod proti nějaké okresce páté třídy, kde je i 70 nebezpečných. Ale i na dálnicích je asi podstatný rozdíl mezi D1 Praha – Jihlava a některým z moderněji trasovaných úseků kupříkladu D6. Já bych rychlost asi až tak moc neřešil, většina lidí stejně pojede „na rozumnou spotřebu“. A třeba by se pak policajti mohli soustředit na důležitější věci. Jiná věc je hluková problematika, ale to by znamenalo omezování na max. nějakých 80-100 km/h… Číst vice »

Jerry

Na podzim ktereho roku bude ten zákon

Speedy

Pochybuju, že na to dojde. Nejspíše to bude přesně naopak a současná levicová vláda nařídí rychlost nižší. Ano, bylo líp. 🙂

Karel

Taková byrokracie kvůli směšnému rozdílu 10 km/h 🙂

Franta

To je ale zase nesmysl. Od te doby, co mam auto s tempomatem, dam na dalnici 120 km/hod a jedu. Kdyz predjizdim, tak kouknu do zadu jestli neni nekdo blizko, a jen prejedu do rychleho pruhu Na nejake auta, co me dojizdeji ze zadu ohled neberu, protoze ma jet stejne 130 a pocka si. Ja predjizdim. S rychlosti 140 bude akorat vetsi rozdil mezi mnou a rychlejsimi predjizdeci, coz je nebezpecne. Ja rozhodne svych 120 menit nebudu.

Ivan

Říká vám něco pravidlo, že nesmíte ohrozit, ale ni OMEZIT jiná vozidla?

( nastavený tempomat na 120, reálná rychlost je tak 112-113 km/h, což už je oproti 130km/h rozdíl a pakliže nenecháte dost místa, musí se již výrazněji brzdit)

Matěj

Tak já Frantovi rozumím. Pokud jsem ale v levém pruhu, protože předjíždím např. kamion, můžu jet klidně 100 km/ hod a může mi být ukradené auto, které se za mě z ničeho nic přiřítí rychlostí 150 km/hod, musí přibrzdit a řidič mi ukazuje sprosté obrázky. Ano základem je to, že při přejetí do levého pruhu nesmím nikoho ohrozit, ani omezit, ale je těžko vyargumentovatelné, zda někoho omezuji tím, že ho nutím jet v levém pruhu rychlostí 100 km / hod.

JirkaM

Další zmr* školitel? V zákoně je snad jasně definované že jste povinen uvolnit pruh pro rychleji jedoucí vozidlo. Nikde tam není nic o tom kolik jede a do toho vám může být tak akorát ho*nk

Karel

Zákon tak nějak předpokládá, že ostatní účastníci se také řídí pravidly, tj. nejezdí v protisměru, na červenou, nepřekračují maximální rychlost atd. Bez toho by nefungoval a nedával by smysl.

liberal shark

Hluboký omyl :-). Vy jste ještě neslyšel o principu omezené důvěry, který tak rádi užívají naši soudci a správní úředníci ? Jako řidič se vůbec nemáte co spoléhat na to, že někdo dodržuje zákon o PPK. Naopak jste povinen předvídat, že ho dodržovat nebudou.

Lesní plesnivec

Však ten pruh uvolní. Až předjede.

Matěj

Můžete ukázat odkaz na příslušný §? Nějak si neumím představit, jak jedu po silnici a musím uvolnit místo autu za mnou, protože jede rychleji…

Dalibor

nejste vy náhodou profesionální řidič?

liberal shark

Gratuluji, právě jste se přiznal k opakovanému spáchání přestupku o jízdě v jízdních pruzích.

Divočák

Hlavně méně jezdit za krajnicí 80tkou ..

IGCT

Na českých dálnicích je 140 dávno….dle reality

jan

Já bych uvítal, a chtějí být in a smart. Dynamické tabule a dynamické nastavování rychlosti, podle situace, emisní situace atd. S informacemi o nehodách. Ať s tím Rakouskem držíme tedy aspoň trochu krok.

