Zprávy

Každých osm minut jedno letadlo. Nejvytíženější leteckou linkou světa zůstává spoj na Čedžu

Airbus A321 společnosti Asiana na letišti Kimpo v Soulu. Foto: Anton Bannikov [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons
Airbus A321 společnosti Asiana na letišti Gimpo v Soulu. Foto: Anton Bannikov [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons

Trasa mezi letištěm Kimpcho (GMP) v Soulu a letištěm Čedžu na stejnojmenném ostrově upevnila svoji pozici na prvním místě žebříčku linek, kde létá nejvíce lidí. Vyplývá to ze zveřejněného pořadí sestavovaného serverem Routes Online.

V žebříčku deseti nejvytíženějších linek se umístily jen trasy z asijsko-pacifické oblasti. Od srpna loňského roku do konce července letošního na trase letělo na trase 13,4 milionů lidí. Denně je na trase vypraveno 180 letů, což znamená jeden každých osm minut. Ostrov Čedžu je populární destinací pro dovolené. Meziročně počet cestujících stoupl o 9,4 %. Každý den tak letí přes 36 tisíc lidí. Na trase má největší podíl Asiana následovaná Korean Air.

Druhou nejvytíženější linkou na světě je s velkým odstupem spojení mezi australskými největšími městy Melbourne a Sydney, kde za stejné období letělo 9 milionů cestující. Australské spojení letos předstihlo leteckou trasu z letiště Haneda v Tokiu do Sappora na ostrově Hokkaidó, která v počtu cestujících třetí.

Nejvytíženější mezinárodní linkou je spojení Hong Kong – Tchaj-wan. Routes Online upozorňuje na to, že i když největším leteckým trhem na světě jsou Spojené státy americké, tak většina nejvytíženějších linek je v Asii, kde je sedmdesát procent z první stovky nejvytíženějších spojení. Nejrychleji rostoucí linkou na světě je vnitrostátní linka z Bangkoku do Chiang Mai. „Asijsko-pacifický region bude v příštích dvaceti letech největším tahounem poptávky po letecké dopravě,“ míní Steven Small z Routes Online.

Z Evropy je v žebříčku deseti nejvytíženějších spojení pouze londýnské letiště v kategorii mezinárodních linek: na šestém místě je linka do Dubaje, na osmém linka na letiště JFK v New Yorku. Z Evropy je nejvytíženější trasou spojení Istanbul – Izmir na 32. místě, z první stovky vypadly další dva zástupci Evropy: spojení Barcelony s Madridem a Paříží a Toulouse. Na obou trasách přešli cestující výrazně do nových rychlovlaků. 

Deset nejvytíženějších linek na světě

Čedžu – Soul Gimpo (CJU-GMP)
Melbourne – Sydney Kingsford Smith (MEL-SYD)
Sapporo – Tokio Haneda (CTS-HND)
Fukuoka – Tokio Haneda (FUK-HND)
Bombaj – Dillí (BOM-DEL)
Peking – Šanghaj (PEK-SHA)
Hanoj – Ho Či Minovo město (HAN-SGN)
Hong Kong – Tchaj-wan (HKG-TPE)
Jakarta – Juanda Surabaya (CGK-SUB)
Tokio Haneda – Okinawa (HND-OKA)

Zdroj: Routes Online

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zajímavý článek.
    Příště bych hlasoval dát sem i ty tabulky, abych nemusel překlikávat na původní zdroj

  • Neplánují v Austrálii VRT Melbourne – Sydney? Vzdálenost centrum – centrum je cca 850 km, takže v porovnání s letadlem by to mohlo vyjít dokonce časově úspornější a navíc ekologicky přijatelnější. V neposlední řadě by to také mohlo obsloužit místa na trati kterých sice moc není, ale něco se najde (třeba odbočka do Canberry).

    • Jo planuji, ale je otazka co bude drive zda-li „rychlodraha“ (max rychlost 80 km/h) na prazske letiste (myslim to v Ruzyni ne to v Kbelich) a nebo VRT Sydney – Melbourne. Priprava teto trati je asi tak daleko jako tunel ze Smichova do Berouna. Mozna nasi vnuci se toho doziji.

      • Ano, je to velmi těsné. :-)))
        Devátý a desátý v pořadí mají něco přes 5,2 milionu ročně, tak mi to nedalo a kouknul jsem se. PRG vykázalo loni 33 770 vnitrostátních cestujících. Předpokládám, že drtivá většina bude z Ostravy, takže jen 150x méně než desátý v pořadí. V Evropě bývaly husté linky Milán (Linate) – Řím a Barcelona – Madrid. Obojí z velké části nahrazeno VRT.

Newsletter

Partneři


Výběr editora