Kabina lanovky na Ještěd spadla den před chystanou revizí. Jeden mrtvý

Nehoda lanovky na Ještěd. Pramen: Hasiči Správy železnicNehoda lanovky na Ještěd. Pramen: Hasiči Správy železnic

V pondělí měla začít revize.

156 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

je to „štěstí“ v neštěstí, že se utrhla právě ta prázdná kabina, lidského života je škoda, ale kdyby se utrhla ta druhá plná lidí, mohlo to být mnohem horší 🙁

Jméno

tak ony se utrhly obě, přetrhlo se tažné lano. Zřejmě se pak ta prázdná nepodařila zbrzdit a kvůli rychlosti se uvolnila z nosného lana (?).

Zdeněk

ano to je pravda, napsal jsem to blbě, to tažné lano spojuje obě kabiny ,ale jen jedna vypadla z nosného lana (provděpodobně přímo na sloupu, kde se vodící lano ohybá ) a tu druhou se naštěstí podařilo ubrzdit….

Démon

Taky pěkně foukalo, ta prázdná šla přes limit 🙁 ale to se dozvíme za 12 měsíců.

zdenek

Sranda jak u nás buzerovali a pozavíraly všechny malé vleky velkými požadavky. Vesnické vleky.. Soukromé vleky. Na louce.. A tady jim spadne lanovka. Po jasném varování z Itálie. Po půl roce. Věřím, že v Itálii to vyšetří. Proč. Co tomu bylo. Provedou se opatření. Ne hon na čarodejnice a lanovku.

Jiří Kocurek

Tak vy ještě nevíce příčinu z itálie, ale už víte, že to bylo jasné varování zrovna pro tu ještědskou? Že by příčiny mohly být zcela odlišné, to nic?

zdenek

No ejhle prasklo tažné lano a lanovka spadla na nejbližším sloupu, stejný typ lanovky. Jinak podobného vůbec nic že.

libor

Co Havlíček? Už je na místě? předpokládám, že jel z Dobříše vlakem, tak to trochu trvalo….

ovi1

Měla by se celá LD předat provozovateli skiareálu Ještěd TMR. U provozovatele havárii státního Molochu ČD nemá budoucnost.

zdenek

Ani omylem kamaráde. Vím, že by někdo chtěl. Ale lístek pak nebude zdaleka za ceny ČD. Navíc i za nízké ceny byla pro ČD ZÍSKOVÁ.

Výkolejka

Já teda hlavně nevím proč by ČD měly jen tak někomu předat svůj majetek … ?

zdenek

A budeme hádat. Lano se utrhlo v pacce lanovky. Protože tam je různě ohýbáno. Ale neohlídali to ani přes italský příklad. A nechali spadnout stejně.

Jiří Kocurek

Cituji váš příspěvek: “ Věřím, že v Itálii to vyšetří. Proč. Co tomu bylo.“

Hlavně, že tady máte jasno, že v itálii byla příčina stejná.

Ondrys

Co to melete za nesmysly? Jaká packa lanovky? Víte o lanovkách evidentně kulový, ale budete tady dělat chytrého, že někdo něco neuhlídal a nechal spadnout.

prag

Vypadá to tak. Možná se nepřetrhlo, ale vytrhlo z uchycení na závěsu. Moc mazali ..
Podle předběžných info se to stalo po cca 100 metrech jízdy a dolní kabina zastavila na 20 metrech. Zbejvá zjistit, proč horní ne.

Pája

V žádném případě nepředávat.

Igor Mauricio

Provozovatel skiareálu mi dá jakou jistotu, že lanovka nespadne?

Nebo je to tak, že to je SŽ, ČD, Havlíček, je automaticky špatně?

Démon

Nesmysl.

zdenek

Vypadá to na lano ne, si myslím. A velmi podobnou věc co se stala v Itálii. Sloup a čau.. Nechápu, u nás tak prudí se vším. Defektoskopie a spol. Příklad v itálii. A stejně to spadne.

zdenek

A brzda je evidenně na.. Nebo se neaktivovala. Nevím proč, když měnili systém. Třeba by zvýšení rychlosti na 60.

zdenek

A budeme hádat. Lano se utrhlo v pacce lanovky. Protože tam je různě ohýbáno. Ale neohlídali to ani přes italský příklad. A nechali spadnout stejně.

zdenek

Jinak tyhle typy lanovky jsou na světě cca 100 let. Moc jich podle mě za 100 let nespadlo. Nelze tedy hovořit o špatném typu lanovky. A jezdí a slouží… Itálie byla vyjimka.

