Každý čtvrtý vlak zpožděný. Propadlík nového žebříčku dopravců má žlutou barvu
Jeden z kritických dnů. Tabule s odjezdy v sobotu 6.8. 2022 na hlavním nádraží. Autor: Fanoušek Správy železnic
Nejlepší dopravci přesáhli loni s přesností hranici 90 %.
jak je možné,že když vyjíždí z Prahy,má na odjezdu klidně hodinu??
Protože regiojet 👍
Kdyby RJ zrušil spoj 1022, tak nebude poslední. Snad nikdy jsem ten vlak neviděl přijet na čas. Už před Bohumínem má klidně hodinu zpoždění.
Protože čeká v Przemyslu na vlak z Kyjeva a i když přijede ten vlak z Kyjeva na čas, tak se může stát že se zaseká pasová kontrola. Ale pár spojů by se našlo kdy 1022 dojela na čas
Přestože vlakem jezdím rád, jízdě s RJ se vyhýbám jako samotnému peklu. Proto se teď modlím a prosím všechny lokomotivní božstva aby RJ nevyhrál tendr na provoz Morávií. Bojím se, že by to nezvládl, vlaky by jezdily pozdě a ještě by dnes čisťounké Ibalginy proměnily na smradlavý smeťák. Jestli to nevyjde, povídám jestli to opravdu nevyjde (ČD) tak mě ve vlacích už nikdo neuvidí.
PS: Doufám, že nedostanu od p. Sůry ban za to, že jsem zde sdělil, co mě aktuálně straší ve snech.
V klidu. Brno je šmucik celé, takže i vrstva hnoje s kozou v ibalginu nikoho z míry nevyvede. V Brně je čisté jen to, co bylo ten den kolaudované (uvedene do užívání) a někdy ani to ne….
Brněnské Ibalginy jsou oproti pražským Hliníkům jako ze škatulky. I sprejerů je zde pomálu. Nebo lepší dozor.
Aspoň nějaká dobrá zpráva!
Konečně žlutá taky..
Regiojet, staré vagóny, poruchajuce sa klímy, občas zlý personál, vymenia vám miesto, a ešte aj meškate. Je to škoda, pretože Regiojet mal potenciál byť najlepší no české dráhy urobili toho strašne veľa a je škoda že teraz stratili linku medzi Prahou a Brnom, tá kvalita v českých dráhach je veľmi veľmi dobrá. Samozrejme vtipy sa s nich robia ale už to nie sú tie české dráhy ako dakedy, sú to lepšie české dráhy.
Kvalita rychlíků Vysočina že je dobrá? Tp si děláte legraci?
Ja tuna nejdem tvrdiť že čd má všetky vlaky super, len vravím o kvalite medzi regiojetom a čd v posledných piatich rokoch. Veľmi sa to znenilo a je vidno že regiojet zaostáva.
On i Plzeň Brno přes Vysočinu je trága. Asi je kolem Jihlavy nějaký retromagnet. Ale jinak musím souhlasit s Pavlem.
Páni KŽC tak málo a zrovna ta S34 jezdí téměř bez zpoždění
To dělají víkendové rychlíky, tam na jednokolejkach stačí parkrat zpoždění Arriva a je to v pytli
Celkove uroven ,,zluteho“ za posledni roky sla rapidne dolu. To bez debat a to nejsem modrej fanatik.
Karma je zdarma. Taky si pamatuji jeho velkohubá prohlášení o tom, že bude mit vše nej. Paradoxně tak nejvíce pomohl ČD, které se probudily. Takže ač kontroverzní podnik, tak já jeho působení v ČR vnímám pozitivně.
ČD se sice probudily, ale výběrka i tak zatím projely skoro všechna. Sorry jako.
Tak když nabízeji i to, co po nich nikdo nechce (např. jit do vř s novymi vozidly, i když nejsou poptávaná)… Anebo se ČD chovaji jako obchoďák firmy Škoda, který nic neprodává a a tak si ty výrobky kupuje sám…(kdo by to byl řekl, že ty IJ vyjdou dráž než Pesa Dart….)
Asi se objednavatelé neřídí příslovím: Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci“.
Souhlas, aspon co se tyce vozovyho parku jsou ted cd na tom o poznani lip, na druhou stranu s tim strme stoupa zadluzeni… Ale po tech x skoro desitkach let co se na obnovu kaslalo to potrebovalo jako sul.
jj, používám ho pravidelně z Prahy do Pardubic a kvalita strašná.
Pak se nutí otázka, proč ho používáte?
Zrovna do Pardubic kde jede slušný Ex co 15 minut?
Zpoždění bylo, je a bude. I ve Švýcarsku. Vinou dopravce, vinou provozovatele dráhy, vinou třetích osob, vinou „vyšší moci““ , často součtem nebo znásobením více příčin či substitucí zavinění.
Daleko větší vypovídající schopnost o schopnostech či neschopnostech „nejlepších“ dopravců by měl mít počet odřeknutých vlaků, resp. neodjetých vlkm a to absolutně i s přepočtem k celkovému počtu vlaků a vlkm, z viny dopravce. A měsíční a roční porovnání.
