K autům elektrické koloběžky. Seat expanduje do mikromobility
Elektrická koloběžka Seat eXS KickScooter. Foto: Seat
Automobilka Seat začne poprvé kromě aut nabízet i elektrické koloběžky. Firma s nimi chce prorazit hlavně ve městech. Na výrobě
Ve městech obvykle dobře funguje veřejná doprava. Jaký smysl tam má takovýto samohyb, který ani nezvládne vyjet do kopce? Kromě toho, kde tento vehikl odložit? A co s přilbou? Jediné smysluplné využití mi naopak připadá dojet ze satelitní vesničky k nádraží a tam koloběžku s přilbou pod dohledem odložit, příp. dobít pro cestu zpět. Do města fakt ne.
Vezměme to postupně 🙂
1) Smyslem je rychlejší a pohodlnější přeprava po městě. Do kopce to vyjet zvládne. Pokud je kopec opravdu příkrý nebo jste nehorázně tlustý, stačí se párkrát odrazit a trochu tomu pomoci.
2) Vehikl je skládací, není potřeba jej nikde odkládat. Přilbu připnete k tašce a nebo ji vůbec mít nemusíte.
3) Ano, tohle je docela typické využití, až na to odložení. Po širším centru města je to pořád rychlejší než jakákoli MHD, ovšem nejlépe to funguje právě v kombinaci s MHD.
Pojďme se podívat na samotnou koloběžku a na to, jak se na ní vlastně jezdí po Praze. Samotná elektrokoloběžka je poměrně velká, těžká, vysoká a trochu neohrabaná.
Během testování jsem pak narazil na další dvě nepříjemnosti. V první řadě koloběžka nemá žádné tlumiče a při jízdě po dlážděných silnicích si skoro vymlátíte zuby.
Možná největší překážkou je to, že elektrokoloběžky Lime nemají pro Prahu dostatečný výkon.
https://fdrive.cz/clanky/test-vyzkouseli-jsme-sdilene-elektro-kolobezky-lime-zmeni-navzdy-tvar-prahy-2801
Lime nejsou jediné elektrokoloběžky. Jezdím teď na E-Twow Booster, má odpružení vpředu i vzadu, po kostkách se s ní jezdí skvěle, manévry se taky dají zvládat (ale to je o cviku, poprvé na kole taky člověk ještě nezvládne ukazovat směr a po chvíli ježdění už ani nemusí řídítka držet) a do žádného kopce jsem nikdy nejel pomaleji než 15 km/h. Po rovince krásných 30, z kopce i 40.
ja hlavne doufam, panove, ze temito jednostopymi motorovymi vozidly jezdite po silnici a mate na to i prislusny ridicak a pojisteni. protoze silence na techhle vehiklech potkavat docela casto a nejmene jednou tydne se mne nekdo z nich pokusi na chodniku srazit nebo jinak ublizit. zatim jsem se vzdy zachranil pouze uskocenim, nedo jinym defenzivnim manevrem. nevim, co bych ale delal, kdybych mel zrovna kocarek…