Kauza pádu lanovky na Ještěd: Státní zástupce zastavil dvě trestní stíhání, tři stížnosti zamítl
Zásah hasičů po pádu kabiny lanovky na Ještěd. Pramen: HZS Libereckého kraje
Mimo trestní stíhání jsou České dráhy.
Mimo trestní stíhání jsou České dráhy.
Za 2 roky nejsou schopni zveřejnit výsledky vyšetřování. Zda znají nebo neznají. Na nějaké výslechy se už nemohou asi odkazovat.
To se pořád řeší, coby kdyby a který přednosta stanice za to může, ale ještě jsem nečetl důvod přetržení lana.
Lano se ani nemuselo přetrhnout, mohlo se jen vytrhnout ze závěsu kabiny. Ocelové lano výborně přenáší (netlumí) rázy v podélném směru. Jestliže bylo připojeno natvrdo, bez pružného členu, byl tento typ nehody patrně jen otázkou času.
Nezastavil, ale zrušil usnesení o zahájení trestního stíhání. To je dost podstatný rozdíl. Zastavením trestního stíhání trestní řízení končí. Zatímco zrušení usnesení o zahájení trestního stíhání znamená jen krok zpět, kdy se z fáze vyšetřování vracíme do fáze prověřování, ale obvinění, které už tentokrát obstojí, může po čase opět přijít.
z obviněného se stává zpátky sprostým podezřelým 🙂
nikdo za nic nemůže, jako v případě spadlého mostu u studenky 2008, case slosed !
Nepletete se? Já myslel, že v případě onoho mostu padly rozsudky.
Spíš pseudokauza. V normální zemi by tu spadlou lanovku prostě znova pověsili a jezdilo by se do týdne dál, vůbec nechápu co se řeší…že se nehody stávají je zcela běžný jev a stejně jako, že při nich někde zemře.
Rusko opravdu není normální země:-)
Ta, co spadla před tou libereckou a z téměř stejného důvodu.
Fifteen million euros to reopen the Mottarone cable car
Italy 24 Press News
24. 11. 2023 — THE works will start within the first six months of 2024 and the new cable car it will be operational by the summer of 2025.
To ale není „znova pověsit a jezdit do týdne dál“.
Takže to ejhle opavit jde. A vyvádět se nic nemusí?
Tam by za týden „normálně“ vypadl z okna..
A fronty by se stály jak na svezení, tak na práci průvodčího. Přece to nespadne podruhé…
Ze soudu nakonec nebude nic. Automatická aktivace brzd byla odstraněna ještě za komunismu a úředně schválena. Jednou homologovaná, navždy homologovaná.
Zkuste žalovat majitele veterána za to, že kdyby měl ABS, tak by se nehoda nestala.
Že to schválí nějaký soudruh ještě neznamená, že to mají stále trpět nezávislí revizní technici.
Takže ČD provozovaly od roku 1993 (od svého založení) lanovku na Ještěd, která pravděpodobně nesplňovala platné bezpečnostní předpisy, tím ohrožovaly zdraví a životy cestujících a trestní stíhání proti ČD je zastavené?
Papírově bylo odstranění automatické aktivace brzdy patrně pořešeno a soud nemůže soudit selským rozumem. Ruční aktivace brzdy by byla spolehlivá jen tehdy, kdyby průvodčí celou dobu jízdy držel madlo v ruce.
To je právě velkou otázkou, jestli na tu demontáž automatické brzdy existuje jakýkoli doklad, nebo ji prostě někdo odpojil a všechny další revize to braly jako hotovou věc.
Vzhledem k tomu, že podle toho níže odkazovaného článku na iDnes se ani neví, kdy přesně byla automatická brzda odstraněna, tak pochybuji, že by k tomu měly ČD odpovídající dokumentaci.
Otázka zní, jak by to dopadlo i při aut.brzdě, pokud by kabina byla ve stejném místě.
Větší rychlost při jízdě přes podpěru by pravděpodobně skončila stejně- skok přes „hrbol“ a pád. Jen v menší rychlosti.
Naopak, kdyby se přetržení stalo těsně u podpěry, ubrzdili by to nejspíš oba.
To by záleželo, o kolik větší rychlost by automatická brzda připustila.
V podstatě žádnou, u tohoto systému to funguje tak, že proti tahu pružin, které by sevřely čelisti brzdy, působí tah tažného lana. Jakmile protitah zmizí, je zabržděno.