Jan Sova

Myslíte jako když v Rakousku můžu jet po okresce 100 km/h, ale vedle na placeném úseku dálnice jen 80 km/h, protože to nějaký jouda zrovna zapnul na světelné tabuli ??
Tak se podívejte jak to v reálu funguje u nás : silniční tunel Hřebeč (Pardubický kraj, mezi Mohelnicí a Vys. Mýtem). Svítí tam někdy i 40 km/h, uprostřed hvozdů, bez stavebních úprav a navíc v kopcích, no chápete proč ?? Já tedy ne.

Lesní plesnivec

To je ovšem slině utopické. Čeští řidiči nedodržují rychlost ani na dlouhých úsecích, na kratších omezeních (křižovatky atd) ještě méně a na dynamické úplně kálí. A není to problém jen Čechů – Němcům jsou nějaké dynamické změny taky úplně ukradené. Jediný spolehlivý způsob, jak umravnit řidiče je úsekové měření.

liberal shark

A proč vlastně chcete někoho umravňovat ?

Lesní plesnivec

Protože mám rád spravedlivou, plynulou a pohodovou silniční dopravu . V této zemi a zvlášť pro někoho jako vy zcela nepředstavitelná myšlenka, chápu.

liberal shark

Jak jako spravedlivou ? Jako že všichni musí jezdit jako vy ? A jakým právem jim chcete vnucovat váš způsob jízdy ?

Radovan Komínek

Dobré by bylo zjistit, zda existuje kalkuklace nákladů a přínosů z daného opatření. Vyšší rychlost se samozřejmě může zavést i z toho titulu, že to chce většina voličů, což logiku má, ale mělo by se férově říci, jestli je to pro státní rozpočet věc přínosná nebo ztrátová. Já jsem zatím viděl mnoho názorů, krásnou mapku, ale k ekonomickému propočtu jsem se zatím nikde nedostal. Dal jsem si do kalkulačky 150 km vzdálenost, kterou bude možno hypoteticky využít mezi Brnem a Ostravou někdy po dostavbě obchvatu Přerova a rozšíření Brno-Holubice na 6 pruhů, což by do 10-ti let mohlo nastat. Rozdíl… Číst vice »

liberal shark

Proč bychom se měli zabývat nějakým dopadem do rozpočtu ?

Michal J.

Totální kravina, která má za úkol jen odvést pozornost od skutečných problémů na českých silnicích a dálnicích (policie kontroluje jen to, co je pro ni pohodlné, nikoli to, co je skutečně nebezpečné, nové dálnice se vinou vlády navzdory konjuktuře nestaví, technický stav silnic je mizerný, přemíra značek a semaforů atd.).

Vyšší rychlost bude znamenat (1) více nebezpečných situací, protože se zvýší rozdíl mezi nejpomalejšími a nejrychlejšími, (2) více emisí, (3) více hluku. A časová úspora nestojí za řeč, daleko důležitější než zvýšení rychlosti o trapných 7 procent je odstranění úzkých hrdel.

Nicky

Úspora času minimální a podstatně vyšší riziko nehody – dají se očekávat častější zácpy a čekání v kolonách po nehodách.

...

Riziko nehody se víceméně nemění. Jen následky.

Michal J.

Mění. Rozdíl rychlosti mezi nejpomalejšími a nejrychlejšími se tímhle zpátečnickým populismem zvýší o nezanedbatelnou čtvrtinu. Úměrně tomu se zvýší riziko kolize i její případné následky.

mgr.pavel

Jednak mění (viz Michal J.), druhak horší následky znamenají delší odstraňování, tedy delší zácpy.

jan

Jako silnice 56, která má třeba takové paskvily jako výjezdy na 20 km/h a nikdy dálnicí podle mě nebyla spíš rychlostkou.. 🙂

jan

Kde jsem si dřív myslel, že je povoleno tak 110.
Nehledě k tomu, že třeba Rakousko spíš rychlost kvůli ovzduší snižuje. 130 tam celkem stačí.
Třeba takový Lipník a spol, tam proti tomu nic nemám, je to široké, rovné, mimo zástavbu celkem…

jan

Navíc 56ka na Frýdek Místek má podle mě užší nájezdy místy a dost možná užší odstavné pruhy.

