Kdo postaví nejvyšší silniční most v Česku. Do soutěže dorazilo pět nabídek, všechny jsou dražší než odhad

Most přes Střelu na obchvatu Plas. Foto: ŘSDMost přes Střelu na obchvatu Plas. Foto: ŘSD

Stavba má začít příští rok.

Sdružení firem Stavby mostů, Eurovia CZ a Sagasta je nejblíže zakázace na stavbu nejvyššího silničního mostu v zemi. Vznikne jako součást obchvatu Plas v Plzeňském kraji na silnici I/27.

O údajích z nabídek uchazečů informoval na sociální síti X generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Do soutěže přišlo pět nabídek, nabídka Staveb mostů, Eurovie a Sagasty je s cenovkou 571,2 milionu korun nejvýhodnější. Oproti odhadované ceně je o 40 milionů korun vyšší. Na profilu zadavatele zatím informace o výši dalších nabídek nejsou.

496 metrů dlouhý most se soutěží v režimu Design & Build, kdy je vítěz zodpovědný i za finální projektovou dokumentaci. Obchvat Plas získal loni v létě stavební povolení, jde o šest kilometrů dlouhou trasu. Obloukový most přes údolí řeky Střely a železniční trať Plzeň – Žatec má být podle ŘSD s výškou přes 87 metrů (v nejvyšším místě 87,3 m) nejvyšším v republice. Stavba je detailněji popsána v informačním letáku. ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2025 a dokončením v roce 2028.

Most na obchvatu Plas na silnici I/27. Foto: ŘSDTrasa obchvatu Plas. Foto: ŘSD

ŘSD plánovalo vypsání soutěže už loni na podzim, Odhadovaná cena celého obchvatu činí 1,5 miliardy korun. Podle ŘSD je stávající vedení I/27 nevyhovující. „Táhlá stoupání či klesání společně s nevyhovujícím průtahem městem Plasy s významnými památkově chráněnými objekty kláštera vyvolávají potřebu nové trasy,“ uvedlo ŘSD.

Most s vyhlídkovým místem

Obchvat vyvede dopravu z centra Plas a řidiči se vyhnou nepřehledným zatáčkám na obou stranách města, kde se stávají vážné nehody. Provoz na silnici I/27 z Plzně přes Plasy a Kralovice na Most několik let trvale houstne a přibývá těžkých nákladních vozidel, hlavně se surovinami, které se v regionu těží. Denně centrem projede až 10 000 aut.

Samotný most bude mít podobu obloukové železobetonové konstrukce. Vedle dvou silničních pruhů bude na mostě svodidly oddělený tři metry široký chodník s cyklostezkou a uprostřed vyhlídkové místo s průhlednou podlahou. Podle ŘSD nenaruší panorama města s dominantním klášterem. Podobné řešení dopravních problémů zvolilo ŘSD na I/27 také u Žatce, kde se již staví v Žiželicích most přes údolí říčky Hutná.

Tagy Eurovia CZ I/27 obchvat Plas Plasy Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Sagasta Stavby mostů
50 komentářů