Ehm, já nejsem vy, asi se přejmenuji
Teď jsme odlišitelní
Proboha. To by bylo příliš vypovídající.
Teď je otázkou, který Mirek se přejmenoval…
Já jsem zjistil že nejsem jediný Miroslav který píše komentáře na Zdopravy, aspoň nejsem sám 😅
Statistika je hezká věc. Ale neodráží konání SŽ. Třeba, když do úseku s vyčerpanou kapacitou odkloní jiné vlaky. A tím rozdrobené větší území…
Řekl bych, že na poslední pozici RGJ a třetí od konce LET se hodně podepsaly výluky kolem Pardubic a Brandýsa. Vloni bylo spíš výjimkou, pokud tam dálkové vlaky nechytily zpoždění v desítkách minut. A protože RGJ přes Pardubice a Brandýs jezdí všechny komerční spoje (OK, vloni do půlky roku jela část jeho vlaků odklonem přes Vysočinu), tak se to na celkové statistice muselo výrazně projevit. LET pro změny skoro všechny vlaky začínají v Ústí n/O, kde čekají na (vloni denně zpožděné) přípoje od Prahy, takže se na nich výluky taky pěkně podepsaly. ČD měly vlaky přes Pardubice a Brandýs zpožděné… Číst vice »
Tak RegioJetu to dost ovlivnila 1022, která si pravidelně vozila velká zpoždění už z ciziny, a Chorvatsko, kde taky míval velká zpoždění.
Ano, kdyby LET nemusel čekat na zpožděné vlaky ČD v Ústí a v Hanušovicích, tak by ta statistika vypadala úplně jinak.
Tabulka o průměrném zpoždění by podle mě měla být rozdělená na regionální a dálkové tratě. ČD sice mají v průměru nejmenší zpoždění, ale problém je v tom, že ten průměr je tak nízký právě kvůli regionální dopravě.
Další rozdělení bych provedl na zpoždění způsobená infrasturkturou a na zpoždění způsobena dopravcem.
Sice chápu, že to už by byly 4 tabulky, ale vypovídající hodnota by byla asi někde jinde.
Jinými slovy. Pokud by se odečetly všechny Hungarie a Mnichováky, mohlo by jít o naprosto nejspolehlivějšího dopravce?
Pokud bychom odečetli regionální dopravu, tak nám z tabulky úplně vypadnou nejpřesnější společnosti DLB a AŽD, protože ty provozují jen regionální dopravu.
Pokojne sa to da rozdelit na regionalnu a dialkovu, ostatne v clanku sa pise, ze podla vlakokilometrov je na tom RJ podstatne lepsie.
Přijde mi skandální, že SŽ sbírá data pouze o času dojezdu do cílové destinace. Tedy Pendolino z Bohumína, přijede na hlavní nádraží zpožděné o čtvrt hodiny, ale pokračuje dále do Chebu, kam dorazí na čas (protože sníží prostoj na hlavním nádraží v Praze) je podle SŽ včas jedoucí spoj… To je úplně irrelevantní statistika jak pro cestujícího, tak pro správu železnic, jelikož pro plnění jízdního řádu je potřeba aby vlaky byly v daný čas na daném místě. Podle mě si SŽ tuto metriku vymyslela pro zlepšení plnění KPI managementu.
Na druhé straně, toto je fakt velmi specifický příklad. Jen velmi malý zlomek vlaků má někde tak navatovaný pobyt, že to dokáže smazat velké zpoždění. Obvykle je to v bodech, kde na sebe navazují dvě linky.
Drtivá většina vlaků nemá šanci zpoždění výrazně krátit, takže číslo v cílové stanici je vesměs odpovídající.
Až třeba na vlaky, které jezdí po jednokolejce, tam je v křížení vždycky vaty víc než dost. Zdravíme z trati 240. Tam vlak, co má +20 na odjezdu z Brna z Náměště odjíždí na čas. Jasně, je fajn, že pak jede včas, ale pro mě jako cestujícího to znamená, že jsem ve vlaku vlastně o 20 minut dýl, než bych musel.
Naopak, jste ve vlaku kratší dobu. A v případě, že počítáte čekání na peroně, tak stejnou dobu.
Takový Slovácký expres bez problémů stáhne z Olomouce do Prahy zpoždění z 25 minut na nulu.
Protože ho táhne vectron a nemá zařazené koženky. Jinak by zkrátil tak sotva 5min. Ex2 s vectronem a bez koženky taky stáhne klidně 25 i víc minut ale ne když ho táhne slovenská 361.1 a na konci má Bčko. Pak nekrátí skoro nic
S tou cílovou stanicí by se dalo něco dělat. Například protáhnout jízdní dobu Ostrava hl.n. – Bohumín o 20 minut. Na příjezdu do Ostravy bude mít +15, takže odjede ihned a v Bohumíně bude s 5minutovým náskokem, což na příjezdu do cílové stanice nevadí. K poctě vojáka Švejka. 😀
Ex1 by měl mít pobyt v Ově na hlaváku aspoň 15 minut, jinak se to s ním veze a nesedí grafikon a pak má v Praze +30. Kdyby jel z Ovy včas, nenachytá nic nebo tak max 5min
Ona dálková doprava u ČD na tom nebude o moc lépe než RegioJet.
Jinými slovy regionální doprava ČD je výrazně nad všemi ( mimo DLB) ostatními dopravci.
To je zoufalé. RegioJet by měl sebekriticky předat veškerou vozbu AŽD, aby přestal dělat ostudu.
Což ale vůbec nevyřeší problémy na jednokolejce, kam je svedený odklon R Brno-Olomouc v úseku Přerov-Nezamyslice.
Natož aby to vyřešilo výluky na téhle trati a nutnost NAD.
Tuším v tom sarkasmus a rýpnutí do těch „statistiků“…
Vy jste to jediný pochopil správně :-). Bez současné prezentace rámcových podmínek a výkonů jednotlivých dopravců je takové srovnávání zavádějící.
Podle sebe soudím tebe 🙂
tohle je dost nefér statistika
Souhlas. Na mém modelovém kolejišti jezdí RegioJet přesně! 🙂
V čem je nefér?
Těžko můžete srovnávat dopravce, kteří provozují pouze regionální dopravu (AŽD, Länderbahn), s dopravci, kteří mají většinou dálkové linky (Regiojet, Leo Express). Kdyby AŽD jezdili z Košic do Prahy, budou ve statistice trochu jinde…
To je důvod, proč pro vnitrostátní cestování nepoužívám mezinárodní vlaky =D Téměř vždy přijedou ze zahraničí se zpožděním… I když někdy třeba vznikne až na území ČR (Bohumín)…
Tady je v tomto hodnocení nevýhoda RJ, že jen minimum vlaků z Chorvatska a Ukrajiny mohlo dojet včas. Stejně jako mezinárodní vlaky ČD, ale tím, že mají ČD násobně více výkonů, tak se to trochu „rozmělní“
Čas od času také větší dopravce vypraví náhradní soupravu za výrazně zpožděný spoje ze zahraničí nebo za odřeknutý spoj z důvodu nějaké mimořádnosti.
Paradoxně pak může nastat situace, že místo jednoho zpožděného vlaku jedou dva: jeden mírně zpožděný a druhý hodně zpožděný.
Když misto Mnichováku Ex6 jede z Plzně do Prahy náhradní souprava, tak kmenová souprava skončí v Plzni a cestujicí si můžou třeba počkat na další.
A cestou zpátky je v Plzni přestup z kopřiváků na plánovanou soupravu.
A která souprava je pak lepší. Ty italský šroty?
Tak dlouho jsme hledali statistickou metodiku ve které bude Regiojet poslední, až jsme ji našli. Teď už o tom jenom musí marketingoví kreativci ČD přesvědčit ty davy, které způsobují 95-100% obsazenost žlutých vlaků…
No tááák…
Asi tak. Jestli tam Regiojetu počítali i zpožděné vlaky do Chorvatska, tak to hned naskáče. Spíše by mě zajímalo, jestli nějak zohlednili odřeknuté spoje, ať již v části trasy, nebo úplně. Když vlak nedojede do cílové stanice, tak ani nemůže být opožděn, tudíž se neobjeví ve statistice, ačkoliv byl třeba na trase o několik desítek minut opožděn. Aneb je to přesně o metodice výpočtu, aby se zlepšil dojem o jistém národním dopravci v médiích. Ono už i ten jejich alibismus “zpoždění do 5 minut” je pěkné svinstvo, když jsou dnes přestupní vazby vyšponované na maximum, kdy i těch 5 minut… Číst vice »
No jasné, kdyby byl RJ mezi první trojkou, tak byste byl ticho, že? A… kdyby se tam počítaly i vlaky, které byly zrušeny, byl by na tom RJ ještě hůř. A mimochodem, alibismus „zpoždění do 5 minut“ je ještě v pohodě, v Německu to mají do 10 minut.
Pokud by se sestavil žebříček na takzvané vlakokilometry, tedy celkem ujeté kilometry, na druhé místo by se dostal RegioJet, který má většinu vlaků dálkových.
Přesně to je i v článku napsané.
Já osobně bych zrušené vlaky počítal jako by byly zpožděné o nejvyšší možné číslo (nějak určené), protože rušit spoje je největší nehoráznost (a zřejmě i nová móda u všech evropských dopravců). Do roku 2023 jsem o tom nikdy neslyšel a především nezažil (jezdím mnoho a mnoho let pravidelně).
Vzhledem k počtu vlaků do Chorvatska to na tabulku nebude mít vliv.
Čekací doby ve stanicích byly zrušeny?
Asi by bylo zajímavější porovnat třeba jen dálkové vlaky RJ třeba s Ex1, Ex3 a Pendolinem,ať se poměru stejná trasa a kategorie vlaku. I tak by to ale byla pro RJ podle mě prohra – ze Slovenska/Rakouska to nepřijede včas skoro nikdy a z Prahy ráno se to každou chvíli zasekne kvůli rozbitému vagónu/lokomotivě/kávovaru nebo nevím čemu.. (na Ostravu je to možná lepší než na Brno,tam nejezdím tak často)
No prostě ses ubožák a dneska asi z toho neusneš. Přeju hodně sil na vyrovnání se s touto statistikou.
