lot
Dopravci Železnice

Kdo bude vozit Západní expresy? Bavoři vypsali soutěž, Die Länderbahn má jistotu do konce roku 2023

Vlak alex Praha - Mnichov, Regensburg Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Vlak alex Praha - Mnichov, Regensburg Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Bavorský objednatel železniční dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) vypsal otevřenou soutěž na provozovatele expresních linek v části spolkové země, které pokrývají i spojení Praha–Mnichov. Současný provozovatel, společnost Die Länderbahn (DLB), má jistotu provozu tohoto spojení na německé straně do konce roku 2023.

Další postup BEG vyplývá z informací vyžádaných deníkem Zdopravy.cz u bavorského objednatele. Podle mluvčí Agnieszky Urbanové současný kontrakt skončí v prosinci 2022, bude ale o rok prodloužen právě s DLB. BEG současně už vypsal soutěž na provozovatele linek od prosince 2023, tento kontrakt ale bude jen do prosince 2026.

V jeho rámci dojde ke změně provozního konceptu: dosud jezdí z Mnichova spojená souprava, která se ve Schwandorfu rozdělí na vlak do Prahy a vlak bavorského Hofu. Od prosince 2023 bude provoz jiný: jednou za dvě hodiny pojede vlak do Prahy, jednou za dvě hodiny do Hofu. Odpadne tak rozpojování vlaků ve Schwandorfu (a spojování v případě vlaků z Prahy) a případně i čekání na zpožděný spoj z jedné větve. „Každá linka pojede zvlášť,“ potvrdila Urbanová.

Od roku 2026 pak chystá BEG provoz podle nové smlouvy na delší dobu. „Jsme na začátku plánování této soutěže, zatím nemůžeme poskytnout více informací,“ uvedla Urbanová.

DLB na této trase čelí několik let kritice za nedodržování řazení nebo výpadky spojů kvůli nedostatku personálu, ty se promítají i do provozu na české straně. „S bavorskou stanou je postup ohledně linky Praha–Mnichov koordinován a je shoda na termínech nových zadání,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Přesto může dojít k situaci, kdy dojde k vystřídání dopravce na německé straně a na české ne. České dráhy mají smlouvu s ministerstvem dopravy na této trase do roku 2024. „Německá strana si je vědoma, že pro fungování linky na území Německa je třeba zohlednit provoz na území České republiky. Následné zadání bude připravováno v úzké součinnosti obou objednatelů,“ dodal Jemelka.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hen ten oný

Kdo bude v Bavorsku vozit Západní expresy? Ona už si Die Länderbahn nějakého fajfku najde. 🤣

Jakub

Kolik času by ušetřila jednotka ICE-TD?

Rýpal

Aby 2/3 trasy jela pod drátama v dieselu? To je docela drahý špás….
Tady by byla dobrá bimodální (trolej + diesel) jednotka. Úvratě by zvládla rychleji, přepřahy taky (žádné tam nejsou).
Spíš bude sranda, jestli někdo postaví biodál trolej – baterka. Přeci jenom, takto velká jednotka s docela vysokým dojezdem na trhu není….

suri

ušetřilo by se i tím, kdyby se nepřepřahalo v Plzni – jet dieslem pod dráty ten kousíček z Plzně do Prahy by nebyla žádná tragédie, jde o pár kilometrů – prakticky stejnou vzdálenost pod dráty jezdí linka R26 s dieslovými jednotkami a celkem nikdo se nad tím nepozastavuje. Eleiminace přepřahu v Plzni by efektivně ušetřila 10 minut – po rekonstrukci nádraží v Plzni přepřah trvá delší dobu a mnohdy se to nestíhá ani za psaných 12 minut, k tomu se ještě často přidává čekání na chybějící stroj u zpožděných vlaků z Německa – záložní stroj v Plzni není vždy k… Číst vice »

Haha

Herkules DLB umí v CZ Vmax=100 km/h. Takže nelze.

Jackub

Jak těžké je tuto byrokratickou překážku odstranit? A proč vlastně existuje? Děkuji!

Jan

Tohle by mě taky dost zajímalo…

AAA

nemá generální stop? 🙂

Jiří 2

Nemá český vlakový zabezpečovač. Nad 100 km/h můžete jet jen s vlakovým zabezpečovačem – národním (je sice Plzeň – Stod, ale více než 100 km/h je jen na novém úseku Plzeň hl.n.os.n. – Plzeň hl.n.N.Hospoda) nebo ETCS (toho předpokládám Herkules má, ale zase není na trase Plzeň – státní hranice, bude až na nové trati, která by měla být dokonce ETCS only).

a8n

Na to, že ETCS má bych si úplně nevsadil.

