Dopravci Lidé Železnice

Kdo zamíří do vedení ČD? Ve hře je šéf Drážního úřadu Kolář i manažer ČD Cargo

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

Nejméně ze tří zájemců bude vybírat dozorčí rada Českých drah dva nové členy představenstva státní firmy. Ani jeden ale nesplňuje podmínky, které si dozorčí rada stanovila. Přesto už proběhly první pohovory.

O post ve vedení firmy se uchází někdejší náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář, který má za sebou ještě působení v čele SŽDC a aktuálně je ředitelem Drážního úřadu. Mezi přihlášenými je také ředitel Odboru údržby a oprav kolejových vozidel ČD Cargo Zdeněk Štěpánek a ředitel oblastního centra údržby Českých drah v Praze František Kozel. Štěpánek a Kolář svoji přihlášku deníku Zdopravy.cz, Kozel řekl, že je to jeho interní věc. Jeho kandidaturu ale potvrdily redakci dva zdroje.

Předseda dozorčí rady Petr Moos nechtěl téma výběru nových manažerů detailněji komunikovat. „Přihlásil se optimální počet lidí. Ani málo, ani příliš mnoho,“ uvedl pouze. Podle něj by mělo být rozhodnuto do konce měsíce.

Všichni tři se ale hlásí na post náměstka pro provoz, na post náměstka pro správu majetku podle dostupných informací nikdo.

Ani jeden z přihlášených nesplňuje ale přísnou podmínku, kterou si dozorčí rada v inzerátu na nové členy vedení stanovila. Jde o manažerské zkušenosti na úrovni nejvyššího managementu ve firmě s minimálně 300 zaměstnanci a nejméně tři roky praxe v posledních pěti letech. Kolář by takovou podmínku splňoval, kdyby nebyl v roce 2014 odvolán ze SŽDC, v případě Štěpánka i Kozla nejde o posty v nejvyšším managementu. 

Představenstvo Českých drah prošlo v září velkou proměnou, když dozorčí rada odvolala tři členy z pěti. Aby bylo usnášeníschopné, dovolila do vedení firmy ještě Radka Dvořáka, dva posty zůstávají volné. 

Výběr manažerů má na starosti společnosti Constellation, kterou doporučil ministr dopravy Dan Ťok.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • No že by tehdá neželezniční pan Žaluda byl něco nad a něco navíc dokázal kromě délky služby nevím. Toť na jednu stranu…

    Na stranu druhou by to opravdu chtělo něco jiného a hlavně jinak…

    Nechtěl jsem se k tomu nějak moc jak v poslední době činím vyjadřovat…

    Ale něco by to chtělo dělat jinak a změnit ve vedení a o vedení zcela jinak…

    Otázkou zůstává, zda za současných dob je to vůbec možné…………

  • Je uplne jedno kdo tam je. Odtrzenost od reality je u managementu CD uz minimalne 20 let stale stejna. Rizeni teto instituce je jednoduche a dokazal by to kazdy. Osekat provozni naklady az na dren a kontrolovat to takovou zatezi neproduktivnich zamestnancu ze by to neunes ani Sysifos…

    • ČD za posledních 20 let ušly ohromný kus cesty. A já smekám, co se manažerům za tuto dobu povedlo. V tak kdysi zkostnatělé a socialisticky fungující firmě.

  • Zdá se, že pozice láká jen lidi z prostředí železnice. Podmínky výběru neznám. Překvapilo mě, že není mezi zájemci nikdo z top manegmentu třeba dopravního podniku (Praha, Brno…). Jestli nesplňují podmínky, nebo je daná pozice neláká nevím.

    • Mne spíš překvapilo, čerpaje informace z nadepsaného článku, že Ti co se přihlásili, neplní podmínky zadání. Čeho je to důkazem, nechť posoudí lidi sami!

      Přeci se nebudu hlásit někam, když neplním prvotní zadání 🙂

      • Myslíte , že kdyby všichni zaměstnavatelé trvali striktně na všech požadavcích se kterými vypisují výběrová řízení, že by měli nějaké zaměstnance ?

