Kauza pádu lanovky na Ještěd: Státní zástupce zastavil dvě trestní stíhání, tři stížnosti zamítl
Mimo trestní stíhání jsou České dráhy.
Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský dnes pro ČTK uvedl, že rozhodnutí státního zástupce vítají, více se ale k tomu vyjadřovat nebudou. „České dráhy spolupracují s orgány, které nehodu lanovky na Ještěd vyšetřují, a poskytují jim veškerou součinnost. Naše společnost přivítala rozhodnutí státního zástupce v probíhajícím šetření, ale objasňování nehody nadále pokračuje, proto se k vyšetřování nebudeme více vyjadřovat,“ uvedl.
Stížnost proti usnesení o zahájení trestního stíhání si podali všichni obvinění. „Tři stížnosti fyzických osob jsem jako nedůvodné zamítl. Jedné stížnosti fyzické osoby jsem vyhověl a její trestní stíhání jsem zrušil. Stejně tak jsem vyhověl stížnosti právnické osoby a i její trestní stíhání jsem zrušil,“ uvedl Látr.
Pád lanovky na Ještěd: Policie zahájila trestní stíhání Českých drah a čtyř fyzických osob
Všem třem obviněným hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti trest od tří do osmi let. „Za vinu je jim kladeno zejména porušení důležitých povinností vyplývajících z jejich zaměstnání a funkcí tím, že v rozporu s předpisy a s technickou dokumentací, které stanovují mimo jiné podmínky pro provoz této lanové dráhy, byla dráha Horní Hanychov – Ještěd vědomě provozována,“ uvedl již dříve regionální mluvčí policie Vojtěch Robovský. Státní zástupce odhaduje, že vyšetřování potrvá ještě měsíce.
Mimo provoz přes dva roky
Při havárii v říjnu 2021 spadla po přetržení tažného lana jedna ze dvou kabin visuté lanovky a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím v druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčí aktivoval záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavil. Z kabiny pak museli cestující vyprostit hasiči.
Dvoukabinová visutá lanovka začala jezdit na Ještědu v roce 1933. Ročně přepravila v posledních letech před nehodou dvěma svými kabinami kolem čtvrt milionu cestujících.
V její devadesátileté historii se tažné lano přetrhlo už v roce 1944. Tehdy ale měla lanovka jiný systém jištění se dvěma tažnými lany a nehoda neměla tragické následky. Lanovka se starým systémem jezdila na Ještěd do rekonstrukce mezi lety 1971 a 1974. Původní i nová lanovka fungovaly na podobném principu, ale systém jištění byl rozdílný. Po rekonstrukci v 70. letech zůstalo lanovce po jednom tažném a přítažném laně, dostala čelisťovou brzdu se třemi různými prvky aktivace, z toho dva byly automatické. Oba ale byly v minulosti odstraněny. Průvodčí sice byli vyškoleni, jak mají v případě nehody postupovat, ale v tomto případě průvodčí na ruční brzdu nedosáhl, a kabinu proto nemohl zastavit.
Šest variant, náklady až půl miliardy korun. Liberec představil možnou budoucnost lanovky na Ještěd