PvvS

To už je vyjádření vyšetřovatele ? Nebo jen šotovýmysl ?

BND30

Tu brzdu musí aktivovat obsluha, je to madlo u stropu. A když to s tebou při utržení flákne na zem, tak se na něj můžeš jen dívat….to není úplně domyšlené.

czhunter

Podle mě je taková obsluha chybná. Bezpečností systémy musí být (to je podle mě jedna z těch tajuplných „tradičních evropských hodnot“ na kterých se shodneme) stavěné ne tak, „že by se něco špatného mohlo stát“, ale tak, že se „něco špatného naprosto jistě stane“. Chápu takovou brzu pro nějaký případ třeba zranění uvnitř kabinky, nebo kdyby tam někdo ohržoval ostatní (tak jako je to ve vlaku – i když v těch přípapech je asi vždy lepší dojet do cíle), ale nemůže tam být pro případ vážné technické závady, to nedává žádný smysl, tam musíme počítat s tím, že člověk ve… Číst vice »

Zdeněk

přesně pokud se utrhne tažné lano, tak kolik asi vteřin má ta obsluha lanovky na to aby zareagovala ? Stačí když se kabina vlivem zrychlení rozhoupe a člověk je rád že se udrží na nohou natož aby hledat nějakou páku brzdy na stropě

PvvS

A jste si jistý, že ta lanovka není vybavena nouzovou čelisťovou brzdou ? Ta funguje automaticky, v kabince je záchranná brzda.

Zdeněk

co jsem četl, tak u lanovky na Ještěd ne. Tam to musí aktivovat obsluha

Zdeněk

brzda u této lanovky je ručně ovládaná

Radek

Jen pár informací nalezených v Železničáři: všechna lana byla vyměněna v posledních 10 letech, tažné je z roku 2016. Snesení jedné z kabinek + defektoskopie se dělá každý rok, čili v principu nic neobvyklého.

Gapa Karel

Vážený pane Bednariku, dovolte mi se v této diskuzi optat: poskytují České dráhy svým zaměstnancům benefit ve formě jízdy lanovkou na Ještěd zdarma? Je mi velice líto úmrtí konduktera a cítím s jeho rodinou. Pane řediteli, prosím Vás, přijměte odpovědnost za tuto událost a jako jeden z mála chlapů v naší zemi se pochlapte!

Jelen

Copak prací ředitele ČD je kontrolovat technický stav lanovky?

Gapa Karel

Ne, v jeho pracovní náplní to není, ale je měsíčně odměňován za strategické zajištění systému provozu Českých drah. Selže-li provozní pracovník třeba vlivem nedostatečného zacviku, vina padá i na ty, kteří systém zavedli a schválili. To jen pro příklad. Jestliže někdo dělá reklamu rekonstrukci lanovky (nový pohon, bezpečnostní elektronika za milióny) a propůjčil do kampaně sebe, pak morální postup slušného člověka je omluva s pokorným úklonem a odchod z pozice. Ale to chápe jen slušný člověk!

Výkolejka

Takze v ramci zvyseni bezpečnosti lanovky se investovaly miliony a ted ma GR odstopit protože doslo k systemovemu selhani pri zajisteni bezpecnosti lanovky?

Gapa Karel

Ale ona spadla!

Výkolejka

A co je ta příčina? Co měl ten GŘ udělat jinak? Co by jiný GŘ udělal jinak, takže by podle Vás nenesl zodpovědnost?

Dělat tady jakési závěru o příčině pádu může dělat jen blb protože o tom tady všichni víme úplné ho.

Zamýšlím se nad tím proč tak chcete aby pan IB odstoupil a napadá mě jen důvod, že Vám vadí že ve vedení ČD je konečně někdo schopný.

Gapa Karel

Co měl udělat jinak Hesham Arafat v Egyptě? Odstoupil…

Výkolejka

Vidim ze absurdita vasich nazoru dosahla vrcholu : – D

Gapa Karel

Vrchol bude, až CD změní na lanovce ceník jízdného: nahoru = šok, dolů = život.

Výkolejka

Ty jsi fakt vůl.

PvvS

Pojedete první ?