Zdravím ČD ultras, když už jsme si s některými i potykali. Zuřivé mínusování ještě nikomu zákazníky nepřivedlo…
Nadávání do ČD ultras taky ne 😀
Tvá alergie na modrou přerostla zvládnutelnou mez. Takhle se zhroutit z jedné statistiky. Nečekej a vyhledej co nejdřív odbornou pomoc. Držím ti palce ať to zvládneš…
Hm. Tak to je fičák panečku. To vypadá, že ti ve školce spolužák v modrém tričku rozkopal bábovku, protože jinak, než nějakým traumatem z ranného dětství si tvůj příspěvek nelze vysvětlit…🤔
Nikoliv, pouze jsem celých 5 let dojížděl v monopolu ČD Praha-Ostrava asi 13-8 let před demonopolizací této trasy…
„Vlak je opožděně z důvodu výluky.“
Mně to přijde jako lenost udělat výlukový jízdní řád. Ten se dělá jenom tam, kde je vlak nahrazen autobusem (a to ještě třeba neobstaraji přepravu kol), ale že by zvážili všechny vlaky dotčené výlukou? Pak to prostě nemůže být zpoždění oproti jízdnímu řádu.
Tam, kde to je účelné se dělá VJŘ i pro vlaky, ale pravda, moc často se to neděje.
Souhlasím. V Polsku i na Bálkáně je zvykem při výluce posunout časy celého vlaku v trase za výlukou.
Jede o 5 minut později než ve dny bez výluky, ale online jízdní řády/vyhledávače s tím počítají, posádka se nesnaží zkracovat ale čeká na dobíhače.
Vlastnost je, že přípoje co mají podle výlukáče ujet, ujedou určitě (není na co vsázet) – je to nevýhoda že do uzlů přijede pozdě, nebo výhoda že to cestující ví?
Jé, odborníci na železniční provoz, který však vůbec neznají, v čele s ředitelem Danem 🙂 Mohu prosím vědět, jak odborníci pohlíží na následující zcela neteoretickou situaci, kdy železnice je živý organismus a běžně k těmto situacím dochází, protože u nás narozdíl třeba od Polska dálkové vlaky nemají ve velkých uzlech i několik desítek minut dlouhé prostoje, kde se může jízda korigovat: Trať A-B-(výluka 1 koleje)-C-D, vlaky AD a DA proti sobě, přičemž dle JŘ se mají potkat přesně uprostřed mezi B a C, kde je jízdní doba řekneme 20 minut. Sestavíme teda výlukový jízdní řád, kdy vlak AD bude ve… Číst vice »
Tohle jsou politické otázky, chceme jezdit přesně nebo lhát cestujícím že se stíhají taktové uzly?
Ve zmíněném příkladě, proč by vlak AD čelal ve stanici B, proč hýbat něčím před výlukou? Vlak AD má pro cestující posunutý až čas příjezdu do C. (Minuty navíc může trávit třeba u odjezdového návěstidla z B) Pokud to vyjde jak naznačuješ, tak vlak AD možná dojede do C s náskokem a bude tam čekat na čas odjezdu, zatímco vlak DA nezvýší zpoždění.
Sestaví se JŘ tak, jako by prostě vyloučená kolej neexistovala a šlo o trvalý stav. Jenom by samozřejmě se to nedalo udělat za den.
Špinavé vlaky to jsou, záchody tam nefungují a jen 3 ze 4 vlaků přijedou na čas. Jak s tímhle někdo může dobrovolně jezdit asi nikdy nepochopím. Zlaté ČD a LE.
„ale vždyť mají skvělé dortíky a kávu“
Takové výmluvy slyším často.
To není výmluva, to je fakt. Pro někoho to může být důvod k volbě konkrétního dopravce.
To není fakt. To je česká totálně pokroucená představa o financích a zmanipulované názory z médií. Nic víc.
Kafe zdarma a dortík za dvacku, stačí? V Česku to funguje skvěle… .-)
Znám i takové, kteří si kvůli toho přehodí jízdenku na pozdější spoj, zejména v případech, kdy jim RJ napíše, že na jejich spoji občerstvení není k dispozici (což je častý jev).
Takové znám taky, a znám i takové, kteří pojedou čímkoliv, jenom aby to nebyly ČD. I kdyby měli koupit za 1500 poslední volné místo v LE
Na druhé straně, když je u Leo za 1500, jsou už ČD i RJ většinou vymístenkované, takže tam to může být i o tom, jestli jet 3 hodiny (pokud neskočí sebevrah, není porucha trakčního vedení, apod.) na stojáka v chodbičce, nebo za těch 1500 civilizovaně sedět.
Znám člověka s režijkou, který jezdil Praha – Ostrava pravidelně s RJ kvůli kafi zdarma 😀 (není to sranda)
K tomu příhod příjemnou obsluhu a normální cenu a máš taky jasno. Ono i blb pochopí že vlak z Ukrajiny či Chorvatska má jiné priority . A vůbec neodjete vlaky? Ty jsou cajk.
To je bohužel pravda. Minule jsem procházel málem celým vlakem, protože až čtvrtý či pátý záchod nebyl „mimo provoz“.
