Kdo bude provozovat Bavorské expresy? Německá i česká strana tají i počet soutěžících
Lokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.com
Podle dostupných informací podalo nabídku jen sdružení ČD/Alex.
Takže Siemens Mireo+B, jo? Tak to bude mít ta dceřinka STL, co má dodávat a půjčovat Mirea prvního zákazníka. 😀 Akorát došlo jim, že i s elektrizací Domažlic ta jednotkabude sotva schopna dojet do Regensburgu na baterku????
Je uplne jedno co na teto trati pojede, protoze to, na cem ten vlak jezdi je srot. Mezi Mnichovem a Prahou ma byt VRT a ma to byt priorita predevsim CR.
Bavorský Expres – Parodie na Expres
Z mnichova až do Plzně maximálně o čtyřech (zažil jsem i třech) vozech, české třesoucí a skřípající se velkoprostoráky, věčně nefunkční WC, hlasití podnapilí němečtí burani/buranky bez možnosti je vysadit v nějakém zapadákově, častá zpoždění, pravidelná blokace v tunelu před Hlavákem – nulová šance chytit přípoje (třeba z expresu na expres), …
…no prostě tento spoj si za dobu své existence své „jméno“ opravdu udělal.
Já se tomuto spojení už raději úplně vyhýbám!
Možnost vysadit opilé spoluobčany je. Před pár lety jsem je prostřednictvím paní průvodčí nechal policejně vysadit v Plzni. Pravda, paní průvodčí se do toho zprvu moc nechtělo, ale pak to byla docela legrace a všichni jsme si to moc užili. 🙂 A za 5 minut jsme zase jeli směr naše krásné hlavní město.
Promiňte, ale vysadit opilé cestující v Plzni odkud jezdí další spoje do cílové szanice Praha, nebo kde je plno hospod a barů není pro tato neukázněná individua vůbec žádný trest.
Vysadit opilce v nějakém zapadákově, bez dosahu nějaké hospody či dalšího blízkého spojení a nuceně stát v horku/zimě/dešti kde vás nenabere ani taxík, tak to si i ten těžce nalitý němec příště rozmyslí!
Tak ještě to můžete zkusit v Holýšově.
Holýšov ale není žádný „zapadákov“!!!
Nebylo by levnější dotovat kvalitní busy a tohle spojení, kde zákazníky vyhazují policajti prostě nedotovat? Kolik tříosých busů tohle odveze a za kolik? Myslím to vážně. Tak dlouho se chodí se džbánem, až to nějaký ten štiplístek dorazí úplně.
Někde už na to přistoupili. Třeba středočeský kraj zrušil provoz několika tratí (shodou okolností u příležitosti Evropského roku železnic). Namátkou třeba Vlašim – Trhový Štěpánov. Nutno říct, že kromě lidí s režíkama (ti samozřejmě nadávají, že museji platit) to ostatní berou spíš jako pozitivum. Mnichov patří zrovna mezi ta místa, kam autobus vyjde časově stejně a většinou levněji (i když cena je tržní). Hlavně na takový ten jednodenní výlet do Mnichova vlak prostě časově nevychází (jede v blbou dobu), takže ne že bych byl nadšený z toho, že podporuju flixbusové šejdíře, ale prostě jsem tam už dvakrát jel autobusem (jednou… Číst vice »
Bylo by dobré si uvědomit, že celej problém s touhle relací má na triku správce infrastruktury. Osobně nechápu proč se vůbec nemluví o VRT. Jízdní doba pod dvě hodiny a dvě velká města na trase, zhruba každých 120km. Co chtít víc?
Prdlajs německý právo. 106/1999 Sb. u nás prostě platí.
Kdo si tu smlouvu procházel. Tak se mohl dozvědět že v nezávislé trakci je minimální požadavek výkonu 7,3 kW na tunu. Když s člověk projde požadované kapacity, tak mu vyjde kmenová souprava pět vozů + lokomotiva. Vychází to na 90 tun lokomotivu a 280 tun vozy. Celková hmotnost soupravy 370 tun. Ve výsledku tady matematicky vychází čistý trakční výkon na 2701 kW. Takovou lokomotivu v Evropě nikdo není schopen vyrobit a ani v Evropě žádná taková starší neexistuje.
Nebo dieselová souprava a jet to pod trolejí celé? Tím se může elegantně vyřešit i úvraťování. Akorát diesel pod trolejí asi neprojde 🤫
Naftová jednotka v úseku pod trolejemi tažená elektrickou lokomotivou. Místo přeprahání se bude jen připojovat/odpojovat.
Jako fungovat by to fungovalo. Ale zas mrtvá váha dieselů pod trolejí…..vždycky bude někdo remcat.
Zdvojená trakce na osobních vlacích nejezdí, ale na rychlících nijak neobvyklá není. 🙂
Ideální příležitost dotáhnout sem nějaký šrot z Británie: https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_43_(HST)
A nastupovat budeme po žebřících, ne? 😉
No a teď se tam snad nastupuje jinak? Jó holt nemáme nástupiště 3 stopy nad kolejnicí. Ale něco na ten způsob je asi jediný co ten požadavek splní. Buď br-43 nebo něco jako britská 810. Akorát ještě 3 systémy+diesel. Těžko se to bude shánět.
V požadavcích by měly být patrové vagóny. Pak by nahoře vznikly tak nějak samovolně oddíly pro střízlivé a kvalitě cestování by to hodně prospělo. 😀
Je o to spojení zájem? JE. Jezdí tím lidi? JEZDÍ. Tak nevím v čem je problém a proč by to mělo být neufinancovatelné. Horší jak R11 to snad nebude. Hybridní Siemens snad bude mít velkou diponibilitu, dlouhé rameno a smlouvu na dost let, takže přece přepočet na 1vlkm nemůže být tak hrozný….
Hybridní Siemens nesplní parametry výběrka na výkonovou hmotnost, stejnosměrný systém a rychlost 200 km/h.
Minulý týden jsem po přečtení článku tady jel radši na gumách. Ne každý je z Prahy. Pohodlná SETRA, dva vlídní řidiči. Žádný vyhazov za to, že si člověk dovolí koupit jízdenku. Sorry, ale příští cesta bude opět bus. Mínusy mi vůbec nevadí.
Problém je v dotacích. Nedotovat. Nechat na trhu.
Pokud budeme vnímat peníze od MD s nadhledem jako de facto odškodné za to, po jak hrozné infra musí jezdit a jak se paralelně staví dálnice, tak je celkem logické, ze pravé tady to bude dost drahé. 🙂
Kde se staví dálnice? D5 vznikla v devadesátkách, to že ji SŽ při modelování dopravní zátěže nové 180 neuvažuje je jen a pouze problém SŽ… (A ilustrace toho proč dráha dopravním módem budoucnosti na západ opravdu nebude)
Ta infrastruktura zas až tak hrozná není, mírný podprůměr a hlavně to je funkční. Nákladní doprava by se tam dala provozovat s duální lokomotivou po schválení (o které nikdo nestojí) hned zítra.
A jako odškodnění za zavedení elektřiny: Železnice už nevozí uhlí, když stát dovolil IES (individuální eketrické spotřebiče). Do těch uhelných pro uhlí na nádraží museli.
Ale můžem se tvářit, že dopravní prostřeky velikostně mezi trakařem a vagónem jsou nepotřebné.
A nebo se můžeme, jako posledních pár desítek let, dál tvářit, že ty velikostně uprostřed jsou jediné správné a menší ani větší nemají právo existovat.
Žádný přístup mezi tím vás evidentně nenapadá.
Odškodné? To jsou naše daně. Ty se měly – pokud už je někdo vybral – použít na opravení právě té infrastruktury.
Tohle spojení je zajímavou kombinací 19. a 21. století. Jízdní doba z Prahy do mnichova mizerná (bude se to pomalu lepšit, ale ekvivalent VRT to nebude), nicméně zájem cestujících obrovský a to zdaleka ne jen kvůli Deuschland ticketu, který tu platí.
Pokud budou fungovat navržené standardy, zejména bistro a klimatizace, bude to spojení, které bude použitelné a nebude dělat mezinárodní ostudu.
Funkční toalety a méně ožralých cestujících by taky neškodily. A kdyby vždycky nasadili (všechny) vagony, které slíbili, nebo kdyby z vlaku nevyhazovali v Praze všechny cestující bez rozdílu… To už snad ani soudný člověk nemůže požadovat!
Kdyby jen vyhazovat. Ještě policajty jak na nějaké fotbalové chuligány a pak se tu člověk od údajného průvodčího dočte, že to bylo nejlepší pro zdraví cestujících. Lepší způsob, jak odehnat platící zákazníky snad ani nejde vymyslet. Na druhou stranu si někteří autobusoví dopravci cestujících váží. Pokud jde o čas, tak z Brna to taková tragédie není, ale je fakt, že VRT by byla rychlejší – pokud by existovala.
Jedna nabídka. Cena muže byt tak vysoká, že se vyberko zruší.
Mám z toho ten samý dojem.
Pořád je to o jednu nabídku více, než jsem čekal.
tak dalo se čekat že se ČD prihlásí
Může být úplně jedno kolik organizátoři budou doplácet, to je jejich problém. Je naprostá ostuda tohoto spojení dvou hlavní měst. Jen dobře, když se má cokoliv vylepšit. Tlak na pozemní obslužnost od zákazníků roste – zaostalá železnice nebude výjimkou. Když už v tom mají lidi tolik hodin zbytečně sedět navíc, ať mají komfort.
Jenže to vylepšení je dle zadání velmi diskutabilní. Už dnes existují pro danou trasu možnosti, jak například odstranit přepřah v Plzni a tím šetřit jízdní dobu/zvýšit stabilitu jízdního řádu. Výběrko prakticky počítá jen s novými vozy/netrakčními jednotkami. Naopak kvůli zpackaným a striktně požadovaným parametrům požadovaným na vozidla je prakticky znemožněno použít takové řešení, které by znamenalo i pokrok na straně provozního konceptu spojení.
ČD nemá licenci na provoz vlaku v Německu, že chtějí jít znovu s šíleným Alexem či by jen česká nabídka byla v Německu politicky neprůchodná?
Obávám se, nevím, možná někdo ví, ale myslím, že ČD je „hlavní šéf“ na trati Praha – Berlín – Hamburk, možná kromě delších vlaků z Vídně a Budapešti a recipročně Němci na té druhé trati mezi Prahou a Mnichovem. Jen si říkám, jestli by nebylo rychlejší jet až přes Cheb, kde je trať už koridorová a pod dráty, než se plazit přes Domažlice, tam se to má sice zlepšovat, zdvojkolejňovat a jít pod dráty a doufejme, že v uvedeném roce 2042 už bude trať koridorová, ale známe rychlost staveb u nás. Je faktem, že linka je děsivá – loni jsem… Číst vice »
„Pokud nám však IDOS našel cestu se sedmi přestupy a jedním přenocováním na nádraží, ačkoli existuje přímý vlak, je to challenge.“
(c) Necyklopedie
Trať přes Cheb je pod dráty pouze do Chebu.
Ano, šílený Alex. Dnes tím jedu zas. Regensburg-München, kmenová souprava 4 vozy bez posil, narváno v chodbičkách a štíplístek vyhrožujicí, že pokud nebudeme poslouchat jeho pokyny, nechá vlak zrušit.
Se slzou v oku vzpomínám na IC bus 😢
Několikrát byli sice řidiči Regiojetu (pro ně to Jančura provozoval) na přesdržku, ale jinak skvělé spojení.
Tak RegioJet má tuto relaci s autobusy stále ale na vlastní triko.
Hybridní jednotky, 5 vozů x 80 lidí min.., a do Domažlic doplnit v prokladu rychlík, nebo aspoň z Plzně Sp. Případně zdvojit. To by byl asi ideál.
To, co se tam děje v současnosti, je hrůza a děs. A opravdu lepší by bylo ten rychlík poslat jenom do Furth im Waldu a pak ať si s tím BEG dělá co chce.
