Dopravci Železnice

Pendolina do Karlových Varů? Kraj jedná s Českými drahami o protažení Západních expresů

Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Pendolina by se mohla objevit v dalším krajském městě. O protažení stávajících Západních Expresů z Chebu usiluje Karlovarský kraj.
Jednání potvrdila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, podle ní ale zatím není možné určit, kdy a zda vůbec vlaky pojedou.  Protažení do Karlových Varů se nabízí zejména u večerního spoje z Prahy, který nocuje v Chebu. Podle představ kraje by jelo večer až do Karlových Varů a ráno zpět přes Cheb do Ostravy.

V Karlových Varech se buduje nové nádraží a na základě požadavku kraje Správa železniční dopravní cesty dodatečně upravila projekt modernizace kolejiště s tím, že vzniknou i nové přípojky inženýrských sítí nutných k údržbě a zbrojení souprav, tedy například pendolina,“ vysvětlila Pistoriusová.

To je podle ní teprve první předpoklad k tomu, aby pendolina do Karlových Varů zajížděla. Další debata čeká kraj a ministerstvo, kdo protažení vlaků zaplatí. Ministerstvo se na podobné plány dívá skepticky a platit je nechce, krajům ale umožňuje, aby se s Českými drahami na protažení dohodly.

Takto například Liberecký kraj zaplatí provoz rychlíků z Prahy do Harrachova. Do Tanvaldu ho bude platit jako dosud ministerstvo, poslední úsek z Tanvaldu do Harrachova už bude za krajské peníze. Karlovarský kraj na dotazy k nové lince neodpověděl.

Pendolino dosud jede z Ostravy až do Chebu a vedle druhého spoje Bohumín – Františkovy Lázně  je vnitrostátním spojem s nejvyšším počtem kilometrů, který jezdí po české železnici. Prodloužením do Karlových Varů by ještě přibylo dalších 52 kilometrů. „Vzniklo by přímé komfortní spojení přes celou republiku,“ dodala Pistoriusová.
O 35 kilometrů kratší i rychlejší cesta do Prahy se přitom nabízí přes Ústí nad Labem, kde už Karlovy Vary přímé spojení mají. O takovém trasování ale České dráhy neuvažují. „O severní variantě se neuvažuje, protože pendolina jsou součástí konceptu Západních expresů,“ dodala Pistoriusová.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dobře, Pendolino, zastaralá jednotka, pomalá, inu, co bychom chtěli na naše pomalé trati. Otázka zní: Máme se v blízkém budoucnu na co těšit, anebo už tu dalších dvacet let nebude nic lepšího?

    • Sám si odpovídám, ne, bohužel. Jak vidím fotku toho starého křápu, design pomalu 60. let 20.st. , hrůza…

  • Dá se na ten vlak Nice – Moskva koupit nějaký cenově zajímavý lístek z našeho území do Moskvy a zpět? Nevíte za kolik? Díky.

  • Ta trasa by mi dávala smysl po modernizaci a elektrizaci trati z ML do KV bez zajíždění do Chebu.

    • A jak rychle by asi po tom lokálu mohl ten italský krám jezdit – pokud by tam měl vůbec přechodnost?
      Nic proti jeho večernímu zájezdu až do Karlových Varů a ráno zpět, to by asi smysl mělo, ale podle mě je to především pokus ČD udržet se s pomocí Karlovarského kraje aspoň na části trati v Podkušnohoří, na jejíž obsluhu dálkovými vlaky má být vypsáno výběrové řízení …

  • Bohuzel do varu momentalne rychliky nemohou konkurovat autobusum. V pze na letisti nebo na zlicine jsou busy mnohem mnohem rychleji nez vlaky. Do varu se musi postavit primejsi nova zeleznice aby to melo smysl.

    • Vhodně nastavenými cenami by vlaky autobusům konkurovat mohly, ale když je teď vlaková jízdenka dražší a jízdní doba delší o 50%, je jasné, že bežný cestující si vlak k cestě nevybere.
      p.s. pár dnů už v eshopu čd nefunguje našeptávač stanic. Víte o tom někdo něco?

    • Milan: Delší cesta o hodinu až hodinu a půl, při menším výběru spojů….. Tj opravdu „konkurenceschopné“.
      Přitom dálnice směr KV se teprve staví,ráčil si všimnout.

    • Uvazuji jako duchodce z lazni, který nikam nepospicha a rekneme jede do Olomouce, Ostravy apod. Mam tezky kufr, nemusim nikde zmatkovat, hledat cestu metrem ze Zlicina apod. Ja nevim, do toho vlaku bych sel a neresil nejakou hodinu apod.

  • Ani jedno ani druhé spojení Praha – Karlovy Vary není dobré. Ani přes Plzeň ani přes Ústí. Obě jsou šílené okliky.

    Když se tolik mluví o nových rychlotratích, tak to většinou kopíruje ty současné. Ale proč konečně nespojit největší lázeňské město s Prahou nějakou mnohem kratší spojnicí, třeba nějak v souběhu s cestou E48 (D6)? Anebo aspoň zelektrifikovat a zmodernizovat trať Praha – Chomutov přes Žatec. Ano, určitě budou řvát ekologové jak u D8, ale oni protestují všude a proti všemu a přírodě nepomáhají, ale škodí (viz totálně zdevastovaný NP Šumava v okolí Plechého a Trojmezí).

    Anebo se Karlovy Vary už považují za hlavní město Ruska, tak se na to už jednoduše kašle?

    • Souhlasím,
      podél D6 a D7 není ani v roce 2018 přímé vlakové spojení…
      „D6“ vlak – Praha – Kladno – Rakovník – Žatec – (Podbořany) – Karlovy Vary
      „D7“ vlak – Praha – Slaný – Louny –
      větev A – průmyslová zóna TRIANGL – Chomutov/Jirkov …..
      větev B – Žatec – Kadaň – Klášterec nad Ohří
      Větev C – Most (alespoň an začátek – než by se postavila samostatná trasa Most – Libochovice – Budyně nad Ohří – letiště „Praha-Vodochody“ – (Kralupy na Vltavou-předměstí) – Velké Přílepy – Praha

  • V článku máte chybu. Pendolino jedoucí z Ostravy do Chebu není spojem s nejdelší trasou v aktuálním jízdním řádu. Tím jsou spoje EC 172/173 Budapest – Hamburg a zpět. A když zůstaneme pouze u vnitrostátních vlaků, tak je delší spoj SC 512/515 Bohumín – Františkovy Lázně a zpět.

    • Dobrý den, je tím myšlen nejdelší vnitrostátní vlak, doplním.

    • Nejdelsi vlak je EN 404/ 405 Bohumin Moskva kdyz uz tedy. Pak je tu jete ten vlak Moskva – Nice ten nepocitam

    • A popisek u fotky je taky s chybou – tohle přece není Wilsoňák 🙁

      • Je. Malá nápověda – podívejte se na reklamní nápis na jedné z budov nalevo a běžte se tam podívat. Opravdu ještě vím, kde jsem to fotil, tohle je ostatně i z mobilu s GPS souřadnicí.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora