Kartel a podnákladové ceny. České dráhy vyčíslily riziko za pokuty od Evropské komise na 1,7 miliardy Kč
Vlaky Českých drah a RegioJetu na hlavním nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tvorba rezerv na případné pokuty výrazně ovlivnila výsledky za loňský rok.
ČD je nutno rozdělit, aby žádná část nedržela nemravný podíl trhu a nové firmy privatizovat. Státu jsou jen na obtíž.
Já bych hrozně rád viděl způsob výpočtu nákladovosti provozu na trase Praha – Ostrava.
Do nákladů je potřeba zakalkulovat každý vlak jedoucí alespoň částečně po trase Praha – Ostrava, tj. i místní dopravu, vlaky jedoucí z jihu (Břeclav, Brno) …
V podstatě nelze zjistit přesné náklady na jízdu konkrétního vlaku, protože mnohé proměnné položky nejsou v době jízdy toho vlaku známy …
Jde o jedinou věc. Ty prachy za pokutu skončí v Bruselu, nebo v našem rozpočtu? Nebo jak za mosteckou uhelnou ve Švýcarském rozpočtu a ČR ostrouha ? RJ tržní podíl má, LEO si hraje na získání podílu z pokuty a CD by mohly koupit 4 railjety
Pokud k pokutě dojde (právníci ČD se snaží aby ne) tak skončí v Bruseli.
Ale bude to hlavní argument do občanských kauz, ČD by následně platily škodu poškozeným (RJ a LE). A to by se vidělo, kdo bude jejich majitel.
Letmy pohled na uvodni fotku me docela zmatl, rikal jsem si co to je za krizence predku pantera s regiojetim vagonem. Neco jako myticky kentaur.
Také jsem se lekl při prvním pohledu, proč spojují jeden vůz pantera s vagonem od Jančury :-). Jinak ale foto pana Sůry hezky dokazuje, jak pan Jančura myslel kdysi své tvrzení, že mu vůbec nejde o peníze, ale hlavně o zvednutí úrovně cestování na naší železnici. Na jedné straně nová moderní, nízkopodlažní jednotka Interpanter a vedle ní špinavý ( dnes již mnohokrát i v interieru, podle mnohých reakcí v jiných článcích ) starý vůz, dokonce ještě se zalamovacími dveřmi a tudíž s nepohodlným nástupem. Ano obrovský “ pokrok “ v kultuře cestování. Dalším příkladem by mohl být i nedávný článek… Číst vice »
No on ten Panter taky není žádná výhra, hlavně díky jeho uspořádání. A pak stejné vozy i se zalamovacími dveřmi má i ČD.
Jedinou moderní jednotku zde má pouze LE.
Ústí – Kolín jezdily pravidelně Panteři?
Co vím, tak ani to objednané se ČD moc nedařilo, občas peršan s jedním vozem.
Já také nepsal co tam jezdilo, ale co by tam jezdilo místo těch šrotů, které tam budou nasazené, kdyby zakázku dostaly ČD.
Pokud chtěly ČD srazit konkurenci na kolena a donutit ji k pokloně národnímu dopravci, pak měly masivně za ty podnákladové ceny nasadit Regíny, ať si cestující mezi Prahou a Ostravou užijí dva roky nerušených prázdnin….
neschopni sasci. aspon je videt co je skutecnou agendou jakehokoliv monopolu – drzet si korytka a udrzovat mizerii.
A co mely tedy CD udelat? Ceny nechat, nebo jezdit za to, co jim vyslo jinym zpusobem vypoctu, a nechat se konkurenci prevalcovat? Kdyby jezdily i nadale za 500 nebo 400 Kc, bylo by zase reci, jak je ten statni moloch neschopny. Jinak „vtipne“ na tom je, ze se to resi uz 10 let, to uz take stalo neco na mzdovych nakladech, a pak ten newspeak: „zaslano sdeleni vyhrad“, odeslana „robustni replika“. Vaclav Havel se seshora smeje, urednicka masinerie jede na maximalni otacky.
Nejít pod nákladovou cenu, ačkoliv to daleko menší konkurence zrovna dělá, to se dá vyřešit hodne způsoby.
Nabízet něco extra. Vědět, že rj, tehdy se třemi vagony na špičkový vlak, je brzo vyprodán.
Jo byrokraticky to je dlouhé
Je rozdíl mezi tím, snažit se nalákat cestující na své služby při zachování ziskovosti provozu a snažit se zlikvidovat konkurenci podkladovými cenami. Stejně neeticky se choval i RegioJet (StudentAgency) na trase Praha – Liberec.
Zase ta oblíbená městská legenda….
Jaká městská legenda? Jezdil po náklady? Jezdil. Že za to nedostal pokutu je věc druhá, ale jezdit za korunu byla IMHO větší prasárna, než to, co pak dělaly ČD na Ostravě. Že si to Jančura „nějak“ obhájil je zcela irelevantní.