Se divím, po tom všem, že do toho ČD jdou s Alexem.
Nevím co si o tomám myslet .
Problém je, že to u této linky neví vůbec nikdo, včetně dopravců a objednatelů.
Spojení dvou relativně velkých měst s tak mizernou infrastrukturou, navíc roztříštěnou mezi dva státy s velmi různými pravidly objednávání závazkových spojů a několik typů trakce je oříšek úplně pro všechny, včetně dopravců a objednavatelů…
Kdyby tam někdo zavedl busy co budou stavět i Plzeň (aspoň u Olympie) , Regensburg a Mnichov letiště , tak by to bylo dokonalé…
Třeba:
https://idos.idnes.cz/vlakyautobusymhdvse/spojeni/prehled/?p=Fyb5SSWpsOpfNdTbad2ENL64Vv8GszkD4OOiKcYJNFlzHKtaYUZU15JWc.yHYqrdVPB34jPk04ZkaQUkT7xQFw–
Flix bus tuto linku s těmito stanicemi provozuje – loni jsem s ní jel z Mnichova po půlnoci, když jsem tam přistáli před půlnocí. Ráno je v Praze.
To už mi přijde lepší, kdyby tam jezdil nějaký noční vlak a zbytek vyjde lépe silnice.
Já náhodou vím, s kým pojedu na této relaci, i když ještě není známý výsledek. S flixbusem.
Flixbus OK, ale doporučuji svést se s RegioJetem, jejich nové autobus pro mě cestu posunuli výrazně k lepšímu.
Souhlas, horní patro nové Setry
Myslíte to horní patro, kde se musíte plazit v hlubokém předklonu, abyste se nemajznul hlavou o strop?
Přesně to 🙂 Jsem ten předchozí příspěvek omylem odeslal silně nedopsaný a nechtělo se mi to už dále doplňovat dalším, ale když už reagujete…za mě je to do takových 5 hodin cesty plnohodnotná, ne-li lepší alternativa vlaku, zejména při sólo cestách, kdy se nechci se sousedem šťouchat lokty a zároveň platit výpalné za 1. vlakovou třídu (např. u služebek Praha – Brno mi platí zaměstnavatel jen 2. nebo bus). Strop je nízký, jako v asi každém patráku, nicméně dokud jde jen o nástup + výstup a není třeba x-krát během cesty trajdat na toaletu, radši se 2x zohnu a užiju… Číst vice »
Jako každého věc, ale já ježdění dálkovými autobusy nemám rád. Málo místa, naposled sedačky bez opěrek hlavy…
Záleží jakými autobusy jezdíte. Většina dálkových autobusů jsou poměrně pohodlné, pokud zrovna nějaký dopravce nepošle meziměstký autobus na dálkovou trasu.
Druhá věc je, že totožné autobusy u jednoho dopravce mají 63 míst u druhého 67 a výrobce dělá i variantu pro 69 cestujících.
Jo jo, s flixbusem jsem chtěl jez z Itálie do ČR. Bus zrušen bez náhrady. Nutnost nocovat ma své náklady od den více v Itálii… Spolehlivost sama.
Trochu si říkám, jaký má smysl držet stávající koncept, který stejně moc nefunguje. Zdá se mi, že by bylo spíš lepší od roku 2027 zvlášť objednat linku z Prahy do Domažlic, kam by se mohly objednat elektrické vratné soupravy (ideálně nějaké EMU na 200 km/h) vzhledem k tomu, že v roce 2027 bude trať od Plzně stejně asi rozkopaná (takže Plzeň – Domažlice stejně NAD) a pak už by tam snad měli být do Domažlic dráty. Úsek z Domažlic do Mnichova by si v podstatě sama mohla řešit BEG, zároveň by tam tím, že vypadla ta česká elektrifikovaná část, mohl… Číst vice »
Udělat přestup v Domažlicích, tím tomu vyloženě pomůžete, na to se vám cestující vykašlou úplně. Autobus je možná rychlejší, přesto jsou ty vlaky dost plné, často až přeplněné.
