Dopravci Železnice

Karlovarský a Plzeňský kraj chtějí nové spěšné vlaky, které propojí jejich největší města

Nový RegioPanter v nátěru pro Plzeňský kraj. Foto: Plzeňský kraj
Nový RegioPanter v nátěru pro Plzeňský kraj. Foto: Plzeňský kraj

Na trasu mezi Plzní a Karlovými Vary by v budoucnu mohly vyjet nové přímé spěšné vlaky. Za půl miliardy korun s podporou evropských dotací z Operačního programu Doprava je chtějí pořídit Plzeňský a Karlovarský kraj. Karlovarský kraj současně potvrdil zájem na protažení trasy pendolin dosud nocujících v Chebu až do krajského města.

Plány na novou linku potvrdili hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard a náměstek pro dopravu Karlovarského kraje Martin Hurajčík. Jako první o nich informoval časopis Železničář Českých drah.

Děláme vše pro to, aby vlaky mohly vyjet v prosinci roku 2019,“ řekl Bernard. Podle něj to ale záleží i na tom, zda se podaří na nákup elektrických jednotek pro tuto trasu získat dotaci. Kraje chtějí menší elektrickou jednotky pro 140 cestujících; celkem chtějí pořídit čtyři.

Spojení mezi oběma městy dnes není rozhodně ideální vlakem ani autobusem. Přímé vlaky neexistují, rychlíky se v Chebu míjí.  Rychlík z Karlových Varů přijíždí v .29 v lichou hodinu, z Chebu do Plzně odjíždí Západní expresy ve . 33 v sudou hodinu. Trasa po železnici přes Cheb je téměř dvakrát delší, než po silnici. „Chceme spojit nejen krajská centra, ale i menší města a obce na Karlovarsku a Plzeňsku. Jízdní doba se velmi blíží jízdě rychlíku – na zhruba stošedesátikilometrové trase na něj spěšný vlak ztrácí asi patnáct minut, což je jistě přijatelné. Spěšný segment tady prostě chybí,“ řekl v Železničáři  šéf karlovarského regionálního obchodního centra Vladimír Omelka. Ten mluví o startu spíše v roce 2020.

Náměstek hejtmanky Karlovaského kraje také potvrdil snahu prodloužit zajíždění pendolina až do krajského města. Dosud končí v Chebu. Podle něj hned po nástupu do funkce zjistil, že projekt nového nádraží v Karlových Varech nepočítá technologicky s odbavováním vlaků, jako je pendolino. „Protože Karlovy Vary jsou krajským městem, a navíc s velkým turistickým významem, přišlo mi vhodné, aby byla při rekonstrukci nádraží vybudována i potřebná infrastruktura pro tyto vlaky. Požádal jsem Správu  železniční dopravní cesty o doplnění projektu a musím říci, že mi velmi vyšli vstříc. V současnosti diskutujeme společně se SŽDC a Českými drahami o tom, kdo osadí technologii,“ řekl Hurajčík.

Jde například o zařízení pro napouštění vody, nabíjení baterií nebo čištění toalet. „Tuto technologii by mohly využívat i nové vlaky, které chceme za asi půl miliardy korun pořídit ve spolupráci s Plzeňským krajem s dotací z Operačního programu Doprava,“ dodal Hurajčík.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
redakce
Člen

Franta Womáčka:
No, leda by ty Sp vlaky nahradily současné chebské rychlíky se zastaveními v ještě několika dalších místech (Pňovany = přípoje, Svojšín = přípoje, Lázně Kynžvart a možná i ta Chodová Planá).
Čemu ale nerozumím: když najednou karlovarští chtějí spojení s Plzní, proč si už dávno neudělali aspoň slušné přípoje v Chebu s plzeňskými rychlíky svými regionálními osobními vlaky (a naopak) – ty jsou přece v jejich kompetenci!

