Kdo bude provozovat Bavorské expresy? Německá i česká strana tají i počet soutěžících

Lokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.comLokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.com

Podle dostupných informací podalo nabídku jen sdružení ČD/Alex.

Měsíc po podání nabídek do soutěže na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Mnichovem není dosud jasné, kdo se přihlásil do mezinárodního tendru. Zadavatelé, tedy bavorský objednatel Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) a české ministerstvo dopravy, odmítají sdělit o počet nabídek.

„Soutěž je vedena podle německého práva, takže lze nabídkové řízení komentovat až později, po dohodě s bavorskou stranou. Nyní probíhá fáze hodnocení nabídek, předpokládáme, že v řádu týdnů bude rozhodnuto,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Mluvčí BEG Jessica Vanessa Olbrich uvedla, že během soutěže nemohou její průběh komentovat. Vyhlášení vítěze očekává na přelomu října a listopadu.

Deník Zdopravy.cz oslovil všechny relevantní dopravce, zda se přihlásili. Jistý je jediný soutěžící: společná nabídka společnosti Netinera a Českých drah, které mají nabídnout nová vozidla od Siemensu. Netinera je majitelem společnosti Die Länderbahn, se kterou pod značkou Alex tyto spoje společně nyní provozují s Českými drahami a pravidelně čelí kritice za výpadky spojů.

České dráhy nekomentují do médií podrobnosti svých nabídek v probíhajících soutěžích ani parametry svých obchodních rozhodnutí. V tomto konkrétním případě lze nicméně obecně říci, že podmínky, které stanovil objednatel na kvalitu obsluhy linky Ex 36, a samotné parametry naší nabídky by měly v případě úspěchu vést k výraznému zlepšení kvality cestování vlakem mezi českou a bavorskou metropolí,“ řekl mluvčí Filip Medelský.

Z dotazů mezi relevantními dopravci vyplynulo, že nabídku nepodaly RegioJet, Arriva ani Deutsche Bahn. V minulosti se objevil zájem rakouských drah ÖBB, které dokonce poptávaly veřejně vlaky pro toto spojení. Později ale soutěž zrušily.

Rakouské dráhy vzdaly soutěž o vlaky Praha – Mnichov

Vítěz soutěže na linku z Prahy do Mnichova (označena v Česku jako Ex36) získá smlouvu od prosince 2027 do roku 2042. Vlaky by měly jezdit ve dvouhodinovém taktu, objednatelé požadují nové vozy pro rychlost až 200 km/h, s klimatizací a wi-fi. Mezi požadavky je i bistro s nabídkou teplých pokrmů. Vagony s bezbariérovým přístupem získají v hodnocení body navíc. Výrobci vozidel a dopravci se musejí vypořádat s tím, že část trati je neelektrifikovaná. Možností je střídat dvě lokomotivy nebo přijít s jednotkami s hybridním pohonem. I kvůli takovým požadavkům lze očekávat, že v přepočtu na kilometr půjde o nejdražší výkony v Česku. Nabízí se otázka, zda má vzhledem ke stavu infrastruktury a pomalé trati smysl nasazovat a platit z veřejných rozpočtů takové výkony.

Bavorský objednatel BEG a české ministerstvo dopravy vypsaly soutěž na linku Mnichov – Praha

Tagy Alex Bavorský expres Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) BEG České dráhy Ministerstvo dopravy Netinera
111 komentářů