Vnejší pozorovatel

No konečně! Nebál bych se na většině těch úseků i rychlosti 160 km/h. Argumenty, že když tam bude 160 bude se jezdit 180 a více jsou nesmysl, navíc se to dá legislativně ošetřit, aby se to nevyplatilo. Zakázat i předjíždění kamionů z výjimkou míst, kde je to třeba (táhlá stoupání atp.). Na té D46 bude ta strotřicítka zase kdy, pokud se mohu ptát?

jan

Tak je to zvláštní, že v Německu je unlimited.. 200 atd a nějak to funguje.. Ale musí být dostatečné vzdálenosti, ohleduplnost a asi zodpovědnost, což tam asi je.. Jestli nějak umí postihovat lépe agresivitu a vymazanost.. Ať už je to cyklostezka. dálnice, chodník. auto, koloběžka, kolo.
+ jejich infrastrutura je vždy předvídatelná. Standardizované nájezdy a připojovací pruhy atd.

Petr Šimral

Já tedy neomezenou v Německu za funkční nepovažuji. Ne, že bych si nezkusil, kolik mi to jede (mé poslední čtyři auta jedou shodně – 216 km/h – no, však jsou stejná :-)), ale neustále musíte hlídat zrcátko, nejde vyjet zpoza kamiónu na předjíždění, pokud vás tam někdo zažene atd.
A to myslím, že mám na německých dálnicích najeto docela dost.

666

„ale neustále musíte hlídat zrcátko, nejde vyjet zpoza kamiónu na předjíždění, pokud vás tam někdo zažene atd.“
Holt se budete muset věnovat řízení a koupis si dostatečně silné auto

Petr Šimral

Mám dostatečně silné auto, byť to není třistakilowatové Porsche…

Jarek

V Německu na dálnici sice není limit daný zákonem, ale:
– odhadem polovina sítě nějaké omezení dané značkami má, často na 120 km/h, zejména u nejstarších dálnic, které mají jen dva pruhy (pročež bývají přetížené) a vedou zástavbou
– doporučená rychlost je 130 km/h
– u nehod, ke kterým došlo v rychlosti nad 130 km/h, dělají pojišťovny problémy s plněním
Pro vaši potřebu bych to shrnul tak, že je to opravdu jen někde…

AAA

ovšem ta neomezená polovina je stále 5x větsí než celá „síť“ v ČR

liberal shark

Hihihi, vy už jste v Německu dlouo nebyl, že ne ? Na nějakou bezpečnou vzdálenost ani na užívání blinkrů si tam už nikdo nehraje :-(.

sladlu

klid za chvíli dojde ropa a předtím ještě dojde kobalt a lithium a zinek 😀 auta budou dražší a dražší a budeme opět 20let čekat na auto ve frontě 😀
VW Id3 lidové el. vozidlo od pouhých 750000Kč… jsem Ing a životě tolik nebudu mít

Kuba W

ropa je snad na 400 let při dnešní spotřebě ne? uvádí se že za dvacet let bude 1/3 nových aut v evropě vodíkových, 1/3 elektrických a 1/3 na benzín. nejsem Ing ale jsem v klidu

sladlu

Na autosalunu nevidim zadne vodikova auta. A to bych rad. Nejsou ted in… techmolgii vyviji jen honda a toyota

Jiří Kocurek

Problém vodíkových aut je dvojí: Zaprvé, vodík nechce zůstat in. Zadruhé, jak ho vyrobit?
On totiž ta potvora vodík projde vším. Molekula vodíku je tak malá, že se procpe mezi atomy tvořícími materál tlakové lahve. A zacházení s vodíkem je poněkud problematické, ta potvora je výbušnější než vegan v řeznictví.

K.S.

Zase nedělejte že vodík nelze zadržet, po nějakou netriviální dobu to možné je a jak často člověk tankuje? Jednou za týden? To snad ta lahev vodík udrží, Navíc je rozdíl mezi kapalným vodíkem, který se odpařuje a lahev je nutné udržovat na nějakém maximálním tlaku a vysokotlakými, které se používají v Mirai, ty by tak rychle ucházet neměly.

Vodík se v zásadě plánuje do budoucna vyrábět z přebytků zelené elektřiny, dnes to myslím už tak dělají v jedné huti někde v Rakousku.