Osobně stejně jako asi mnoho dalších raději strávím o něco déle ve vlaku kde je aspoň trochu prostoru a toaleta než v buse, kde není často ani místo na nohy.
Je pravda, že občas v tomto spoji toaleta funguje.
Pokud jako spoj pošlou jen tři vagony, tak určitě 🤣🤣🤣
Chápu, že přímé spojení je dnes u tohoto ne zrovna atraktivního spojení značný benefit, nicméně si myslím, že ten, kdo touží po ostatních výhodách vlaku, i nadále u vlaku zůstane. Přestup sice způsobuje určitý diskomfort, ale kdyby se chtělo, tak se dá zařídit přestup hrana-hrana, což se mi nezdá jako nějak extra hrozné. Další věc u přestupu je samozřejmě riziko ujetí přípoje, což u přímého spojení nehrozí, je třeba říct, že to je ale zase draze vykoupeno přenášením zpoždění na celé trase z jednoho státu do druhého, myslím, že zrovna u Bavorských expresů je ten problém dost vidět. Je snad… Číst vice »
Přestup hrana-hrana je k ničemu, když vám to ujede.
Zase tím výrazně zvýšíte spolehlivost spojení Domažlice/Plzeň – Praha, to další cestující přiláká, resp. přestane odrazovat. Nejlepší je, když cca každý třetí den má vlak z Mnichova hodinu zpoždění zrovna v čas, kdy se ministerstvu nechtělo platit rychlík a udělalo díru v taktu z Plzně do Prahy, takže kvůli této slavné lince do Mnichova musí lidí poslušně hodinu čekat v Plzni.
Na držení stávajícího konceptu který moc nefunguje je založena veškerá činnost národního dopravce…
Doporučuji se zajet kouknout do domažlic, kde hodláte naordinovat ten přestup. Nádraží jako lusk…
Domažlice jsou normální stanice, kde se sjíždějí vlaky z několika směrů.
Ve východní Evropě ano, to je normální 😣
Ve východní Evropě by byla aspoň nádražka a čekárna.
Zanedbané, občůrané, nástupištní ostrůvky za zenitem jako někde na stredném Slovensku, neumožňující úrovňový nástup do vozidel řad 841 a 844, čekárnička oddělená sklem, kde se schází necestující Romové a bezdomovci. Ano, v Domažlicích, když jsem tam v prosinci čekal na Západní/Bavorský expres. I takové Bělčice mají lepší perón než Domažlice.
Ten přestup by tam byl v době, kdy to nádraží bude už rekonstruované.
Víc než rychlost vozů by mě zajímaly sankce, pokud lokomotiva přijede klasicky s polovinou vagónů špatně označených v random pořadí. Jestliže je jeden vůz označen dvěma různými čísly, jako 17. srpna, rádio neustále vyzývá k obracení se na průvodčího, který se zjevně bál nastoupit, a lidé stojí na záchodech jako za bolševika, tak je vůbec podivné nabídku takového provozovatele „zvažovat“.
Není tam nějaký problém, že v Německu na té trati můžou jezdit soupravy maximálně čtyř vozů? S tím dopravce moc nenadělá.
Ten problém není v Německu ale u nás v úseku Plzeň – Domažlice a ve stíhání jízdních dob, na dotaz se k tomu už Ministerstvo dopravy v minulosti vyjadřovalo
Patra.
Tají počet soutěžícího…
🤣🤣🤣
Na začátku textu je kritika současného stavu vozového parku, na konci je polemika, proč se tam mají dávat lepší soupravy. Nějak si to protiřečí. Vlaky jezdí dost plné a s novými soupravami budou ještě plnější. Škoda jen té jízdní doby, ale tak ta se postupně začne snad také zlepšovat.
Problém je, že požadovat vlaky na rychlost 200 km/hod, když cestovní rychlost je maximálně 160 km/hod a většinu trati a část trati i pod 100 km/hod je poměrně neefektivní.