redakce
Člen

Franta Womáčka:
Chodovaru je pro Rusy škoda – pro ty stačí nějaký výrazně horší patok! Ale kdyby přece, tak jim tam může GWTR prodloužit trasu těch úžasných německých „sprinterů“ z lokálky – bylo by to pro ně kratší a možná i rychlejší …

Twix
Host
Twix

Tady se podle mě řeší dvě věci, co jdou trochu proti sobě – nějaký pomalejší spěšný segment, který staví víc než rychlíky, a použitelně rychlé přímé spojení Plzně a Varů. Nevím tedy kde všude by to mělo navíc stavět, že jim tam vyjde 15 minut delší jízdní doba než (neexistující přímý) rychlík, ale nejjednodušší by bylo protáhnout všechny Západní expresy do Varů. To by vyžadovalo pokud vím jednu soupravu navíc, a ne 4 nové tramvaje. Vznikl by hodinový interval z Chebu do Varů, který dává celkem smysl, a nejspíš nejpozději za pár let bude dávat smysl na celé podkrušnohorské magistrále,… Číst vice »

T
Host
T

Doprava v P kraji obecně nic extra… ale na Jihočeský to nemá, tam je to totálka…

Franta Womáčka
Host
Franta Womáčka

Na to jsem se ptal už níže, které obce nabízí potenciál obsazení čtyř dvouvozových Panterů? Pokud tam někde je takový skrytý diamant, proč nás zodpovědní orgáni několik let ujišťují v tom, že RegioShark na Sp je děsně prima a možná ve třetině zastávek se nevyplatí ani přibrzdit a koukat, jestli tam někdo nemává?

Martin
Host
Martin

Nejde o to spojení Plzeň – KV, ale ty obce mezi. Podívejte se na JŘ 170.

MartinM
Host
MartinM

no a hlavně by se tam nevešly

r420
Host
r420

To je zas kravina… Autobus jede Plzeň-KV okolo 1,5h, autem okolo hodiny (i když to kolega pár let dozadu za klidného provozu dával cedule-cedule za 35´), jak tomu má konkurovat vlak se třemi hodinami??? To už by mělo smysl opravit opravu přes Bečov (tj. navýšit rychlosti nad těch nesmyslných 55-60km/h, obdobně dát do pucu lokálku do Bezdružic a z Teplé konečně po sto letech těch pár zbývajících kilometrů propojit. Ekonomicky by to přínos pro jinak dost vybydlený region mít mohlo, ale je to spíš z říše „dlouhodobých“ investic (tj. špatná investice, kterou radši účetně rozepíšu na sto let, ať si… Číst vice »

Franta Womáčka
Host
Franta Womáčka

Přesně tak, zatímco po této trase by jel imaginární Sp při vzdálenosti 129 km pod 2,5 h; přes Cheb to bude 158 km a zhruba 3 h. Bohužel, na Bečov by asi nešlo nakoupit „krátké jednotky pro 140 osob“.

Bob
Host
Bob

Spojení Plzně a KV má smysl jen v případě cesty přes Bečov, což by ale vyžadovala modernizaci a elektrifikaci tratě z ML do KV.

Franta Womáčka
Host
Franta Womáčka

Kde přesně Vám chybí spěšný segment zajišťovaný čtveřicí dvouvozových Pantherů? Nějaký skrytý diamant na trase, ložisko potenciálních cestujících čekajících jen na přímé spojení PM a KV? Možná tak kdyby to vozilo Plevkovi do pivováru Rusáky z KV.

Ic540
Host
Ic540

To je sice možné, ale spěšný segment a to spojení prostě chybí. S tím souhlasím. Koleje ze dne na den nepřestěhujeme a tak tuto myšlenku vítám…

Franta Womáčka
Host
Franta Womáčka

„Děláme vše pro to, aby vlaky mohly vyjet v prosinci roku 2019,“ řekl Bernard.
O tom už od doby zveřejnění kandidátky nikdo nepochybuje 😉

Partneři


Newsletter

Výběr editora