P.S. Palec hore za toho vegana v řeznictví.

MildaIV

A nemusí se skladovat přímo jako čistý vodík, ale dá se snadno chemicky vázat a pak uvolňovat.

K.S.

To bych snad raději nedělal, zařízení bude mnohem složitější než samotná lahev, byť je to několik vrstev, kovu laminátů a pod.

Jestli někde bude vodík reálně použitelný brzy, tedy během 20 let, tak to bude letectví a železnice.

Ivan

Já to zas tak problematické s vodíkem nevidím…
https://www.toyota.cz/world-of-toyota/news/new-toyota-mirai.json

a vlaky na vodík už nejsou zas taková rarita

Dalibor

není to tak hrozný. on ochotně z prostoru zdrhne dřív, než se stihne naštvat a uapálit. PB je horší, drží se při zemi…

Carlos

Toyota a Hyundai…navíc vodík je ekonomicky úplně mimo

Dalibor

vodík? a kdepak se bere?

IGCT

Ing je dneska skoro každý, nic vyjímečného 😅

Karel

Třeba genderový inženýr nebo inženýr filologie, že?

Carlos

@sladlu 90% lidí si kupuje ojeté auto, včetně mě a nijak mi to nevadí, stejně tak nebudete mít nikdy na lepší Octavii TDI, BMW 3er, MB -C atd.

Bob

Vymýšlíme tady různé rádoby ekologické normy na auta a motory a pak jdeme proti tomu zvyšováním rychlosti. S rostoucí rychlostí roste spotřeba a množství emisí exponenciálně, nikoli lineárně. To znamená, že auto splňující normu Euro 6 má při 140 km/h rychlosti stejné emise jako auto splňující jen normu Euro 4 při 120 km/h.

Martin V.

Tak exponenciálně? 🙂 Odpor vzduchu roste kvadraticky, pokud zahrnete i mechanické odpory (které se nemění), tak je to méně než kvadraticky. Ostatně (140/130)^2 = +16 %, takže nic dramatického. Mnohem víc záleží na jízdním stylu. Pokud jedete plynule a předvídavě, tak na dálnici skoro nepotřebujete brzdit. U dlouhých odbočovacích pruhů stačí zavčas sundat nohu z plynu a zařadit se do něj.

IGCT

Pozor jízdní odpor roste s mocninou rychlosti na 3. Proto má rakouské snížení rychlosti na dálnici kvůli ekologii smysl

MildaIV

Tak zakážeme auta a budeme chodit pěšky.

Martin V.

A nepletete si to náhodou s nutným výkonem? Když pojede loď dvojnásobnou rychlostí, potřebuje sice 8x výkonnější motor, ale jen poloviční dobu. Zmařená energie (= množství paliva) je opravdu čtyřnásobná. Já za důležitější považuju plynulost provozu. Když pojede souvislý proud vozidel 120 km/h, tak se mu přizpůsobím a nebudu předjíždět jako o život jen proto, že smím 130 km/h. Ale zdržovat ostatní taky nehodlám. Jak psal výš Petr Šimral, největší problém je, když se zaseknete někde mezi kamiony a pak se nemůžete dostat zpátky na svoji rychlost.

...

A? Kdo chce, může pořád jezdit 120, ne?

Jinak tohle je mnoho povyku pro nic. Jestli 130 nebo 140, to prakticky nepředstavuje rozdíl. Rychlostní limit na dálnici by se měl zcela zrušit a nahradit jen nějakým doporučením, aby řidiči mohli věnovat více pozornosti okolí vozidla než tachometru.

J.L.

Pro zlepšení průjezdnosti dálnic by bylo mnohem vhodnější zakázat vzájemné předjíždění kamionů.

sladlu

stačilo by použít proměnlivé digitální cedule a zakázat předjíždění, když je to potřeba. Třeba když sněží. A snížit rychlost…
Když většina řidičů nezná zákon říkající že musí přizpůsobit jízdu ke stavu vozovky

J.L.

„zakázat předjíždění, když je to potřeba“ – to je potřeba skoro pořád (aspoň během dne).

K.S.

