Kapitán letu s jedním motorem končí na postu šéfpilota Smartwings

Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.comLetadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Letecká společnost Smartwings mění ředitele letového provozu. Pavla Veselého, který byl kapitánem letu QS1125 s jedním motorem ze Samosu do

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PILOTatpl

Pilota Veselého ihned obžalovat a odebrat licenci

TomasG

Tady si mužete porovnat jak se reaguje na nebezpečné situace v jiných zemích.
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/rakouska-policie-zabavila-cesky-kamion-v-havarijnim-stavu-40296775?seq-no=6&dop-ab-variant=&source=article-detail

Pokračovat v cestě policie vozidlu zakázala a zabavilo mu registrační značku a technický průkaz. Na českého řidiče bylo podáno trestní oznámení.
Vyřešeno celkem jasně a důrazně.
U nás? Kapča si v klidu letí s jedním motorem přes půl evropy, sere na všechny a na všechno a ve finále to budou úřady půl roku prošetřovat.

Ve finále si cestovky pochvalují sezonu a leteckou společnost která má monopol v ČR.

Fakt výsměch.

Petr

Mě by zajímalo, jak to probíhalo za letu. Cestující přece museli vědět, že jeden motor nefunguje. Tak jestli jim třeba řekli něco ve smyslu „vážení cestující, nejede nám jeden motor, ale z časových důvodů přistaneme až v Praze, je to normální letět na jeden motor“… nebo jim neřekli nic… Já být cestující v tom letadle a vědět, že letadlo letí na jeden motor (i když vím, že to je zvládnutelné), tak bych byl fakt na nervy a chtěl přistát hned co nejdřív to půjde.

Vendelin R

ÚCL je momentálně také ve velkém průšvihu. Pokud nepadne obrovská pokuta směrem k Smartwings, pokud pan Veselý nebude obžalován z obecného ohrožení, tak je zřejmé, že existuje korupce i na tomto úřadě, který měl až dosud mezi českými státními institucemi poměrně dobré jméno. To už je potom nenávratná škoda, protože pak už veřejnosti může vysvětlovat kdokoliv a cokoliv. Nikdo už neuvěří čistotě ÚCL. Škoda již bude napáchána. To by měli mít pánové a dámy z ÚCL na paměti.

Pzag

Čistě ÚCL nemůže nikdo nějakou čistotu věřit. Ten úřad je naleštěná bída, jinak doufám, že se tam uplácí co nejvíc, protože to je určitě schůdnější než jejich naprostá neschopnost.

Aviator

A nenařídil mu někdo letět s letadlem již z Prahy, které mělo mít provedenou údržbu s tím, že se to udělá až pak … ??? Aby kluk neodnesl sám falešnou hru.

Tom

On Sep 13th 2019 The Aviation Herald learned that an internal investigation conducted by Smartwings identified there was no systemic fault, but a crew error. The captain of the flight, at that time head of flight operations of Smartwings, is no longer head of flight operations, his deputy has now taken that position. The captain continues to fly for the airline and maintains privileges as instructor, examiner and TRE. Czechia’s CAA is determined to ensure that such a decision is not taken again in the future and pledges very harsh penalties. Surrounding nations also show significant interest in the ongoing… Číst vice »

Tony

Podle mě by to posadil na nejbližší letiště každý pilot včetně toho kapitána co letěl na tom letu. Jen vyšlo jako nejlepší řešení to teď hodit na něj. Tipuji, že se mu reálně nic nestane, král českého nebe to na úřadech nějaké uhraje a pojedeme dále. Nebo ne?

MildaIV

Nejde o to zavřít pilota, ale dát firmě takovou pokutu, že si dá kurva pozor, aby se to neopakovalo.