V létě jsme jeli do Gdaňsku s ČD, cesta cca 8h, funkční wc v celém vlaku jeden. Jaký je teda rozdíl mezi dopravci? Asi to kafe…
Ještě se mi nikdy v ČR nestalo, abych dorazil včas. Jedna minuta už je zpoždění. Oni nepočítají zpoždění do 5 minut!
Tak pokud vše berete načas, tak včas nejezdí v podstatě vyjma metra žádná doprava. Tramvaje, autobusy, letadla, vlaky i auta na minutu přesně v podstatě nejezdí. Proto jsou tam ty tolerance. Ostatně normální člověk zpoždění třeba dvě minuty ani nepozná.
Ve Švýcarsku odjíždí vlaky většinou přesně, ano i tam jsou zpoždění, ale i zpoždění 3min je hlášené jako zpoždění.
Sice jsem vlakem ve Švýcarsku už několik let nebyl, ale na čas jsem tam nejel nikdy. 1 až 5 minut si vždycky vezlo úplně všechno. Někdy i víc, Berninabahn umí dvacet minut úplně normálně. Tím nechci švýcarské dráhy nijak hanit, naopak, ale pod pojmem „Přesný jak švýcarský hodinky“ si představuju právě toto. Jednu až pět minut zpoždění… 🙂
Kdykoliv vjedu do Rakouska, Švýcarska (dříve i Německa) tak vše vždy naprosto přesně. Až vždycky koukám, že umějí zastavovat ve stanicích opravdu na minutu a ne, že se čeká na něco jako v ČR a vždy se divím, jak to dokážou. Takže netvrďte, že ve Švýcarsku si vozí každý vlak kolem pěti minut.. To by to tam vypadalo s vlakama, když tam stojíte na menším nádraží a vlaky příjíždějí co dvě minuty.
Je velice úsměvné, jak v ČR zavádějí taky zpoždění na minuty. A už se nepíše zpoždění např. 10 minut, ale v kolik bude se zpožděním vlak odjíždět. A ještě jsem neviděl, aby jim toto vyšlo, takže opět totálně vyhozené peníze. Teda ono se jednou tady bude jezdit přesněji, ale za jak dlouho? Za dvacet nebo padesát let? Možná nikdy.
Když přestupujete, poznáte i dvě minuty. V ČB vše ujíždí dosud pořád i podle jízdního řádu třeba o dvě minuty. A chápu, že nějaký č…ák na úřadě to nejspíš dělá takto už mnoho let asi naschvál, ale proč to tak musí být? Proč skoro od každého expresu se část cestujících modlí, abychom dorazili včas nebo trošičku dřív, aby mohli stihnout „přípoj“ směr Linz? Další totiž NEJEDE v taktu za hodinu či dvě 🙁
A to u nás jsou ještě přísní počítá se zpoždění 5+, třeba v Německu se počítá až zpoždění 10+.
Takový rozdíl to zase není. V Německu je 6+
I zpoždění 1 minuta může být velmi nepříjemné, když vám kvůli němu ujede přípoj (nejčastěji při přestupu mezi spoji různých dopravců), ale prakticky si jej málokdy všimnete.
Co mě však před časem naštvalo je, když někdo řekl, že bude zpoždění omezovat na 5 minut, že to stačí. Ale nepamatuji si přesně, jak to tam tehdy bylo.
Ne, nestačí. Něco jiného je vědět. že je (obzvláště na některých tratích) nereálné dosáhnout stavu bez zpoždění – a něco jiného je se s tím spokojit a nedělat nic … a časem tvrdit, že i hodinové zpoždění je ještě OK.
V krajské dopravě se na různé dopravce nehraje. Musí jezdit tak, aby přestupy byly.
Zdaleka ne vždy ale ty přestupy opravdu jsou.
Nehraje? Ale hraje. Prostě se nečeká. A kam si půjdete stěžovat? Nebo kdo Vám pomůže. NIKDO. Pro dopravce jsou cestující hmyz. Nic víc. (nejvíc to samozřejmě platí o leteckých dopravcích)
Pokud někde ujede přípoj kvůli minutě, tak to není přípoj – ve velkých stanicích (kde je na přestup počítáno třeba 5 minut) je blbost na takové spojení spoléhat, v menších (kde je ten přestupový čas minimální) úplně nevěřím, že by se na vlak zpožděný o minutu nečekalo…
Je nesmysl spoléhat na přestup na který je podle jízdního řádu 15 minut.
Jediný spolehlivý přestup je přestup z vlaku na metro v Praze 😁
Pokud Vám kvůli 1 minutě zpoždění ujede přípoj, tak to asi zase až tak přípoj nebyl.
A PROČ ujíždí přípoj na nádraží se 4 nástupišti, kdy další jede za tři hodiny? Oficiálně podle jízdního řádu už leta a NIKDO s tím nic nedělá.
Ano, CD jsou zarukou spolehlivosti.
Přímý rychlík Praha – Hamburg, alespoň tak slibují ČD,
Praha 8:25 EC176 Berliner – Hamburg Altona 15:26,
se 8.8.2023 z Berlína nečekaně stočil na východ a jel úplně jinam.
Odvolat Kupku a Krapince!!!
: – )
Že by výluka na DB?
Ale v D to není vlak ČD, ale DB.