Leinad

Kdo rozhodoval o investování těch milionů? Kdyby se investovaly do bezpečnosti, tak by lanovka nespadla. Někdo se rozhodl šetřit.

Výkolejka

Jak to víte? Pokud je ted znamo ze pricina je přetrhnutí lana které bylo kontrolovano a dalsi doporucena kontrola mela byt az za rok, tak co se melo podle vas udelat jinak?

Leinad

Tady v diskusi několikrát zaznělo, že na to aby se kabina chytla brzdného lana, musí průvodčí dát pokyn.
Jestli je to pravda a jestli to průvodčí nestihl, tak je to chyba v systému bezpečnostni, rozeznat nebezpečný stav(třeba při překročení rychlosti brzdit) by mohla kabina sama.

Výkolejka

Já teda o kanovkach nic nevim ale tam je nejake brzdne lano?
To je sice možné ze tam je nejak zastarale resena zachranna brzda, ale to je zrejme dost pod rozlisovaci schopnost GŘ nemyslite? Ten asi za to ze tam pri rekonstrukci nebylo dosazeno jine reseni odpovednost nenese. A o jeho osobno zodpovednosti je toto vlákno.
Jinak to nehodnotim, lanovky rozhodne nejsou muj obor 🙂

Jelen

Slušný člověk chápe, že co píšete je nesmysl a že není normální házet vinu na někoho, kdo za ni nemůže. Připomínáte mi případ pádu Trojské lávky v Praze, kdy někteří chtěli odsoudit Dolínka, který skutečně nemohl za to, že lávka spadla a jeho prací opravdu nebylo kontrolovat její technický stav. Opravdu nemá žádný smysl odsuzovat někoho, kdo danou tragickou událost nezpůsobil.

Výkolejka

A konkrétně ma přijmout odpovednost za co když pricina nehody není známa?
A az bude tak pak si teprve muzeme rict jakou vinu na tom pan IB nese.

Gapa Karel

Chápete, že systém, který vrcholně řídí v poslední době vážně selhává? Píši tady o rovině manažerské odpovědnosti a ne právní.

Výkolejka

A jaka je pricina padu lanovky? Jakou roli pri tomto nestesti hralo nastaveni systému?

Výkolejka

Takže teď když je známa primární příčina – prasklé tažné lano, které prošlo loni defektoskopií a odborník doporučil další kontrolu za dva roky, tak pan IB udělal chybu kde????????

Leinad

Proč se kabina nechytla nosného ani brzdného lana? Systém bezpečnosti se spoléhal na to, že v okamžiku přetržení lana průvodčí něco udělá dřív, než kabina začne padat?

PvvS

Nosnýho se nechytá, to má trvale obepnutý. Ale jestli ji něco vyhodilo při přejezdu podpěry. Možností je hodně, počkám si na výslednou zprávu.

Jiří Kocurek

Otevřel lednici, jelito nikde. Začal řvát na psa. „Ale já už ho peču v troubě“, ozvala se manželka.

Jiří Kocurek

Fajn, takže po bouračce policejního vozu má odstoupit minitrs spravedlnosti.

Jo, jemu praskla pneumatika? Tak to za to jistě může ministr. Karlu Grappovi by se to nikdy nestalo.

Krtek

Nezlobte se na mne, ale vaše zaujatost vůči lidem na manažerských pozicích je až směšná. Podle Vaší logiky by měl po každém pracovním úrazu podat vedoucí/manažer/ředitel/ministr dopravy výpověď. Tak to by si třeba u nás podávali kliku…

Gapa Karel

To není jen pracovní úraz, to je ohrožení bezpečnosti ve veřejné dopravě. Nejsem zaujatý vůči manažerům! Půjdete s dětmi na atrakci, za kterou někdo ručí. Chcete dětem udělat radost v hezkém slunečném podzimním dnu. Máte je rád a najednou pad všeho!

czhunter

Z vašeho pohledu návštěvníka atrakce ovšem rozhodně není „ten kdo za ní ručí“ nějaký pražský manažer.

Z hlediska náhrady škod povedete spor s právnickou osobou (zde ČD a.s.) a jak si totato vyřídí interně Vám může být upřímně naprosto jedno.

