K retrovlakům v provozu i muzeum. Pardubický kraj získal dotaci na proměnu depa za 155 milionů korun

Vizualizace muzea v Dolní Lipce. Foto: Pardubický krajVizualizace muzea v Dolní Lipce. Foto: Pardubický kraj

V Dolní Lipce se mají i opravovat parní lokomotivy.

Zatímco cestující na hlavní koridorové trati v Pardubickém kraji musí jezdit osobními vlaky z 80. let minulého století, kraj se chystá v dopravě na jiné investice než do nových vlaků. Za 155 milionů korun postaví v Dolní Lipce muzeum železničních vozidel.

Pardubický kraj oznámil, že na projekt získal evropskou dotaci z fondu Interreg pro přeshraniční spolupráci. Celkem má jít o 118 milionů korun. Výsledkem má být muzeum v areálu železničního depa, které má návštěvníkům přiblížit provoz a historii vlakové dopravy konce 19. století. O dotaci rozhodují v takzvaném monitorovacím výboru i zástupci kraje.

Součástí má být vytvoření funkčního zázemí pro opravy a provoz historických parních vlaků se zachováním napojení na stávající železniční síť. „V tuto chvíli máme vydané stavební povolení a během měsíce by měla být dokončena zadávací dokumentace. Celkové náklady se odhadují na 155 milionů,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Obnova původní točny i rekonstrukce původních budov

Kvůli dotaci pro přeshraniční spolupráci projekt počítá i s přestavbou historického komplexu lokomotivního depa v Jaworzyně Śląske. Depo v Dzierzoniowě projde proměnou pro muzejní funkci a údržbu historického vozového parku.

„Připravený projekt zahrnuje zejména rekonstrukci historických budov, opravu a doplnění kolejového komplexu, obnovu původní točny a vybudování nové točny, důležité pro umístění exponátů parních lokomotiv na celé centrální ploše muzea. Součástí je také výstavba nových objektů, které jsou nutné pro chod muzea, kromě točny to je vstupní objekt se zázemím pro návštěvníky a přístřešek pro lokomotivy,“ upřesnil hejtman. Na polské straně projekt obsahuje přestavbu historického komplexu lokomotivního depa v Jaworzyně Śląske a lokomotivního depa v Dzierzoniowě pro muzejní funkci a údržbu historického vozového parku. Partnerem projektu na české straně je Muzeum starých strojů a technologií a na polské straně Nadace ochrany průmyslového dědictví Slezska a město Dzierżoniów.

Obyvatelé Pardubického kraje již železniční muzeum zažívají na kolejích v běžném provozu. Na osobních vlacích Kolín – Česká Třebová jezdí stále v retrosoupravách s vozy z 80. let minulého století. České dráhy kvůli krachu dodavatele nedodaly slíbené modernější vozy.

Vizualizace muzea v Dolní Lipce. Foto: Pardubický krajVizualizace muzea v Dolní Lipce. Foto: Pardubický krajVizualizace muzea v Dolní Lipce. Foto: Pardubický kraj

 

Tagy Dolní Lipka Pardubický kraj
55 komentářů