Here I have fixed it 🙂

Pro zlepšení průjezdnosti cestní sítě by bylo mnohem vhodnější přesunout náklady v maximální míře na koleje a vodu 😀

Samozřejmě je to nadsázka, ale mělo by se to vymyslet nějak tak aby se ze silnic přesouval náklad, připadá mi že zatímco na dráze se platí za každé hnutí kola, tak na silnicích je to snad ještě dotováno.

Jiří Kocurek

dotováno… hmm kolik % ze spotřební daně z paliva se vrací na silnici? Odhadem 40−60 % ?

asdfr

Nech sa paci. Na Slovensku spotrebna dan paliv tvori vyse 10 percent prijmov statneho rozpoctu. V CR to bude podobne. Rozpocet CR na rok 2019 ma planovane prijmy na urovni 1 465 mld . Kc. Z toho treba odpocitat poistenia, 556 mld Kc. Takze prijmi rozpoctu CR su okolo 900 mld Kc. Ak by sme zobrali tak 10 percent prijmov tak zo spotrebnej dane sa prijem pohybuje na urovni 90 mld. Kc. Tu je sa pohybuje cena za 1 km dialnic necelych 200 mil/km. https://zdopravy.cz/zacina-premena-obchvatu-panenskeho-tynce-v-dalnici-cena-v-tendru-klesla-na-685-milionu-34365/ Ak by sa stavali len dialnice, tak CR by zo spotrebnej dane mohla rocne postavit… Číst vice »

K.S.

Spotřební daň je z hlediska srovnání druhů dopravy vyčleněná před závorkou, DPH z ceny se spotřební daní je asi nutnost z hlediska systému, protože pokud by se mělo počítat jen z té ceny, tak by došlo k odhalení té nákupní, což by asi nebylo moc dobré. Obecně ale DPH, která zcela zbytečně lidem zdražuje nákupy, je podle mne je způsob jak vytahat z ekonomiky, do státního rozpočtu další miliardy. Navíc spotřební daň není nijak v rozpočtu určená jen na silnice, stejně jako daně z alkoholu a tabáku jsou obecnými příjmy a nejsou určeny k placení do zdravotního systému. Což by… Číst vice »

Jaaa

Spotřební daň z paliv – 90 mld. Jenže palivem zdaleka „netopí“ jenom auta.

Uvědomujete si, že stát neplatí jenom stavbu dálnic? Ale také jejich údržbu, stejně jako stavbu a údržbu silnic nižších tříd? Jenom SFDI ročně rozděluje na silnice 40 mld. Kraje také udržují svoji síť, a to v řádech horních stovek milionů (Zlínský kraj třeba cca 500 mil.). V jednotlivých obcích jsou položky za silnice obvykle druhou největší položkou (hned za mzdami). Spíš je to tak, že ostatní druhy dopravy silnice dotují.

Ivan

přesně! Minulou středu jsem jel po D7 v úseku před Chomutovem, hezká rovná dálnice, jede se 150 a co člověk nevidí před sebou, „truck rallye“. Dvě (s prominutím) hovada se předjíždí stylem, že jeden jede odhadem o 0.5 km/h rychleji. Stopoval jsem to přes dvě minuty, občas jeli i stejně rychle. Předjedu je, za minutu to samé a opět, nemohli se předjet. Tohle by prostě měly trestat (zakázané to je, řidič nesmí omezit ostatní řidiče). Proto by to měli celoplošně zakázat. Že jede jeden o malinko rychleji je ve výsledku šumák, tak ať jedou za sebou, nebo ještě lépe, ať… Číst vice »

Martin V.

Tomuto jevu já říkám „souboj omezovačů“ (pokud si tam někdo chcete dosadit souboj omezenců, může být 🙂 ) Pokud oba mají nastavené omezovače na stejné otáčky odpovídající cca 85 km/h, tak vyhrává ten, který má méně ojeté pneumatiky a tedy větší kola. Podle mě ti kamioňáci nemají soudnost. Takovým chováním si proti sobě popuzují drtivou většinu ostatních řidičů včetně bytostných flegmatiků.

J.L.

Pro plynulost dopravy na dálnicích by bylo mnohem významnější zakázat vzájemné předjíždění kamionů.

