Kdo postaví první část metra D? Do tendru za téměř 11 miliard dorazily tři nabídky
Upravený návrh stanice Pankrác. Pramen: IPR Praha
Dopravní podnik hl. m. Prahy bude vybírat z celkem tří nabídek firmu, respektive sdružení firem, které postaví první úsek metra
Spise by me zanimalo kdy se rozhoupou k dostavbe metra na letiste. Rychlodraha je v nekonecnu a Praha by nebyla ani prvni ani posledni metropoli, ktera by mela jednu linku se tremi konecnymi stanicemi. Klidne by soupravy mohly jet na povrchu.
Metro na letiště odpískala Praha ještě za Béma. Připravuje se železnice. Po povrchu to nejde, navíc na Veleslavíně není založená odbočka, varianta přes Motol je zase nesmyslně dlouhá a drahá.
Pankrác coby pražská čtvrť, pane Sůro, jest odjakživa rodu ženského. Tedy na Pankráci, mezi Pankrácí atd.
Přesně tak na Pankráci … mezi Pankrácí…
Pobavilo mě to, říkal jsem si, pak místo Olbrachtova mohla být… mezi Pankrácem a Bonifácem… 😀 😀 😀
My náplavy to už tolik nerozlišujeme 😀
Žádná čtvrť se Pankrác nejmenuje, je to spíš místní jméno podle kostela sv. Pankráce, takže až tak striktně bych ten rod nebral…
Máte pravdu. „Některá jména místní, např. Aš, Bohdaneč, Bubeneč, Ostřihom, Pankrác a další, můžeme řadit ve spisovné češtině buď k rodu mužskému, nebo k rodu ženskému, např. ten Aš i ta Aš.“ – viz https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=200#nadpis4
A někde se to v čase mění, třeba dříve ten Olomouc, dnes ta Olomouc.
Metro D by bylo dobré vést blíž přes nádraží Vršovice a prodloužit z Náměstí Míru přes Nám. Republiky do Bohnic. U Náměstí Bratří synků je D příliš blízko metra C.
Mezi náměstím Synků a metrem C je asi 100 metrů. Ale výškových 😀
A dalších 700 do boku. A to nádraží ve Vrškách je do 500.
To těžko, když Nuselák se v nejvyšším místě nalézá 42.5 metrů nad údolím.
To už bude mít Praha na tu část stavební povolení? A jak to vypadá s těmi cca 6 miliardami, které byly na Metro D rezervované v OPD II?
– Ještě nemá, je požádáno o vydání.
– Nijak, protože OPD II končí 2023.
OPD II (neboli EU sedmiletka 2014-2020). To už se nestihne.
Ano, program končí letos, ale platí až pro projekty do roku 2023.
Je v plánu stavět více úseků současně nebo postupně? A pokud postupně
Omylem jsem to poslal dřív…. Pokud postupně, tak bude i postupně spouštět provoz metra?
Současně, tenhle krátký úsek se soutěží zvlášť, protože je nejsložitější, nejdražší a bude trvat nejdelší dobu, ale zároveň je nejdále s přípravou. Ale minimální provozovatelný úsek bude Pankrác – Nové Dvory.
Díky
Z hlediska opravdu globálních potřeb Prahy to jsou v tomto okamžiku naprosto vyhozené peníze a čas – například v porovnání s nedokončeným Městským okruhem, který každý den negativně ovlivňuje x-násobně více obyvatel a návštěvníků Prahy, než pár kilometrů podzemky…
Blbost, tímto směrem nevede ani železnice. Přeložit jak ty sídliště (dodnes jako za komunistů obsluhované kloubovými autobusy na Kačerov), tak nově dojíždějící ze satelitů na něco kapacitního a rychlého je zásadní.
Já netvrdím, že to metro není potřeba. Co ale tvrdím je, že oba okruhy (Městský i Pražský) jsou xxx krát důležitější.
Každodenní dopravní zácpy, způsobené neexistencí těch okruhů, ovlivňují život celé Prahy. To chybějící metro ovlivňuje život pár desítek tisíc lidí na Praze 4.
Pokud bude někdo toto mé tvrzení rozporovat, tak jednoduše lže…
Vnejsi okruh je afaik vec RSD, tam bohuzel Praha nema moc vliv…
To snad ví každý, nebo ne…?