Nebylo to kvůli tomu, že ho nechtěli v Liberci pustit na autobusové nádraží?
Už je to snad 15 roků, stále nezdražil na několikanásobek původních cen ČSAD, jak mnozí zasvěceně prorokovali.
A autobusů jezdí násobně víc. Žádné cestování v podobě držení se mastné tyče na stojáka.
S tím Praha – Liberec k tomu měl důvod. Nebyl vpuštěný na terminál, ta cena 1Kč byla za pole za Libercem – Čerňák. Soud to zatrhnul, pokutu ale nedal.
Když už, tak zajímavější je Praha – Brno.
Za to předtím byl na lince do Liberce ráj. Pár zafuněných umaštěných Karos nacvaklých stojícími cestujícími po strop, ale za to jedoucích pole balkánského jízdního řádu. Místenku aby si člověk šel vystát tři dny dopředu do fronty k okénku na autobusovém nádraží. A s místenkou za příplatek ten lístek stál víc než dnes.
No pozor, ještě i jeden Neoplán model Nažidla…
Co měly dělat? Dodržovat zákony. Sorry, ale predátorské ceny jsou naprosto modelový případ porušení pravidel hospodářské soutěže, je to obsaženo přímo v SFEU. Muselo jim být jasné, že ta pravidla porušují, tohle se učí v obchodním právu v třetím ročníku právnické fakulty.
A proč tedy ČD za ty ceny nejezdili dříve? To jako zneužívaly monopolního postavení na trhu? Víte, že to je taky přestupek se solidním flastrem?
A vy byste to jako dopravce nedělal ?
To určitě nedělaly, vykazovaly přeci ministerstvu prokazatelnou ztrátu.
Myslím že váš dotaz přesně vystihuje ideologii ČD v rámci konkurenčního boje. Něco ve stylu „a co máme jako dělat ?…“, ale navíc s tajným dovětkem „…musíme proto osolit regionální dopravu, aby bylo na slevy v té tržní taškařici…“
To by mně docela zajímalo, jestli tu miliardu budou z někoho – třeba P. Dvořáka – nějak dolovat, nebo to nechají vyšumět do ztracena a zaplatí to cestující a daňoví poplatníci. Až si pak někdo bude stěžovat na ceny za vlakokilometry nebo bude někomu vadit , že vlaky jezdí i mimo koridory – vzpomeňte si Prosím. Mínusy mi nevadí.
Máte pravdu, nyní se konečně ukazují chyby a podvody dřívějších vedení ČD – 1,7 mld rezerva na pokuty, 1,1 mld náklady z přecenění jako důsledek špatného nákupu 380 a chybných postupů při dodávkách a kdo ví, co ještě přijde. Bohužel nevěřím tomu, že někdy někdo bude potrestán, jelikož u ČD nikdo za nic nezodpovídá.
Jinými slovy, nejvyšší čas se ČD zbavit a privatizovat je. K čemu nám je firma, se kterou jsou jen takové problémy.
České dráhy a.s. byly privatizovány okamžikem, kdy se staly akciovou společností ….
Mimochodem, tvorba rezerv je v účetnictví pouhý účetní zápis (má dáti: nákladový účet účetní řady „5“, dal: příslušný pasivní účet účetní řady „4“). Nikoliv peněžní akt znamenající reálný přesun peněz.
Tím peněžním aktem je až ta pozdější (v některém z následujících účetních období provedená) úhrada pokuty (při souběžném rozpuštění rezervy vytvořené v některém z předchozích účetních období; toto rozpuštění je opět „pouhým“ účetním zápisem, nikoliv reálným přesunem peněz).
To sice ano, ale ty peníze pak musíte stejně reálně „vysolit na dřevo“.
Každý kdo má rozum a viděl cenotvorbu českých drah na trati Praha – Ostrava vidí, že se ČD chovaly minimálně neeticky a podle. Je to stejné jak s Čapím Hnízdem, všichni ví že to byl podvod, teď jde jen o to jestli byl právně v pořádku.
Teď moc nerozumím, čeho se ta neetičnost týkala? Ano, ČD po nástupu konkurence snížily ceny, což ale bývá vždy, pokud přijde k monopolu nějaká konkurence. A je to velice dobře, že ta konkurence přišla. Nicméně není úplně jednoduché propočítat, kolik je vlastně podnákladová cena. Ostatní dopravci (byť na to mají právo, pokud nejsou dominantní) jezdili ještě za nižší ceny, než tomu bylo v případě ČD. Ne, nejsem nekritický fanda ČD (ani nemůžu po těch slibech, jak u nás budou lepší vozy a stále je to skoro stejné), nicméně doufám, že ČD tu pokutu i vzhledem k tomu, jak s situace… Číst vice »
Kdyby ČD pár měsíců počkaly a snížily ceny podle toho s čím přijde konkurence, tak by to bylo v pořádku. Jenže ČD je drasticky podsekly ještě dřív, než první vlak RJ vyjel. A to bylo nejen neetické, ale i protiprávní a bohužel za to teď budou platit. Jiná věc je, že by tu škodu měly zkusit vymáhat na tehdejším vedení.
Nemyslím si, že toto by mělo hrát nějakou roli (tedy místo radikální snižování postupné snižování). Osobně to za neetické nepovažuji a zda to bylo protiprávní ještě není jisté (a osobně doufám, že se dojde k závěru, že nebylo vzhledem k tomu, že ostatní tu hru dokázali hrát ještě agresivněji).
Nepochopil. Nejde o to, jestli radikálně nebo postupně, ale o to, kdy a jak moc. Kdyby ČD počkaly, nechaly RJ ukázat ceník a pak ho plus mínus dorovnaly, tak by to bylo v pořádku. Ale ČD spěchaly a samy nastavily nové ceny, kterým se naopak musela přizpůsobovat konkurence. A to je ten zásadní rozdíl a problém.
Znovu, nemáte pravdu. Časování je irelevantní. Je jedno, jestli k tomu dojde dříve či později, zda je to o trochu či o mnoho. Jde jen o to, jestli to bylo pod úrovní nákladů či nikoliv. A to nevím já, to nevíte ani Vy a je otázkou, kdy to budou vědět příslušné orgány.
Poslední pokus: jde o to, jestli monopol manipuluje s cenou s cílem poškodit konkurenci a zabránit ji ve vstupu na trh. Jestli je ta cena podnákladová nebo ne je nepodstatné, jen v prvním případě to může být snáze dokazatelné. Naopak na srovnání ceny s nabídkou nové konkurence nic zavadneho není, to je to, čemu se pak říká tržní cena.
A pro jistotu to zopakuji. Je úplně jedno, kdo se snižováním cen začal, ale záleží jen na tom, jaká ta úrovně je. Takže pokud by ČD čekaly na kroky konkurence, tak v očích zákona se nic nezmění. Hezký den.
Tak pokud známe dva stavy (legální, nelegální) tak změnit ceník o pár hodin asi není překročení hranice.
Nicméně trest má dolní a horní sazbu. Dá se použít argument, že to byla obrana.
A kromě úrovně cen taky záleží na „dominanci.“ Garážová firma s investorem za prdelí smí zkusit zaváděcí ceny, monopolní korpa nesmí potápět konkurenci. V dnešní době je na některých relacích stav, kdy nikdo není dominantní a podseknutím cen nedokurví trh. Na takové relaci samozřejmě smí každý slevovat.
Přesně to co jste popsal na začátku je ta neetičnost. Tedy že ČD, které na trase při původních cenách vykazovaly ztrátu, po nástupu konkurence výrazně snížily ceny a tedy logicky musely jít s cenou pod náklady. Ta neetičnost je v tom, že majoritní dopravce snížil cenu pod náklady doufaje, že to nastupující konkurence neustojí a že po jejich krachu opět bude moci zvednout ceny na původní úroveň.
To, co popisujete, je skutečně nejen neetické, ale hlavně nezákonné. To rozhodně. Ale já si nejsem jistý, zda tomu tak skutečně bylo. Bohužel už neznám přesně tehdejší stav věci. Ale pokud by skutečně na lince Ex1 (tedy té, která byla v té době v závazku) při tehdejších cenách ČD vykazovalo ztrátu a následně bylo schopné snížit cenu, tak buď ČD skutečně začalo jezdit pod náklady, nebo pumpovalo stát na nadměrných kompenzacích za objednanou službu, nebo najednou začalo fungovat nečekat efektivně (což asi předpokládat nelze). Pokud tomu tak bylo, tak beru své výhrady zpět a máte pravdu, určitě se ČD nechovalo… Číst vice »
Tak jestliže dneska stojí jízdenka z Prahy do Ostravy o 50 korun více než do Děčína a to je více jak 3* dál, jde si krásně udělat obrázek, jak se tehdy odvíjela cena Praha – Ostrava před příchodem RJ a po něm.
Nic jsme neudělali a ta částka taky nesouhlasí!
Ale ale, jsou jasně daná pravidla a ČD podle nich nehralo
Přesně. V telekomunikacích se také od O2 oddělil CETIN, aby O2 nebyl dominantní operátor na trhu. ČD o situaci věděli včas. Měli být šikovnější.
No tak v tomto přirovnání by Cetinu odpovídala spíš SŽ(DC). Dokonce to myslím znamená česká telekomunikační infrastruktura.