V Žiželicích u Žatce na I/27 při stavbě obchvatu odvodňují svah, řidiče čeká objížďka

I/27, vrtání pilot pro most přes údolí Hutné. Pramen: ŘSDI/27, vrtání pilot pro most přes údolí Hutné. Pramen: ŘSD

Provedou se tři vrty do hloubky 30 metrů, které začnou fungovat jako studně. Stavbaři je budou odčerpávat.

V Žiželicích nedaleko Žatce stavbaři budují obchvat a odvodňují ujíždějící svah. Úsek silnice I/27, po které denně projede na 12.000 automobilů, se 15. května zavře pro veškerou dopravu. Řidiči osobních automobilů budou muset po kratší objížďce přes Staňkovice, kamiony najedou desítky kilometrů navíc směrem na Slaný nebo na Karlovy Vary. Přes geologicky složité území postaví dělníci 377 metrů dlouhý most.

Do Žiželic vede ze dvou stran klikatá cesta. Problémy v serpentinách mají motoristé. Komunikace navíc rozděluje obec. „Kamiony jezdí ve dne i v noci, přejít silnici je nadlidský úkol, obyvatelé jsou neustále ohroženi dopravou, hrozně se všichni těšíme na obchvat,“ řekla novinářům starostka Květa Panská (Za rozumné investice). Termín zprovoznění obchvatu je únor 2026. Celkové náklady jsou 780 milionů korun.

Údolím teče potok Hutná. Kvůli přípravě stavby provedli odborníci několik průzkumných vrtů, zjistili, že svah nad údolím se hýbe. V prosinci 2023 se začal sesouvat, odhadem se dalo do pohybu 90.000 metrů krychlových zeminy. Z preventivních důvodů místní barokní kapli v těsném sousedství vyklidili. Odborníci doporučili odvést vodu ze svahu. Z jedné studny u kaple čerpá vodu obec, ŘSD teď zařídilo vrtnou soupravu nad silnicí. „Provedou se tři vrty do hloubky 30 metrů, začnou fungovat jako studně, které budeme odčerpávat. Tím, že sebere mazivo pro kluzné plochy, stabilizujeme svah,“ uvedl Rýdl.

Obec se zhruba jedenáctimilionovým rozpočtem stály zajišťovací práce zatím pět milionů korun. Ústecký kraj daroval Žiželicím dva miliony korun, úřad usiluje o dotaci z ministerstva pro životní prostředí. Práce vrtné soupravy nad silnicí I/27 budou stát podle Rýdla milion korun. „Je to částka, která je v celkovém objemu investice mizivá. Pomůžeme tím stabilizovat svah a udržet v provozu silnici, kterou nadále budou místní využívat,“ uvedl Rýdl.

Celková délka obchvatu je téměř tři kilometry a její nejnáročnější částí bude most, který povede přes údolí potoka Hutná v hloubce 30 metrů. Bourat se nic kvůli stavbě nemusí, přeložka respektuje původní trasu silnice a vyrovnává řadu nynějších protisměrných zatáček. Ve stoupání od Žatce se zvýší počet jízdních pruhů.

Obchvat je první velkou investiční akci v Ústeckém kraji, kterou chomutovská správa ŘSD nechává stavět metodou Design and Build – navrhni a postav. Znamená to, že vybraný projektant následně stavbu i uskuteční. Zhotovitelem obchvatu a přemostění je sdružení firem Silnice Group, Eurovia CS, SMP CZ, Valbek a Geofos, cena je 783 milionů korun.

Stavba naváže na obchvat nedaleké obce Velemyšleves na silnici I/27, který začali řidiči využívat v listopadu 2016. Také zde silničáři postavili most přes hluboké údolí. Náklady na tuto stavbu činily 560 milionů korun.

Tagy I/27 obchvat Žiželic ŘSD
13 komentářů