Vy zde zpochybňujete prioritu prací na dopravních stavbách města Prahy. A argumentujete, že vnější okruh má Praha stavět dřív, než Déčko.
Tak vám zde vysvětlujeme, že mícháte hrušky (Prahu) s jablky (ŘSD).
Jinak argument „toto je potřebnější, zastavte tamto“ je mimo. Ono je možné stavět oboje, nezávisle na sobě. Bylo by pořádným nesmyslem se soustředit jen na tu nejprioritnější stavbu (kteoru navíc každý vidí jinde)..
Ale má. Copak taková Suchdol co se okruhu brání jak čert kříži není součástí Prahy? Ještě jsem neslyšel, že by Pražský primátor jednal s Babišem a jemu podobnými na urychlení výstavby pražského okruhu. Nebo aby pražané vyšli do ulic a demonstrovali za urychlenou výstavbu. Ale třeba se pletu a to všechno jinak. Magistrát i jednotlivé části mají vše hotovo a jen to všechno brzdí svou neschopností ŘSD.
Přesně, a málokdo z těch šotomilů VHD si uvědomí že absence okruhů negativně ovlivňuje každý den i normální funkčnost veškeré VHD. Koleje těžko budou spása ty ani v zeleném Švýcarsku ke každému baráku nevedou.
Ze doted neni dalnicni okruh je samozrejme prusvih, kterej opravdu prinasi komplikace. Kdo potrebuje jen projet kolem, nemel by byt nucenej zajizdet dovnitr do mesta pro dobro vsech. Uvnitr mesta mi ale cim dal vic prijde, ze IAD je schopna rychle zaplnit a ucpat libovolnou nove postavenou kapacitu do te miry, ze je to vlastne jedno…
Bohužel okolo mýho vedou…. Trojsklo to nevyřešilo….Bohatě by stačilo, kdyby nejezdily obutý osobáky a extra křápací náklaďáky. Je zajímavý, že třeba ucelenka vezoucí auta skoro není slyšet…. ale včera projel vlak se dřevem a to byl takovej kravál….
Není tedy řešením se přestěhovat, pokud vás to nesnesitelně obtěžuje?
Tak nějak. Chci bydlet v Praze, blízko metra, ale ne tramvaje, chci mít klid i dálnici, ale ne blízko mě. Prostě ve městě jezdí auta, tramvaje a na vesnici štěkají psy, kokrhají kohouti a vrčí sekačky.
Běžné trojsklo je někdy horší než dvojsklo, zejména pak u nízkých frekvencí. Aby tlumilo zvuk, musí mít každá vzduchová komora v té sestavě trochu jinou šířku, tedy třeba jedna 14 a druhá 16 mm.
Takže jednoduše říkáte, že kdo má jiný názor, je lhář. No i takto si člověk může vynucovat jediný správný názor.
Honzo, prosím, nejdřív si situaci okolo dokončení okruhů nastuduj, kdo má kde jaký pravomoce, pod koho to spadá, co tomu brání a pak teprve začni diskutovat a motat do toho trasu D metra. Díky.
Ne. To není o názoru.
Pokud neexistence dopravní stavby A negativně ovlivňuje každý den život 1.000.000 lidí a neexistence dopravní stavby B každý den negativně ovlivňuje život 40.000 lidí, tak která z těch dvou staveb je elementárně důležitější? A nebo B?
Pokud někdo tvrdí, že stavba B, tak popírá elementární logiku. A ano; v tom případě budu tvrdit, že je to lhář. Stejně jako každý, kdo mi bude tvrdit, že stěna, na kterou se právě dívám, není bílá ale fialová…
elementárně důležitější ta, kde je největší prostor pro penězovod.
Sorry, ale dopravni stavba, ktera by svou neexistenci denne nezanedbatelne negativne ovlivnovala milion lidi u nas neni. Jsou takovy, ktery jich takto negativne ovlivnujou dost (D3, D35, Brno-Viden, i prazskej dalnicni okruh) ale na milion denne nedosahne zadna z nich. O rad min a furt to muze byt prehnany…
A v Africe maj děti hlad. Tak jakýpak okruhy, že JaneS?
