Dopravci Železnice

Každý třetí zadarmo. ZSSK přibývají cestující pomaleji než Českým drahám

Vlak ZSSK v Prešově. Foto: ŽSR
Vlak ZSSK v Prešově. Foto: ŽSR

Velký nárůst počtu cestujících ve vlacích Železničné spoločnosti Slovensko (ZSSK) způsobený zavedeným bezplatného cestování pro mládež a seniory je u konce. ZSSK loni přepravila 73,8 milionu cestujících, o 1,8 % více než v roce 2017. Během pěti let ale počet cestujících u slovenského státního dopravce stoupl o 57 %.

Vyplývá to z tiskové zprávy o přepravních a hospodářských výsledcích. Poslední roky počty cestujících rostly minimálně dvouciferným tempem, loni ale růst znatelně zpomalil. Detailnější statistiky ukazují i to, kolik cestujících jezdí na Slovensku zadarmo: jen loni jich bylo 27 milionů, tedy více než třetina z celkového počtu. Bezplatnou přepravu doplácí ZSSK stát.

ZSSK loni rostly počty cestujících pomaleji než Českým drahám, kterým loni přibylo 2,5 % zákazníků a počet pasažérů vystoupal na 179 milionů. Českému dopravci ale loni pomohly v posledních čtyřech měsících zavedené státní slevy pro seniory a děti a studenty do 26 let. ZSSK si za loňský rok pochvaluje zájem o komerční vlaky InterCity, kde není bezplatná přeprava. Loni přepravily 791 tisíc cestujících, což představuje meziroční nárůst o 12,2 %.

Slovenský státní dopravce letos plánuje velkou modernizaci a zařazení celkem 87 nových vozidel. „Zásadně změní obrazi i kvalitu slovenského cestování vlakem. Je to historicky největší modernizace v tak krátké době,“ řekl Filip Hlubocký, předseda představenstva ZSSK.

ZSSK původně počítaly letos se ztrátou 2 miliony eur, společnost ale dosáhla nakonec zisku 6 tisíc eur. Firma loni současně změnila účtování doplatku kompenzace za výkony podle smlouvy se státem a díky tomu vykáže mimořádný zisk 37 milionů eur, ten použije na umoření ztrát z minulých let a navýší vlastní jmění. Proto prezentuje letos dva hospodářské výsledky: jeden bez mimořádných vlivů, druhý s mimořádným vlivem navýšené kompenzace.

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Že do nekonečna cestujících přibývat nebude ani při nabídce bezplatného jízdného, to snad bylo jasné od samého počátku – pochopitelně platí, každý zájem se jednou „zasytí“, a tím dřív, čím víc se nabídka přiblíží poptávce, protože pak už nikdo ani nemusí mít strach, že „by na něj mohlo nezbýt“.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Vždycky jde zrychlovat, nabízet více spojení v okrajových časech, zlepšovat služby. Mluvit o zasycené poptávce v momentě plných dálnic, pomalých, nekvalitních, nepohodlných nespolehlivých vlacích s místy chabou nebo debilní nabídkou spojů při tak špatné pověsti je docela směšné.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Zrychlovat lze, ale to souvisí spíš s infrastrukturou, než s dopravcem a která trať se na Slovensku zásadně zrychlila?

Kdežto v ČR teď bylo v posledních 2 letech znatelné vylepšeno spojení Praha-Plzeň a Praha-ČB, před pár lety Praha-Brno a Praha-Ústí.

Laco
Host
Laco

Cestujúci pribúdajú no a hlavne vlaky sa odriekajú a zavádza sa NAD ( náhradná autobusová doprava). Na Slovensku nič neobvyklé. Naposledy dnes na trati č.151 ŽSR Nové Zámky-Zlaté Moravce

David
Host
David

Slovenské citáty prosím ponechte v originále a nebo je překládejte beze zbytku. Ale výraz „v časovém intervale“ fakt česky není.

AAA
Host
AAA

Babišovština 🙂

petr.r
Host
petr.r

československy.

Ondřej
Host
Ondřej

Je to moravsky. ; )

Partneři