Krtek

Je samozřejmé, že nejprve je třeba zjistit příčinu a ano, možná se opravdu přijde na to, že se jednalo o systémovou chybu (i když o tom v naší republice dost pochybuji) a pak by třeba bylo záhodné aby padaly i hlavy na vysokých pozicích. Ale jinak mi připadá logické, začínat s hledáním odpovědných osob odspoda, nikoli odshora. Asi takhle, mě když v práci dejme tomu popojedou u letadla schody a někdo z nich spadne (což je tedy také ohrožení bezpečnosti ve veřejné dopravě), tak začnu se zkoumáním u obsluhy schodů, techniků údržby atd., požadovat rezignaci ředitele letiště by mi přišlo… Číst vice »

PvvS

Podle vašich příspěvků zde, jste už z toho kolotoče musel spadnout . A asi přímo na zákryt krku..

Vapch

Co je to za blábol?

Sergej

Na lanovce na Ještěd platí režijka. Takže ano zaměstnanci ČD jezdí zdarma

Miroslav Zikmund

Hlavní budou přihlouplé komentáře osob ODPORNĚ NEZPŮSOBILÝCH k provozování lanovky …..

„Poslední“ předcházející nehodou byla nehodová událost kabinkové lanovky ČSD na Skalnatém pleso.

Gapa Karel

Vážený pane Zikmunde, Vy máte odbornou způsobilost k řízení lanove drahy? Pamatuji dobu, kdy absolutně nekompetentní lidé z DU zkoušeli strojniky z obsluhy lanovek. Při zkouškách se opíjeli a nechali podplacet lyžováním na sjezdovce zdarma. Možná ty pány znáte…

Gapa Karel

Před rokem pan Štěpán se nějakým způsobem prezentoval na stránkách ZDOPRAVYCZ. Stačí si to vyhledat a přečíst. Osobně je mi moc líto pruvodciho a jeho blízkých.

Avlaky

Ja se ani nedivím že spadla, osobně jsem se bál v tom jezdit, je mi líto průvodčího, který to neprezil

Výkolejka

A nejaky konkrétní důvod nebo jen to ze to neprovozuje vas oblibeny dopravce?

Gwann

copak na té lanovce bylo tak odrazujiciho?

Výkolejka

Byla/je v barvách ČD : – )

Gwann

cca před měsícem jsem se tou lanovkou svezl. dost mne z toho mrazí…

Karlos

No, a já nedávno s vnukama 😳

Karlos

…a to jelo plné oběma směry

Jouda

Tak to jsem zvědavý, co bude příčinou. No nebýt to lanovka, tak už by se psalo že kdyby tam bylo ETCS ( jak je zvykem poslední dva roky psát, že.. ) , tak by se to určitě nestalo . Pro mínusáky – psáno v nadsázce !

Růža

By mě nenapadlo, že to může spadnout. Soustrast rodině. Jen malá poznámka. Ví vůbec megaministr Havlíček, že tomu taky šéfuje? Že se ještě nevyjádřil ANOFert koumák.

M152

Vyjádřil. Ale lepší si nejdřív kopnout, že?

rozinka

A byl tam taky osobně? Když bylo před volbami, tak byl u každého hned osobně u každého prdu, ale teď…

M152

A co by tam dělal? Vyfotil se u spadlé kabinky, řekl to co řekl do novin (asi z domu telefonicky) a jel by zpátky domů. Možná by ještě dodal že je nutné to důkladně vyšetřit a že na to dohlédne.

Gapa Karel

Ať jde pan ministr dopravy a průmyslu už konečně do Prderova. Tolik mimořádných událostí v drážní dopravě (fatální konce) pod jeho působením. Jiný normálně slušný člověk by sklonil hlavu a tiše z postu odešel…

Jiří Kocurek

Ač Havlíčka vůbec nemusím, tak by mě zajímalo, co může ministr dopravy udělat proto, aby se nezřítila lanovka, nevykolejil vlak a tak podobně.

Igor Mauricio

Kydyby nebyl za ANO, tak by tady o nem nepadlo ani slovo. Takze by stacilo zmenit stranu 😂

Gwann

je to přece superman, měl přiletět a kabinu pridrzet.

Leinad

Petici za Mochovku nebo preferovat etcs.

Výkolejka

Přesně tak. Zatim teda neni jiste kdo bude novy MD ale DI inspekce si odted uz ani neskrtne jak bude vsude poradek a MU se stanou minulosti : – D

PvvS

Stejně to místo nedostanete. Tak od počítače, máte konec vycházek..