Jane, důležitější je samozřejmě DO, ale ty asi nechápeš že spolu tyto stavby nemají nic společného. Jak už tady bylo řečeno, jedno je věcí státu, druhé města a zastavení příprav stavby metra D by nepohnulo s DO ani on píď. Co se týče městského okruhu který bude stavět město, tak také marně hledám spojitost v těchto dvou stavbách. Peníze budou na obojí, žádným způsobem nezdržuje příprava jedné stavby přípravu stavby druhé. Takže, co vlastně chce básník říct? Jo a lhář si tady tak akorát ty, neexistující D0 ovlivňuje život mnohem méně lidí a chybějící metro D mnohem více než tady… Číst vice »
Okruhy jsou chiméra, nebudou dostavěny nikdy.
Ano, to je pravda, bohužel trasa metra D, tak jak je naplánována se největším sídlištím na jihu Prahy vyhýbá. Takže místo na Kačerov je budou autobusy a snad i tramvaj vozit na Libuš a Nové Dvory. Trasa D nelogicky přímo obslouží méně obydlené části jako Písnici a Libuš.
Trasa C na severu se taky vyhnula Bohnicím i Letňanům…
Což se ukazuje jako špatně, konečná v polích u Letňan měla být dostatečným varováním, bohužel nebyla. Zase si to zopakujeme.
To jsou zcela nesrovnatelné případy. Do Letňan se jede oklikami a jen kvůli tomu debilnímu výstavišti, které si to celé nejspíš vylobovalo, ač jsou kolem významná zastavěná místa, která by byla lepším cílem. Do Písnice se jede kvůli depu, které někde být musí, jede se tam rovně a žádný lepší cíl tam někde kousek vedle není. Pochytá se příměstská doprava do metra, které bude lákavé, protože rychlé, protože nevymetá Lhotky a jiná rádoby „lokální (pseudo)centra“.
Trasování vychází z možnosti umístit depo a velké P+R, takže z toho vyšla Písnice.
Jinými slovy, metro není určeno pro Pražany, ti ať se dál mačkají v autobusech, v lepším případě v tramvaji (tedy pokud se skutečně z Modřan protáhne), ale pro Středočechy. Krásná ukázka jak představitelé města dbají o zájem lidí co je zvolili.
To jsou ty věčně omílané báchorky založené na zástavbě dokončené před 30 lety. Metro se staví pro stav zastavěnosti který bude za 10 let a později. Pochopitelně nové stanice budou (jsou už teď) impulsem pro rozvoj území okolo. Kromě toho je metro páteřní dopravou a nemá vymetat obslužnost nějakých sídlišť, která mají tu smůlu, že stojí stranou od rozumné trasy. Když se stavěl původní (dnes nejzatíženější) úsek 1C, tak taky nespojoval místa nejhustšího osídlení, centra města se jen dotkl u Muzea, ale protože je relativně rovný, rychlý a vede potřebným směrem je od začátku nejpovedenější úsekem v Praze.
Jinými slovy, lidé vše mají přizpůsobit infrastruktuře, nikoliv infrastruktura lidem. Jinak krásným příkladem toho budoucího rozvoje je právě konečná v Letňanech. Na sídlištích na jihu žijí desetitisíce lidí, v rodinných domcích na Libuši a Pisníci max. tisíce. Snad alespoň protáhnou tu tramvaj.
Kdy jste byl naposledy na Libuši? Některé rodinné domky tu mají asi tak 11 pater už od doby před 30 lety, kterou jsem zmiňoval. A dost se tam staví. A ta zarostlá plocha uprostřed je nezastavěná právě jako rezerva na stavbu metra, víme, pane? S mezerou na Nových Dvorech je to podobné. Ono to metro je fakt navržené už hodně dlouho. A Písnice – no chceme-li depo, asi to na nějakou periferii dojet musí. V Paříži většinu vlaků ukládají na odstavné koleje v podzemí, ale obávám se, že v Praze se toto nepovede!
Zapomeňte, že by současné vedení Prahy stavělo něco pro auta. MHD a vlaky mají přednost, auta by současné vedení Prahy nejraději zakázalo.
Jirko, ty se divíš? V současné době (mimo koronavirus) se mnohem více podporuje hromadná doprava, protože je ekologičtější, pohodlnější a v případě kolejových vozidel i rychlejší.
