Každý pražec pod dohledem. Rakousko představilo svůj systém oprav železničních tratí

Oprava poškozené trati Tábor - Bechyně po vykolejení vlaku v Malšicích. Foto: SkanskaOprava poškozené trati Tábor - Bechyně po vykolejení vlaku v Malšicích. Foto: Skanska

Správa železnice podobný systém zatím pouze testuje. Pomoci mají cyklické opravy.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdenek

Vtipní že. Takové trochu na zasmátí. Trochu muví z duše. Když se dívám na 323. Ostrava Frýdek Frýdlant. Kde se lepí. Půl roku opravuje a tak stále dokola před modernizací. Nebo Brno Přerov. Nebo koridor přes vysočinu.
Jako tohle je asi trochu „německý“ extrém. V česku asi neaplikovatelný. Ale něco by si z toho vzít mohli.

Jan

Kolik tiskových mluvčí má vlastně SŽ? Já vím nejméně o třech, dva chlapi a paní se dvěma příjmeními. Asi je těch průšvihů moc….

Michal M

Velké firmy mají více mluvčích, agendy je hodně. Viz např:
https://www.cez.cz/cs/pro-media/kontakt-pro-media
Všimněte si, že tiskového mluvčího má i každá jaderka, takže příležitost k další duchaplné poznámce o průšvizích…

Jan

Duchaplná poznámka chtěla říci že předstírání celoplošné údržby sítě s tolika mezerami dá zabrat…

Micky

Zaujal mě výrok, že umyslně nedělají v tunelech vyhybky, neboť způsobují časté výluky jedné koleje, kvůli časté udržbě. A když se podívam na navrhovaný tunel Praha-Beroun, jedna vahybka za druhou (nadneseně).

Holt aby to finančně vyšlo, musí být vysoká propustnost. A pak si cestující ztěžují, že se na vlaky nedá pořadně spolehnout, protože to je samá výluka.

Michal M

Opravdu, a kolik výhybek tam vidíte?

zdenek

O tunelu Praha Beroun se bavit nemusíme. Nikdo se ho nedožije.

Y.K.

S takovýma revolucema na nás nechoďte. Investice desítek miliard do nového svršku a TV se má vyjezdit pokud možno bez údržbových zásahů. Havarijní stav se pak vyřeší nákladnou modernizací za další desítky miliard. Měření GPK je od toho, aby se data někam založila, případně se vědělo, kde to je nejhorší a mimo parametry, tedy kam pak dát pomalou či nějaké omezení. Na okamažitou rektifikaci odchylek je zbytečně brzy, když to ještě roky vydrží. 😉

P.S. opravdu bych rád, aby se tento přístup změnil a po našich tratích, hlavně těch zatížených se pravidelně pohybovaly podbíječky a brusy.

Michal M

A to kritizujete slaměného panáka, kterého jste si sám vymyslel, nebo popisujete nějaký konkrétní úsek, který znáte?

digi

Ten markeťák co vymyslel slovíčka cyklická obnova, by měl dostat bonus… Nahradit údržbu vzlétnymi slovíčky to chce fištróna..

jal

Hlavně, aby si někdo od SŽ tato slova nepřečetl špatně a začal tratě obnovovat cyklisticky, přeměnou na cyklostezky.

David Peca

Rakousko je zase pozadu. Očekává do roku dvojnásobný nárůst přeprav po železnici. Čeští kapitáni dopravy nám minulý týden vysvětlili, že budoucnost je v kamionech a železnice má být ráda za to, co zbyde. A Němci?Ti zvyšují eko daně za kamiony. Ty jsou také značně pozadu.

Elb

Z ideologického hlediska šotoušů nebo eko komunistů pozadu jistě jsme, ale otázkou je jak pozadu nakonec i kvůli takovým věcem skončíme s pozicí ve světě, když nám, EU i západu právě i kvůli takovým krokům každoročně klesá podíl ze světové ekonomiky. Další otázka je, jak se opravdu naplní zelené přání zdvounásobit náklad na železnici na dovunásobek za 16 let, když dnes klesá její podíl i přepravená hmotnost, spolu s tím, že s dalšími zákazy a regulacemi bude železnici klesat možnost toho co přepravovat. Uhlí a pohonné hmoty mají skončit úplně, dále se pokles dotkne počtu přepravených aut, dřeva, ocele, stavebních… Číst vice »

mgr.pavel

„Očekává, že do roku 2040 se doprava na dráze zdvojnásobí“ – jak z toho implikujete, že musí na dvojnásobek vzrůst právě nákladní doprava?

