Karlovarský kraj zrušil miliardový nákup autobusů, SOR s Dekstrou považují rozhodnutí za nezákonné
Autobusy SOR společnosti Autobusy Karlovy Vary. Foto: AKV
Do tendru přišla jediná nabídka. Kraj hraje o čas kvůli čerpání dotace na pořízení autobusů.
Cena za servis u SORu 3x překračuje cenu autobusu. Protože SOR znamená Sere se Opravdu Rychle.
Jako že údržba jednoho autobusu vyjde na 15 milionů? A mohl byste ty náklady nějak rozepsat?
Je to obchod. Pokud se kupující a prodávající neshodnou na ceně, tak se obchod prostě nestane. Co ale nechápu, proč chtějí 4 radní uvalit miliardu navíc, jen aby nepřišli o 300 mega.
600 mega
Účelem je vyčerpat dotaci.
Jistě, pane ministře. Jenže to byla kritika, nikoliv návod.
Možná je jejich cílem aby měli nějaké autobusy? Ono je totiž možné že za míň jim je přecejen nikdo nedodá, takže hrozí že příště bude cena podobná, zato jim ovšem propadně dotace, takže vyplnáznou půldruhé miliardy, bez dotace…
A to už nemluvím o tom že se oddálí dodání… neboli může nastat „optimální“ situace že je budou mít později, zato dráž 🙂
Hm, kraje nemají vymýšlet podobné kraviny. Mají vypsat zakázku na obslužnost u komerčních subjektů. Pak nebudou muset řešit to, jak nakoupit autobusy (že se to třeba v Ústeckém kraji také, daří, že…). Takhle je nakoupí a stejně budou soutěžit toho, co je bude provozovat. TVL, ,koukám, že úředníci nechápou tržní hospodářství.
Ale chapou. Jenze dotace, mala domu,.. Proste omezene trzni prostredi a individualni specifika. ;o)
Komerční subjekt obvykle nemá nárok na dotaci na vozidla. Není špatné pokud má kraj představu o konkrétním typu vozidel se kterými si přeje službu provozovat tak že je sám koupí. Potenciálně bych se ale bál údržby busů „macešsky“ provozovatelem, proto to asi chtějí včetně servisu od výrobce… který to pochopitelně chce zaplatit.
Kraj předpokládám počítal podle matice: 109 x malý CNG bus (dekstra) 4 mil. kus 61 x střední CNG bus (SOR CNG 10,5) 5 mil. kus 109 busů x 4 mil je 436 mil. Kč bez DPH 61 busů x 5 mil je 305 mil. Kč bez DPH dohromady za autobusy: 741 mil Kč Servis na deset let počítali asi takto: 170 autobusů při ročním proběhu 55 000 km na vozidlo ujede celkem: 9 350 000 Km za rok. Při nákladu 2 Kč na 1 ujetý km to činí 18 700 000 Kč, za deset let pak 187 000 000 Kč.… Číst vice »
Ještě vědět, jak jste přišel na ty 2Kč za km za servis. A těch 5mil je opravdu za CNG verzi? Ale z tunelování bych, když už, obviňoval toho, kdo to vypsal tak, že se přihlásil jen jeden zájemce (nevím která strana to byla), a ne toho, kdo nechce přijít o dotaci (a tudíž, z hlediska krajského rozpočtu, celkem pochopitelné jednání). A nebo toho, kdo vůbec vymyslel, že na takovou věc, která by se měla dít průbežně a být standardní součástí financování (obnova vozového parku), se vůbec budou poskytovat dotace. Ty by, mají-li už být, měly sloužit na výstavbu/výrobu něčeho opravdu… Číst vice »
To počítáte po dobu 10 let stálou cenu? Kde máte inflaci?
Netuším zda náklady na servis 2Kč na 1km jsou přiměřené, spíš mi to připadá jak na osobák, ale když zvážím pořízení jak uvádíte, pak servis po dobu která přesahuje polovinu životnosti typu (beru cirka 15let) ve výši 25% „navíc“ tak to teda není zrovna moc… ale možná pokud toto radní „umí“ mohli by svoje levné služby nabízet na trhu a vydělat majlant?
Ví se, kteří 4 zastupitelé neměli problém s investicí 1,6 miliardy místo 300 milionů????