Já vám nevím, tady se mají postavit dvě stanice, úsek mezi nimi o délce cca 900 m + napojení na linku C a bude to stát 11 mld. korun. Ve Varšavě prodloužili metro o 3,4 km za 6,9 mld korun a ve Švédsku postaví česká Subterra 4 km za 5 mld. korun.
Jsem sám, komu se 11 mld. zdá opravdu hodně?
Určitě nejste sám, ono se to mistrně zdůvodní nějakými specifiky, složitou geologií, novými technologiemi, atd. Dalo by se to skousnout, když by bylo hotovo za 3 roky a ne za 7,5 let – tak dlouho se snad v Praze žádný z úseků metra nestavěl.
První úsek 1966 až 1974. A stavělo se z povrchu.
No jedna z těch stanic je přestupní a kutat něco pod provozovanou trasou (bez předchozí stavební přípravy na céčku) bude pěkná prcatura. Stejně tak propojovací tunely do trasy C…
Propojovací tunel postačí jeden a připraveného už ho ze strany trasy C pár desítek metrů je.
Já bych řekl, že je to adekvátní. Jak ve Varšavě tak Švédsku jsou to úseky pod rovinným terénem. Praha je kopcovitá a hornatá.Část trati bude ve velké hloubce, část nad rybníkem atd.
Ta částka je ale jen za první dvě stanice, ty jsou na rovině, poměrně mělké a určitě ne nad rybníkem 🙂
Jediné relativně kopcovité město, které mne napadá, je Oslo a speciály jako Bern nebo Curych. Jinak to bývá zpravidla na placce.
Ve Varšavě prodlužovali. Jenže v Praze je potřeba postavit také propojky na současnou trasu, aby se nějak dalo vůbec zajet se soupravou na linku. A nemám ani potuchy, co všecko se bude muset udělat na současné trase metra, aby se to při napojování nesesypalo.
Takto se ale muselo přece postupovat i při stavbě tras A a B, při nichž vznikly všechny 3 stávající přestupní stanice. Navíc se stavělo pod historickým centrem, pod Vltavou a na nové trasy se napojovaly už existující stanice. Bylo nutné postavit i ty spojovací tratě mezi trasami. Takže nic nového a specifického. To všechno před bratru 40 lety. Tak co je to dnes takový problém?
Ti, co tam před 40 léty pracovali jsou v důchodu nebo už dokonce mrtví. Tolik ke zkušenostem.
A jinak teda Praha stojí na Praze, takže bych se neodvážil tvrdit, že v pozdemí „nic nového“ není.
Propojky jsou bezmála 50 let založené (původně se uvažovala ve směru linky D odbočka C zvaná C1). Můžete si je prohlédnout z jižního konce nástupiště na Pankráci. Jen kolej tam chybí (podobná odbočka je na Pražského Povstání i s odstavnou kolejí – ta je ale jen v jednom směru a od začátku slouží jako odstavná ke zdejšímu obratišti, žádné odbočení se zde neuvažovalo). Problematičtější na Pankráci je křížení tratí, stavba nové stanice pod stávající, přestupní chodby, úpravy vestibulu. Všechny existující přestupní stanice byly od začátku založeny s přípravou pro přestup, Pankrác je první případ, kde tomu tak není. (Vlaky odbočující… Číst vice »
A ještě se sluší dodat, že přípravu pro přestup na linku D (úplně jinou D) má naopak stanice Karlovo náměstí, možná něco i na Nám. Míru, tam ale fakt nevím.
Karlovo náměstí ano, přestupní chodba se měla napojovat mezi dolním a horním eskalátorem, proto tohle řešení. Původně mělo D vést z Modřan podél Vltavy až do centra, jako dnešní tram linka 17 🙂 Na Míráku žádná příprava není, původní plány s vedením na tohle místo nepočítaly.
Že by se při originální výstavbě už třeba příprava na propojení udělala, hm?
Dobrá zpráva. Už aby to metro stálo. Ocení to nejen samotní Pražané. Snad to postaví tak, aby tam byl rovnou vysokorychlostní internet.
No nechtějte tam hlavně LTE, protože až se tohle metro uvede do provozu ý tak to bude již poněkud obstarožní technologie 😀
Tak to by nešlo. Cestující by namísto estetického zážitku z vysoce kulturního prostředí, které pro ně za tak obrovské peníze připravil Dopravní podnik a MHMP, raději koukali do nějakých nekulturních displejů, to přece DPP nemůže připustit.