Takže je otázka, jaký má být koncept na té trati, tedy do dokončení elektrifikace celé trati. Zda-li přepřahat lokomotivy, či nebo zkusit vodík či dieslové jednotky. Fakt, že se přihlásil jeden dopravce může znamenat, že tam ty podmínky ostatním dopravcům nedávají moc logiku k efektivitě.
Jaký je vlastně cenový rozdíl mezi vozem na 160 a na 200?
Asi tak. Za další, železniční vozidla se provozují cca 30 – 40 let. Předpokládám, že za nějakých 15 let už bude rychlost 200 km/h celkem standart.
StandarT to určitě nebude. Když už někde něco, tak možná standarD.
Už jsem viděl také a dokonce od novináře napsanou prezidentskou standarDu. Jo čeština se dá naučit, ale je těžká…
Co by ty grammar Nazis delali, kdyby tyhle kraviny nebyly.
Obávám se, že na většině této trati nebude 200 standardem ani za 30 let..
to sice asi nebude, ale už kolem roku 2030 by měla podstatná část úseku mezi Plzní a Domažlicemi být na 200 km/h, smlouva se dělá na plnění v letech 2028 -2042 takže požadavek na vozy na 200 km/h je legitimní a logický
S prostřední částí přes Staňkov na 120 …?
Klidně.
Standart jo, ale jen někde.
Tohle jsem v roce 1991 tvrdil o tehdejších ČSD taky.
Hrozně záleží na výrobci, co už má vyvinuté/schválené. Pro některé muže být 160 kmh dražší než 230 😃.
V této chvíli max. 160 stačí, ale do těch 15+3 let už snad nějaký rychlejší úsek bude.
Je to jen kreativní způsob jak dostat ze hry ostatní zájemce, o žádné rychlosti tu ve skutečností nejde…
Jak přesně to vyšachuje ostatní zájemce ? Všichni budou muset koupit nové soupravy, i ČD. Co ostatní odrazuje je spíš to, že v podstatě během celé té smlouvy bude hromada výluk spojená s modernizací tratě.
Na tom něco je…
Vagóny na rychlost 200 km/hod má spoustu dopravců. Otázka je lokomotiv a počtu jejich výměn na dané trase.
Asi tam bude občas nickolejný provoz, ale jinak pochybuju, že by to bylo horší než dnes kvůli 171 + výtoňskému mostu.
Zvedla se tady ostrá kritika proti nasazení lokomotiv s Vmax 140 km/h na R8, kde se 160 km/h využije na dvou mezistaničních úsecích, ve Studénce i Suchdole to zastavuje.
Zároveň víme, že se u Plzně přirpavuje novostavba rycyhlého výjezdu na 200 km/h.
To se fakt vyplatí, když dvě kila mají být jen Plzeň-Holýšov úseku Blžejov-Domažlice snad ani nemá cenu nad takovou rychlostí přemýšlet. Netrakční (čtyřvozové) jednotky s Vmax 160 by vyšly levněji díky absenci tlakotěsnosti. To samé: Interjet má 200 a k ničemu to není. Až by vznikl nějaký smysluplný úsek, kde se dá těch 200 opravdu delší dobu jet, proč ne…Nehledě na to, že by se souprava na 160 mohla potom později uplatnit na linkách třeba R 11 bebo R 16, až by na Bavorském expresu ztratila smysl.
Kdo by to chtěl provozovat… Praha-Beroun trat rozkopana, plzen – Domažlice budou také roky těžkých výluk … na německé straně preprahy a uvrate… jeee a cestovní rychlost škody 120 rapid 🙂
Tím jsme do Bavorska v létě 1990 opravdu jezdili 🚘
Nyní probíhá fáze hodnocení jediné nabídky a v řádu týdnů rozhodneme 😅😅😅😅
Pokud na základě poptávky podal jediný zájemce nabídku na cenu cca 250 Kč/km, tak možná přemýšlejí, jak soutěž zrušit a ponechat stávající stav, kdy platí méně.
V ponechávání stávajících stavů jsou fakt dobří…
Za 250 Kč/km by to bylo při nastavených podmínkách výhodné. Očekávám spíš 300+.
Jestli ovšem někdo nepodá odvolání…