Pavel Slovan

Po megalžích SMRT servisu konečně kýžené A! Chybí mně B: Zločin a hazard na životech českých Koupáků, crew a okolním provozu i pozemních obyvatel vygeneroval SMRT servisu min. 1.600.000 USD profitu, předjímaného obvykle při vysazení motoru a divertu na nejbližší letiště po trase. Jaký flastr od regulátora tedy postihne SMRT servis, poháněný už pouze ultralowcostovou firemní pakulturou? Nebo mafiánsky i nakoupili kompro na rozhodovače v ÚCL? Při uzemnění MAXů vesele dál nutili lítat české crew mezi SMRT servisem bázovaným TelAvivem a Tenerife jako by se nechumelilo (tj. mimo Zlou EU). I slepému a tupému je jasné, odkud vítr v té… Číst vice »

Jen tak

bacha na cevky… aby ti nepraskla 🙂

Bob S.

No když už neprakla tomu PIC nebo tomu druhému flígrovi, který si zřejmě vysněné kapitánske sedalo zase odsunul.

Y.K.

Ten slovník a úderné fráze. Přimíchat pár ošklivých spekulací, definovat je jako jasné … hotový Okmaura. 🙂

Daniel Novák

Že kultura bezpečnosti je v TVS dlouhodobě dost problematická je zjevné. Otázka zní, jestli ÚCL bude konat nebo bude čekat na první smrtelnou nehodu dopravního letadla s českou registrací po 43 letech.
Opravdu se nenajde nikdo z účastníků onoho letu, kdo by na Veselého podal trestní oznámení?

Y.K.

Můžete být konkrétní, v čem je kultura bezpečnosti zjevně dlouhodobě problematická? A co UCL nevidí? Jen pro zajímavost. 🙂

Jako problematické mi spíše přijde krytí poměrně dobře postaveného kapitána/šéfpilota/letového ředitele, mám pochybnosti, že by firma podobně stála za jinými piloty při průšvihu.

LepeUzBylo

myslim že by se toho našlo celkem dost. Kreativní přístup k subpart Q (flight time limitations) kdy celá ČR ví že TVS porušuje normy, když to časově nevychází tak se to upraví, to samé s minimálním odpočinkem, když nejsou lidi tak se to nějak udělá a někdo to nakonec odletí. O tom vědí všichni, kromě ÚCL. Problemy s alkoholem ve firmě jsou už legendární , jsou přehlíženy a z větší části tolerovány, protože chlastá kde kdo. Už jen tyto 2 oblasti stoji za to nad tím zapřemýšlet jak seriozně se to myslí s bezpečností. Nutno říci že je za to… Číst vice »

Kri

To jako že chlastá přímo posádka? No po skandálu British Airways by se asi nedalo čemu divit.

Bob S.

No třeba ošklivá spekulace, které ŘLP vědělo dříve (vedle vedení SW a čs.ŘLP) že nemohou kvůli „motoru“ (ne klimošce) stoupat hore. Nějak se to mihlo i AV Herald.Zahangárové řeči jsou svinstvo, a s tím samurajem nemají nic společného.

Sitgestravel

Prekvapuje me, jak jsou vsichni uspokojeni tim, ze prisel o misto ten sefpilot. Ja myslim, ze ten by nemel sednout za knipl ani vetrone. Jestli tahle vymena bude UCL stacit, tak jsou to pekni sasci.

ČD4ever

Nepřišel o místo ani o peníze, jen o funkci. Lítá dál nebo ne? Až to vyšumí, vše se vrátí do starých kolejí.

alex

Doufám, že nebude….Kapitán vyhazov, protože to byl maximální hazard a tučná pokuta za obecné ohrožení. Kolik ale podobných případů bylo ututláno??

Eva

Konci jako sefpilot…ale bude litat dal…je to milacek pana Vika…nikdy ho nevyhodi….jen ho na nejakou dobu odklidi a pojede se dal….proste Travel…co k tomu říct no….