Metrostav Metronestav 😀
Nevává my smysl stavět na nové lince jen 1 stanici metra. To jako na tu 1 stanici bude jezdit metro nebo se úsek postaví a začne se používat až s dalšími stanicemi.
Mezitím se má začít stavět zbytek, zatímco v hotovém úseku bude možné před dokončením zbytku tratě ověřovat technologické novinky. Zkrátka je to první ze souboru staveb, ne úsek k provozu. Vzhledem k napojení na C také asi nejsložitější, proto může jeho stavba trvat déle než u zbytku.
Nebude stejně složitá i stanice Náměstí Míru? Nevím, ptám se. Je to, myslím, v Praze nejhlouběji položená stanice. Psalo se o tom, že úsek Náměstí Míru – Pankrác má být náhrada trasy C při opravě Nuselského mostu, tak bych čekal, že se postaví jako první a může se začít i provozovat.
pokračování z náměstí Míru bude směr hlavak a náměstí rep.? Neví tu někdo
Budeme rádi, když se do roku 2030 vůbec postaví ta část k Písnici a doufejme, že dojde i na slibované depo s velkým parkovištěm a nedopadne to jako na Veleslavíně. Pokračování z Pankráce přes Synkáč na Náměstí Míru je až další etapa. A to je to hudba natolik vzdálené budoucnosti, že se obávám, že v tuto chvíli nemá valného smyslu spekulovat, kam povede další etapa z Náměstí Míru. Toho už se my stejně nedožijeme…
Oprava Nuseláku už skončila, nakonec to šlo bez omezení provozu metra: https://zpravy.aktualne.cz/regiony/praha/sestilet-rekonstrukce-nuselskeho-mostu-je-u-konce-plne-zprov/r~1d33cf38c89611e7984d0cc47ab5f122/
Město věří, nebo aspoň předstírá, že věří, že se podaří brzy rozestavět zbytek. Pokud se nepodaří, bude to průšvih. Ale politicky jim to možná i projde. Výmluvy na obtížné stavební řízení na voliče celkem platí. Oni už tak dlouho žádnou stavbu nezahájili, že jsou z toho až neklidní, tak spustili aspoň tuhle podivnost. Že je ten úsek nejsložitější? Jistě je maličko složitější, než ty ostatní (o křížení s C). Budou mít výluky a bude to standardní práce situaci přiměřenými metodami. 7,5 roku je fůra času. Už jste někdy četli v popisu nějaké podzemní stavby, že by tam byly nápadně jednoduché… Číst vice »
Podobné věci se stávají https://en.wikipedia.org/wiki/U55_(Berlin_U-Bahn)
7,5 let … tomu říkám jistota práce… a za 30k čistá ruka nikdo v podzemí nedělá….
Ono v Praze pod 30 litrů čistá ruka nedělá moc lidí ani nad zemí. 🙂
Coz neni uplne prekvapive vzhledem k tomu, ze z nizsiho platu se tu dost tezko utahne najem.
to říkejte těm Úkáčkům nebo vietnamcům co bydlí třeba i po 6 v 2 kk a makají 11 hodin skoro furt … ty tu cenu práce sráží tady v praze jinak by za ty prachy nedělal nikdo a stavební firmy by museli jít ještě víc nahoru. třeba na 40 až 50 čistýho… a to už je k zamyšlení.. zda změnit obor.. ale bohužel pasáctví a dohazování už je tu samozhřejmá věc…
Současná situace dala pořádnou ťafku různým českým vyčůránkům, kteří zaměstnávali pracovníky z ukrajiny za nesmyslně nízké mzdy. Ti se při prvním náznaků problémů sebrali a ojeli. Kdyby platili Čechy normální mzdou, tak se spoustě problémů vyhnou.
Máte krasný představy o platech, kdyby to tak bylo… Jásal bych
To máme 30 K čístá ruka, 90 měsíců. Za 10 miliard z toho uživíme 3700 pracujících.
Problém je v tom, aby se těch 3700 pracujích na stavbu vůbec vešlo, první tři roky to nebude možné ani při 8 osob na metr čtvereční.