Dobře vysvětlené je to třeba zde:
https://www.idnes.cz/technet/technika/lanovka-jested-tragedie-pad-tazne-lano-brzda.A231101_180511_tec_technika_alv/4#space-a
V podstatě ohrožovali i své zaměstnance. A odborový svaz proti tomu neprotestoval. Předpokládám, že poslední revizní technik pouze bral za hotové, že lanovka má historicky jen mechanickou brzdu.
„Průvodčí sice byli vyškoleni, jak mají v případě nehody postupovat, ale v tomto případě průvodčí na ruční brzdu nedosáhl, a kabinu proto nemohl zastavit.“
Teď je ovšem otázka zda na ní nedosáhl proto, že se kabina zhoupla a on třeba upadl a nebo to bylo proto, že neměl dostatečnou výšku. To jsou dvě rozdílné věci. Pokud by se ukázalo, že jedním z požadavků na uchazeče o pozici průvodčího v kabině byla výška je to ok. Pokud ale žádný takový požadavek na uchazeče o tuto pozici nikdy nebyl…….
Je to spekulace, ale osobně jsem viděl, jak průvodčí při cestě prázdnou kabinou dolů stál u předního okna a kochal se pohledem do údolí. Jenže ta brzda byla nad jeho stanovištěm u dveří. Totéž psali v diskusích i jiní lidé…
Nevíme jistě, že to tak bylo i v okamžiků přetržení lana a už to nikdy nezjistíme, není jak. Osobně to ale považuju za dost možné. Co si pamatuju, v ten den bylo hezké počasí a výhled byl jistě příjemný.
Na Ještěd jsem jel lanovkou jen jednou v červenci 2016, a tehdy průvodčí v prázdné kabině dolů měl dokonce otevřené dveře, seděl v nich na podlaze a houpal si nohama.
Když jsme to viděli cestou nahoru a pár cestujících to udivilo, náš průvodčí to okomentoval: „Toho se nelekejte, on dřív fáral a teď si užívá čerstvý vzduch…“
Takže asi tak k možnostem aktivace ruční brzdy co visela u stropu.
Odborový svaz téměř nikdy neprotestuje proti drahám. Protesty jsou většinou proti ministerstvu….
pokud to bylo podle tehdy platných norem tak holt trpět musí
Revizní technik kontroluje pouze oproti schválenému stavu. Paradoxně, kdyby tam to automatické brždění dodali, revizí to neprojde.
Prošli by to, protože zařízení zvyšuje bezpečnost oproti stávajícímu stavu, ale musel by to odsouhlasit drážní úřad.
Ale projde, jak piše noerf, stačí schválit takovou změnu.
Ostatně můžete vidět, že vozidla na dráze mohou dostávat lepší zabezpečení zcela běžně. Mirell v těch mašinách řady 350 fakt není od výroby.
Zkuste žalovat majitele veterána za to
že odstranil ruční brzdu, se kterou to vozidlo bylo uvedené do provozu.
Když teda pomineme ten propastný rozdíl mezi soukromým veteránem a veřejnou dopravou. To by se na železnici mohlo rezignovat na PZB a pak se divit, že se jim v Německu nějak začaly srážet vlaky, když se PZB odstranilo bez náhrady.
Do provozu smí být uvedeno pouze homologované vozidlo. Jestliže si to u veterána vyběháte a úřady Vám to takhle homologují není problém. To se u lanovky stalo.
Tak to bych chtěl vidět, jak někdo vyběhává odstranění ruční brzdy… s něčím takovým ho nejspíš vyrazí. On je problém mít červené směrovky a majitelé to musejí předělávat.
a když se to vyběhání odstranění automatických brzd lanovky stalo s povolením, tak jakto, že není známo, kdy se tak přesně stalo?
Pokud jsem si dobře přečetl bylo zastaveno stíhání jedné fyzické a jedné právnické osoby.Z celkového počtu tam stále zbývají tři fyzické osoby.
Vyšetřování skončilo, zapomeňte
tak se jmenoval jeden film ( Franco Nero)
To je moc fajn, jen kdyby sis článek přečetl, dozvíš se, že neskončilo: Státní zástupce odhaduje, že vyšetřování potrvá ještě měsíce.
dokud nepoleví zájem médií.. Dělá se, jakoby zasáhla vyšší moc. Prostě šlndrián. Dávno se mohlo jezdit, žádné stopy by se nezahladily
Nemohlo, tak kabina je příliš zdemolovaná.
A druhá taková není, že by to umělci ve stodole svařili ze dvou bouraných, a inzerovali „po prvním najiteli“.
Před nehodou byly kabiny 3. To zkracovalo odstávky, jedna kabina vždycky byla mimo.
Naštěstí nemohlo..
Třeba není k dispozici nové lano …