Ale imho řada jejich infrastrukturních projektů nákladní železniční dopravě dost pomůže..

Elb

Jako že by dnes na té Westbahn začaly jezdit místo 10-30 minutového intervalu v 5-15 minutovém? No, možné to asi je, i když je tady pak spíš otázka nad kapacitnějšími vlaky, než nad takovým šíleným intervalem, tedy to zdvounásobení chápu především na straně nákladních vlaků, pro ně je tam už dnes kapacita taky nejnižší.

David Peca

My nejsme pozadu, my jsme přece napřed. Nebo vy jste Rakušan, či Němec (vulgo šoutouš, ekokomunista)? My jsme pochopili, že kamiony jsou náší green dealu. A vyčerpat dotace na infra.

Elb

„jsou naši green dealu“ znamená přesně co? Vyčerpat dotace, když tam za mého života naposíláme více, než příjde, kdy se mezi tím musí nakrmit ta úřednická armáda, co ty vybrané musí logicky prvně vzít, aby je pak znovu dala a to jen na věci které si poručí, před tím se mám jako klanět? Taky byste preferoval, když by vám zaměstanavatel určoval na co smíte použit vlastní mzdu a pak tu vaší útratu ještě prezentoval za vlastní úspěch?

zdenek

Tak jistě, kdo by po železnici něco rozumného vozil, když je tak děsně pomalá. Rakušáci mají třeba west Bahn.. my… A ta defakto vede až do Salzburgu. Věřím, že na takových 4 kolejích se dá něco vozit.

Olin

Chlapi, tak tady se tedy stalo závažné pochybení ze strany MZV, kdy SŽ nedomyslelo situaci a včas neapelovalo na nebezpečí ze strany tohoto kacíře s Jižní Marky a tento byl vpuštěn na naše území, k tomu s ponecháním možnosti šířit své pomýlené traktáty 🙂 . Věru… Všude číhá na naše vyvolené činovník, ty nejlepší z nejlepších, to bezesporu, nebezpečí ohrožující jedinou a správnou pravdu.

David

To vyjádření SŽ mi přijde vtipné a nebo špatně formulované. Na mě to působí tak, že zatímco Rakušané na základě dat z měřění udělají model, který predikuje, kdy bude třeba jaké komponenty vyměnit, tak SŽ s velkou slávou zavádí jakýsi cyklický systém, kde se bude vše vyměňovat po nějaké předem dané době bez ohledu na jejich stav a k tomu druhým dechem dodává, že ani to teď nedělá a je to jen výhled. Pletu se?

Michal M

Vždyť je to to samé. Ta diagnostika vám dodává další vstupy do cyklické obnovy.

mgr.pavel

To tedy rozhodně není to samé. SŽ má plán vyměnit každou jánevím výhybku vždy po plácnu 10 letech. Protože je na to tupé pravidlo. Takže občas vymění plně funkční výhybku zbytečně, jindy dojde naopak k pomalé jízdě či výluce, protože výhybka praskla dřív než tupé pravidlo dovolilo. ÖBB Infrastruktur si zanalyzoval, že výhybka typu .. s podložím .. a s průměrnou zátěží .. jim vydrží v průměru X let. Z toho zjistí, že 1) některé typy výhybek se na některá podloží či nějakou zátěž nehodí, protože se ničí drží než jiné typy – a při výměně používají vhodnější typy. 2)… Číst vice »

Elb

Tak raději neplácejte, SŽ opravdu před možná tak celkovou velkou modernizací daného místa nevymění nic dříve než by měla, na takovou před údržbu tu opravdu netrpíme, komponent jako výhybka má tak svoje stanovené prohlídky, kdy se výměna plánuje podle jejího zhlédnutého stavu.