Anonymus

Predne uprimnou soustrast pozustalim. 😓
Za me ale nechapu, k cemu Ceske drahy potrebuji lanovku. To je pro me uplne nepochopitelny. At radeji zaridi, ze pruvodci a pokladni jsou slusni a jezdi vcas. To by mi stacilo bohate.

Jelen

Věřte tomu, že ČD by rády jezdily včas, ale za výluky a přenášení zpoždění napříč celou sítí opravdu nemůžou, stejně jako kterýkoli jiný dopravce.

Leinad

Za to, že do Ex/EC soupravy vlaku na 160 zařadí béčko na 140 a následně nestíhají jízdní doby, klidně ČD můžou.
(RegioJet obráceně když neví jestli jede Peršing nebo Vectron má jízdní doby na 140. )

Gwann

české dráhy tu lanovku mají tak nějak historicky. jako ostatně měly CSD ještě další.

k dalšímu…většinu zpoždění generuje dobrá správa. nesedí na nábřeží, ale v dlážděné. plakat jdete tam. řekněte až půjdete, připojím se.

Rakev

Záleží kde

Y.K.

Tak to je šok při neděli. Nechtěl bych si tu hrát na amatérského vyšetřovatele a dělat předčasné závěry, nicméně co udeří do očí je, že jedna kabina je skoro u dolní stanice a druhá spadla u opěry co je +- v půlce (nikoliv téměř u horní stanice kde by měla být). U kabiny s cestujícími je tažné lano, směrem po svahu úplně vertikálně splihlé dolů, což by indikovalo přetržení? nebo jiné katastrofální selhání tažného lana. Na té fotce z Twitteru vůbec není vidět, tak nevypadá v tahu. Ale zase tam musí být brzda. Kabina ležící pod nácestnou opěrou dost ošklivě… Číst vice »

czhunter

Zajímavé je, že když se občas někde ptám, tak říkají, že tam jsou 3 (nebo 4 nebo 5) různých pohonných a jistících a bezpečnostních lan právě proto, aby ta lanovka nemohla nikdy spadnout.

No a přece se to povede, nejen v Itálii (kde je nyní znovu probíraný ten příběh malého chlapce také dost nešťastný)

Martin

Myslím, že pro případ přetržení tažného lana je jenom jeden jistící systém a to brzda – čelisti které mají sevřít nosné lano a zabránit dalšímu pohybu kabiny. Můžeme si pouze domýšlet, že tento systém zafungoval pouze u spodní kabinky.

Martin

Když nechcete, tak si na něj nehrejte.

Y.K.

Já si na něj nehraju a žádné závěry příčiny nehody nemám. Jen jsem slovy popsal, co je na fotkách přímo vidět.

BND 30

Pokud záchrana spočívá na samotném průvodčím, tak se mohlo stát, že se k tomu madlu záchranné brzdy nedostal hned (upadl, šok, prosté ztuhnutí ve stresu) a kabina v rychlosti při cestě na podpěře vyskočila z nosného lana, pokud to vůbec jde.
Rozhodně bych byl pos.aný strachy v té druhé kabině, která jela nad tou první spadlou…

Y.K.

To mě docela zaskočilo, že to visí na lidském faktoru a není to automatický systém jako mají výtahy (při ztrátě tahu lana brzdí).

Takhle u stropu, když se rozhoupaná kabina vydá téměř volným pádem do údolí, a všichni popadají, nic moc. A k tomu obrovský šok.

zdenek

No bohužel i na tom videu je celkem vidět, jak lano se vlní a u packy do lanovky podle mě musí být dost namáháno. Pokud jej v tom místě po itálii nějak defektoskopicky a jinak nekotrolují.. mohlo to prasknout tam.

Výkolejka

A teď když už se ví že lano kontrolovali ….

zdenek

Asi málo no.. Spadlo? Spadlo..

PvvS

Hmm , jste hlavička.. A že NOSNÉ lano je tam furt nevadí ? Tažné pouze zajišťuje pohyb, ale po nosném ta kabina jede. Takže problém bych hledal jinde.

zdenek

A viděl jste to video z Itálie? Nosné lano… Taky tam bylo dál. Hlavičko.