J.L.

Omluva za duplicitní komentář v důsledku dočasného rozpadu „Chytré sítě“ O2.

sladlu

Silniční infrastruktura ve vývoji stagnuje. Občas nějaký výzkum vytvořil lepší asfalt atd, ale asi žádný zázrak. Cca 60-70 let se pro uživatele prvních tříd a dálnic nic nezměnilo po čem jezdí. Leda občas změny v rychlostních limitech +-10Km/h. Nutnost obchvatů měst taky objevily v minulém století.. Chybí rozhodně redundantnost dálničních cest skrz republiku. Pořád jsou nehody a pořád je potřeba dělat rekonstrukce a modernizace. Další slabina je Pragocentrismus :/ Chybí dálniční cesta Znojmo-Jihlava-Pardubice/Kolín- Polsko/Německo Chybí dálniční cesta Pardubice- Mladá Boleslav- Mělník-Slaný-K.Vary Chybí dálniční cesta Jihlava- Písek – Plzeň Cesta Břeclav-Zlín Když bude nehoda na D1 mezi Jihlavou a Prahou, řidiči… Číst vice »

sladlu

Napadla mě další důležitá redundantnost. Když bude nehoda na D52, řidiči mohou použít spojku na D2 jést do/z Brna nebo pokračovat na sever na Zlín

K.S.

Tak zrovna D52/D2 jsou sice přes obce, ale pořád dobře propojené, takže to problém není. Navíc D2 má vedle ještě starou silnici. Jet na Zlín přes Břeclav je sebevražda, osobákem to ještě jde, ale přidejte si půl hodiny na průjezd. Netvrdím ale že by se nehodila spojka D52/D2 protažením I/53 na D2.

sladlu

Jiste ze az dodelaji tu dalnici myslim d55.

Ted je sebevrazda pouzit d3 resp I3 a i d1

K.S.

Neexistence D55 nevadí tak moc jako absence obchvatu Břeclavi. Alespoň v jeho dvouproudé podobě, přestože se uvažuje o tom že ta nemusí stačit. Nicméně bude z větší části v +2, takže klidně je možné že to bude stačit díky možnosti mimoúrovňových křížení.

K.S.

Znojmo-Jihlava-Brod-Hradubice je super trasa pro vlak, ale silnice má trochu větší smysl přes Brno, taky třeba z důvodu existence trasy Hitlerovy dálnice, bohužel to vypadá ale že by minimálně nějakou dobu bylo spojení nepřímé přes D1, ne že by to nešlo, ale bude se muset znovu rozšiřovat a nevím jestli Praha unese že by Brno mělo osmiproudou dálnici. 😀 Navíc je tu možnost napojit Polsko nepřímo přes D35, nevím jaké jsou přesně plány, ale vypadá to jakoby minimálně kdysi byl plán na nějakou dálnici na Šumperk a snad Mezilesí. Další dálnice má jít z Hradce, dělat dálnici přes Vysočinu mi… Číst vice »

cikcak

Ano, naprosto souhlasím. Praha se stane (pokud už jí není) obří dálniční křižovatkou republiky. A za současného stavu, kdy chybí podstatné části D0, termíny zprovoznění v nedohlednu, si neumím představit, jak to bude vypadat za pár let.

K.S.

Bohužel, snaha o budování radiální sítě po republice bez okruhu, který by byl jejím středem, je problém, který se dal předvídat a řešit minimálně dvacet let. Chápu že v dobách minulých kdy tolik aut nebylo se to řešit nemuselo tak moc, ale rostl či roste-li automobilismus, tak přivádět auta více a poněkud zbytečně do nějakého místa je problém.

liberal shark

Také by mně zajímalo, který kkt tu radiální topologii dálnic vymyslel :-((.

Vladimír Bílý

Plán výstavby dálniční sítě je starý v podstatě 30 let a bohužel je dnes již překonaný svým důrazem na radiální směry s Prahy a Brna, čímž se tyto dva body staly vlastně dvěma velkými dálničními křižovatkami, které nelze nijak minout. V Čechách chybí jakási okružní dálnice, zejména severní alternativa k D1 typu Jihlava, HB, Kolín, MB resp. jižní alternativa D1 Jihlava, Veselí n/L, Písek, Plzeň. Na Moravě chybí jasný plán na dálniční spojení na slovenskou D1. Také je otázka, jestli nevyřešit D43 z Boskovic na sever nějak jinak. Silný dopravní proud z D43 se zde bude dělit mezi Svitavy a… Číst vice »

...

