Kanál do Ostravy povede zkratkou, má minout meandry Odry u hranic
Splavnění Odry z Polska do Ostravy je jediný úsek plánovaného kanálu Dunaj - Odra, kde běží aktivní příprava.
Splavnění Odry z polského Koźle do ostravského Svinova, jehož přípravu loni schválila vláda, má využít vodní levobřežní obchvat. Oznámilo to české ministerstvo dopravy, podle nějž s polskou stranou panuje na vedení trasy shoda.
„Varianta vodní cesty západně od Bohumína v úseku státní hranice ČR/Polsko – Koźle je na území ČR nejkratší, důsledně se vyhýbá cenným meandrům Odry a pro město Bohumín bude znamenat rozvojové možnosti a lepší protipovodňovou ochranu,“ uvedlo ministerstvo.
Obchvat míjí meandry po polském území přes pole a nezasahuje do zastavěného území Bohumína. Kanál by podle ministerstva neubíral vodu z meandrů, protože plavební komora by byla vybavena úspornými nádržemi. Podle ministerstva se „v Moravskoslezském kraji nabízí unikátní možnost propojit všechny druhy dopravy“. Ve Svinově má vzniknout přístav.
Splavnění Odry z Polska do Ostravy je jediný úsek plánovaného kanálu Dunaj – Odra, kde běží aktivní příprava. A to přesto, že stavbu už loni v listopadu jednomyslně odmítlo ostravské zastupitelstvo. Náklady na splavnění z Ostravy k hranicím se odhadují na 15 miliard korun.
Odra jako vodní cesta byla po desetiletí zanedbávána a je z části zanesena bahnem. Polsko s ní má nicméně nyní velké plány, které už částečně realizuje. Podle ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby by měla být řeka do roku 2030 splavná od přístavu Kędzierzyn-Koźle až po českou hranici.
V rámci projektu bude v úseku Koźle – Ostrava-Svinov nutné rekonstruovat 12 silničních nebo železničních mostů na polské straně, 7 silničních a 1 železniční most na české straně, bylo by nutné vybudovat či zrekonstruovat 5 plavebních komor (3 polské, 2 české) a vybudovat alespoň jeden přístav Ostrava-Svinov. Takto to popisuje ministerstvo dopravy v materiálu, který loni v říjnu prošel vládou.