Filo

Tomuhle moc nerozumím. Ale ujasněme si jednu věc. Na této lanovce jsou nosná lana (každá větev, nezávislé lano, pevné, nepohyblivé), tažné lano – to je lano, které vede přes poháněcí lanáč lanovky a pohybuje kabinami. V tomto případě je pohon v horní stanici, tažné lano je tedy to, co vede od jedné kabiny k horní stanici, obepíná pohonný lanáč a vede dolů k druhé kabině. A pak přítažné lano, to je lano, které vede mezi kabinkami přes nepoháněný lanáč, v tomto případě tedy od jedné kabiny dolů do spodní stanice, zde přes lanáč a k druhé kabině nahoru. Tažné a… Číst vice »

Marek S.

Na ČT psali/řikali, že lanovky byly v době pádu u sebe, tj. v půlce.
Můj pohled je, že jakmile spadla kabinka jedoucí dolů, tak se tažné lano (logicky) přetrhlo, a druhá lanovka (i když si myslím, že by neměla) sjela “z kopce” dolů a zastavila někde před dolní stanicí….
Otázkou je, proč ta kabinka spadla, a jesli přetržené tažné lano byla příčina či důsledek… No každopádně to musel být zážitek i pro ty v druhé kabince….

filo

No ono v tom článku je něco trochu jiného. Píšou, že zřícená kabina spadla v polovině trasy, což je evidentní, leží pod podpěrou, která je ve středu trasy. Ale z toho neplyne, kdy a v jaké poloze došlo k původní poruše, která ke zřícení vedla. Jak se říká ve videu odkazovaném výše, tak brzda je obsluhovány průvodčím. To mě poněkud překvapuje, myslel jsem, že je automatická. V takovém případě nevíme, kde kabiny byly v okamžiku destrukce tažného lana a jak daleko sjela zpět ta kabina, co zůstala na laně viset. Ale upřímně, že by sjela od poloviny trasy mi nepřipadá… Číst vice »

Šejdr

Podpěra rozhodně není ve středu trasy, je blíž horní stanici.

Karlos

Ano, potkávají se při cestě nahoru před podpěrou…

Y.K.

Není přesně uprostřed, ale je téměř uprostřed, blíže k horní stanici.

filo

Ano, to je pravda. Ale rozdíl je cca 60 m na necelých 1200m měřeno vodorovně. To ale není zase tak podstatné, spekuluju, ale snažím se naznačit, že kabiny v okamžiku problému a pádu jedné z nich spíš u sebe nebyly. Tím spíš, že pokud by byly u sebe, tak by ta spadlá byla už za podpěrou a ta druhá by musela sjet dolů cca 400m, než by se zastavila.

Y.K.

Právě, kabina by jen tak pro nic za nic neměla spadnou z nosného lana a to se zdá neporušené. Výjimkou je nějaké velké rozhoupání, rozkmitání, ale to snad sledují. A pád sám o sobě by zase neměl (přímo) přetrhnout tažné lano, to mívá velký průvěs. Takže to že by byly u sebe se nezdá moc pravděpodobné (neříkám nemožné, stát se může cokoliv nečekaného).

Filo

Neměla by z toho spadnout, protože je celá pod tím lanem. K tomu, aby spadla musí „nadskočit“ ani rozhoupání při běžné rychlosti by k tomu nemělo vést.

Tady to vypadá na podobnou situaci, jako v Itálii. Kabina byla nad sloupem v okamžiku destrukce lana, prudce se rozjela nadlimitní rychlostí dolů, nedošlo k aktivaci brzdy. Podpěra je na nosném laně „kopeček“, před ní i za ní je lano prověšené, před podpěrou kabina i cestou dolů stoupá. Při vysoké rychlosti na tom prostě nadskočí, ono stačí pár centimetrů. Na tom sloupu není nosné lano na kladkách ale v jakési kolejnici.

Martin

Po pádu první kabiny tak druhá sjela po vlečnem lanem do současné polohy https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3393598-u-jestedu-spadla-lanovka-na-miste-jsou-zraneni

filo

Ano, ale nevíme o kolik… že by sjela až od podpěry mi připadá nepravděpodobné.

Y.K.