Díky redakci portálu Zdopravy za takovýto přehled, byť poněkud zjednodušený. Pro mne z toho plyne především úvaha, že včasnost dojezdů – přesnost spojů je velmi důležité kritérium celkového hodnocení veřejné dopravy. Zvláště v případech, kdy cestující musí přestupovat na konkrétní spoj, protože následný spoje jede až za dlouho (třeba 2h) nebo až druhý den, je ta dochvilnost – myslím – zásadní. Jiná situace je, pokud člověk až tolik nespěchá, protože další spoj jede brzy (třeba do 30 minut) nebo si cestující vytvořil časovou rezervu – což při každodenním dojíždění do práce či do školy nejde natahovat do nekonečna. Asi nikdo… Číst vice »
Ovšem ono je to celé těžce zavádějící – pokud jako dopravce jezdím nějakou linku, tu mi správce komunikace celý rok opravuje a díky tomu mají vlaky zpoždění, tak je nefér to vůbec do té tabulky psát. Měly by se počítat jen zpoždění způsobená dopravcem, ne správcem komunikace, pak bychom možná zjistili, že se žebříček úplně otočí.
To nevim teda, z pohledů do GRAPPu mi běžně vyplývá, že RJ má na lince Praha – Ostrava prakticky vždycky vyšší zpoždění než ČD.
Prostě má kratší časy na obraty a méně záloh, a tak se mu zpoždění spíše kumulují. Žádnou další vědu bych za tím nehledal.
Plus bychom pak měli smazat zpoždění vzniká čekáním na přípoj, který byl opožděn z důvodů na straně správce infrastruktury.
Vůbec do statistik dávat primární příčinu laviny a ne výmluvu na lavinu.
Jestli je příčina „křižování“ tak vystavá otázka „proč jel vlak kolizní s osobním vlakem a větší prioritou.“ Jestli je příčina „obrat“ tak „proč je čas na obrat kratší, než technologicky potřebný.“ Jestli nefungujou dveře, tak je příčina pobytů „technická závada soupravy“ a ne „zvýšená frekvence cestujících“. Jestli vlak přijede do stanice k prázdnému nástupišti, není příčina „frekvence cestujících“ ale „Spržel tajila číslo nástupiště“.
No ja, zvýšený obrat cestujících může být ledacos, vč. nakládání bicyklů do již značně obsazeného BDs.
Nepřijde mi, že by RegioJet jezdil výrazně více na tratích, kde jsou výluky.
Spíš to bude způsobeno tím, že RJ při jakékoliv mimořádnosti je totálně neschopný. Nezajistí NAD, nezajistí informovanost cestujících, kašle na to.
Pak při čemkoliv nečekaném jeho vlak zkrátka nedojede včas..
ČD jezdí po 171. Tak tedy nezapočítat?
To je nejvetší krizovka na síti SŽ.
Trochu Vám musím oponovat s tou úrovní komfortu. Je docela rozdíl v tom, jestli jedete v letním horku 45 minut zpožděným klimatizovaným a hlavně čistým vlakem na „vlastní“ sedačce, nebo z vás lije ve stejně zpožděném a ne zrovna čistém béčku. Nervy ze zpoždění budete mít sice stejné, ale jakýs-takýs komfort vám alespoň trochu ulehčí.
Jistě. Ale i klimatizované jednotky mají svá „ale“. Když spadnou dráty a několik hodin se nejezdí, nesvítí ani neklimatizuje, pak by možná někdo uvítal spíš to staré béčko.
Ale to se budu zase opakovat, že to se dá řešit ve vlacích s klasickými vozy řazením různých typů vagónů do jedné soupravy.
AŽD to samozřejmě přeju. Oni ale, pokud vím, jezdí na jediné trati, která navíc patří jim, mají tam asi miminum výluk, možná žádné. Ještě by se mělo uvádět, jestli to jsou zpoždění vlastní vinou, nebo vinou provozovatele dráhy.
Srážka motoráku s nákladním autem na staveništi v Lovosicích jim asi trochu zavařila, ale to už bylo v roce 2024, takže do této statistiky se to nepromítlo.
Tak nějak, nedá se srovnávat AŽD s jednou tratí, kde nejezdí nic jiného a třeba RJ se spoji od ukrajinských hranic s 300 minutami zpožděnými na území Polska..
To je sice fakt, ale kolik vlaku RJ to dělá v %? 25 to určitě nebude.
300 minut na jediném vlaku vydá za téměř celý den jízd všech vlaků jiného dopravce.
Spravedlivá by mohla být statistika zpoždění zaviněná dopravcem- tj. poruchy vozidel na trati.
Vše ostatní může být zavádějící- viz klasické „z provozních důvodů dopravce“ hlášené zpoždění vzniklé výlukou a čekání v další stanici na přípoje.
Ne, AŽD jezdí na celkem dvou tratích. Jednou z nich je Čížkovice – Obrnice, druhou je Dolní Bousov – Kopidlno.
Na druhé zmíněné trati však není tak velký provoz a tak na ní zkouší některé další technologie, které nemohou zkoušet na té první.
Nemělo být Bakov nadJizerou – Dolní Bousov?
I stránky AŽD uvádějí Dolní Bousov – Kopidlno.