Jiří 2

Více ani stejně (mimo krátkého úseku v Plzni mezi Jižním a Novou Hospodou) nejde. Bez vlakového zabezpečovače (ten je Plzeň – Stod, ale na nerekonstruovaných úsecích více jak 100 stejně není), jízdou jen na tlačítko bdělosti, nemohou jet více než 100 km/h ani české lokomotivy.

Haha

Jasně, ale Suri to chce tahat až do Prahy a to už by bylo poznat. Navíc drahé…

Hezky česky

A na české straně nic, obměna když už, tak generální. Ale asi to neodstraní zásadní věc a to nedostatečnou infrastrukturu mezi Domažlicemi a Regensburgem, kde je vlak až na pár špičkových časů, prakticky prázdný.

Alex

Seberte se a jděte si to projet. Takových jako vy tu už bylo a nic z toho.

Dáda

Milé samosprávy, milé ministerstva. Vemzměte si zde, prosím, příklad. Tendry je potřeba vypisovat v dostatečném předstihu!!! Jinak to bude zase stát za prd.

Apollo17

A tendr na současného provozovatele DLB v Německu byl možná vypsán v dostatečném předstihu a přesto to stojí za prd.

X 1

Slibem nezarmoutíš. 😉
Jen by si BEG měl vzít příklad z Anglie a být více razantnější ve vymáhání požadované a hlavně zaplacené služby.

Naštěstí již stoprocentně Alex končí na rameni Mnichov – Lindau. Ale k radosti to moc nebude. Elektrifikované rameno bude obsluhovat Go-ahead se Stadler Flirt. Další Sockoidní dopravce určitě nebude mít interiér vlaků jako například Leoš nebo Švýcarský SOB. Je tedy dost možné, že Alex přeskupí síly a pratechniku vrhne směrem na Bayerische Wald. Brrr.

AAA

co si objednavatel zaplatí to má, ne?

Jackub

Třeba klasiku na R19?

michal

Ano, ale modré gumy to pořád nechápou.

viktor

Konečně…..

Cargo

Takhle se vypisuje tender na 3 roky dopředu. To u ČD nehrozí, tam se vypíše tendr tak 10 měsíců před koncem smlouvy…..

Jan Semela

Tak ono ČD nemá žádnou trať, tak žádné tendry vypisovat nemůže.

Petr

Ale má vazby. Na správná místa a v kombinaci s lemplovitosti tu převážná jezdí. Ale snad bude líp , i bez Bureše

Apollo17

Máte to úplně popletené.ČD,LEO,RJ opravdu nebudou vypisovat žádné tendry na provozování linek(ani 10 měsíců,ani 10 let před koncem smlouvy). 🙂
Ty tendry vypisuje ten,kdo tu obslužnost platí (MD,kraje).

AAA

pravda tendry nevypisuje ČD, tendry se vypisujou pro ČD 🙂

-TR-

Odpůrcům provozu expresů z Prahy do Mnichova bych rád vzkázal, že tento vlak má význam především v německé vnitrostátní přepravě. Spojuje města regionu Horní Falc (Furth im Wald, Cham) s Mnichovem. Také na českém území by tento vlak za jakýchkoliv okolností jel přinejmenším v úseku Praha – Domažlice, aby zajistil spojení Chodska s Plzní a Prahou. Jeví se tedy jako logické obě vozební ramena propojit a jezdit v celé trase z Prahy do Mnichova, i když je to pomalé. V úseku Domažlice – Furth im Wald tento vlak představuje jediné spojení veřejnou dopravou mezi Chodskem a Horní Falcí, dálkové autobusy… Číst vice »

Martin

Logicke je postupovat stejne, tedy ve 2h intervalu vlaky Praha-Domazlice a Praha-Mnichov… H.Falc ma vice vazeb, nejen Mnichov, i kdyz uz po staleti jde o soucast Bavorska, tak je v jeho severnim cipu… to jen naokraj… Jinak trat ma i jeste jeden dulezity prvek Donau-Moldau-Bahn a to je nakladni doprava, CR potrebuje druhou trat na Nemecko… Vnitrostatni spojeni jsou velmi dulezita na obou stranach, Usek Praha-Plzen ma byt konkurenci silnicni doprave, nasledne na Norimberk… Se zlepsenim parametru na nasi strane, se zlepsi i spojeni Mnichova s Prahou, na nemecke strane jde o upravy trate, ktere maji take prinest zlepseni, ale… Číst vice »

Viktor

To dělá ÖBB také z jižních expresů…

Haha

Tak zrovna jižní expresy už povýšily do nejnižší kategorie dálkovky.