Myšlenka dobrá, ale pokud chcete decentralizovat, nemůžete decentralizovat jen dopravu, ale i státní správu, hospodářství apod. (jako třeba v Německu). Pak i ty tangenciální trasy budou dávat větší význam.

liberal shark

V době elektronických komunikací je otázka decentralizace veřejné správy zcela bezpředmětná. Navíc u státečku, který je ekvivalentem jednoho čínského okresního města.

K.S.

To je celkem zajímavý nápad. Otázka také je jestli D43 dělat dle Německého plánu, nebo pokračovat v nepřímo zapojené přes Svitavskou radiálu.

Vladimír Bílý

Kdysi byla řeč o jižním obchvatu Kuřimi v tunelech. Ta věc by napojení D43 „nějak provizorně“ vyřešila. Plnotučným řešením severojižního obchvatu Brna by samozřejmě bylo dodělat komplet exteritoriální dálnici v úseku Syrovice – Kuřim (Boskovice). Tak to jsme se zase zasnili a pojďme stát zácpu na VMO.

johny

Spatne opatreni. Tisice lidi bydlici v okoli dotcenych useku to poznaji na vlastni usi, a to zvlaste pri zatazene obloze. Kdo nezazil, neuveri…

Bob

Přesně tak, hluk kolem dálnic tím určitě vzroste, to je prostě fyzika.

Vladimír Bílý

Co se týká hluku a emisí, tak zásadně větším emitentem jsou kamiony. Pro ty se ale nic nemění. Na hluk má vliv také kvalita povrchu.

Petr Šimral

Zásadně větším sice jsou, ale proč přidávat. Já jsem spíše pro snížení rychlostního limitu a to právě kvůli hluku, emisím a kapacitě dálnice.
A divil byste se, jak vytuněný sporťák slyšíte…
Bydlím přímou čarou od D1 1,5 km odstíněn kopcem.

Vladimír Bílý

Problém tedy není v rychlostním limitu na dálnici, ale vůbec v existenci hlučných sporťáků a zejména motorek. Ve městě je to soužití s nimi ještě horší a to jedou (občas) jenom 50.

Jan Sova

pravda, jezdí mi pod okny v 1. patře. Jsou asi 4m ode mne a slyším je i ve 20 km/h. Motory a hned za nimi pneumatiky, které na starém asfaltě udělají své…. V tu ránu není slyšet televize při večerním sledování.

Lesní plesnivec

Z dálnic slyšíte ovšem prakticky pouze vítr a šum z pneumatik. To drtivou většinu motorů spolehlivě přehluší.

Jarda

D11 je perfektní dálnice. Tam není moc o čem. Minimálně tady to podporuju, protože tady to opravdu dává smysl.

Kuba W

a co to přinese? že budete o dvě minuty dřív doma? gratuluji

Jiří Kocurek

Na železnici jsou 2 minuty kolikrát důvodem k přeložce trati.

Ivan

Ne, že člověk dostane méně pokut (kupodivu jsem na dálnici zatím žádnou nedostal a to 130 nejezdím)

Asd

Třeba to že se pojede více v klidu. Bez strachu z policejních passatů a superbů.

Karel

Těch policejních kontrol je tak málo, že stejně stačí odchytit a zpokutovat jen ty největší magory. Stejně je to div, že dodneška nebyl vynalezen systém, který by detekoval a řešil 100 % dopravních přestupků.

sladlu

140 je moc… to znamená že každý pojede 150km/h:D
D 27,5/120
120km/h je konstrukční rychlost. Naše dálnice se rozpadají … D5 nevydržela více než 50% dubu životnosti. D3 není zhomologovaná 😀 atd

noerf

sladlu: Vzhledem ke stavu dnešních vozidel bych se nebál ani rychlosti 150 km/hod. Na druhou stranu bude třeba více pozornosti, protože část řidičů jezdí 120 km/hod a při předjíždění kamionu či autobusu jedoucího 90 – 100 km/hod bude řidič jedoucího rychlostí 140 km/hod o něco rychlejší.
U konstrukční rychlosti 120 km/hod je otázka, zda-li je to maximální hodnota z norem či při splnění parametrů horizontálních a vertikálních navrhovat vyšší rychlost.