Na Kopidlnce žádný veřejný provoz, který by se promítl do statistiky, zatím není. AŽD provozuje osobní dopravu pouze mezi Litoměřicemi a Mostem s jedním večerním obratem do Ústí nad Labem.
Měli by tam začít zkoušet něco, co mají pro bezpečnost na přejezdech v zahraničí. Už tu desítky let nemuselo být desítky mrtvých na přejezdech. Joooooo, ale my jsme přece už dávno ten vyspělej západ.. možná jsme i o trochu lepší 😀
Výluka není důvodem zpoždění, nikdy a nikde. Pokud je výluka, musí se udělat výlukový jízdní řád.
Výluky máte plánované a neplánované.
Pokud beru to stylem jako pražská MHD, tak je to výluka a mimořádnost. Ale i tam mají slušnost upravit JŘ těch tramvají, co jsou výlukou dotčeny co do jízdní doby.
Jakási tabulka, kde jsou čísla prohnaná všemi početními operacemi, které příslušný úředník našel v Excelu, bez přesně popsané metodologie a struktury zdrojových dat, s obtížně uchopitelnou metrikou….
Ať se na mne nikdo nezlobí, ale takhle rádoby statistika je k ničemu.
Domnívám se, že rozdělení tabulky minimálně na zpoždění vinou správce infrastruktury (plánované vyluky, náhlé zavady), na zpoždění neovlivnitelná (pád stromu, srážka na přejezdu,) chyba dopravce (projetí stůj, stržení trolejí) a závady na vozidlech by bylo určitě lepší.
Další lepší ukazatel by mohyl být podíly celkového času jízdy spojů dle JŘ a skutečně doby mezi plánovaným/skutečným odjezdem a skutečným příjezdem.
Však v článku se píše, že to jsou zpoždění zaviněná pouze dopravcem.
Já teda vidím v článku napsáno toto :
Pořadí nerozlišuje zpoždění způsobené správcem infrastruktury či dopravcem.
Ovšem i dopady překážek vinou správce dráhy nebo vyšší moci jsou různé podle reakce dopravce. Někdy zůstanou stát všechny vlaky před kritickým místem a úplně bez obsluhy zůstane víc úseků a relací, než je nezbytně nutné. Snaha a úspěšnost zajistit náhradní dopravu nebo poslat vlaky odklonem je v různých případech různá, někdy se z části vlaků vysadí lidé (což je samozřejmě pro ně značně nepříjemné) a vlaky jedou zpět, aby aspoň něco odvezlo čekající v úseku za místem s přerušenou dopravou. Takže vlivem výluk, závad a nehod má kromě vlaků se zpožděním, které dopravce zmenšit nemohl, hodně dalších vlaků zpoždění,… Číst vice »
Stejne to nebude presne… Do bohumina prijede vlak o 2 minuty drive ze zahranici, nez mel podle jizdniho radu. V bohumine se delaji cachry machry s vagonama a vlak odjede opozdeny o 14 minut a ejhle – celou trasu az do prahy slysime na nadrazich hlaseni, ze je vlak opozden z duvodu opozdeneho prijezdu ze sousedniho statu, ikdyz to neni zadna pravda…
Víte o tom, že ty čachry machry se dělají u dvou vlaků a bez toho druhého, co nepřijel o 2 minuty dřív, ale zpožděný, se moc čachromarovat nedá?
Nebyly by na vlaky s přímými vozy lepší motoráky(jednotky) s automatickými spřáhly?
Když zastaví u nástupiště dva vlaky a mění si části soupravy mezi sebou, jak by to s aut. spřáhlem dělaly bez posunu?.
Kdyby bylo dost fírů, tak třeba 1) roztrhnout se už v předchozí stanici a jet na blok za sebou.
2) Kazdá jednotka vjíždí na jinou kolej, některé na obsazenou 😀 a tam se secvaknou
Vážnější varianty se asi posunu nevyhnou, ale může aspoň být jednodušší.
Nekolikrat si to projedte nebo venujte den pozorovani v bohumine a pochopite, ze tenhle pripad jsem nepopisoval…
A který tedy?
Takovy, kdy vlak (jeden) prijede ze zahranici vcas, zpozdeni vznikne na ceske strane pri priprahani vagonu (zadnych autovagonu nebo luzkacu, ale tech, ktere tam maji vychozi stanici) a CD potom lzive hlasi, ze zpozdeni je kvuli opozdeneho prijezdu ze sousedniho statu.
Moc dobře všichni víme, že to tak je. Když je možnost, dají v hlášení, že vlak přijel opožděný ze sousedního státu. Kdy už tyhle lži včetně přihazování zpoždění po pěti minutách, skončí? Kdy? Trvá to desítky let a neříkejte mi, že si na to nikdy nikdo nestěžoval.
Pod to se můžu taky podepsat.
Není to pravidlem, ani náhodou.
Ale když jedu Katowice -Olomouc a slyším tu „Lež“ jak z hlášení ve stanicích tak od vlakové čety, rozum mi zůstává stát.