        • Nevím jak zaměstnavatelé, ale když si přečtu podmínky výběrka, nabídky práce, tak první na co hledím je, zda vůbec plním základní kritéria požadovaná na konkrétní pozici. Nikdy mne nenapadlo přihlásit se někam, když nemám požadované napřiklad jazykové znalosti, požadovanou praxi, odbornost, řidičák na oa a podobně.
          „Příměr: hledáme řidiče MKD, nástup možný ihned a přihlásím se když nemám ani řidičák na oa“

          Trošku mi to právě přijde naopak, jako znevážení zaměstnavatele, který poptává takové pozice.
          Nabízí se pak také otázka, proč klade na oko podmínky, když na nich následně netrvá, ale umím si sám odpovědět velmi uspokojivě, protože jsme v Česku 🙂

          • Je jasné, že se neuplatníte jako řidič kamionu, pokud nemáte C+E, profesní průkaz a všechny další náležitosti.
            U jazykových znalostí už to tak jasné není. Řada firem je požaduje i když se jedná o pozici, kde je zaměstnanec ani nemá možnost využít. A dále.. řada firem požaduje lepší jazykové znalosti, než jsou pro výkon té které pozice opravdu nutné. A proč se třeba nepřihlásit na pozici , kde jediným , čím nedisponuji je třeba znalost angličtiny na úrovni B2 (protože mám B1) , ale po všech ostatních stránkách mám na to většinu ostatních uchazečů převálcovat.

    • Podívejte se na to takto. Pokud budete šikovný člověk v soukromé firmě a budou za Vámi vidět výsledky , bude si Vás majitel firmy vážit a udělá vše proto , aby si Vás udržel. U státní firmy toto neplatí. Můžete být super šikovný , můžete mít super výsledky. Ale když nebudete mít za zády politickou podporu , skončíte…

  • Soukromý názor:
    Proč v této republice stále dokola vybíráme na vrcholové posty osoby, za kterými stojí všelijaká minulost, rotující jako bumerang? Staří známí, čerství vítr ani nový směr nepřinesou! Co SŽDC odloží u ČD s povděkem přijmou a taky naopak. Začarovaný kruh, prý odpolitizované vedení státních firem a podniků.

        • Já si teda nový vítr představuji úplně z neželezničního prostředí. Sice by neměl zkušenosti s železnicí, ale to by tak nevadilo. Neb co ČD chybí je profesionální manažerské vedení zaměření na kvalitu, úspornost a hlavně nepropojenost se stávající strukturami a podniky (jako třeba Škoda).

          • No tak mi najděte kvalitního manažera soukromého podniku, který dobrovolně vleže do podniku řízeného českými politiky, především pak vládou. Udělal to Žaluda a měl svázané ruce. I tak to byl nejlepší generál, co tam byl.

            • Dalo by se to říct i o Krtkovi. Taky dobrý manažer, ale stát, napojený na určité zájmové skupiny, dělá své.

          • Proč z neželezničního prostředí ? Vždyť u nás máme poměrně dost soukromých železničních dopravců. Třeba pan Šimral by mohl být ideálním kandidátem. Názory na dění na železnici má pokrokové . Ví o čem podnikání je a dost je toho za ním vidět.

            • Tedy Vy jste mě rozesmál 🙂 Proč bych něco takového dělal? A i kdyby, tak na to nemám kvalifikaci.

            • Tak kvalifikace je důležitá.
              Vzdělání je velmi důležité ale kvalitní schopnosti uchazeče Vám nezaručí.
              Donedávna (do důchodu), byl ředitelem pro trakci u DB Netz chlap bez maturity. Vypracoval se úplně od spodu. Jenže měl přirozenou inteligenci a neuvěřitelnou praxi. U podřízených měl naprostou autoritu, protože co řekl, mělo smysl a reálný základ. Doktoři a dipl. Ing z db system technik (výzkum) s ním diskutovaly jako se sobě rovným. Díky němu v Německu téměř vymizely stahovačky a vypínačky se omezují na nezbytné minimum. Také stabilitu trakční soustavy je třeba zmínit.
              Čerpal jsem z článku který jsem o něm před pár lety četl.
              Petra Šimrala bych si však dokázal představit jako El Direttore u SŽDC. Praxi pro to má neuvěřitelnou. Jak z Čech, tak ze zahraničí.
              No a včil pane Šimral ten smích 🙂 a po štamprly.

        • Novy vitr určitě neni Kolar… Nemame diky nemu regionovy? Co udelal na SZDC krom zvelebovani vlastni kancelare a audi?

Newsletter

Partneři