Hanzi

Tak tenhle spoj teda fakt terno neni. Sedět 7 hodin na zadku když auto to zvládne za ani ne 4 hodiny z Prahy do Mnichova……

Michal

Já teda vidím v jízdním řádu jízdní dobu 5:35… 🙂

Hanzi

I tak, jet 400 kilometru pomalu 6 hodin v dnešní době je teda masochismus.

BoH

Za to 4 hodiny řídit auto je terno 🙂

Jakub

Jde vždy o přístup. Lidé jsou různí. Někdo by nejel autem do Bratislavy z Prahy, nechce se zasekávat na D1, nechce jíst bagetu s kafem na benzínce. Někdo naopak potřebuje z bodu do bodu a nechce se plahočit MHD v Bratislavě někam na okraj města, preferuje mobilitu za cenu pohodlí.
Každopádně, počet nadšených individuálních automobilistů každoročně klesá (snad kromě US, kde nedává smysl nejezdit autem všude).

Petr

Hanzi má pravdu.. Až od Krkonoš kousek za Mnichov jsem jel lehce přes 6 hodin. Na 15 minut pauza v Rozvadově. A rychlost po dálnici max 140 až 150 km/h , spíš méně. To vlakové spojení není opravdu dobré.. jet to vlakem, tak to mám bohužel na celý den.

Petr

A cenově to teda pro tři lidi autem taky vycházelo o dost lépe než vlak. Byl to hodně velký rozdíl. Situace cca tři roky dozadu.

Petr

A ještě dodám.. To já mám nárok na rezijku a Fip a stejně jsme radši jeli autem. Bohužel…

Franta

FIP u DLB neplatí

Petr

To je pravda, režíjka by mi platila na českém území, ale i tak to před těma třema lety vyšlo mnohem lépe autem a za šest hodin bych se od Krkonoš až za Mnichov vlakem určitě nedostal.. Já osobně netvrdím, že je to nejhorší, pro některé lidi se to vyplatí, ale u nás to bylo až hodně nevýhodné. Jak říkám, bohužel.. vlaky mám rád a je to má práce.

HuskyMarty

Nam to německý průvodčí uznal ( zřejmě neznalost).

khunas

I přes delší jízdní dobu bývají tyto spoje plné v celé trase plné.

michal

Plné v celé trase rozhodně nejsou.

kakov

to je standardní vidění světa autofilníma očima, typicky se časy vlaků násobí dvěma (buďte rád, že nepsal o celém dni) a časy auta dělí pěti…

Jarda

Mě se líbí, jak když někdo potřebuje být zajímavý, tak dokáže dramatizovat situaci. Za běžného provozu přes den to pod 4 hodiny z centra Prahy do centra Mnichova nedáte a vlak pro změnu nejede 7 hodin, ale o skoro hodinu a půl míň. Takže ano, spojení Praha – Mnichov není ideální, ale zase taková tragédie, jak se snažíte tvrdit, to také není.

M H

A hlavně vlak se postupně bude zrychlovat…první vlaštovka je Plzeň-Stod.

Martin

Hodne by tomu pomohl tunel Praha-Beroun a VRT Praha-Plzen…

Hojakar

Za běžného provozu nejde z centra phy do centra Mnichova dojet pod 4 hodiny autem? A kudy To jezdíte? Po okreskach? Chcete říct že 380 km neujede autem za 4 h, když 98% jedete po dálnici, s tím že cca půlku můžete jen neomezenou rychlosti? Běžné pro cestu do Mnichova počítám 3 h

X 1

Asi jsem jen já ten smolař, kterej když jede z Prahy do Mnichova, tak chytne dopravní zácpy. Jedu to sice tak 2x do roka. Ale pod pět hodin jsem se ještě nedostal.

Petr

A to se tady bavíte o jízdě mezi velkými městy. U jízdy mezi okresními je to ještě lepší Zrovna v článku zmiňovaný Hof, jezdíme pravidelně do města v jeho sousedství vlakem to jde už i za 9 hodin, normálně však za 12,5 a autem za 3 hodiny a to převážně po silnicích mimo dálnice, kdyby směrem na Cheb byla od D5 dálnice šlo by to ke dvěma hodinám. Pak se člověk diví, proč je tolik aut, když VHD není schopna nabídnout alespoň přibližnou alternativu. 🙁

Dalibor

To rozdělení na 2 samostatné liky je rozumné.

Mirvald

Copak je to, ten lik nebo lika?

Hen ten oný

Tady jde přece o jinou věc. Jak to zařídíme s tou tombolou. 🤣

X 1

Víte co? Na chvíli zhasnem a vy tu tlačenku vrátíte, jo?

Jackub

Chytrému napověz. No a vás bude asi třeba teda trknout, no… 😇😁