No uvidíme co vyšetří. Jestli se poškodilo tažné lano, tak o kus sjet musela, bez tahu, ale záleží, kde by se přetrhlo, protože vlečení zbytku lana přes horní stanici může být slušná třecí brzda a nebylo by to pro tuto kabinku tak radikální a průvodčí měl čas aktivovat brzdu, takže by sjeli jen kousek. Na rozdíl od kabinky před kterou by se to lano přetrhlo.

největší namáhání tažného lana je v horní stanici, je tam největší sklon nosného lana.

prag

V úterý řikali že asi o 20 metrů (solidní brzdná dráha) a utržení nastalo po cca 100 m jízdy.

MrMarkus

Lano nepraskne samo od sebe, napada me poryv vetru, co poslal nezatizenou kabinu do sloupu. Lokalni meteodata budou asi klicova. Divim se, ze vubec byla v provozu.

Y.K.

Lano (či závěs) jako cyklicky namáhané součástky, můžou prasknout “samy od sebe”, proto se dělají defektoskopie, aby se odhalil vývoj trhlin či degradace lana. Nemělo by, ale není to nereálné, nebylo by to poprvé v historii lanovek. Ale jestli se tak stalo se teprve dozvíme.

Igor Mauricio

Toto me take napadlo jako realna varianta. Ale naraz kabiny do sloupu by sam od sebe asi nezpusobil pretrzeni lana a nasledny pad. Jedine, ze by se lano “smejklo”, ale pokud doslo k destrukci tazneho lana, tak kabinka visi na vodicim a porad tam je zachranna brzda (ta ocividne ale zafungovala na druhe kabince), ne?

MrMarkus

Nemám absolutně odbornost tu cokoliv posuzovat, jen mě překvapilo, že se tu nemluvilo o větru, pro který obvykle lanovky přerušují provoz. Podle meteostanice U2LIBC01 (398 m n.m. tedy dole v Liberci a ne nahoře na Ještědu) tam byl už před polednem poryv cca. 17 m/s. Lanovka předpokládám má v horní stanici rychloměr, data snad budou.

Rudolf Tuček

Podle odkazu byl vítr kolem 5 m/s a ne 17 m/s

MrMarkus

Anometr zachytí jak běžný přízemní vítr tak nárazy větru. To kam mířím jsou právě ty krátkodobé fluktuace tj. nárazy větru. V grafu je čekám pod pojmem Max rychlost větru. Ty se počítají tak, že musí trvat po dobu několika sekund (do grafu se zaznamenájí měřené úseky po několika minutách) a když vidím, jak to vypadalo dole v Liberci, tak bych rád viděl stejná data z horní části té lanovky. Ty nárazy bývají dost lokální záležitost, data z Liberce toho zas tak moc neřeknou.

Igor Mauricio

Neznam tamni predpisy hranicni rychlosti vetru pro zastaveni provozu lanovky, ale 17 m/s je pro bezne sedackove lanovky vetsinou uz za hranici, nevim, jak pro kabinkove – ale nejakych 60 km/h neni malo… Kdyz zvazime jeste moznou situaci, ze mohl byt nahly poryv klidne i o pulku vyssi rychlosti.

Os5600

Chci jen upozornit, že současná lanovka byla postavena a otevřena v roce 1975. Při této přestavbě byla postavena jedna podpěra nahrazující původní dvojici podpěr, došlo k výměně lan i kompletního strojního zařízení a též došlo k výrobě nových kabin. Tato lanovka je tedy stará 46 let. Aby nedošlo k nedorozumění.

Radek

Tak holt časem budeme mít třetí. Škoda jednoho života…

Mrc

Bych se vůbec nedivil, kdyby si lidé zodpovědní za každodenní údržbu řekli, že ten problém tam je, ale že vydrží do té revize…

Jiří Kocurek

Hmm revize obvykle začíná diagnostikou, kterou běžná údržba nedělá. Ale nebudu raději nic předjímat.

Gapa Karel

Velice smutná událost, ale také veliká ostuda provozovatele! Po ohromné reklamě v médiích o nedávné rekonstrukci, kdy se ukazovaly tváře manažerů, kteří se bili v prsa, by se nyní měla u nich hledat osobní odpovědnost!

Petr

Tak. Vyšetřování netřeba, rovnou pověsit nějakýho manažera na kandelábr.