Michal M

Já mám čím dál větší pocit, že tyhle diskuse jsou magnetem na pitomce, kteří sem chodí fabulovat na základě nadpisu článku, nálady a stupně opilosti…

David

To je právě to co mi není z článku jasné. Je to opravdu to samé, má SŽ dynamické modely? Proč se tedy v případě jednoho správce mluví o tom jak k tomu přistupuje a u druhého správce se omezí jak redaktor tak tiskový mluvčí na dvojslovné spojení bez bližšího vysvětlení.

Václav Šp

Rakouský systém má cenu aplikovat v ČR pouze na zmodernizovaných úsecích koridorových tratí. Na zbytku tratí je to zbytečné, protože všichni víme, že jsou v bordelu. U nich bychom ani nevěděli, co sledovat dřív – stav žel. svršku, spodku, mostů a propustků, zabezpečovacího zařízení a trakce. Nejdřív zmodernizujme, a pak sledujme!

Michal M

Odborník na dráhu jako jste vy by mohl vědět, že se zrekonstruovalo i poměrně dost nekoridorových tratí, které za sledování stojí.

zdenek

No… A kam ty prachy šly.. no..

BND30

A v Dlážděné si myslí, že je to nový díl sci-fi TrainWARS…
Sledování modrého zábradlí by se u nás možná mohlo začít dělat jako první, jako takový pilotní projekt, abychom to u nás na něčem praktickém a důležitém vyzkoušeli.

Michal M

A tohle v článku čtete kde?

rudlafara

Je to mezi řádky, ano sledovat jaká barva na modrém zábradlí vydrží déle…to je asi vše, co jsou naši odborníci na SŽ schopni a na co mají kapacity.

Michal M
jal

Veit si dovoluje hodně, takto špičkovat ČR. : – )

„také měřicí vozy. Ty díky GPS sledují veškeré odchylky,“
Kdyby Rakušák vjel na naše tratě a zjistil, co měřáky ukazují, začal by je vyměňovat.
Dobrý měřák přece nemůže ukazovat takové výchylky. : – )

Dejf

No hlavně by byl řádně vedený záznam o geometrické poloze kolejnice a jejich změnách v čase, to by znamenalo že by se někdo o ty bolavý místa musel starat a bylo by měřitelné, jak dobře dělá svojí práci. Toho se na SŽ bojí jak čert kříže…

rudlafara

Ano, stálo by to penize a ty jsou hlavně potřeba na cílové odměny, smluvni platy atd… To by tak hrálo je rozfrcat na údržbu….

Michal M

Njn, žvásty vhodný do IV. cenový pro „výměnu informací“ s pitomci na stejné letové hladině…
Když vás tolik zajímá digitalizace železnic, zkuste si přečíst třeba výstupy z letošní konference. Zajímavé články bývají i v Železničním magazínu (cena dvou piv v hospodě).
https://konferenceszt.cz/wp-content/uploads/2023/11/Konf_SZT_2023_Sbornik-2.pdf

Huh

Může být i hůř 😀 Byl jste někdy na Slovensku? 😏

Jiří Kocurek

Dál na jihu je Srbsko https://openrailwaymap.org/?style=maxspeed&lang=cs&lat=45.612116176517304&lon=19.813156127929688&zoom=10

A pak ještě Albánie. Mno a Řecko, kde ETCS mají vypnuté, jelikož nemají platnou licenci, zato velké škody ze srážky dvou vlaků, ministr odstoupil.

Těžko říct, které všechny země jsou pro rakušana okolní. 🙂

Kicruj

Naše štěstí (vlastně spíš smůla) je, že Rakousko sousedí i se Slovenskem a Maďarskem a obě země jsou na tom ještě hůř než my. SŽ tak může mít pocit, jak to dělá skvěle.

mgr.pavel

Jj, když dostanu splín, jak blbě tu SprŽel spravuje tratě, podívám se dále na (jiho)východ, a hned mi je líp.

Pořád ale bychom se měli srovnávat s (nej)lepšími, ne s těmi horšími..

Michal M

A jaké odchylky měřák ukazuje, podělte se s námi o něco, co nevíme.