Tato tabulka bez určení příčiny (na straně dopravce, infrastruktury) je vcelku k ničemu. například u GWTR v jižních Čechách si troufám tvrdit, že hlavní příčiny jsou snížení traťové rychlosti a opravy na trati České Budějovice – Nové Údolí, čekání na přípoje obvykle na rychlík R11 v Číčenicích a ve Strakonicích, kdy spoj díky čekání vyjížděl s dvaceti minutami zpoždění, což jsem několikrát v minulosti zažil. A další zpoždění je obvykle ohledně manipulace s koly během letní sezóny na Lipně, kdy vlaky stojí ve stanicích déle než je uvedeno v jízdním řádu. Protože nakládka kol chvíli trvá, což bylo za všech… Číst vice »
Přesně tak, regionální dopravce bude vždy čekat na dálkovou dopravu a tak bude mít horší čísla. To jen jedno z vysvětlení.
Naopak, regionální dopravce vždy bude mít lepší čísla, což i tato statistika potvrzuje. Stačí srovnat třeba Regiojet a Regiojet ÚK. Obecně platí (a to nejen v Česku), že čím delší trasu vlak jede, tím je víc náchylný na zpoždění. Aniž bych se chtěl Regiojetu jakkoliv zastávat (mají hodně co zlěpšovat), tak logicky musí být nejhorší, když má jen dálkové vlaky. Naopak České dráhy mají ty dálkové vlaky hodně naředěné vlaky regionálními, které jim tu statistiku vylepšují. Samozřejmě jsou výjimky potvrzující toto pravidlo, viz GWTR.
Ale statistika přece je přesný součet nepřesných čísel.
Navíc platí ono v životě velmi otřepané (a to není nic proti pisateli ani nikomu dalšímu): “na blbou otázku blbě odpověď”.
Pokud se tedy zeptáte jednoduše “kolik vlaků bylo zpožděných”, tak je celkem jasné, že zase dostanete takhle jednoduchou, ale dokonale přesnou odpověď.
Snad si nemyslíte, že na sebe dotazovaná SŽ hned práskne, že např. větší polovina zpoždění jde za nima, protože výluky, ať byly z jakéhokoliv důvodu? Na to se ale viditelně nikdo neptal.
Statistika je: Přesné zpracovánbí nepřesných čísel získaných ještě méně přesnými způsoby.
Jedna jízda na sedmikilometrové lokálce ze Smržovky do Josefova Dolu = jeden vlak.
Jedna jízda z Havířova do Prahy přes všechny překážky, které je Správa železnic ve své vynalézavosti schopná nachystat do cesty = jeden vlak.
To se to machruje.
Ale k hejtování Regiojetu je holt každý důvod dobrý.
„Data o přesnosti je potřeba brát i částečně s rezervou: řeší jen počty spojů, nikoliv například ujeté kilometry.“
Četl jste vůbec ten článek? 😀
„Víme, že jsou to hausnumera, ale stejně jsme je publikovali“ 🙁
Aneb prokliky nade vše…
Však je to jen statistika. Zase na druhou stranu celá trasa Havířov – Praha po dvoukolejce, žádné čekání na přípojné vlaky, kategorie Ex, takže přednost před ostatními vlaky. To se to machruje, abych použil vaše slova. Většina vlaků ČD jede po jednokolejkách, to znamená větší přenos zpoždění kvůli křižování, povinnost většiny vlaků čekat na přípoje, protože jsou v závazku, většina spojů ČD jsou regionální, tudíž nízká priorita, takže na hlavních tratích se zpožďují čekáním na předjetí těmi zpožděnými expresy všech dopravců. Takže se to dá otočit i takto. Záleží, jak si kdo nastaví kritéria. Ale ze zkušenosti s denním provozem… Číst vice »
Na druhé straně je na regionálních spojích poměrně velká časová rezerva, kde se dá zpoždění stáhnout. Rychlíky mají časovou rezervu také, ale ne vždy to kapacitní důvody tratí umožní.
Časová rezerva na regionálkách, obzvlášť těch v taktu, bývá rovna nule, protože „aby nám to vyšlo v uzlu“. Nezřídka se stává, že si těch „pět minut“ vozí vlaky půl dne. Navíc, je i regionálka, která se provozuje na hlavních tratích, tedy například linky S a tam už se případné zpoždění umí promítnout velmi nepříjemně.
Však je to jen statistika: Nadarmo se neříká, že se statistikou dá dokázat vše.
Akorát že vlaky regiojetu odjíždí pozdě už i z Prahy, třeba takových 40 minut zpoždění na odjezdu, to je normálka
Z Prahy odjíždí některé dny zpožděné komplet vše, bez ohledu na barvu.
Jako minulý týden. Ještě doplňovali zásoby na catering.
Ale k hejtování nežlutých dopravců to dobré je, ne? 😜
… a hlavně toho modro-bílého?! (jsem si téměř jist, že v jiných zemích má „státní dopravce“ v diskusích podobnou úlohu hromosvodu jako u nás ČD).
Ale ono je to celé mnohem složoitější. Za dobu, kdy se těchto (a jiných) diskusí účastním, jsem zjistil jednu věc:
V (téměř) každé diskusi jsou dva hlavní tábory, které mají velmi omezené černo-bílé vidění. A vedle nich spíše skomírá velmi rozumná diskuse těch, kteří jsou schopni vidět těch spoustu odstínů mezi černou a bílou.