Josef

Tohle myšlení je prostě u nás zaryté a ještě bude. Čest práci…

Gapa Karel

Vážený Petře! Vyšetřování je třeba! Snad to DI zvládne do těch 12 měsíců! Např. MU u Českého Brodu po roce a čtvrt není uzavřena! Manažeři mají vysoké mzdy, protože mají vysokou zodpovědnost za bezvadný chod systému. Budete-li se chlubit, jak pod svým vedením zvyšujete bezpečnost a druhý den systém kolabuje ve smyslu srážky vlaků nebo pádu lanovky, s klidem na duši si necháte dal přepisovat na účet smluvní plat?

Igor Mauricio

Vidim, ze mate jasno. A chudaci vysetrovatele nad tim zbytecne stravi nekolik tydnu, ne-li mesicu… Pritom se staci podivat sem nebo na k-report

Josef

Máte pravdu, vy jste se sem jen vyzvracel

PvvS

Njn, klasické šotovyšetřování.

Dash9

Na stránkách ČD píšou, že mimořádná událost končí dnes v 19:00. Znamená to, že ten večerní spoj s odjezdem v 19:00 už pojede?

***** Petr

Tak určitě , vybavují náhradní dopravu , shání autobus . Možná to stihne točit RJ před návratem do Prahy.

Igor Mauricio

Tento dotaz myslite vazne?

PvvS

Teda popsal jste se přesně..

kakov

problém je v koncipování příspěvku, kdy někteří nechápou, že ten konec je řečnická otázka, která nemá vyvolat odpověď zda pojede či nikoliv

nic si z toho nedělejte, správci zelpage by vám vysvětlili, že si to máte všichni domyslet 😀

PvvS

Ne, 18.59 bude celá lanovka zrušena a tím pádem zanikne ui mimořádná událost.

Martin

Ano jak již uvádí článek jde o poslední den provozu

Student DR

Prý vykolejení…

Pražec

V druhé kabině tou dobou bylo asi 15 lidí.
Měli kliku, evakuace z lanovky se u nás umí (kupodivu):
„Na možnost pádu lanovky se složky integrovaného záchranného systému pravidelně připravují, cvičení se konají každoročně. Ve více než 80leté historii lanovky ale nebyl takový zásah nutný,“ píše ČTK.

Pája

Tak já tedy nevím, ale dříve byl v kabině průvodčí. Strojník ve stanici s pohonem. Strojvedoucí v lanovce na Ještěd – tohle čtu opravdu poprvé.

DuDr.

Však to také nebyl strojvedoucí lanovky, to je nesmysl. Byl to strojvedoucí na výletě, Bohužel.

Aaabbb

To jsou kecy.

Igor Mauricio

Ve druhe kabine byl udajne dle novinek.cz take strojvedouci. Takze…? Myslim, ze jen chyba nazvoslovi, ne strojvedouci na vylete.

Igor Mauricio

Uz je to skoro vsude opraveno na “pruvodci”.

Pája

Taky jsem si všiml. Prostě to někde někdo blbě napsal a stylem rychlokopírování se ta blbost rozšířila do světa, aniž by kdokoliv z novinářů zaregistroval, že potí kravinu. Průvodčího je mi líto. Šel do práce v jednom ze statisticky nejbezpečnějších dopravních prostředků a už se nevrátí…

PvvS

Tak jeden mrtvej 🙁 .

Azkaban

Prý strojvedoucí který tam jel sám, jinak bylo asi mrtvých daleko víc… Sem zvědavej na příčinu. Po neštěstí v Itálii bych očekával že se něco takového dlouho nestane :-/

Unido

1. Tam nejezdí strojvedoucí
2. Vy už víte příčinu, že srovnávate s Itálií?

Azkaban

Ano o strojvedoucím se píše všude, tak ale minusujte dál že… Nikde nic nesrovnávám, ale pokud se někde stane neštěstí, předpokládám že se po těch zkušenostech bude častěji hlídat aby se něco podobného nestalo

Bob

1. To jsou starosti,řešíte to jak mongoli.Nějakej novinář/ka kterej měl zrovna službu a neví která bije,tak ho nazval strojvůdcem,pač to bylo vozidlo ČD. A další číňani se do mě teď pustí,že to přece nebylo vozidlo…
2. I bez vědění příčiny průměrně technicky znalý člověk ví,že lanovka se může zastavit,zaseknout,prověsit, prostě cokoliv,jen ne spadnout.Pokud to tedy není archaickej systém na jedno lano,který praskne.Takže ten poukaz na Itálii je na místě.

Štěpán

Čest jeho památce. Upřímnou soustrast pozůstalým.