LepeUzBylo

Hmm je vidět ten korporátní posun od „všechno bylo v souladu pravidly spolecnosti“ bla bla „jeden z nezkušenějších kapitánů“ přes úlek a oprávněné obavy o osud firmy a radši nasměrování pozornosti na jednotlivce a tvářit se, že letový ředitel vlastně nestanovuje ve firmě žádnou safety kulturu a už vůbec není příkladem pro ostatní. Tedy rutinní selhaní jednotlivce a jeho hození přes palubu v zájmu ochrany firmy před hlubším vyšetřovám. Tragický na tom je to že žádný řadový kapitán by se takhle hloupě nerozhodl, tady se člen managementu rozhodl dobrovolně bez nátlaku porušit vše co porušit šlo a s vědomím co… Číst vice »

alex

Změna na postu za ohrožení 170 lidí??? Kriminál, pane bývalý šéfpilote…. + sebrat licenci. Vědomě porušil všechny bezpečnostní směrnice. To jméno si budu pamatovat, doufám, že se s velkým hazardérem Veselým nikam nepoletím….

Jen tak

a ze to trvalo.

k tomu melo dojit ihned.

Nicky

Tak hlavně je tragická ta komunikace firmy, kdy lžou, protiřečí si a když jsou přistiženi při lži tak se odmítnou vyjadřovat.
Stejně postupují i když se na ně pasažéři obracejí s nároky za kompenzaci.
Myslím, že by ta firma potřebovala hloubkovou kontrolu ze strany příslušných orgánů a pořádnou pokutu.

Daniel Novák

Tragická je především kultura bezpečnosti. Ale co čekat od firmy vlastněné estébáky a čínskými komunisty…

ČD4ever

Tahle firma je náhodou v komunikaci konzistentní. Trvale lžou.

MildaIV

Mají dobré právníky.

Karlod

Je mi ho líto. Háji zájmy firmy a takhle ho hodí přes palubu 😭 snad se mu budou revanšovat najek 😰😱 nevěřím tomu že to byla jen jeho vůle a firmě Mega ulevil 😲🤔

Frank Drabin

Doufám, že to je ironie…

Karlod

Ironie v čem?? “ bohužel Realita 😭😭 zájem jednoho převažuje zájem druhého bohužel je to kus 😪 tak to je nahradí ho další. Smutné ale bohužel

Sitgestravel

Nebojte, skodnej nebude. Mozna prisel o funkci, ale urcite ne o ten plat s tou funkci spojeny.

MildaIV

Nejspíš dohoda, že se stáhne do nějaké kancelářské funkce, než aféra vyšumí. Všem je jasný, že to posrali a tohle je nejlepší zpúsob jak zachránit co se ještě dá.

Kolemjdouci

Viděl bych to, že ho brzy uklidí na Cessničky a tam bude mít svatý klid 🙂

Pavel Slovan

Veselý vlastní se svym papá plk. Veselým „pilotní“ školu. Tam mu odkloní za SMRT servis držhubné, nicht wahr?

mgr.pavel

Hájil firmu tak „dobře“, až riskoval životy 170 lidí.

Nevím, no, ale nějak s takovým člověkem nedokážu mít soucit.

Že se TVS snaží najít obětního beránka aby sama byla co nejmíň potrestána, to je jen vedlejší.

Y.K.

Trochu podceňujete pozici velitele letadla. On má skutečně osobní a výhradní odpovědnost za provedení a bezpečnost letu a rozhodovací pravomoce, ne firma. I proto se mu říká Velitel letadla, nebo andlicky Pilot in command. A divertování při vysazení motoru prostě obhájí kdykoliv. Snažit se ušetřit je tak nějak plošným zvykem, není to jednoduchý byznys, ale nesmí to překročit hranice bezpečného provozu. Aerolinky se budou vždy snažit tlačit na úspory, to najdete všude, ale nikdy nebudou riskovat aby něco přímo nařizovaly velitelům letadla. Obávám se trochu, že se tady sešly dvě funkce v sedačce PIC a o průběhu letu rozhodla ta… Číst vice »