🤔
Mimochodem pokud je dotace 600 mil, tak v případě zakázky za 1,9 miliardy by doplatit kraj neměl 1,6 miliardy ale 1,3 miliardy. Každopádně nechápu, jak můžou 4 zastupitelé souhlasit s navýšením o 1 miliardu!!! Kde to žijeme 🥺
V zemi, kde JUDr. Parkanová jako členka vládu hlasovala pro nákup / pronájem se zdůvodněním – líbila se mi … V zemi, kde náčelník GŠ Opata (patrně patologicky posedlý virtuálním nepřítelem) zdůvodňuje nákup obrněnců za 54 miliardy ohrožením „národní bezpečnosti“ …. kým …. americký imperialista za železnou oponou nečíhá, „obávaný“ ruský medvěd tady štěstí hledat nebude … Lze předpokládat, že žádný z radních / zastupitelů nemá ponětí o tom, jaké jsou náklady na údržbu silničních vozidel … Například u ČSD/ČD to fungovalo tak, že udržovací předpis výrobce byl rozepsán na jednotlivé úkony podle náročnosti práce do dělnických tarifních tříd …… Číst vice »
Považuji za důležité upozornit ostatní diskutující na to že pokud jsou i ostatní Vaše názory stejně „jasné“ jako to že je „u nás“ bezpečno a na obranu se můžeme vyfláknout, tak snad ani nemá cenu je číst…
Společná obrana totiž znamená že se každý přidá, a ne že nás ostatní ochrání zatímco my přidáme pár starých verků a nějaký kanonenfutter…
Jaké překvapení že plný desetiletý servis nebude úplně zadarmo. Škoda že není rozepsáno na kolik si SOR rozdělil cenu na nas autobus a na kolik si cení servisu. Je nepravděpodobné že by desetiletý servis stál to samé co nový autobus.
Pak by se vyplatilo po x letech místo servisu dát nový autobus.
To by se oplatilo snad jen pokud by nový bus dokázal jezdit řádově 5 let bez veškerého servisu…
Pod „malym autobusom“ sa rozumeju tie Dekstry alebo aj osemapolmetrove SORy? Pride mi to dost vela, tolko minibusov snad nejazdi v celok zvysku republiky dohromady…
Trajflem s kastlí SOR jsem dnes ráno jel. Který. …. vyplodil blbost jako sólo vůz se čtydveřmi na pidi kolečkách? Tohle ráno jsem opravdu hrozně moc toužil ho poznat 👊. Zpátky stejná trasa, Solaris se 3 dveřmi a prostornějším salónem byl celkem v pohodě. SOR prostě nebrat. Ať si protestuje jak chce a proti čemu chce.
A když napíšete do podmínek nějaké „rozměry“, tak vám to zarazí ÚHOS, protože „dokáže“ že jste TO směroval k jednomu výrobci …. protože jeden výrobce má zrovna tuhle (alespoň) minimální míru … zatímco jiný je o 20 mm pod požadavkem …
Přitom každý výrobce musí – měl být schopen – vyrobit vozidlo (cokoli) podle požadavku zákazníka ….
A proč stanovovat rozměry kol?
Pokud to skáče, stanovit metodu jak se měří zrychlení v různých osách (jede bus se skleničkou naplněnou po okraj, na železničním přejezdu i příčném prahu… zůstane sklenička plná.)
Nechat výrobce, ať si toho dosáhne jak chce (zvětšení kol, vypružení, pověšení skříně stylem Pendolino,…).
A oni chtějí kupovat 4dvéřové 12metrové trolejbusy s kastlí NB?
Mně taky nechutná tvrdý alkohol, ale to snad není důvod nedat si v hospodě pivo.
Hlavně to je na příměsto, tam stačí dveře dvoje ve zdejších podmínkách. Problém je spíš, že ty krátký na CNG třeba nedělá Iveco.
To není problém, to je jedině dobře.
Ať už toto tvrzení je třeba i pravdivé nebo ne, vliv na cenu má nepřítomnost konkurence…
Začátkem roku 2019 vylo zařazeno 7 trolejbusů typu 30Tr, kdy byly v podstatě městu vnuceny. Do dnešního data má věch 7 vyměněné všechny tlumiče na voze.
Po 2 letech provozu ve městě bez tramvajových kolejí a prakticky bez kočičích hlav. Slušný výkon. Škoda že nejdou vyměnit ty vozy jako celek. Když odcházely autobusy této značky, snad vůbec nikdo nelitoval.
Na jednu stranu špatná zpráva, na druhou stranu dobrá zpráva, protože nebudou hrbatý od SORu 😀
Já bych tak nejásal. SOR se nikdy nezabýval kvalitou autobusů nebo tím, že prostor řidiče vypadá jak ze středověku. Ale jakmile neuspějí ve výběrovce, umí dokonale kdejakou hned napadnout. Takže není zaručeně, že když byla zrušena, že nevyhrají tu další a pokud ne,hned se odvolají jako pokaždé
Takže právní oddělení na světové úrovni? Hmhm, a to se nevědělo předem??
Tak jestli se za deset let servisu má zaplatit víc než cena vodzidla samotného a přesto se to vyplatí, musí autobusům věřit…