sladlu

upřímně nevím, a další otázka je: na jaké parametry je vypočítaný koberec vozovky

AAA

a povolí se 150, každý pojede 160, povolí se 190, každý pojede 200, povolí se neomezená rychlost, každý pojede rychlostí světla.
Trololo….

Jiří Kocurek

Má bicykl konstrukční rychlost a je tato uvedená v technickém průkaze? 😀

Karel

U jízdních kol je hlavně zajímavé, že podle zákona mají podléhat schvalování způsobilosti typu, ale prováděcí předpis je z toho tak nějak vyjímá. A tím pádem pak vůbec není jasné, jak má být vůbec dosaženo toho, aby splňovala nějaké podmínky. Pak je zajímavé, že padesátka v obci se vztahuje na všechna vozidla, ale devadesátka mimo obec bůhvíproč jen na motorová vozidla (takže na kole můžete klidně 120 km/h).

Dušan

Co to je za blábol s tou konstrukční rychlostí ? 120 je a) návrhová rychlost, ale pro dálnici je zásadní směrodatná rychlost, což jer rychlost, kterou za mokra nepřekročí 85% řidičů a na tu jsou optimalizovány jednotlivé návrhové prvky dálnice tam kde to jde a její hodnota je V = 130 km/h.

liberal shark

Běžte si zajezdit do Itálie na neplacené úseky dálnic a budete koukat :-).

Kuba W

to je fakt nejdůležitější věc co potřebujeme zlepšit v dopravě? raději postavte 500 km dálnic a rychlost nechte tak. ale chápu že značky se dají vyměnit za víkend. jakou že mají rychlost v zemích s malou nehodovostí a úmrtností? třeba Švédsko Dánsko atd?

johny

Tak tak, a krome male nehodovosti a umrtnosti v pripade Svedska jeste velke vzdalenosti

Jiří Kocurek

Švédsko není tranzitní zemí. A velkou část roku (oproti ČR) tam leží sníh, přičemž díky rozhlehlosti země (449 964 km²) není taková hustota provozu jako v ČR (78 866 km²). Obyvatel je skoro stejně. Navíc má Švédsko tu výhodu, že podél pobřeží lze provozovat lodní dopravu, což dále rozděluje zátěž. Čili to srovnání kulhá na obě nohy.

Jo a mimochodem, nejvíc bouraček je ve městě a na okreskách a to především po přepočtu na počet vozidel.

johny

Jestli je ten který stát tranzitní tady přece při řešení této otázky vůbec nehraje roli. Když pojedu po dálnici z Dráždan do Budapešti přes Prahu a Bratislavu, tak ujedu zhruba stejnou vzdálenost, jako když pojedu po dálnici z Malmö do Stockholmu. V prvním případě budu tranzitovat přes dva státy, v druhém případě je to vnitrostátní doprava. Ten argument se sněhem… 🙂 Jinak dálnice jsou ve Švédsku hlavně na jihu území, kde je i největší hustota zalidnění. Pokud můžou podél pobřeží realizovat lodní dopravu, tak to bude mít smysl hlavně pro cargo… (těžko pojedu jako FO někam z města A do… Číst vice »

MildaIV

V německu mjí rychlost na dálnicích neomezenou, proč se ptáte?

Zesp

Klobouk dolů před Slováky, zase jsou kus před námi. ..

IGCT

Čoboláci kus před námi nejsou, jinak by se k nám v houfech nestěhovali z toho jejich čobolstánu.

MildaIV

No nevím, Čaputová tvrdila v New Yorku opak. Asi se spletla, říkla že emise sníží a myslela přitom, že je zvýší.

K.S.

Tak záleží v jakém oboru je budou snižovat/zvyšovat, třeba v energetice jim stačí staré uhelky nahradit paroplynem.